AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #41 Skrevet 7. september 2023 Tiuren skrev (2 timer siden): Jeg vet at det har vært noe problem med register på 4cyl BMW diesel motorene, og det er dyrt å gjøre noe med, om denne er beheftet med det vet jeg ikke. Å kjøpe bruktbil er et sjansespill, ta bilen på en test så får du vite mer om den. Den er jo ikke så mye kjørt, så om alt er OK så bør det være et bra kjøp N47 (2L) og N57 (3L) kan begge være plaget med dette, men det er N47 det har vært mest trøbbel med. I tillegg har begge Bosch sin CP4 høyttrykkspumpe (diesel), og begge disse tingene er latterlig dyre å reparere dersom de ryker. Om man bytter preventivt (få gjerne noen med et «kjenner-øre» til å høre etter rasling) slipper man unna en hel del billigere enn om man kjører til det ryker. Registeret får man gjerne en form for forvarsel på, mens pumpa ryker dessverre ryker når en minst venter det. Når det er sagt har min N47 rundet både 15 år og 320 000 km uten problemer. Register og HTP riktignok bytta preventivt for noen år siden. JEG er strålende fornøyd med bilen jeg har, men vi er også ganske teknisk anlagt her hjemme og utfører det meste av reparasjoner og lignende på bilene våre selv. Anonymkode: 8fd45...a5b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #42 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har en sånn og har kjørt 80.000km siden 2018 uten en feil. Men samtidig er det dyre biler, mange feilkilder, dyre deler og verkstedtimer. Det ER kostbart når noe ryker. Bilen er jo bra. MEN når noe ryker er det ikke bilen man vil være eier av. BMW har jo mange navn Bring me women Broke my wallet Basic motor W(v)ehicle Anonymkode: 75706...0f0 varierer sikkert fra person til person og bil til bil, men det som skjedde med kompisen sin bmw styrket ikke min tro til bmw. samtidig har jeg en venn som har hatt 2 bmw e46 (gamle 3 serier), den første var skrap, brant og lakk olje. registerkjede problemer og toppakning som var gåen. Den andre var gubbe kjørt, godt vedlikhold og har fungert vesentlig fint. Har hatt noen greier med glødeplugger og håndbrekk (typisk feil på den bileb), men den har egentlig vært rimelig pålitelig. Skal sies at bmw lager stilige biler) iallefall før de siste årene, nå ser de litt rare ut), og de er veldi sporty. Er man villig til å ta de potensiale kostnadene er det vært det for noen Anonymkode: 900da...b62
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #43 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Toyota er enklere biler med færre feilkilder, eldre teknologi = mer gjennomprøvd. Samtidig har de lavere trimingsrad som igjen betyr lengre levetid. BMW eiere og Toyota eiere er forskjellig brukere. Svigermors Toyota corolla lever et helt annet liv enn 20 åringens BMW 3 serie. Blir litt som Audi og Skoda. Audi får det siste først og er "premium" merket. Etter en stund havner det i Skoda uten barnesykdommene. Ofte kan det være lurt å kjøpe siste modell for generasjonsskifte, det er oftest feil på førsteutgaven som blir fikset gjennom levetiden. Hvis en 5 serie BMW kom i 2012 og ble byttet ut i 2017 kan den siste modellen være et tryggere kjøp en 2018 modellen i det nye karosseriet. Anonymkode: 75706...0f0 Dette er veldig sant. Pussig nok så opererer Toyota omvendt fordi de må passe på ryktet sitt. Tidlige produksjonsår har større marginer mot feil, mens Toyota reduserer kvaliteten til delene over tid. Ikke nødvendigvis til det går i stykker (slik som ABM), men likevel noe svakere enn ved produksjonsstart. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Den jeg ser på er en BMW X1. For å spesifisere mer på hva jeg ser etter i bil så ser jeg etter en med firehjulstrekk og automatgir, at den ikke har kjørt mer enn 150000 km og ikke koster mer en 150000. Har sett meg ut en som er 2014 modell, kjørt 141000 km, pris på rundt 140000. Bilen har hatt to eiere gjennom tiden. Ut ifra hva jeg ser så virker det som at den skal være i god stand, men dette er første bilen jeg kjøper og jeg føler meg helt elendig i hva jeg liksom skal se etter. For å svare hva andre også har lurt på så er det jeg hører at BMW har problemer med motor og at de er veldig dyre å reparere. Problemene er store og dyre, har jeg hørt. Jeg setter pris på alle svar, føler jeg blir klokere og samtidig mer forvirra🤪 Mange forskjellige meninger her og TS Anonymkode: 9a7b2...03a BMW er designet til å vare 150000 km. Jeg ville aldri i livet ha betalt 140000 kroner for en ti år gammel BMW rett under den terskelen. Du får da alt vedlikehold i fanget. Siden du ønsker deg en pålitelig bil i liten-medium størrelse med firehjulstrekk, ol jeg forstod deg rett, ville jeg ha sett på følgende: - Toyota Urban Cruiser - Suzuki SX4, Swift og Vitara - Mazda CX-5 Husk at med budsjett 150 kkr kan du se på biler opp mot 170-180 kkr på FINN. Det er gode rabatter å få i denne prisklassen - prut! Anonymkode: 62d3b...415 1
Mr X Skrevet 8. september 2023 #44 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (På 6.9.2023 den 20.54): BMW er absolutt noe forbanna søppel, de aller fleste i allefall. En jeg kjente hadde en bmw 3 serie fra 2018 hydbrid. Hydbrid systemet, håndbrekket og startermotoren røk på 50 000 kilometer rett etter at garantien gikk ut. 70 000 kroner kostet det å få det reparert. De lager noen greie biler, men mye er rent skrap! Anonymkode: 900da...b62 En BMW kjøpt i Norge har fem års garanti eller 200000 km. Er ikke så mange bilmerker som har så høy km dekket av garantien.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #45 Skrevet 9. september 2023 Toyota er kjip, og jeg har hatt flere. Mazda er super, og enda litt til. De er ikke i samme klasse. BMW er supre biler, ville styrt unna Audi, de er ikke tilsvarende BMW anner enn i høy pris, kjipe biler, litt sånn som vw. Mercedes har jeg ingen erfaring med, knapt hatt det som drosje. Alle sier Mercedes er bra, og mange av de ser i alle fall veldig bra ut. Anonymkode: cd9be...ee5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #46 Skrevet 9. september 2023 Det fins i praksis bare én skikkelig kvalitetsbil i verden, og det er Toyota Century: Alt annet blekner i forhold. Men lykke til med importen, da. Anonymkode: 62d3b...415 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #47 Skrevet 9. september 2023 Hva som er viktigere enn driftsikkerhet er hvor lett man får deler, hvor dyre disse delene er og hvor enkelt det er å komme til i motoren for forskjellige ting. BMW får du jo deler så langt øyet kan se, men dyrt er det og motorene er et rent helvete å grave i når du må bytte noe. Så med mindre du er en bil entusiast så hadde jeg styrt unna BMW. Anonymkode: 9fe00...e63
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #48 Skrevet 9. september 2023 Det finnes vel ikke et annet "premium" (hahaha) merke enn BMW som har så mange design-feil. Skulle nesten tro de aldri hadde lagd biler før. Noen av de tingene vi opplevde som selgere av BMW er altså så sinnsykt at det er nesten rart det ikke har vært razzia på kontorene deres i Tyskland.. Anonymkode: ba8f8...f74 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #49 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det finnes vel ikke et annet "premium" (hahaha) merke enn BMW som har så mange design-feil. Skulle nesten tro de aldri hadde lagd biler før. Noen av de tingene vi opplevde som selgere av BMW er altså så sinnsykt at det er nesten rart det ikke har vært razzia på kontorene deres i Tyskland.. Anonymkode: ba8f8...f74 Dine topp 3 eksempler? Anonymkode: 62d3b...415
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #50 Skrevet 10. september 2023 Jeg kjøper stort sett fem år gamle BMW’er og har dem i syv-åtte år. Det er sjelden noe galt, og lite verditap. Totalt sett mye kjørekomfort til en rimelig penge. Jeg skjønner ikke hvorfor noen kaller dem drittbiler. Anonymkode: c40ab...56b 1
Sinte-my Skrevet 10. september 2023 #51 Skrevet 10. september 2023 Kjøpte ny bil for en tid tilbake og endte faktisk med en Mini. Men beskjeden fra familiens trofaste bilmekaniker var å styre unna Mercedes, BMW og Audi pga prisene på deler. Ikke fordi det er dårlige biler, men de kan være dyre å vedlikeholde. Allier deg med en bilkyndig venn og gå for hva du har lyst på.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #52 Skrevet 10. september 2023 Sinte-my skrev (1 minutt siden): Kjøpte ny bil for en tid tilbake og endte faktisk med en Mini. Men beskjeden fra familiens trofaste bilmekaniker var å styre unna Mercedes, BMW og Audi pga prisene på deler. Ikke fordi det er dårlige biler, men de kan være dyre å vedlikeholde. Allier deg med en bilkyndig venn og gå for hva du har lyst på. Mini er jo BMW, da. 🙄 Anonymkode: c40ab...56b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #53 Skrevet 10. september 2023 Det er biler med god kjørekomfort, men de er dyre å ha. BMW sine verksteder gjør det godt for å si det sånn😄 Anonymkode: 0d591...dc8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #54 Skrevet 10. september 2023 Så lenge bilene blir fulgt opp med service/vedlikehold etter produsentens anbefalinger som minimum er de fleste kjente merker grei kvalitet. Velg bil med hjertet, sjekk at den har en bra service historikk og ferrest mulig eiere. Om den har byttet eier veldig ofte kan være et tegn på at det er mandagsbil/dårligere vedlikeholdt enn en som har få eiere. Sjekk også pris på forsikring før du handler da dette kan variere mye fra en bil til en annen, så du ikke får en ubehagelig overraskelse når regninga kommer. Anonymkode: 94978...c4c
Tiuren Skrevet 10. september 2023 #55 Skrevet 10. september 2023 1 hour ago, Sinte-my said: Kjøpte ny bil for en tid tilbake og endte faktisk med en Mini. Men beskjeden fra familiens trofaste bilmekaniker var å styre unna Mercedes, BMW og Audi pga prisene på deler. Ikke fordi det er dårlige biler, men de kan være dyre å vedlikeholde. Allier deg med en bilkyndig venn og gå for hva du har lyst på. Delepriser for disse er da ikke avskrekkende for slitedeler, så jeg skjønner ikke hva du mener. Men særlig Audi kan være veldig "tungskrudd", må demontere veldig mye for det som burde vært en enkel jobb, så det kan bli dyrt.
Sinte-my Skrevet 10. september 2023 #56 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mini er jo BMW, da. 🙄 Anonymkode: c40ab...56b De nyere ja. Jeg sa ingenting om alder på Minien 😛
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #57 Skrevet 10. september 2023 8 hours ago, Sinte-my said: De nyere ja. Jeg sa ingenting om alder på Minien 😛 Så du kjøpte en bil fra 70tallet isteden for en BMW? Anonymkode: 27b88...c40
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #58 Skrevet 19. januar 2024 Har både bmw og Mercedes, de beste bilene vi har hatt Anonymkode: 6739b...d97 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #59 Skrevet 19. januar 2024 Det er som regel tyske biler som er i toppen sammen med Lexus, Toyota og Volvo. Det er ingen tvil i hvem man liker godt her i landet. AutoIndex er en viktig undersøkelse i Norge og slik er lista: Tar de relevante, tyske bilene i fet skrift, i tillegg til Skoda som er veldig populær og tyskere er med i bildet her med VW. https://www.smartepenger.no/forbruker/1045-kundetilfredshet-bil 1. Lexus - 935 2. Toyota - 904 3. BMW - 892 4. Volvo - 890 5. Mercedes - 882 6. Mazda - 871 7. Subaru - 858 8. Audi - 858 (Samme poeng som nr 7. Subaru) 9. Suzuki - 857 10. Ford - 856 11. Skoda - 846 12. Volkswagen - 845 13. Tesla - 844 14. Kia - 843 15. Peugeot - 842 16. Hyundai - 839 17. Mitsubishi - 832 18. Opel - 830 19. Honda - 827 20. Nissan - 826 21. Citroen - 817 22. Renault - 806 Som vi ser, uansett om man ser på topp 5 eller topp 10 eller deler lista i den øverste halve delen topp 11, så er det Tyskland og Japan som gjelder + Volvo. Tyskland har mye mer bredt utvalg med BMW, Mercedes og Audi. Porsche bør også nevnes, men det ble ikke undersøkt her ettersom det er enda mer luksus. Mens hos Japan er det i hovedsak Lexus og Toyota som dominerer, som er to sider av samme mynt, siden Lexus er Toyota sin. Og Volvo står alene, og ellers kan man krydre litt med Mazda fra Japan. Men det er i hovedsak Toyota, BMW, Mercedes, Volvo, Audi som er hovedfokuset til de fleste, så har man Lexus og Porsche ved siden av. Så har man hore-bilene til E-Loony fra Twitter-X, men fyren har ikke sjans mot den samlede styrken til Tyskland og Japan. Man har i tillegg Kina som ikke bør undervurderes, de går i strupen på E-Loony nå, BYD kommer til å pule E-Loons så jævlig nå, at det ikke er kødd en gang Anonymkode: 7f42f...212 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå