AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Del Skrevet 6. september 2023 Min søster har ikke flust med penger, men har råd til det hun har lyst å bruke penger på. Hun har sparepenger i en utenlandsk bank som ikke skatteetaten vet om, derfor får hun bostøtte. Hun har stappfull kjøleskap, frysere og skap full av mat, og får faktisk ikke plass til flere pakker og poser med mat. Hun reiser 3-4 g i året til et Spania, men kjøper da kun flybillett siden hun leier hus der nede. Problemet er at hun henter poser med gratis mat hver torsdag da Frelsesarmeen deler ut, og der stiller hun seg i kø med ukrainske flyktninger, barnefamilier der de voksne ikke kan spise seg mette fordi barna må prioriteres, og lignende skjebner. Hun sier hun ikke har all verden med penger, derfor er det greit å spare inn litt på matutgifter sier hun. Jeg har sagt til henne at det er forkastelig å ta mat fra de som ikke engang har 1/3 av det hun har, men mener hun trenger det. Klarer ikke å ignorere det hun gjør 🧐 Anonymkode: 91cca...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Del Skrevet 6. september 2023 Er det ingen som reagerer på at hun henter seg gratis mat når hun ikke trenger det? Ts Anonymkode: 91cca...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Del Skrevet 6. september 2023 Enig i at det er forkastelig. Men synes bostøtten faktisk er verre. Søsteren din er en kriminell svindler. Anonymkode: 04020...698 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 6. september 2023 #4 Del Skrevet 6. september 2023 (endret) På fattighuset i Oslo er de fleste ukrainere, det er helt klart de lever jo på fast utbetaling fra måned til måned og gratis mat frigjør jo mer cash til andre ting så jeg skjønner dem godt. Din søster synes jeg dog ikke spesielt synd på nei. Dette utgjør hele økningen av utdelingene, selv om de strengt tatt får mat inkludert på mottak er det jo mange som har selvhold der de får penger til mat, Sto om dette i Aftenposten i jula 2022: https://www.aftenposten.no/norge/i/JQrLGj/her-staar-de-ukrainske-flyktningene-i-matkoe-mange-graater-og-er-fortvilet Barn fra 0–17 år utløser en basisytelse på 1766 kroner i akuttmottak med selvhushold, mens mindreårige i mottak med kantine får et bidrag på 402 kroner. De får tillegg hvis de har barn og er kommet alene til Norge med barna. Palamarchuk og hennes to barn får litt over 6000 kroner i måneden, som skal dekke det de tre trenger av mat, klær og annet. Da merker man godt at de allerede høye, norske prisene øker. Endret 6. september 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Del Skrevet 7. september 2023 Jo, altså jeg synes jo dette er utrolig dårlig gjort av henne - hun stjeler jo fra de som har enda mindre enn hun selv ( og det høres ikke ut som hun har så lite å rutte med egentlig ). Noen ( heldigvis få) mennesker eier ikke skam, men vi kan ikke kalibrere alle regler etter dem - det hadde blitt alt for strengt for det store flertall av normale folk som aldri hadde oppført seg slik. Men, dersom ikke din søster skammer seg av seg selv når hun står der i køen med trengende, tviler jeg på at noe jeg kan si kan «vekke» henne… Anonymkode: a4e19...4da 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Del Skrevet 7. september 2023 Det din søster gjør er forkastelig, både det at hun snyter til seg bostøtte og krafser til seg mat fra de fattigste. Hun er en feig drittsekk av en snyltende kriminell, og jeg hadde ikke nølt med å gi beskjed til både NAV og Frelsesarmeen. Anonymkode: c9904...bc2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Del Skrevet 7. september 2023 Og du tror at alle ukrainske flyktninger trenger det? De får nok penger fra NAV Anonymkode: c0a86...de1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Del Skrevet 7. september 2023 Jobber søsteren din? Hva tjener hun i året.? Jeg trodde Frelsesarmeen sjekket skattelister å sånn? Anonymkode: ffb44...84d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #9 Del Skrevet 7. september 2023 Din søster er snylter, og en kriminell en i den forstand at hun gjemmer penger unna for å motta bostøtte hun ikke har krav på. Hadde faktisk seriøst vurdert å gi beskjed til myndighetene (Skatteetaten og NAV) om det. Det er jo bare flaks for henne at dette ikke har blitt oppdaget, og når det blir det kommer hun til å måtte betale dyrt. Jo lengre hun får holde på sånn, så mer smeller det når hun blir oppdaget. Anonymkode: 46dd6...471 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #10 Del Skrevet 7. september 2023 Skammelig. De skulle fått beskjed slik at de kunne avvist henne i køen fremfor alle de andre som virkelig er trengende. Håper karma finnes. Anonymkode: b0a3e...77d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #11 Del Skrevet 7. september 2023 Men, leier hun en leilighet i Spania hele året? Hvordan? Og syns hun ikke det er flaut å stå i matkø, mange sosialklienter vegrer seg fordi det er pinlig å stå der. Anonymkode: 74b79...3e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Del Skrevet 7. september 2023 Noen eier bare ikke skamvett. Ang.bostøtten tror jeg jeg hadde tipset skatteetaten. Anonymkode: ab653...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #13 Del Skrevet 7. september 2023 Æsj ass.. skulle ønske sånne folk klarte å skamme seg. Helt klart at det hun gjør ikke er ok, men om det er ulovlig å hente mat på fattighuset. Det er også interessant at mange fattige faktisk skammer seg over å måtte hente gratis mat. Så det på Insider i vår. Mens slike folk eier ingen skam. Klart jeg hadde reagert og sagt til henne at jeg synes der er forkastelig.. Anonymkode: e4eaa...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #14 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skammelig. De skulle fått beskjed slik at de kunne avvist henne i køen fremfor alle de andre som virkelig er trengende. Håper karma finnes. Anonymkode: b0a3e...77d Jeg skjønner tankegangen din, men dette kan vi ikke pålegge de som jobber der frivillig, og prøver å hjelpe. Jeg var frivillig for mange år siden på det vi kallte suppekjøkken da. Jeg husker jeg var litt overrrasket over en del som kom, som ikke såg trengende ut i det hele tatt - jeg var ung og forventet alkohol/rusmisbrukere e.l ( og var jo mest av de også). Lederen min sa at mange flere enn vi tror knapt har råd til mat i perioder, selv om det utenfra ser ut som de har alt på stell - og at for de er det ekstra viktig å bli møtt med et vennlig smil og en varm tallerken, mest sannsynlig deler ikke de problemene sine med noen rundt seg… Søsteren til Ts burde ikke gjøre dette, ubetinget enig - men dersom hun blir avvist i køen vil det bare skremme bort noen som oppriktig trenger, men har gruet seg for å spør… Søsteren til Ts derimot ( som tydelig ikke eier skam ), hadde sikkert knapt brydd seg - men gått et annet sted, og i hennes hode hadde det vært dem som var frekke… Anonymkode: a4e19...4da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Del Skrevet 7. september 2023 Tja, jeg vet om ei som dro til byen for å spise sushi, og i samme ærend skulle hun å hente matpose hos Frelsesarmeen. Det ga meg litt vond smak i munnen, og jeg angrer på at jeg ikke sa noe. Da jeg hadde dårlig råd hadde jeg ikke råd til å gå ut og spise på restaurant, og hadde jeg hatt penger til det hadde jeg ikke hentet mat hos Frelsesarmeen med god samvittighet. Anonymkode: 92a11...942 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Del Skrevet 7. september 2023 Det er ikke uvanlig at det dukker opp snyltere i matkøen. Friskt i minnet har jeg Brita som arvet leilighet, bruker penger på hest og er såpass god venn med folka på matutdelingen at de plukker ut ting til henne som de vet hun liker. Karen med dyr bil, en halv million i årsinntekt og frysen full av viltkjøtt fra jaktturer husker jeg også. Skammevett er det lite av. Hva ukrainske flyktninger angår, er jeg ikke overbevist om at de heller har stort behov for gratis mat. Anonymkode: 454d8...70f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Del Skrevet 7. september 2023 Brita og Karen? Er det noen du kjenner? Eller har de vært i media? Anonymkode: 36354...f83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #18 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber søsteren din? Hva tjener hun i året.? Jeg trodde Frelsesarmeen sjekket skattelister å sånn? Anonymkode: ffb44...84d Hvordan skal det foregå? Nei, dette er basert på tillit og hver enkelt sin moral. Anonymkode: e0970...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #19 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Brita og Karen? Er det noen du kjenner? Eller har de vært i media? Anonymkode: 36354...f83 Brita lever ikke på krita er overskrift i VG om en kvinne som har blitt diskutert her tidligere. Karen (fyren) som parkerer den fine bilen et stykke unna har også vært omtalt i media, ja. Han har frysen full av kjøtt, og henter matkasse for å sjekke utvalget. Anonymkode: 454d8...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #20 Del Skrevet 7. september 2023 Det er viktig at slike tilbud er tillitsbasert. Da vil det være folk som tror de er smartere enn alle andre, og utnytter systemet. Egentlig er de jo ikke smarte, de bare forstår ikke at andre ser denne muligheten og ikke benytter seg av den. De er gjerrige, egoistiske snyltere, men for at systemet skal fungere så er det riktig å la disse utnytte det. Tilbudet må være lavterskel. En kontroll vil skremme bort og sile ut mange med reelle behov. Anonymkode: af2eb...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå