Gå til innhold

Hvorfor er så mange som jobber i politiet ubehagelige mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tiuren skrev (6 minutter siden):

Høres vel ikke ut som den triveligste duoen dere heller.... 

Jeg har stort sett bare positive erfaringer med politifolk, men forstår at man blir litt lei av å snakke med mennesker som bare skal krangle å gjøre faenskap hele dagen. Da lærer man seg å ta en litt steil holdning.

Jeg har full forståelse for at politiet ofte har en drittjobb. I mitt tilfelle har jeg kun kontakt med poliet når jeg er på jobb. Det jeg kontakter politiet for er rutine, ekstremt saklige greier, og jeg har null følelser rundt disse sakene... så at det skal være noe som helst behov for å være arrogant og spydig er langt forbi min fatteevne. 

Anonymkode: 6377a...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår samtidig litt den holdningen, det blir en litt sær sammenligning, men jeg har jobbet som kontrollør av andres arbeid i en årrekke, og jeg oppleves nok som relativt arrogant i enkelte tilfeller. Det fordi jeg er så vant med at folk klager over feilene jeg påpeker (som nok politiet også opplever), selv om de er aldri så reelle.

Så de forhåpentligvis få gangene jeg tar feil, så har jeg stadig den arrogante holdningen frem til noen viser/beviser at jeg tar feil. Jeg antar at det er noe lignende med politiet.

Men at det finnes mange drittsekker der ute er uten tvil. Og at det også finnes mange i politiet, er en selvfølge. At det er flere i politiet en ellers kan sikkert diskuteres, men som nevnt, det er et yrke med makt, og mange uegnede tiltrekkes slike yrker nettopp av den grunn.

Anonymkode: 3e234...6b0

Jeg synes ikke det er noen god forklaring. Jeg har også jobbet med kontroll før og jeg opplever aldri folk i den bransjen som så nedlatende i media (ja, de uttaler seg noen ganger) som Politiet gjør. Heller ikke andre yrkesgrupper som jobber med kontroll. Politiet er ikke i noen særklasse når det gjelder å jobbe med kontroll. Men i og med at de er de eneste som har mulighet til maktutøvelse så burde de være særdeles gode på å skape tillit. Det er de ikke.

Anonymkode: 15084...49f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er de? Har mye mer negative erfaringer med folk som jobber i etater enn med politiet 

Anonymkode: 111d2...3c1

Tingen er at purken har voldsmonopol. Hvis en kommuneansatt, eller whatever, er frekk i kjeften mot deg kan du være frekk tilbake. Er purken frekk i kjeften mot deg, og du er frekk tilbake, kan de GRISEBANKE deg og/eller hive deg på glattcelle og opprette sak mot deg. Mange eksempler med folk som kaller purken for noe, og blir anmeldt av purken for det.

Anonymkode: 1e57b...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En venninne av meg, som har hatt en del med snuten å gjøre, sier som så, at snuten består i stor grad av menn med små peniser og kvinner med store vaginaer. Og dette fører til lav selvtillit, og dermed behov for kompensering. F. eks. ved å utøve makt over medmennesker.

Venninna di har vært i buksa på dem alle? Jøss..

Anonymkode: 67d79...5ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

En venninne av meg, som har hatt en del med snuten å gjøre, sier som så, at snuten består i stor grad av menn med små peniser og kvinner med store vaginaer. Og dette fører til lav selvtillit, og dermed behov for kompensering. F. eks. ved å utøve makt over medmennesker.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tingen er at purken har voldsmonopol. Hvis en kommuneansatt, eller whatever, er frekk i kjeften mot deg kan du være frekk tilbake. Er purken frekk i kjeften mot deg, og du er frekk tilbake, kan de GRISEBANKE deg og/eller hive deg på glattcelle og opprette sak mot deg. Mange eksempler med folk som kaller purken for noe, og blir anmeldt av purken for det.

1. Det er bare kriminelle og halv-kriminelle som bruker slike negative ord om politiet.

2. Hvorfor prøver du å late som at du er to forskjellige brukere?

3. Hatefulle ytringer kan man bli anmeldt for. Står du og kjefter på ei fremmed dame og kaller henne ei hore fordi du synes viser litt mye hud, så kan du bli anmeldt for hatefulle ytringer. 

4. Faren min var politimester, så jeg har møtt maaange politfolk. Jeg har også vært med å arrangere en større festival, og har i den sammenheng vært i kontakt med politiet flere ganger. Alle jeg har møtt har vært fine mennesker. Så jeg skjønner ikke hvor du møter disse frekke, maktsyke sadistene. Jeg tror dette innlegget trengs å repeteres:

13 hours ago, AnonymBruker said:

En vis mann, ts, sa en gang at om du møter en idiot på din vei? Ja, da har du møtt en idiot. Om du møter mange, og jevnlig? Ja, da er sjansen forsvinnende liten for at du møter idioter i det hele. Og sjansen for at du er en idiot? Den er gigantisk. 

Så premissen din er feil. Du spør deg selv hvorfor «så mange» er idioter mot deg. Spørsmålet du burde ha stilt deg er dette: hva er det i deg og din adferd eller bagasje som enten gjør at du provoserer frem reaksjoner på din ufine adferd eller tolker helt normal adferd som «ufin». 

Still det riktige spørsmålet, så får du svar. 

Anonymkode: b446d...5fe

Anonymkode: 530c4...036

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 19.33):

Jeg jobber i en etat som har mye tett kontakt med politiet - og jeg har hatt denne jobben i mer enn 20 år. 

Gjennomgående opplever jeg at de jeg kommer i kontakt med har en ovenfra og ned-holdning, svarer frekt, prøver å latterliggjøre deg osv. Selvsagt finnes det unntak og enkelte er en glede å jobbe sammen med, men stort sett møter man rasshøl, bare det å ringe operajsonssentralen er et mareritt, får som regel sarkastiske svar. Også de som ikke jobber som politi men typ på passkontor osv har ofte samme holdning. 

Jeg begriper ikke hvorfor, vi jobber mot samme mål og vi er begge i en situasjon hvor vi bare ønsker å gjøre jobben vår på en ryddig måte. Så hva er poenget med å oppføre seg som den trassige sure tenåringen jeg har hjemme? 

Er det et mindreverdighetskompleks som gjør at man blir politi, er det stort sett folk som hevder seg seg ved å tråkke på andre?

Sutrer de fordi de tjener dårligere enn oss i andre etater? 

Er så drit lei av å måtte forholde meg til arrogante sutrepikker og grinete kjerringer at jeg blir gaaal. 

Anonymkode: 6377a...9c4

Skulle ordne nytt pass for noen år siden. Sa hei og var generelt i godt humør, men fikk ikke et smil og hei tilbake. Hun virket sur og misfornøyd. Det var ikke en trivelig person å møte på. Hvorfor hun sutret vet jeg ikke, men det er ikke noe man skal dra med seg på jobb og spre videre... 

Anonymkode: 60bc4...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leide et hus en gang, og mens jeg leide ble det solgt til et politipar. Det er de verste husierne jeg har hatt. De låste seg støtt inn i huset når jeg ikke var der, sendte meg 10-15 meldinger på rappen om husleia ikke var inne kvelden FØR dato, prøvde få meg med på forsikringssvindel etter en lekkasje med å skylde på forrige huseier, lagde lang liste med "husregler" med blant annet "ikke lov til å ha klær på gulvet", "ikke lov til å la oppvask stå". Jeg var nok ikke den ryddigste på den tiden, men har alltid vært renslig så det var liksom ikke sånn at det så ut som et narkoreir heller. 

Jeg var veldig ung på det tidspunktet og slet med angst og depresjon så jeg føyde meg bare etter dem (de var tross alt politi), men flyttet ut ganske kjapt etterpå. Så i ettertid at samme hus lå ute til leie på finn.no ca en gang i halvåret, så de har nok oppført seg drittsekk mot en del leietakere. 

Anonymkode: 7061e...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir arrogante og nedlatende av å ha en jobb hvor de faktisk kan tillate seg å være det overfor medmennesker. Samme syndromet ser vi når det gjelder leger. De tror også ofte at de er spesielle, og bedre enn andre. Utdanningen til slike yrker burde inneholde mer allmenn etikk og psykologi. Det er høy risiko for å utvikle dårlige egenskaper i slike yrker.

Anonymkode: 345d6...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg hadde etatjobb med mye politikontakt, var de stort sett den yrkesgruppen som var lettest å ha med å gjøre. Ikke nødvendigvis overstrømmende hyggelige, men saklige, konkrete og seriøse. Mitt forhold til advokater, som var en mye mer blandet forsamling, har derimot aldri helt kommet seg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (På 7.9.2023 den 10.38):

De blir mer eller mindre indoktrinert under utdanningen med at de er bedre enn alle andre. Det skjer under veldig mange andre utdanninger også, alt fra de som studerer medisin til fysioterapi får høre dette. Det blir gjort for å motivere, men akkurat politi og forsvar har jo myndigheter og tilganger som ingen andre har, så det er vel det som gjør dem sånn.

I tillegg til at de blir opplært til å følge ordre, ikke til å tenke selv eller finne fleksible og kreative løsninger. Så i deres hoder er de bedre enn alle andre, for det har de lært under utdanningen, og de får det bekreftet under utførelse av arbeidet.

Hvilkan bakgrunn har du for disse påstandene dine?

Anonymkode: b7fd1...96c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...