Gå til innhold

Dere som deler ord som er sammensatte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ekspert på å skrive norsk. Tastaturet mitt derimot er ikke det. Store fingre og mobil gjør ting verre. Skriver så mye feil at folk må tro jeg er idiot ofte. 

Siden jeg selv tror jeg er norskekspert glemmer jeg å lese over. 

Og slik går åra.

Anonymkode: af92d...797

Slik går åra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 19.15):

Så hvorfor deles ikke ordene mat og boks, brød skiver og vaske maskin? 

Altså...  Så lenge det ikke er til å misforstå - så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor folk henger seg opp i slik...  Skjønner til dels "logikken", men fortsatt...  ? Hvaergreia, lizzom?  😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (3 timer siden):

Trenger ikke lese hele ord for å oppdage feil og jeg skjønner stort sett poenget men blir likevel opphengt i feilene noen ganger, spesielt når en tekst har mye av det. Men når feilene gjør at setningen får en helt annen betydning så blir jeg irritert over at jeg må tolke det.

Hvis noen skriver at de er "sinte på Kiwi fordi de ikke hadde hode kål og at det var kø i selv betjentkassen" så bruker jeg ikke tid på å tolke det liksom, men jeg kan irritere meg over dårlig språk og mister ofte interessen. Og hvis poenget til tekstforfatteren forsvinner pga særskrivingsfeil (som det heter) så blir jeg av og til irritert. 😅

Kanskje det har med min OCD å gjøre. Og engelske forkortelser er irriterende for andre. 🤣

Jeg mener det går en klar grense ved å skrive feil, eller at autokorrektur tøyser det til, og å overlate tolkningen av ens budskap til leseren. Jeg stiller skribenten til ansvar for eventuelle misforståelser og det med rette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (1 minutt siden):

Altså...  Så lenge det ikke er til å misforstå - så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor folk henger seg opp i slik...  Skjønner til dels "logikken", men fortsatt...  ? Hvaergreia, lizzom?  😅

Det er forskjell på et parforhold og et par forhold. Det er den som skriver sitt ansvar å få frem  budskapet sitt best mulig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på et parforhold og et par forhold. Det er den som skriver sitt ansvar å få frem  budskapet sitt best mulig.

Det er også ganske irriterende når folk ikke bruker plusstegnet ved siden av "siter"-knappen og siterer flere innlegg i samme innlegg de svarer i, men siterer hundre innlegg og skriver hundre svar etter hverandre. 🤣

(Her er det lov å tulle med hverandre håper jeg). 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dingeldangel skrev (3 timer siden):

og jeg la ikke merke til orddelingsfeilen min før du påpekte den, og jeg leste igjennom teksten to ganger for å se etter orddelingsfeil🙈

Jeg klarer ikke lære meg dette selv om jeg prøver. Jeg beklage på det sterkeste til de som sliter med å lese det. Jeg prøver, jeg lover…

Om du har du prøvd og du faktisk ikke klarer det, så skal du ikke ha dårlig samvittighet. Dette er uansett en filleting

Anonymkode: 30eea...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (11 minutter siden):

Joda... Etter "bestestetsteste mulig", ikke sant?

Klarer du i det hele tatt å formulere et (sannsynlig) tilfellet der "et par forhold" og "et parforhold" kan mistolkes i slik grad at det er mulig å forveksle (sånn mtp. konteksten av alt annet skrevet) ?😅

Endret av AnonymBruker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Det er også ganske irriterende når folk ikke bruker plusstegnet ved siden av "siter"-knappen og siterer flere innlegg i samme innlegg de svarer i, men siterer hundre innlegg og skriver hundre svar etter hverandre. 🤣

(Her er det lov å tulle med hverandre håper jeg). 😉

Ja, litt rom for tøys får man håpe det er. (Skrudd setning for moroskyld der, assa!)😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (Akkurat nå):

Joda... Etter "bestestetsteste mulig", ikke sant?

Klarer du i det hele tatt å formulere et (sannsynlig) tilfellet der "et par forhold" og "et parforhold" kan mistolkes i slik grad at man det er mulig å forveksle (sånn mtp. konteksten av alt annet skrevet) ?😅

Det er ikke mitt ansvar å tolke det rett😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå er det en del ting som telefonen setter rød strek under selv om det skrives riktig, andre ganger splitter autokorrekturen ordenen også. Noen har ikke norsk som morsmål, noen har dysleksi og om dere klarer å huske noe fra skolen overhode, så er ikke alle like sterke i rettskriving som andre. Noen fikk bare mer røde streker i stilene sine enn andre.

Dessverre så ødelegger for mange selvutnevnte medlemmer av grammatikkpolitiet for mange debatter. Det er ekstremt sjelden folk ikke skjønner meningen med et innlegg…

Anonymkode: a8aba...3b7

Det er da ikke så mange debatter som blir ødelagt av det? De fleste, meg selv inkludert, biter seg i tunga i hver eneste debatt, fordi man blir slaktet dersom man skulle gjøre det utilgivelige å rette på noen andres grammatikk.

Selv om man skjønner meningen, så er det irriterende når det blir tungvint å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mitt ansvar å tolke det rett😊

Forsåvidt, evt ... "for så vidt" greit det, men jeg hadde ikke giddet å irritere meg, iaf 😅

Endret av AnonymBruker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingeldangel skrev (4 timer siden):

Jeg legger faktisk sjeldent merke til det når jeg leser. Jeg leser og ganske raskt, og blir ikke heftet med orddelingsfeil. Jeg bruker mye den lese måten med å bare leste starten på ord, og skimme gjennom teksten. Hvis man leser hele ordene i tekster, så kan jeg forstå at man kanskje mister flyten.

De fleste leser ved å bare lese starten av et ord, eller bare se hele ordet, men ikke lese hver bokstav, hvis det var det du tenkte på. Man leser likevel et ord som et ord. Når jeg leser, så "hører" jeg teksten i hodet. Dersom det er en særskrivingsfeil der, så leser jeg det som to ord, og må da stoppe opp et øyeblikk når det ikke gir mening, også når jeg skumleser.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neket skrev (10 timer siden):

Androidtelefonen min må jeg krangle med for å slippe orddeling. 
iPhone er mye greiere der 🤪

Slå av alt slikt

Anonymkode: 30eea...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neket skrev (På 6.9.2023 den 14.17):

Androidtelefonen min må jeg krangle med for å slippe orddeling. 
iPhone er mye greiere der 🤪

Jeg har samme problem i Word. Det er ikke sjeldent at jeg må overstyre stavekontrollen.

Anonymkode: c5274...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...