Gå til innhold

Dere som deler ord som er sammensatte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dingeldangel skrev (33 minutter siden):

Jeg legger faktisk sjeldent merke til det når jeg leser. Jeg leser og ganske raskt, og blir ikke heftet med orddelingsfeil. Jeg bruker mye den lese måten med å bare leste starten på ord, og skimme gjennom teksten. Hvis man leser hele ordene i tekster, så kan jeg forstå at man kanskje mister flyten.

Trenger ikke lese hele ord for å oppdage feil og jeg skjønner stort sett poenget men blir likevel opphengt i feilene noen ganger, spesielt når en tekst har mye av det. Men når feilene gjør at setningen får en helt annen betydning så blir jeg irritert over at jeg må tolke det.

Hvis noen skriver at de er "sinte på Kiwi fordi de ikke hadde hode kål og at det var kø i selv betjentkassen" så bruker jeg ikke tid på å tolke det liksom, men jeg kan irritere meg over dårlig språk og mister ofte interessen. Og hvis poenget til tekstforfatteren forsvinner pga særskrivingsfeil (som det heter) så blir jeg av og til irritert. 😅

Kanskje det har med min OCD å gjøre. Og engelske forkortelser er irriterende for andre. 🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dingeldangel skrev (1 time siden):

Jeg bruker mye den lese måten med å bare leste starten på ord, og skimme gjennom teksten. Hvis man leser hele ordene i tekster, så kan jeg forstå at man kanskje mister flyten.

Jeg leser heller ikke alle bokstavene, og "lese måten" fikk meg til å stanse og jeg måtte bruke mer tid enn nødvendig på teksten din

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har hørt flere si at de faktisk vet hvordan ordene skrives, men de synes det ser "penere" ut å dele. Det blir bare merkelig for meg, spesielt når de ikke gjør det konsekvent. 

Anonymkode: 4ef98...0b8

Jeg kan kanskje forstå det på emballasje og slikt (selv om jeg ikke liker det), men ikke i en tekst. Heldig vis (ett eller to ord? jeg orker ikke sjekke) er ikke emballasje med orddelingsfeil så vanlig nå som det var for mange tiår siden

Anonymkode: 30eea...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (24 minutter siden):

kø i selv betjentkassen

Dette betyr jo noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette betyr jo noe helt annet

Enn hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dingeldangel

Jeg leser heller ikke alle bokstavene, og "lese måten" fikk meg til å stanse og jeg måtte bruke mer tid enn nødvendig på teksten din

Jeg kan kanskje forstå det på emballasje og slikt (selv om jeg ikke liker det), men ikke i en tekst. Heldig vis (ett eller to ord? jeg orker ikke sjekke) er ikke emballasje med orddelingsfeil så vanlig nå som det var for mange tiår siden

og jeg la ikke merke til orddelingsfeilen min før du påpekte den, og jeg leste igjennom teksten to ganger for å se etter orddelingsfeil🙈

Jeg klarer ikke lære meg dette selv om jeg prøver. Jeg beklage på det sterkeste til de som sliter med å lese det. Jeg prøver, jeg lover…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dingeldangel
Blåttvann skrev (29 minutter siden):

Trenger ikke lese hele ord for å oppdage feil og jeg skjønner stort sett poenget men blir likevel opphengt i feilene noen ganger, spesielt når en tekst har mye av det. Men når feilene gjør at setningen får en helt annen betydning så blir jeg irritert over at jeg må tolke det.

Hvis noen skriver at de er "sinte på Kiwi fordi de ikke hadde hode kål og at det var kø i selv betjentkassen" så bruker jeg ikke tid på å tolke det liksom, men jeg kan irritere meg over dårlig språk og mister ofte interessen. Og hvis poenget til tekstforfatteren forsvinner pga særskrivingsfeil (som det heter) så blir jeg av og til irritert. 😅

Kanskje det har med min OCD å gjøre. Og engelske forkortelser er irriterende for andre. 🤣

Jeg fascineres litt over hvor forskjellige ting vi kan henge oss opp i😂 Jeg henger meg opp i mye rart jeg og, selv med alle feilene jeg selv gjør👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det kommer av at veldig mange slike ord deles på engelsk, også blir vi påvirket her i vårt språk.

Anonymkode: 25f61...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (19 minutter siden):

Enn hva?

kø i selv betjentkassen (det er til og med kø i den betjente kassen der kassapersonale slår inn varene)

kø i selvbetjentkassen (kø der du selv registrerer varene)

Anonymkode: 3c32d...3ec

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er om autokorrektur roter det til. Er man dyslektiker, er det forståelig at man plundrer med dette, men om man lar autokorrektur gjøre det feil når man selv ser at det er feil, da er man lat. Og ikke bare det, men man er med på å ødelegge det norske språket ved å normalisere feilskriving. Fy skam!!

At folk bommer på dette i uformelle sammenhenger, er en ting, men det jeg mener er helt utilgivelig, er slikt som dette nedenfor. Finnes nesten 2000 norske firmaer med særskrivingsfeil i firmanavnet. I skjermklippet under er det EN som har klart å gjøre det riktig. Finner du den?

image.png.893ded9557d8a5ec95fc8be445e23190.png

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

kø i selv betjentkassen (det er til og med kø i den betjente kassen der kassapersonale slår inn varene)

kø i selvbetjentkassen (kø der du selv registrerer varene)

Jeg vet jo det, det var jo hele poenget mitt med å skrive setningen feil.........

Trodde du mente noe annet enn at poenget mitt var et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingeldangel skrev (38 minutter siden):

og jeg la ikke merke til orddelingsfeilen min før du påpekte den, og jeg leste igjennom teksten to ganger for å se etter orddelingsfeil🙈

Jeg klarer ikke lære meg dette selv om jeg prøver. Jeg beklage på det sterkeste til de som sliter med å lese det. Jeg prøver, jeg lover…

Og det heter fortsatt særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil. 😅 Og jeg trodde du delte det ordet feil med vilje i forrige innlegg. 🤣

Men ja, vi henger oss opp i ulike ting og er veldig ulike vi mennesker. 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (8 minutter siden):

Jeg vet jo det, det var jo hele poenget mitt med å skrive setningen feil.........

Trodde du mente noe annet enn at poenget mitt var et poeng.

Jeg er ikke samme anonym bruker som den du først siterte. Beklager at jeg blandet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke samme anonym bruker som den du først siterte. Beklager at jeg blandet meg. 

Det går fint. Jeg bare lurte på om personen som først siterte meg i det hele tatt forsto at hen bare bekreftet poenget mitt. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dingeldangel
Blåttvann skrev (8 minutter siden):

Og det heter fortsatt særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil. 😅 Og jeg trodde du delte det ordet feil med vilje i forrige innlegg. 🤣

Men ja, vi henger oss opp i ulike ting og er veldig ulike vi mennesker. 😁

Helsikken😅 jeg skal aldri bevege meg ut i noe rettskrivingsgreie, noen gang. Jeg stiller meg lagelig til hugg som representant for sær skrivingsfeil gjengen(denne var med vilje), og skylder resten av mine feil på autocorrect fra nå av 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingeldangel skrev (45 minutter siden):

Helsikken😅 jeg skal aldri bevege meg ut i noe rettskrivingsgreie, noen gang. Jeg stiller meg lagelig til hugg som representant for sær skrivingsfeil gjengen(denne var med vilje), og skylder resten av mine feil på autocorrect fra nå av 😂

Så lenge vi kan le av hverandres oppheng og feil så er det vel bare gøy. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter særskrivingsfeil.

Og jeg irriterer meg også grønn over Kongsberg Gruppen og liknende. Kunne aldri jobbet for en bedrift med så graverende feil i selskapsnavnet.

Det skal også være liten bokstav i andre ord, f.eks. Akershus universitetssykehus. De måtte bytte ut skiltene sine fordi de konsekvent hadde skrevet det med stor U - antakeligvis påvirket av engelsk. 

Anonymkode: 3c91b...7b2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det skal også være liten bokstav i andre ord, f.eks. Akershus universitetssykehus. De måtte bytte ut skiltene sine fordi de konsekvent hadde skrevet det med stor U - antakeligvis påvirket av engelsk. 

Stor Bokstav på alle Substantiv kom fra Tysk for flere Hundre År siden, det var vel vanlig frem til Begynnelsen av forrige Århundre. Ikke feil altså, bare gammeldags. Om noen vil skrive gammeldags, står de fritt til det, på samme Vis som man kan velge mellom Bokmål og Nynorsk også.

Men mulig statlige Instutisjoner må forholde seg til hva Språkrådet sier, de ville nok sagt det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stor Bokstav på alle Substantiv kom fra Tysk

Rettelse, jeg tror det kom fra Tysk, mulig fra det var fra Nedertysk eller et annet Språk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som irriterer meg når ord deles opp. Den enkleste løsningen er å skrive ordet sammenhengende, det blir førre tastetrykk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...