Neket Skrevet 6. september 2023 #21 Del Skrevet 6. september 2023 Androidtelefonen min må jeg krangle med for å slippe orddeling. iPhone er mye greiere der 🤪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #22 Del Skrevet 6. september 2023 Dingeldangel skrev (1 time siden): Jeg er nok en som kan gjøre feil på noen sammensatte ord. Jeg er vel i grunnen bare «blind» for det. Men så har jeg andre ting jeg veldig sjeldent ville skrevet feil på, som nok irriterer meg, på samme måte som mine feil irriterer deg. Folk er vel rett og slett gode på noe, og dårlig på annet. Autocorrect er ikke alltid på lag heller. Jeg irriterer meg ikke over at man skriver feil, men det blir fryktelig tungt å lese bare Så spørsmålet var i grunnen hvorfor man deler ord på den måten, og ikke minst hvorfor deles bare enkelte ord? TS Anonymkode: 03494...4ac 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #23 Del Skrevet 6. september 2023 Nå er det en del ting som telefonen setter rød strek under selv om det skrives riktig, andre ganger splitter autokorrekturen ordenen også. Noen har ikke norsk som morsmål, noen har dysleksi og om dere klarer å huske noe fra skolen overhode, så er ikke alle like sterke i rettskriving som andre. Noen fikk bare mer røde streker i stilene sine enn andre. Dessverre så ødelegger for mange selvutnevnte medlemmer av grammatikkpolitiet for mange debatter. Det er ekstremt sjelden folk ikke skjønner meningen med et innlegg… Anonymkode: a8aba...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #24 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo, det er jo det? Hvis du uttaler et ord sammenhengende, så skrives det sammenhengende. Du sier sikkert ikke brød (pause) skive, vaske (pause) klut, motor (pause) vei, steke(pause) panne osv.? Anonymkode: 454b9...efb Nei, jeg har jo allerede vist det med der=d'er=det er. Jeg kommer ikke på andre tilsvarende eksempler akkurat nå, men i muntlig språk (forskjellig fra dialekt til dialekt) kan ord lett gli inn i hverandre. Om du må skrive bokmål og du er i en situasjon hvor riksmål er feil (f.eks. på norskeksamen), så har du flere eksempler på at man må dele opp ord, selv om de høres ut som ett: etter hvert, i hvert fall. Andre eksempler er når to sammensatte ord med samme ord til slutt står etter hverandre, så kan man glemme bindestrek: helse(-) og utdanningsminister. E(-)post er det sikkert mange som bommer på også. (Jeg har vanligvis ikke problemer med dette forresten, men beskrivelsen din stemmer ikke, så jeg ville ta orddelere i forsvar.) Anonymkode: 30eea...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 6. september 2023 #25 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, jeg har jo allerede vist det med der=d'er=det er. Jeg kommer ikke på andre tilsvarende eksempler akkurat nå, men i muntlig språk (forskjellig fra dialekt til dialekt) kan ord lett gli inn i hverandre. Om du må skrive bokmål og du er i en situasjon hvor riksmål er feil (f.eks. på norskeksamen), så har du flere eksempler på at man må dele opp ord, selv om de høres ut som ett: etter hvert, i hvert fall. Andre eksempler er når to sammensatte ord med samme ord til slutt står etter hverandre, så kan man glemme bindestrek: helse(-) og utdanningsminister. E(-)post er det sikkert mange som bommer på også. (Jeg har vanligvis ikke problemer med dette forresten, men beskrivelsen din stemmer ikke, så jeg ville ta orddelere i forsvar.) Anonymkode: 30eea...ad0 Man kan vel si at det er en tommelfingerregel at man skriver det som ett ord når det sies som et ord. «For øvrig» er for øvrig også et eksempel som viser unntak😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #26 Del Skrevet 6. september 2023 Rotemor skrev (21 minutter siden): Man kan vel si at det er en tommelfingerregel at man skriver det som ett ord når det sies som et ord. «For øvrig» er for øvrig også et eksempel som viser unntak😊 Når det er et substantiv er det som regel det i hvert fall Anonymkode: 30eea...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #27 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det er jo det? Hvis du uttaler et ord sammenhengende, så skrives det sammenhengende. Du sier sikkert ikke brød (pause) skive, vaske (pause) klut, motor (pause) vei, steke(pause) panne osv.? Anonymkode: 454b9...efb Men man uttaler jo f eks «jeg gjorde det» som om gjorde og det var ett ord - på mange dialekter. «Jeg gjoor’det». Der er ikke (erikke) så lett (sålett) å høre som vi tror. Anonymkode: 469ae...4c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #28 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg skakke væ’vanskelig, menOle sloned Arne. Anonymkode: 469ae...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 6. september 2023 #29 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Deterfordiorddelingerveldigvanligpåandrespråk.Detkannoengangerværevanskeligåslåomnårmanskriverpånorsk Anonymkode: 60922...ed0 De fleste som kan et annet (eller flere andre) språk så godt at de vet hvordan det skrives, pleier å være språkbevisste, så da burde de også kjenne til hvordan deres eget språk skrives. Og nå mener jeg selvfølgelig ikke dem som har et annet førstespråk enn norsk, det er ikke de vi snakker om her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 6. september 2023 #30 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men man uttaler jo f eks «jeg gjorde det» som om gjorde og det var ett ord - på mange dialekter. «Jeg gjoor’det». Der er ikke (erikke) så lett (sålett) å høre som vi tror. Anonymkode: 469ae...4c5 Akkurat det der er ikke noe gyldig argument, man lærer jo å skille mellom ordklasser i grunnskolen. Og jeg kan ikke huske å ha sett at noen faktisk skriver noe som ligner dine eksempler. Det må være ekstremt uvanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #31 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den tok solarium før den skal fly sørover. Anonymkode: 1bcb7...f24 🤣 Anonymkode: e5c80...25d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #32 Del Skrevet 6. september 2023 ti10 skrev (5 minutter siden): Akkurat det der er ikke noe gyldig argument, man lærer jo å skille mellom ordklasser i grunnskolen. Og jeg kan ikke huske å ha sett at noen faktisk skriver noe som ligner dine eksempler. Det må være ekstremt uvanlig. Noen ganger kan forskjellige ordklasser settes sammen til ett ord. Og det er ikke alle som tenker over ordklasser når de skriver Anonymkode: 30eea...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #33 Del Skrevet 6. september 2023 Orddeling fungerer på andre språk uten problemer. Hvorfor skulle det ikke fungere på norsk. Betydning kan leses ut fra kontekst. Norsk er helt OCD på dette. Og jeg er sterkt uenig i at det gjør det lettere å lese. minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparatur Anonymkode: 57e90...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #34 Del Skrevet 6. september 2023 Anonymkode: e5c80...25d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #35 Del Skrevet 6. september 2023 Neket skrev (2 timer siden): Androidtelefonen min må jeg krangle med for å slippe orddeling. iPhone er mye greiere der 🤪 Jeg er ekspert på å skrive norsk. Tastaturet mitt derimot er ikke det. Store fingre og mobil gjør ting verre. Skriver så mye feil at folk må tro jeg er idiot ofte. Siden jeg selv tror jeg er norskekspert glemmer jeg å lese over. Og slik går åra. Anonymkode: af92d...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #36 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Orddeling fungerer på andre språk uten problemer. Hvorfor skulle det ikke fungere på norsk. Betydning kan leses ut fra kontekst. Norsk er helt OCD på dette. Og jeg er sterkt uenig i at det gjør det lettere å lese. minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparatur Anonymkode: 57e90...077 Det er som regel mer forståelig, da man kan se at det dreier seg om én ting. De færreste sammensatte ord er så lange som ditt søkte eksempel Anonymkode: 30eea...ad0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingeldangel Skrevet 6. september 2023 #37 Del Skrevet 6. september 2023 Blåttvann skrev (6 timer siden): Men hvordan synes du selv det er å lese en tekst hvor de oppdelte ordene gjør at man må stoppe opp og tolke teksten helt unødvendig? Jeg mister flyten og interessen for det jeg leser ganske kjapt. 😅 Jeg legger faktisk sjeldent merke til det når jeg leser. Jeg leser og ganske raskt, og blir ikke heftet med orddelingsfeil. Jeg bruker mye den lese måten med å bare leste starten på ord, og skimme gjennom teksten. Hvis man leser hele ordene i tekster, så kan jeg forstå at man kanskje mister flyten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingeldangel Skrevet 6. september 2023 #38 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg irriterer meg ikke over at man skriver feil, men det blir fryktelig tungt å lese bare Så spørsmålet var i grunnen hvorfor man deler ord på den måten, og ikke minst hvorfor deles bare enkelte ord? TS Anonymkode: 03494...4ac Det er et godt spørsmål, og jeg vet ikke selv hvorfor jeg ikke er konsekvent med å gjøre det ene eller det andre. Og jeg opplever det sjeldent som noen heft å lese andre som skriver feil, jeg legger rett å slett sjeldent merke til det. 😊 men spennende å lære om det faktisk finnes en forklaring på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 6. september 2023 #39 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sikkert fordi de fleste skriver på telefonen, og autokorrektur skjønner at vaskemaskin er ett ord, men har ikke hørt om fruktdel før? Matlukt er jo et vanlig ord da, så kanskje teorien min er helt gal. Anonymkode: 1bcb7...f24 Det er jo bare å slå av autokorrekturen det. Det er alltid det første jeg gjør når jeg får ny telefon. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #40 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg har hørt flere si at de faktisk vet hvordan ordene skrives, men de synes det ser "penere" ut å dele. Det blir bare merkelig for meg, spesielt når de ikke gjør det konsekvent. Anonymkode: 4ef98...0b8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå