Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Legen min har også fulgt opptrappingen slavisk, selvom jeg mistet all matlyst og så og si ikke spiste. Nå sist fikk jeg fortsette på samme dose som før, og merker kroppen stabiliserer seg. Rart at det er så forskjell mellom leger! Jeg var hos legen for oppfølging av smerter i hofte/bekken, også var det han som nevnte Wegovy (fordi jeg var/er overvektig som ikke hjelper på fibromyalgi-smerter). Var ikke noe krav jeg måtte møte før han skrev det ut, eller noe.

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legen min har også fulgt opptrappingen slavisk, selvom jeg mistet all matlyst og så og si ikke spiste. Nå sist fikk jeg fortsette på samme dose som før, og merker kroppen stabiliserer seg. Rart at det er så forskjell mellom leger! Jeg var hos legen for oppfølging av smerter i hofte/bekken, også var det han som nevnte Wegovy (fordi jeg var/er overvektig som ikke hjelper på fibromyalgi-smerter). Var ikke noe krav jeg måtte møte før han skrev det ut, eller noe.

Selvfølgelig var det krav, du skrev jo at du var overvektig og hadde plager som ble påvirket av overvekt 🤷🏼‍♀️ det er på en måte det som er poenget...

Anonymkode: 2d55c...933

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig var det krav, du skrev jo at du var overvektig og hadde plager som ble påvirket av overvekt 🤷🏼‍♀️ det er på en måte det som er poenget...

Anonymkode: 2d55c...933

Joda! Men jeg tenkte på de som må vise at de klarte å gå ned et visst antall kilo før de fikk 🫣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 14.07):

4.dagen med eggerap, kvalme og diaré. Fullstendig slått ut! Prøver å få i meg noe mat og drikke, men det blir smått. Forsøker jeg å spise en hel brødskive, så kommer det rett opp igjen. Dette orker jeg virkelig ikke å leve med! Hvor lang tid tar det før effekten av siste sprøyten er ute av kroppen? 

Anonymkode: de6ff...f40

Dette er helt forferdelig! 5. dagen på rad med kraftig omgangssyke. Aldri mer Wegovy for meg!! Håper dritten er ute av kroppen snart! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er helt forferdelig! 5. dagen på rad med kraftig omgangssyke. Aldri mer Wegovy for meg!! Håper dritten er ute av kroppen snart! 

Du har ikke rett og slett fått omgangssyke, da?

De fleste merker mindre til effekten etter 5-6 dager. Medisinen er helt ute av kroppen om 5-6 uker.

Anonymkode: eb1fe...b65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke rett og slett fått omgangssyke, da?

De fleste merker mindre til effekten etter 5-6 dager. Medisinen er helt ute av kroppen om 5-6 uker.

Anonymkode: eb1fe...b65

Jeg tror det er Wegovy, for ingen av de andre i familien har blitt smittet av noe. 

Tar det så lang tid som 5-6 uker før det er helt ute? 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for at du delte din erfaring! Har også gått på laveste dose siden i høst, hadde planer om å øke nå. Tror jeg dropper det 😬

Anonymkode: afe6e...2f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått omtrent ni måneder på Wegovy, og dette er mine erfaringer: 

Når det gjelder effekt og bivirkninger osv., så var overgangen fra 0,5 til 1,0 ganske brutal, og jeg fikk en god del bivirkninger i form av mage- og tarmplager. Etter fire uker på 1 mg gikk jeg derfor ned til 0,5, og holdt meg der i 12 uker før jeg gikk tilbake opp på 1,0 etter å ha hatt et lengre platå i vektnedgang.

Jeg er fortsatt på 1,0 nå. På ni måneder har jeg gått ned nesten 30 kg, BMIen har gått fra 36,5 til 26, jeg har gått fra en fettprosent på 43 til en fettprosent på 31, og redusert midjemålet fra 100 cm til  82 cm. 

Jeg har vel brukt ca. 17500kr på medisiner så langt, men det er verdt hver. eneste. krone. Den eksplosive økningen i klesbudsjettet har faktisk vært et mye større problem, men gud så gøy det er å kjøpe klær igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har opplevd å få tarmslyng (lammelse) av Wegovy? Måtte dere slutte på medisinen? Jeg fikk det og må ned i dose til 0.5mg nå. Håper det er lite nok og at jeg slipper å slutte, jeg orker ikke gå tilbake til å tenke på mat HELE tiden.

Ellers må vel dette være den verste bivirkningen man kan få? Trodde jeg var heldig med bivirkninger siden jeg bare hadde hatt halsbrann.

Anonymkode: f049c...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det kan være tarmslyng i form av lammelse, spesielt hvis du har eggerap. Wegovy kan lamme deler av tarmen slik at kun mat som er flytende passerer ned i tarmen. Resten må ut av munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har opplevd å få tarmslyng (lammelse) av Wegovy? Måtte dere slutte på medisinen? Jeg fikk det og må ned i dose til 0.5mg nå. Håper det er lite nok og at jeg slipper å slutte, jeg orker ikke gå tilbake til å tenke på mat HELE tiden.

Ellers må vel dette være den verste bivirkningen man kan få? Trodde jeg var heldig med bivirkninger siden jeg bare hadde hatt halsbrann.

Det ser ut som noen i tråden her har opplevd det, men ikke vet at de faktisk har tarmslyng som bivirkning! Dere må til legen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ser ut som noen i tråden her har opplevd det, men ikke vet at de faktisk har tarmslyng som bivirkning! Dere må til legen! 

Kan noe gjøres selv for å minske sjansen for tarmslyng eller betennelse i bukspyttkjertelen? Jeg tør fortsatt ikke starte pga av frykt for dette. Finn C Jagge døde etter tarmslyng. 

Anonymkode: 06486...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan noe gjøres selv for å minske sjansen for tarmslyng eller betennelse i bukspyttkjertelen? Jeg tør fortsatt ikke starte pga av frykt for dette. Finn C Jagge døde etter tarmslyng. 

Det finnes to typer tarmslyng. En er en fysisk vri/slyng i tarmen som skaper obstruksjon, det kan være svært farlig, kan være dødelig. En annen type er en lammelse av tarmen, dette er ikke like farlig. Wegovy sakner ned fordøyelsessystemet og det var årsaken til tarmslyng hos meg. Altså for mye nedsakking i fordøyelsessystemet, en lammelse av tarmene der tarmene ikke lenger tar i mot mat fra magesekken. Jeg hadde det i ca 6 uker og det var ikke mer farlig enn at jeg må gå ned i dose. Ingen behandling.

Det er ikke en vanlig bivirking av Wegovy, men kan forekomme. Hvis du merker eggerap, manglende avføring og kvalme tar du bare kontakt med legen din og rådfører deg videre. 

Betennelse i bukspyttkjertelen skal legen sjekke for med jevnlige blodprøver.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok 3.sprøyte denne uken, merker fortsatt ingenting av effekt eller bivirkninger. Håper jeg får litt effekt når jeg øker dosen.

Jeg spurte legen om wegovy i høst. Jeg måtte bli ferdig med amming først, men han tok blodprøver med en gang så det var klart. Så hadde jeg ny time da jeg ønsket å begynne på medisinen, da gikk vi gjennom vanlige bivirkninger og prosessen med opptrapping av styrke. Han anbefalte meg å vente til etter jul så den ikke skulle bli ødelagt av eventuelle bivirkninger😅 jeg skal sende han mld neste uke når jeg har tatt 4 dose, da skal vi gå gjennom hvordan det har gått, og jeg får resept på ny pakke. Føler at jeg får ganske god oppfølging, skal ta ny blodprøve om et par måneder.

Anonymkode: d9f7d...327

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg har veldig lyst til å prøve wegovy, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem. er 170cm og veier rundt 110kg og føler at jeg verken kommer noen vei med trene eller spise sunt når det alltid ender med overspising på et eller annet tidspunkt. 

jeg er dog person som blir litt stressa over legetime generelt (kanskje litt teit, men sånn er jeg), så jeg liker å være så forbedret som mulig. hvordan har dere gått frem? hva sier dere? har dere vært nødt til å overbevise legen? om noen hadde noen tips eller kan dele hvordan de gikk frem med legen sin, så hadde jeg tatt det hjertelig i mot! 

Anonymkode: 78d55...42d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

hei!

jeg har veldig lyst til å prøve wegovy, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem. er 170cm og veier rundt 110kg og føler at jeg verken kommer noen vei med trene eller spise sunt når det alltid ender med overspising på et eller annet tidspunkt. 

jeg er dog person som blir litt stressa over legetime generelt (kanskje litt teit, men sånn er jeg), så jeg liker å være så forbedret som mulig. hvordan har dere gått frem? hva sier dere? har dere vært nødt til å overbevise legen? om noen hadde noen tips eller kan dele hvordan de gikk frem med legen sin, så hadde jeg tatt det hjertelig i mot! 

Du kan bare si at du ønsker å gå ned i vekt og har prøvd uten og lykkes og derfor ønsker Wegovy. Jeg har resept, legen sa bare at jeg kunne få det, men at det var opp til meg om jeg ville starte. Jeg har foreløpig ikke turt pga redsel for bivirkninger. Samtidig er vekta lik nå 3 mnd senere… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke admin sletter dette, for fastlegene våre kan ikke mer om dette enn vi som bruker det. Dessverre. Jeg har for ordens skyld snakket med legen min om dette, men er mer interessert i hva dere som bruker det har av opplevelser.

Jeg sluttet for 2 mnd siden fordi jeg var så lei av å være kvalm og dårlig, samt at jeg mistet halvparten av håret mitt.

Men nå går jeg sakte men sikkert opp igjen. Full apetitt tilbake og jeg klarer faen ikke motivere meg selv til å ta grep. Så jeg vil begynne igjen, men bare bruke en gang i mnd. Legen min sa hun ikke kunne anbefale det, fordi det skal brukes ukentlig, men jeg ser ikke problemet. En dårlig uke og så to-tre bra. Da kan jeg leve liksom.

Men, nå kommer spørsmålet. Sorry. Har noen testet å starte igjen etter endt runde? Kom alle bivirkningene like ille da? Og har noen testet å bare bruke ved behov og ikke slavisk hver uke? 

Har som sagt snakket med lege om alt dette, men jeg vil gjerne høre erfaringer fordi hun kan mindre enn meg om dette.

Anonymkode: a4c7b...76f

Ryddet for omtale av medisindosering. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Perelandra, mod. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 1.52):

hei!

Jeg blir også litt stresset rundt legetimer. Min nåværende lege er ganske ny for meg, og jeg har hatt to tette svangerskap. Var derfor litt redd for at hun skulle tenke at det bare var vekt etter graviditeten, og at jeg derfor måtte klare meg selv.

Jeg er 165 cm og veide 90 kg. De tre siste årene før første graviditet gikk jeg fra 63 til 80 kg, så det var ikke graviditetens feil.

Legetimen min var egentlig for noe annet, men jeg måtte bare spørre. Tror jeg bare sa noe som «Eeh det har vært mye om slankesprøyter i media, hvordan fungerer de?» Også snakket vi om det, også gikk jeg ut derfra med en resept.

Jeg har gått ned før ved å telle kalorier, men da har ikke vekta vært så høy. Denne gangen virket veien veldig lang. Jeg sliter med overspising på kveldene, og klarer ikke å styre meg.

For meg har sprøyta vært en skikkelig redning. Etter en dårlig dag kan jeg fortsatt tenke at jeg har lyst på noe på kvelden, men jeg får det liksom ikke i meg. Lysten er ikke der likevel. Sjokolade får jeg aldri lyst på lenger. Egentlig er jeg aldri sulten lenger, jeg bare spiser etter klokken eller hvis jeg blir litt småkvalm.

Anonymkode: 3b6c9...1d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besvimte av lavt blodsukker pga Wegovy. Aldri mer den medisinen. 

Anonymkode: b6a79...962

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...