AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #341 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 10.25): Så alt i alt, så er det negativt å gå på sprøyten over lengre tid? Siden mange går å føler seg kvalme og uvel? Men positivt å gå ned i vekt selvfølgelig. Men hvem orker å gå med kvalme i lengre tid? Anonymkode: ca8c0...a6d Ekspander Jeg ble mindre kvalm etterhvert. Hadde symptomer fra dag én. Var verst de første to mnd, kroppen vender seg jo til det litt i hvert fall. Men jeg sluttet etter tre måneder fordi jeg orket ikke ha den konstante kvalmen, hodepinen og magekramper ut av en annen verden dersom jeg spiste sukker eller fett. Var vanskelig å vite hva jeg ville reagere på, for kroppen stoppet meg ikke. Kun på mengde. Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #342 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 23.48): Hvordan har dere råd til sprøytene? Koster de ikke 3000,- kr??? Hver mnd liksom... Anonymkode: ca8c0...a6d Ekspander Nei nei, 1740 kr eller noe sånt. Anonymkode: 2d55c...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #343 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 13.39): Nei nei, 1740 kr eller noe sånt. Anonymkode: 2d55c...933 Ekspander Den største dosen koster 3039 kr jo. De mindre dosene koster såklart mindre. Anonymkode: 405d7...73b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #344 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 23.54): Man tar seg råd. Må gjerne kutte ut noe annet da. Anonymkode: 405d7...73b Ekspander Jepp,jeg kuttet ut barnebidrag. PLING så kunne jeg sprøyte meg med full dose. Anonymkode: 1581e...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #345 Del Skrevet 6. januar 2024 Jeg begynte i september, er på trinn tre nå. Siden trinn 4 er såpass mye dyrere holder jeg meg her enn så lenge. Fastlegen tar meg inn til sjekk hver 6. uke. Han har hatt pasienter på Wegovy siden den kom til Norge, så han begynner å få en del erfaring, men ønsker å følge opp alle tett. På kontrollene veies jeg og vi snakker om bivirkninger. Jeg har heldigvis hatt få. Ned 10 kg så langt. Anonymkode: ea78e...bb5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #346 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 19.37): Det gjorde jeg også. Ble meg selv og glad igjen, lei av hodepine og kvalme konstant. Men etter 6 uker kom jo all matlyst og sukkersug tilbake, så det er jo absolutt ikke en løsning dette her. Vurderer å starte igjen og bare gjøre det en gang i måneden. Anonymkode: a4c7b...76f Ekspander Aldri mer for meg,skal nok gå noen år for meg å ese ut de 25Kg.jeg gikk ned på 8 Mnd. Heller tykk enn konstant "ubrukelig " Anonymkode: 1581e...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #347 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 15.44): Aldri mer for meg,skal nok gå noen år for meg å ese ut de 25Kg.jeg gikk ned på 8 Mnd. Heller tykk enn konstant "ubrukelig " Anonymkode: 1581e...f72 Ekspander Ja😖 Jeg misunner sånn alle som ikke har bivirkninger. Jeg satt nesten skalla, sur, kvalm og med hjernebank i tre måneder. Jeg gikk ned 12 kg, men ser hvor fort det kommer tilbake nå. Blir sint på meg selv over at jeg ikke har samme fokus som jeg har hatt før alle ganger jeg har slanket meg. Anonymkode: a4c7b...76f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #348 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 13.48): Den største dosen koster 3039 kr jo. De mindre dosene koster såklart mindre. Anonymkode: 405d7...73b Ekspander Har kun brukt de 3 første stegene og de koster det samme. Har ikke behov for høyere dose. Så alle trenger ikke å betale 3k i mnd. Anonymkode: 2d55c...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #349 Del Skrevet 6. januar 2024 Disse trinnene det er snakk om, er det for å dempe sult/cravings? F.eks om dere er på trinn 1 hvor mye egeninnsats/vilje krever det å holde seg der? Og hva skyldes det at en må opp på trinn 2 og videre? Anonymkode: de3b7...f6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #350 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 20.27): Disse trinnene det er snakk om, er det for å dempe sult/cravings? F.eks om dere er på trinn 1 hvor mye egeninnsats/vilje krever det å holde seg der? Og hva skyldes det at en må opp på trinn 2 og videre? Anonymkode: de3b7...f6b Ekspander Så lenge man går ned og merker at man blir fortere mett og at medisinen fungerer, så trenger man ikke øke. Mange trenger ikke øke, andre må til øverste trinn. Veldig individuelt og skal jo gjøres i samråd med legen☺️ Anonymkode: a4c7b...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #351 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 20.46): Så lenge man går ned og merker at man blir fortere mett og at medisinen fungerer, så trenger man ikke øke. Mange trenger ikke øke, andre må til øverste trinn. Veldig individuelt og skal jo gjøres i samråd med legen☺️ Anonymkode: a4c7b...76f Ekspander Jo, men hvor mye bør man klare? Er det slik at man ikke legger noe egeninnsats i det og bare hopper til neste trinn, eller er det forventet en del viljestyrke her? Anonymkode: de3b7...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #352 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 12.40): Jo, men hvor mye bør man klare? Er det slik at man ikke legger noe egeninnsats i det og bare hopper til neste trinn, eller er det forventet en del viljestyrke her? Anonymkode: de3b7...f6b Ekspander Trenger ikke å gjøre noe spesielt, men blir "imun" og må øke dosering gradvis. Selv ble jeg så syk til slutt at jeg kuttet ut. Jeg burde kanskje ha gått ned minst 30 Kg i tillegg til de 25 jeg gikk ned. Men er fornøyd med å kommet under 120Kg. Samt å være frisk i kropp og sjel igjen. Anonymkode: 1581e...f72 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #353 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 12.40): Jo, men hvor mye bør man klare? Er det slik at man ikke legger noe egeninnsats i det og bare hopper til neste trinn, eller er det forventet en del viljestyrke her? Anonymkode: de3b7...f6b Ekspander Det er veldig individuelt, men for de fleste tror jeg det blir naivt å tro at sprøyta skal fikse alt. Min lege skriver ikke ut medisinen før man har vist at man er motivert for livsstilsendring. Jeg måtte altså gå ned noen kilo på egenhånd, før jeg fikk resept. Medisinen er et utrolig godt virkemiddel sammen med andre tiltak, som å trene og telle kalorier. Og så lenge jeg også tenker over hva jeg putter i munnen, så slipper jeg de høye dosene og de verste bivirkningene. Og så har du de som kun satser på at sprøyta skal fikse problemene, og lever som før. Da får man jo fort veldig mange bivirkninger. Men jeg tror helt ærlig de færreste tenker sånn. De aller fleste ønsker jo en varig endring, og da skjønner man at man må legge om livsstilen. Bare slik kan man holde vekten over lang tid. De færreste klarer jo ekstrem kvalme og diare resten av livet, liksom. Anonymkode: eb1fe...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 7. januar 2024 #354 Del Skrevet 7. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 13.51): Det er veldig individuelt, men for de fleste tror jeg det blir naivt å tro at sprøyta skal fikse alt. Min lege skriver ikke ut medisinen før man har vist at man er motivert for livsstilsendring. Jeg måtte altså gå ned noen kilo på egenhånd, før jeg fikk resept. Medisinen er et utrolig godt virkemiddel sammen med andre tiltak, som å trene og telle kalorier. Og så lenge jeg også tenker over hva jeg putter i munnen, så slipper jeg de høye dosene og de verste bivirkningene. Og så har du de som kun satser på at sprøyta skal fikse problemene, og lever som før. Da får man jo fort veldig mange bivirkninger. Men jeg tror helt ærlig de færreste tenker sånn. De aller fleste ønsker jo en varig endring, og da skjønner man at man må legge om livsstilen. Bare slik kan man holde vekten over lang tid. De færreste klarer jo ekstrem kvalme og diare resten av livet, liksom. Anonymkode: eb1fe...b65 Ekspander Lurer på om legen din gjør det samme med f. eks. blodtrykksmedisiner, som betales av fellesskapet på blå resept, eller sparer vedkommende den tilnærmingen til fedmemedisiner man fullt ut betaler selv? Med tanke på at høyt blodtrykk har en sammenlignbar profil med fedme hva gjelder effekt av livstilsvalg og genetisk predisposisjon. Må de også vise seg verdige til å få behandling for sin tilstand? Min umiddelbare tanke er at legen din har kritikkverdige mangler i sin kunnskap om og tilnærming til fedme. Endret 7. januar 2024 av Kelsier 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #355 Del Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 17.18): Jeg gikk på laveste dose et par måneder før jeg økte ett hakk opp nå. Har ikke gått ned så mye (5 kg), men har mål om å ikke være så fokusert på mat og miste vekt over tid. Jeg hadde ingen bivirkninger på laveste dose. Men nå som jeg har økt, så slo det til. Jeg håper det gir seg når kroppen er tilvent litt. I dag hadde jeg halsbrann/eggerap. Jeg har tidligere erfart at et halvt glass helmelk hjelper mot det. Så jeg drakk det nå. Men skulle nok ikke gjort det. For jeg ble ekstremt kvalm og fikk diaré. Det var nok for fett, antar jeg. Er det flere som har opplevde det etter å ha drukket melk? Anonymkode: de6ff...f40 Ekspander 4.dagen med eggerap, kvalme og diaré. Fullstendig slått ut! Prøver å få i meg noe mat og drikke, men det blir smått. Forsøker jeg å spise en hel brødskive, så kommer det rett opp igjen. Dette orker jeg virkelig ikke å leve med! Hvor lang tid tar det før effekten av siste sprøyten er ute av kroppen? Anonymkode: de6ff...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #356 Del Skrevet 8. januar 2024 Kelsier skrev (På 7.1.2024 den 22.07): Lurer på om legen din gjør det samme med f. eks. blodtrykksmedisiner, som betales av fellesskapet på blå resept, eller sparer vedkommende den tilnærmingen til fedmemedisiner man fullt ut betaler selv? Med tanke på at høyt blodtrykk har en sammenlignbar profil med fedme hva gjelder effekt av livstilsvalg og genetisk predisposisjon. Må de også vise seg verdige til å få behandling for sin tilstand? Min umiddelbare tanke er at legen din har kritikkverdige mangler i sin kunnskap om og tilnærming til fedme. Ekspander Legen har ingen kunnskap om fedmemedisin, og det er vel problemet med mange leger. Og de gidder ikke å lese seg opp, for i alle de tusenvis av sykdommene de skal kunne noe om, står fedme nederst på lista, fordi leger dessverre også er fulle av fordommer. Jeg har ingen tilleggssykdommer, så det var ikke slik at fedmen min gikk akutt ut over helsen, heldigvis. Jeg har en venninne med bmi på 35, høyt blodtrykk og diabetes 2, som fikk beskjed om å slanke seg 6 kilo før hun fikk medisinen. Hvorfor 6 kilo, liksom? Nei, det fikk hun ikke noe svar på.... Anonymkode: eb1fe...b65 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #357 Del Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 13.07): 4.dagen med eggerap, kvalme og diaré. Fullstendig slått ut! Prøver å få i meg noe mat og drikke, men det blir smått. Forsøker jeg å spise en hel brødskive, så kommer det rett opp igjen. Dette orker jeg virkelig ikke å leve med! Hvor lang tid tar det før effekten av siste sprøyten er ute av kroppen? Anonymkode: de6ff...f40 Ekspander Anyone? Anonymkode: de6ff...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #358 Del Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 15.41): Anyone? Anonymkode: de6ff...f40 Ekspander Altså, de sier de første tre dagene skal være verst, men jeg var dårlig hele perioden. Alle tre månedene. Måtte bare avbryte prosjektet fordi jeg ikke orket mer. Jeg besvimte på natta på badet og hadde magekramper som rier, fordi jeg hadde spist kake i en bursdag dagen i forveien. Denne medisinen virker veldig forskjellig på alle, men hvis dette er 4.dagen du går på den, vil jeg nok tro du blir bedre etter hvert. Jeg følte etter de fire første ukene så stabiliserte det seg noe og jeg skjønte hva jeg kunne spise og ikke. Men kvalmen, hodepinen og eggerap satt i. Var greit på jobb etter en måned, men hver kveld var jeg helt slått ut. Håper du raskt blir bedre. Anonymkode: a4c7b...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 8. januar 2024 #359 Del Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 13.14): Legen har ingen kunnskap om fedmemedisin, og det er vel problemet med mange leger. Og de gidder ikke å lese seg opp, for i alle de tusenvis av sykdommene de skal kunne noe om, står fedme nederst på lista, fordi leger dessverre også er fulle av fordommer. Jeg har ingen tilleggssykdommer, så det var ikke slik at fedmen min gikk akutt ut over helsen, heldigvis. Jeg har en venninne med bmi på 35, høyt blodtrykk og diabetes 2, som fikk beskjed om å slanke seg 6 kilo før hun fikk medisinen. Hvorfor 6 kilo, liksom? Nei, det fikk hun ikke noe svar på.... Anonymkode: eb1fe...b65 Ekspander Ja, dessverre er det slik. Utrolig provoserende holdninger, særlig fra legen til venninnen din. Min lege lot meg heldigvis starte så fort blodprøvene viste at det var forsvarlig, men i ettertid har han pushet veldig på en rekke ting som viser at han ikke har en helt vitenskapelig tilnærming til problematikken. Etter fem måneder på medisinen, ble det plutselig veldig viktig at jeg måtte holde meg på lavest mulig dose fordi «forskning har vist at det er bedre» og at det er «anbefalt». Men er dette riktig? Jeg fant på det tidspunktet ingen forskning som underbygget dette, det sto ikke noe i Felleskatalogen eller tilsvarende offentlig tilgjengelige oppslagsverk og var heller ikke omtalt i tidsskriftet til den norske legeforeningen. Det var heller ikke relevant informasjon for meg, ettersom jeg lang tid i forveien hadde tatt opp med ham at jeg ønsket å holde meg på lavest mulige effektive dose, både av hensyn til å minimere bivirkninger og for å redusere kostnadene. Samtidig begynte han å pushe på at det er «bedre å gå ned i vekt sakte». Igjen, ikke relevant informasjon for meg, som i snitt ligger på 0,5 kg ned i uken, og heller ikke noe han har faktisk dokumentert belegg for å hevde. Han har også gitt uttrykk for at det er «viktig at jeg lærer meg gode vaner, slik at jeg kan holde vekten også når jeg slutter på medisinen» noe han gir inntrykk av å mene at man bør gjøre så fort som mulig. Dette på tross av at alt jeg har lest av uttalelser fra eksperter tilsier at medisineringen bør være langvarig eller livslang (som jeg var innforstått med ved oppstart), og dermed er det vanskelig å skjønne hvor han har akkurat dét fra. Holdningen om at jeg må «lære gode vaner» er så belærende og nedlatende at jeg gidder å forholde meg til den engang. Men så lenge han fortsetter å gi meg resept på det jeg trenger, så kan jeg bare håpe at han tar med seg noen verdifulle erfaringer fra dette til fremtidige pasienter. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #360 Del Skrevet 8. januar 2024 Kelsier skrev (På 8.1.2024 den 17.30): Ja, dessverre er det slik. Utrolig provoserende holdninger, særlig fra legen til venninnen din. Min lege lot meg heldigvis starte så fort blodprøvene viste at det var forsvarlig, men i ettertid har han pushet veldig på en rekke ting som viser at han ikke har en helt vitenskapelig tilnærming til problematikken. Etter fem måneder på medisinen, ble det plutselig veldig viktig at jeg måtte holde meg på lavest mulig dose fordi «forskning har vist at det er bedre» og at det er «anbefalt». Men er dette riktig? Jeg fant på det tidspunktet ingen forskning som underbygget dette, det sto ikke noe i Felleskatalogen eller tilsvarende offentlig tilgjengelige oppslagsverk og var heller ikke omtalt i tidsskriftet til den norske legeforeningen. Det var heller ikke relevant informasjon for meg, ettersom jeg lang tid i forveien hadde tatt opp med ham at jeg ønsket å holde meg på lavest mulige effektive dose, både av hensyn til å minimere bivirkninger og for å redusere kostnadene. Samtidig begynte han å pushe på at det er «bedre å gå ned i vekt sakte». Igjen, ikke relevant informasjon for meg, som i snitt ligger på 0,5 kg ned i uken, og heller ikke noe han har faktisk dokumentert belegg for å hevde. Han har også gitt uttrykk for at det er «viktig at jeg lærer meg gode vaner, slik at jeg kan holde vekten også når jeg slutter på medisinen» noe han gir inntrykk av å mene at man bør gjøre så fort som mulig. Dette på tross av at alt jeg har lest av uttalelser fra eksperter tilsier at medisineringen bør være langvarig eller livslang (som jeg var innforstått med ved oppstart), og dermed er det vanskelig å skjønne hvor han har akkurat dét fra. Holdningen om at jeg må «lære gode vaner» er så belærende og nedlatende at jeg gidder å forholde meg til den engang. Men så lenge han fortsetter å gi meg resept på det jeg trenger, så kan jeg bare håpe at han tar med seg noen verdifulle erfaringer fra dette til fremtidige pasienter. Ekspander Legen min mente vi måtte følge opptrappingsplanen slavisk, noe som førte til at jeg ble kjempedårlig og ikke fikk i meg mat i det hele tatt... Det er sjokkerende at legene har så lite kunnskap om en medisin som er så populær. I følge avisene går jo "halve Norge" på dette nå, mens legene vet mindre enn pasientene selv. Venninnen min har nå klart å gå ned 2 kilo på to måneder, så om ca 4 måneder kvalifiserer hun kanskje til å få medisinen. I mellomtiden sliter hun med å finne riktig dose for å regulere blodtrykk, som faktisk kan være veldig skadelig, samt at blodsukkeret fremdeles er for høyt... Anonymkode: eb1fe...b65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå