AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Del Skrevet 3. september 2023 Samfunnet liker å argumentere for at menn bare er så naturlig mer "umodne" at "mannebarn" er en ting. Men er dette faktisk sant, eller er det bare en sexistisk påstand? Er det i det hele tatt mulig for et "kvinnebarn" å eksistere? Eller kan dette også bety at kvinner er infantilisert som standard i vårt samfunn? Anonymkode: d7191...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubulu Skrevet 3. september 2023 #2 Del Skrevet 3. september 2023 Har blitt med flere jenter hjem som har hatt det helt kaotisk hjemme hos seg selv. Rotete, klær over alt og ingen jobb… De har vært late og barnslige, jeg gadd selvfølgelig ikke mer og bare gikk videre Hadde ikke blitt sammen med noen som er slik, og hadde heller ingen grunn til å klage på de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Del Skrevet 3. september 2023 Svigerinna mi er ei slik der svigermor fikser alt. Anonymkode: 6a893...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Del Skrevet 3. september 2023 Les statistikk om.husarbeid, mental load, emotional labour ... Anonymkode: 2f089...29e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Del Skrevet 4. september 2023 De finnes, men er færre. Anonymkode: 420bc...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 4. september 2023 #6 Del Skrevet 4. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Samfunnet liker å argumentere for at menn bare er så naturlig mer "umodne" at "mannebarn" er en ting. Men er dette faktisk sant, eller er det bare en sexistisk påstand? Er det i det hele tatt mulig for et "kvinnebarn" å eksistere? Eller kan dette også bety at kvinner er infantilisert som standard i vårt samfunn? Anonymkode: d7191...853 Synes jeg leser om jenter titt og ofte. Når noen skriver at dem er ei «26 år gammel jente», så vaier det røde flagg. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Del Skrevet 4. september 2023 Snakket med en kompis om det engang. Han lurte på hvorfor det kaltes manchild, men ikke womanchild. Sa det var hovedsaklig fordi det høres teit ut. Men "Entitled Princess" er definitivt en greie. Anonymkode: ebad8...af9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Del Skrevet 4. september 2023 Fordi "jeg gidder ikke være sammen med et mannebarn" brukes som hersketeknikk for hvorfor menn som ikke gjør X ikke er interessante. Kvinner er opptatt av å ikke ta ansvar. Derfor skyves ansvaret for hvorfor et forhold med en slik fyr ikke hadde fungert over på fyren. "Det er ikke meg, det er deg". Menn tar ansvar, menn finner løsninger. Derfor er menn ikke opptatt av å skyve ansvar over på andre, men går videre og sier bare, "der var ingen kjemi tilstede som jeg kunne bygge noe på"/"jeg fikk aldri følelser for henne"/"hun var ikke den rette for meg". Menn tar ansvar. Derfor er de ikke opptatt av å skyve over ansvaret på kvinnen for hvorfor han ikke kunne gå videre med noe forhold. Samtidig sier det jo en del om kvinner som bruker "mannebarn" om en voksen mann som de har vært i et forhold med. Har hun hatt sex med noen hun mener er et barn så sier det en hel del om henne. Det er høyst uheldig å prøve å bruke noe slikt som hersketeknikk, når det samtidig sverter en selv. Anonymkode: c8f3b...234 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi "jeg gidder ikke være sammen med et mannebarn" brukes som hersketeknikk for hvorfor menn som ikke gjør X ikke er interessante. Kvinner er opptatt av å ikke ta ansvar. Derfor skyves ansvaret for hvorfor et forhold med en slik fyr ikke hadde fungert over på fyren. "Det er ikke meg, det er deg". Menn tar ansvar, menn finner løsninger. Derfor er menn ikke opptatt av å skyve ansvar over på andre, men går videre og sier bare, "der var ingen kjemi tilstede som jeg kunne bygge noe på"/"jeg fikk aldri følelser for henne"/"hun var ikke den rette for meg". Menn tar ansvar. Derfor er de ikke opptatt av å skyve over ansvaret på kvinnen for hvorfor han ikke kunne gå videre med noe forhold. Samtidig sier det jo en del om kvinner som bruker "mannebarn" om en voksen mann som de har vært i et forhold med. Har hun hatt sex med noen hun mener er et barn så sier det en hel del om henne. Det er høyst uheldig å prøve å bruke noe slikt som hersketeknikk, når det samtidig sverter en selv. Anonymkode: c8f3b...234 Mannebabyer viser seg oftest etter å ha flyttet inn med dem dessverre. Men godt forsøk. Anonymkode: 420bc...f25 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. september 2023 #10 Del Skrevet 4. september 2023 Handler kanskje om at dette er en form for nedsettende retorikk om menn som gjerne aksepteres i offentligheten, men som ikke ville blitt akseptert om en omtalte kvinner på samme måte. Derfor hører en det nok oftere og det blir mer innarbeidet, uten at det er noe argument for at en skal begynne med tilsvarende retorikk mot kvinner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 23.47): Samfunnet liker å argumentere for at menn bare er så naturlig mer "umodne" at "mannebarn" er en ting. Men er dette faktisk sant, eller er det bare en sexistisk påstand? Er det i det hele tatt mulig for et "kvinnebarn" å eksistere? Eller kan dette også bety at kvinner er infantilisert som standard i vårt samfunn? Anonymkode: d7191...853 Man bruker andre uttrykk om kvinner. Dramaqueens og Golddiggere er eksempler på det. Andre ord som gjerne brukes om kvinner er kjønnsrelaterte ord. En mannebaby (jeg bruker ordet baby, ikke barn) er bare en annen måte å si at han behandler kvinnen i sitt liv som om hun var moren hans. Altså at han er lat, rydder ikke etter seg osv, så han trenger en mamma til å ordne opp for seg selv om han har flyttet hjemmefra... Anonymkode: 4ef0e...166 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Del Skrevet 7. september 2023 Ta og les litt i trådene i barn&familie, så finner du mange nok eksempler på disse mannebabyene. Fedre som tar null ansvar for hus og hjem, forventer å leve som før de fikk barn og gjerne vil feste og dra på guttetur så ofte som mulig og la dama være igjen med alt ansvaret. Hvorfor damer gidder å få barn med de i utgangspunktet, forstår jeg ikke. Anonymkode: 53a56...1c2 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 7. september 2023 #13 Del Skrevet 7. september 2023 herzeleid skrev (På 5.9.2023 den 0.02): Handler kanskje om at dette er en form for nedsettende retorikk om menn som gjerne aksepteres i offentligheten, men som ikke ville blitt akseptert om en omtalte kvinner på samme måte. Derfor hører en det nok oftere og det blir mer innarbeidet, uten at det er noe argument for at en skal begynne med tilsvarende retorikk mot kvinner. Tja… det finnes en rekke nedsettende begreper om kvinner som har adferd som er sosialt uakseptable/sett ned på. «Karen» har jo blitt veldig populært begrep. Ironisk nok er en «Karen» en kvinne som er dominerende og sjefete, og en «mannebaby» er en mann som er lite voksen og uselvstendig. Jeg er litt enig med TS, kanskje er det mer sosiale akseptert at unge jenter bor hjemme hos foreldre/er avhengig av foreldre fordi man infantiliserer kvinner som samfunn, det er greit at kvinner er litt hjelpesløse, vi er jo tross alt bare små forsiktige jenter må vite.. - Det er langt verre at hun har de maskuline trekkene: dominant, sjefete og krevende. Så kanskje kvinner og menn som bryter med kjønnsidentiteten er de som raskest får et negativ stempel av samfunnet rundt, enten som en Karen eller som en Mannebaby. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #14 Del Skrevet 7. september 2023 Er det ikke der prinsesse nykker kommer inn 😅 Anonymkode: 3a2ed...aaf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Del Skrevet 7. september 2023 herzeleid skrev (På 5.9.2023 den 0.02): Handler kanskje om at dette er en form for nedsettende retorikk om menn som gjerne aksepteres i offentligheten, men som ikke ville blitt akseptert om en omtalte kvinner på samme måte. Derfor hører en det nok oftere og det blir mer innarbeidet, uten at det er noe argument for at en skal begynne med tilsvarende retorikk mot kvinner. Å.. få meg ikke i gang! Heks, bitch, megge, kjerring, hespetre, merr, peppermø, dundre, burugle, bimbo, dum og blond, slut, sklie, madrass, felleshøl, tøs, hore, knulledukke, crazy cat lady, golddigger, trophywife, feminazi, bridezilla, mombie, Karen, pick-me-girl, nå bare ramser jeg opp de aller første ordene jeg kan tenke meg på under to minutter. Og jeg aner ikke hva ungdommen bruker idag. Vi DRUKNER jo i nedsettende navn på kvinner, og det er neimen ikke mange av dem som har tilsvarende mannlige. Anonymkode: 6fd9f...b1a 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 7. september 2023 #16 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å.. få meg ikke i gang! Heks, bitch, megge, kjerring, hespetre, merr, peppermø, dundre, burugle, bimbo, dum og blond, slut, sklie, madrass, felleshøl, tøs, hore, knulledukke, crazy cat lady, golddigger, trophywife, feminazi, bridezilla, mombie, Karen, pick-me-girl, nå bare ramser jeg opp de aller første ordene jeg kan tenke meg på under to minutter. Og jeg aner ikke hva ungdommen bruker idag. Vi DRUKNER jo i nedsettende navn på kvinner, og det er neimen ikke mange av dem som har tilsvarende mannlige. Anonymkode: 6fd9f...b1a Som du kanskje så skrev jeg ‘i offentligheten’. Det finnes åpenbart mange stygge ord om både kvinner og menn, men jeg tror nok det er en lavere følsomhet rundt å bruke slike ord om menn, som du gjerne ikke ville sluppet unna med om kvinner, eksempelvis i aviser og mer tradisjonelle medier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Del Skrevet 7. september 2023 Er «Karen» noe primært yngre kvinner bruker om eldre kvinner? Det kunne ikke falle meg inn å kalle en kvinne for «Karen» med mindre hun heter det, og jeg har diskutert inngående med tenåringen hva en slik merkelapp innebærer. Hvis en kvinne mener at typen ikke tok sin del av ansvaret for å holde huset i rent og ryddig, er det ikke like greit å si akkurat det? Anonymkode: 2f546...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #18 Del Skrevet 7. september 2023 herzeleid skrev (10 minutter siden): Som du kanskje så skrev jeg ‘i offentligheten’. Det finnes åpenbart mange stygge ord om både kvinner og menn, men jeg tror nok det er en lavere følsomhet rundt å bruke slike ord om menn, som du gjerne ikke ville sluppet unna med om kvinner, eksempelvis i aviser og mer tradisjonelle medier. Jeg hadde ikke hørt om «mannebarn» eller «manglende boevne» før jeg hørte det her. Anonymkode: 2f546...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #19 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 23.47): Samfunnet liker å argumentere for at menn bare er så naturlig mer "umodne" at "mannebarn" er en ting. Men er dette faktisk sant, eller er det bare en sexistisk påstand? Er det i det hele tatt mulig for et "kvinnebarn" å eksistere? Eller kan dette også bety at kvinner er infantilisert som standard i vårt samfunn? Anonymkode: d7191...853 En retorikk for å sette kvinner i godt lys. Ikke stort mer spennende enn det. Litt samme retorikk at typiske kvinneyrker er så tunge til tross for alle de hjelpemidlene de har til rådighet. Paradokset er at sykemeldingsfraværet for kvinner har økt med 70% siden 1970 tallet, i den tid hvor det nesten ikke fantes hjelpemidler i samme yrke. Anonymkode: a252f...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 7. september 2023 #20 Del Skrevet 7. september 2023 Vi bruker ikke kvinnebarn fordi det er redundant. De fleste av dem er ikke så jævlig langt unna å være barn i utgangspunktet. Menn er lengre unna å være barn enn kvinner, så derfor er det et større avvik om en mann oppfører seg som et barn enn en kvinne. Og når menn er som barn skaper det flere ofre, så det er et større problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå