Gå til innhold

Konfirmasjon, eget barn- Hvor mye ga du i gave?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk bunad fra moren min (sølvet ble gitt fra slekt) til rundt 20.000
fikk 3000 av faren min som et plaster på såret fordi han ikke gadd reiseveien 🤪 (så den telles ikke) 

Anonymkode: 823e1...73a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine fikk bunad og dress, pluss at de fikk ca 50 k i fond hver som jeg har spart i deres navn underveis i oppveksten. 

Anonymkode: 76cdc...c5a

Skrevet

Min skal konfirmeres om 4-5 år. Tenker ihvertfall 10 tusen. Selskap og dress kommer utenom. 

Anonymkode: f58bd...d74

Skrevet

20.000,- i aksjefond og 20.000,- øremerket førerkort. Dette er oppspart siden barna var født. Har 3 barn hvor alle er konfirmerte og de fikk ca det samme alle sammen. 

Anonymkode: 32b5b...052

Skrevet

I tro KG-stil får du flest svar fra de som gir mye eller lyver. Jeg vet ikke noen som gir 20-30 000 og oppover i konfirmasjonsgave, selv ikke de hvor begge foreldre har millionlønn.

Anonymkode: 96e6b...03f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I tro KG-stil får du flest svar fra de som gir mye eller lyver. Jeg vet ikke noen som gir 20-30 000 og oppover i konfirmasjonsgave, selv ikke de hvor begge foreldre har millionlønn.

Bare fordi du ikke vet om det betyr ikke det at det ikke er vanlig. 

Min onkel ga 20,000 hver til sine døtre som er tvillinger nå i vår da de konfirmerte seg. Bunader hadde de fått av mor.

Anonymkode: 4a6f8...064

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tror du man vil lyve om det. Jeg skrev over her og vi har spart til barna siden de var født i aksjefond og på sparekonto hver mnd , med tanke på nettopp konfirmasjonsselskap og en real og fornuftig gave. Det er noe min mor også gjorde med oss barna -en ordning jeg har tenkt var kjempesmart og som jeg har videreført. Ser flere i tråden som har gjort som vi.

Skrevet

20 000,- i fond, og en gave til 1000,-.

Dress og selskap kom utenom.

Altså dette var fra oss begge, ikke bare meg. 

Anonymkode: f87d0...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Helt normalt rundt her så! 

Anonymkode: 8a8fc...714

Skrevet

Kjenner jeg blir stressa til å spare mer når jeg ser disse summene😳. Det er fortsatt 8 år til min eldste skal konfirmeres, sparer 300 i mnd til konfirmasjon og gave (har 2 barn som med 2 år imellom). Har spart i noen år. Men ser at summen kommer til å være langt unna, så nå må jeg vel høyne til 500 kr per mnd. 

Anonymkode: 7f6b7...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner jeg blir stressa til å spare mer når jeg ser disse summene😳. Det er fortsatt 8 år til min eldste skal konfirmeres, sparer 300 i mnd til konfirmasjon og gave (har 2 barn som med 2 år imellom). Har spart i noen år. Men ser at summen kommer til å være langt unna, så nå må jeg vel høyne til 500 kr per mnd. 

Anonymkode: 7f6b7...be4

Vi sparte etter hva vi tenkte vi hadde råd til hver mnd, men vi sparte i aksjefond også i tillegg til sparekonto, aksjefondene gav veldig god avkastning på kort tid. Bedre en sparekonto. Eneste er vel at man må skatte av avkastningen om man tar ut pengene en gang. Men den skattesatsen har jeg ikke helt kontroll på. 

Skrevet

Førerkort. 
Bitcoin for 5000kr. 
Og fest og dress. Det kom på mer enn 20 000 til sammen. 

Førerkortet hadde vi nok betalt for uansett, men greit å kalle det konfirmasjonsgave, siden de ikke trenger å ta førerkort som en selvfølge. 

Anonymkode: 34c9f...eee

Skrevet

Jenta fikk bunad og sølv.

Gutten fikk dress og mobil. (Gutten fikk selvsagt tilbud om bunad han også) 

Anonymkode: 0a50a...e16

Skrevet

Gav ingen spesifik gave/sum men de har etter hvert som de ble 16år fått førerkort og fri bruk av kjøretøy (traktor/atv/lett mc) og lovnad om førerkort på bil om de holder seg unna rusmidler frem til 18års dagen.

Jenta skal få bunad etter hvert, men avventer til hun er ferdig utvokst. Vet de kan syes ut, men det kan være greit å ha det til gode til senere i livet.

Skrevet

10.000, fest og klær. Hadde råd til å gi mer, men jeg er sterkt i mot dette gavehysteriet. De som gir enormt mye er sterkt delaktige i å ødelegge hele meningen med konfirmasjon. Til slutt blir konfirmasjon noe snobberi som kun få har råd/lyst til å delta i. Det har vel aldri vært meningen at en konfirmasjon skal koste 100.000 med gave,klær og fest. Er ikke det en konfirmasjon handler om. Det har jo tatt helt av!

Anonymkode: 9c3e1...0f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der er så patetisk å melde. Median månedslønn i 2022 var 47 755. At du ikke har spart betyr ikke at andre mennesker lyver.

Jeg har spart til min siden jeg fikk barn, da jeg verken fikk bunad, førerkort eller generelt hjelp til noe som helst. 

Anonymkode: 7cd4b...262

Skrevet

Førerkort

Anonymkode: 28775...21e

Skrevet

Vi gir ikke penger, men en reise. De har valgt litt forskjellig. Vi satser på minner, fremfor penger. 

Anonymkode: d3ca2...6d2

Skrevet

10.000 

Skrevet

Bunad og 30000,-

Anonymkode: 4768f...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...