Gå til innhold

Stor aldersforskjell i parforhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg mener ikke noe annet enn at når man er i slutten av 50-årene/ begynnelsen av 60-åren, så virker folk i 80-årene veldig veldig gamle - og alt annet en partner-materiale. Den opplevde aldersforskjellen blir bare større og større.

(Og så kan det være litt trist å være enke i 25 år, det sier i alle fall en eldre dame jeg kjenner som hadde en mye eldre mann).

Men for all del, tror faktisk veldig få bryr seg om hvordan andre lever. Folk har nok med seg selv. Men i en tråd hvor aldersforskjell i parforhold er et tema, så må det vel være lov å nevne nedsiden.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

Du kan selvsagt nevne negative sider ved forhold med aldersforskjell, problemet er at en del gjør det veldig uforskammet og stygt. Men det du sier, å potensielt være enke i flere år, er veldig saklig og relevant synes jeg. Tenker på slike ting selv.

At noen på 80 virker veldig gammel for noen på 50/60 er jeg enig i. Men tenker at om du har vært i et forhold med personen på 80 de siste 20 årene, ser man litt annerledes på det. Da ser man mye mer enn bare en 80-åring, man ser hele personen og hva man føler for vedkommende, tenker på alle årene og opplevelsene man har hatt sammen og ønsker å ha det godt sammen i de årene framover man kan få også.

Anonymkode: e0e13...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan selvsagt nevne negative sider ved forhold med aldersforskjell, problemet er at en del gjør det veldig uforskammet og stygt. Men det du sier, å potensielt være enke i flere år, er veldig saklig og relevant synes jeg. Tenker på slike ting selv.

At noen på 80 virker veldig gammel for noen på 50/60 er jeg enig i. Men tenker at om du har vært i et forhold med personen på 80 de siste 20 årene, ser man litt annerledes på det. Da ser man mye mer enn bare en 80-åring, man ser hele personen og hva man føler for vedkommende, tenker på alle årene og opplevelsene man har hatt sammen og ønsker å ha det godt sammen i de årene framover man kan få også.

Anonymkode: e0e13...8e6

Enig, og syns det er rart at det er så mange som skal kritisere slike forhold, som ikke selv har prøvd det. Det er dessuten mange ting som kan skje på veien, man vet aldri hvem som blir syk eller dør tidlig, eller hvilke forhold som går i oppløsning lenge før noen av dem rekker å bli pensjonister. Personlig har jeg opplevd så mye mer de fem årene jeg har vært sammen med min 22 år eldre mann, enn jeg opplevde på 9 år med en gjevnaldrende. Vi har kjøpt hus, reiser mye, skal snart få barn, og ikke minst så planlegger vi nye ting som vi ser frem til. Dette er forholdet jeg drømte om da jeg var sammen med gjevnaldrende mann. Tja, hvis jeg skal finne en slags «moralen er…:», så vil det vel være at det å være sammen med en gjevnaldrende ikke er noen garanti for at det fungerer, og at det å være i forhold med stor aldersforskjell ikke er noen garanti for at det ender trist. 

Anonymkode: 0830e...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan selvsagt nevne negative sider ved forhold med aldersforskjell, problemet er at en del gjør det veldig uforskammet og stygt. Men det du sier, å potensielt være enke i flere år, er veldig saklig og relevant synes jeg. Tenker på slike ting selv.

At noen på 80 virker veldig gammel for noen på 50/60 er jeg enig i. Men tenker at om du har vært i et forhold med personen på 80 de siste 20 årene, ser man litt annerledes på det. Da ser man mye mer enn bare en 80-åring, man ser hele personen og hva man føler for vedkommende, tenker på alle årene og opplevelsene man har hatt sammen og ønsker å ha det godt sammen i de årene framover man kan få også.

Anonymkode: e0e13...8e6

Kanskje du har rett i det, og det er flott at du har den innstillingen. Da er du i alle fall forberedt.

Selv er jeg som sagt snart 60, har en mann på samme alder, og er hver eneste dag takknemlig for det. Vi er på nett, har samme energi, begge jobber, har venner på samme alder, han er i tillegg flott å se på og viril. Jeg er fortsatt forelsket etter 30 år! (Faren min er som sagt like mye eldre enn meg som det din mann er deg, og selv om han regnes som veldig «sprek» så hadde en mann på hans alder vært 100% uaktuell for meg). 

Når det er sagt, så er det nok av menn på min alder som er blitt gubber alt. Og, kanskje mer relevant for denne tråden, så er det en del damer på min alder som er både satt og gamle, både av utseende, helse og livsstil. Og da er det sikkert helt greit.

Jeg tror alle kjenner par med stor aldersforskjell, og jeg tror ingen er interessert i å stigmatisere eller ødelegge for dem. Jeg har faktisk venner der hun er 20 år eldre enn ham også.

Men det ender sjelden veldig lykkelig, og det må være lov å si når TS spør så direkte i HI. Det er en påkjenning som blir større og større med årene. 

Ønsker deg og alle andre med mye yngre eller eldre partner alt godt selvsagt. Ikke ta dette personlig. Bare du vet hva som er rett for deg.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du har rett i det, og det er flott at du har den innstillingen. Da er du i alle fall forberedt.

Selv er jeg som sagt snart 60, har en mann på samme alder, og er hver eneste dag takknemlig for det. Vi er på nett, har samme energi, begge jobber, har venner på samme alder, han er i tillegg flott å se på og viril. Jeg er fortsatt forelsket etter 30 år! (Faren min er som sagt like mye eldre enn meg som det din mann er deg, og selv om han regnes som veldig «sprek» så hadde en mann på hans alder vært 100% uaktuell for meg). 

Når det er sagt, så er det nok av menn på min alder som er blitt gubber alt. Og, kanskje mer relevant for denne tråden, så er det en del damer på min alder som er både satt og gamle, både av utseende, helse og livsstil. Og da er det sikkert helt greit.

Jeg tror alle kjenner par med stor aldersforskjell, og jeg tror ingen er interessert i å stigmatisere eller ødelegge for dem. Jeg har faktisk venner der hun er 20 år eldre enn ham også.

Men det ender sjelden veldig lykkelig, og det må være lov å si når TS spør så direkte i HI. Det er en påkjenning som blir større og større med årene. 

Ønsker deg og alle andre med mye yngre eller eldre partner alt godt selvsagt. Ikke ta dette personlig. Bare du vet hva som er rett for deg.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

Selvsagt kan du ikke nå forestille deg en partner på rundt 80, når du først og fremst forbinder din far med den alderen - og tillegg til at du jo ikke har hatt et forhold med en på den alderen før vedkommende nådde den alderen.

Jeg som er 42 kan heller ikke se for meg å ha en partner på 80, men kjæresten min på 64 synes jo er utrolig kjekk, flott, attraktiv på alle måter. Vi har vært sammen i fire år, og jeg er fremdeles stormforelska og kan ikke tenke meg å ha en annen partner. Og om rundt 20 år er han altså 80, og jeg rundt 60. Da vil det jo fremdeles være oss to. Det er, som nevnt tidligere, helt annerledes enn å bare skulle prøve å forestille seg en tilfeldig 80-åring som partner når du selv er 60. Det tror jeg svært, svært få vil eller klarer.

Synes for øvrig det er i overkant ufint å si at forhold med stor aldersforskjell sjelden ender veldig lykkelig. Alle blir triste når den de elsker dør, men vi vet jo ikke når det skjer, og kanskje dør jeg først. Faren min døde da han var 55, pga en ulykke. Et sjokk for alle. Så ingen vet hva som skjer. Farfar mistet kona si under krigen, hun døde da hun var 32. Han selv var 38. Ingen kunne forutsett det heller.

Jeg vil mye heller ha mange lykkelige år sammen med kjæresten min, og så muligens leve som enke i årevis om han dør lenge før meg, enn å ha et forhold til en yngre mann hvor de sterke følelsene mangler.

Anonymkode: e0e13...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

 

Jeg vil mye heller ha mange lykkelige år sammen med kjæresten min, og så muligens leve som enke i årevis om han dør lenge før meg, enn å ha et forhold til en yngre mann hvor de sterke følelsene mangler.

Anonymkode: e0e13...8e6

Selvsagt ønsker ingen seg et forhold uten følelser. Det er vel ikke noe alternativ for noen?

TS er ikke i et forhold med denne mannen enda, og for de fleste er det ikke bare en eneste person som er «den rette». Sterke følelser kan oppstå med andre også. 

Du er jo allerede i ditt forhold, og det er flott at du er så lykkelig. 

Anonymkode: 9ab5c...ba4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo drømme og synse alt man vil, men det er fakta at sjansen både for å bli skilt og for å bli ulykkelig i forholdet øker dramatisk desto større aldersforskjell det er. 

Anonymkode: 9ab5c...ba4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...