Gå til innhold

Stor aldersforskjell i parforhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingen garanti for at man blir gammel, eller gamle sammen. Hvorfor skal en tenke 17 år fram i tid, og attpåtil tenke at da er det sikkert dårlig bare fordi man har nådd en viss alder? Hvis man får 17 år sammen med en man elsker, så er man heldig. 

Anonymkode: 89d95...9df

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 18.18):

Eh, det er jo du som ikke forstår. Akkurat denne spesifikke mannen er ikke faren din nei, det skjønner jo alle. Men aldersforskjellen er såpass stor at det tilsvarer et far-datter forhold. Det betyr ikke at det ER det. Trodde alle skjønte såpass.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

Kvirrukverrukvarrulantur

Anonymkode: 2b0f2...758

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er altfor mye men du vil jo tydeligvis dette og det er ditt valg. Jeg likte en som er 10 år eldre enn meg. En dag så jeg en eldre mann med rullator på butikken her og tenkte at det kan være en realitet for han lenge før meg. Det ble litt turnoff. Og 10 år er ingenting i forhold. 

Anonymkode: a509d...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 20.57):

Jeg er noen år yngre deg, og i samme situasjon.

Jeg tror ikke kjæresten min syns det er veldig stas at jeg er "ung og stram", han føler på et enormt stigma, hele tiden.
Det er hardt å være sammen, for han slapper ikke ordentlig av.
Det i seg selv gjør jo at jeg tidvis tviler, samtidig så vet jeg at han elsker meg og hadde giftet seg med meg og gitt meg unger på flekken, om gapet ikke var såpass stort.
Han er veldig tydelig på hvor mye jeg betyr for han, hvor godt han har det med meg, og hvor utrolig han syns jeg er.

Men ja - det er hardt. Ikke fordi han blir gammel før meg. Men fordi folk har fordommer. Fordi jeg ser at han har det vondt, han er redd for at folk skal tenke at han er en gammel gris. Hvilket han ikke er.

Vi har et forhold basert på likeverd og respekt, vi har jobbet sammen, er opptatt av de samme tingene, har intelligente samtaler, vi ler. Vi lærer av hverandre.

Jeg tenker lite på hvor bra dette kunne vært om aldersforskjellen var mindre, det stikker langt inn i hjertet og jeg bare gråter meg hoven i hele trynet...

Noen dager tenker jeg "fyfaan gjør det slutt nå og spar deg lidelsen", samtidig som det jo er helt uaktuelt.
Jeg vil jo være med han, vi bare får ikke det laaange livet som jeg ville gjort med en på kanskje 40.
Det er likevel han jeg vil ha. Det er han som får meg til å føle meg som jeg gjør, det er han som heier på meg som ingen andre, det er han som ser meg slik ingen andre ser meg.
Og jeg bare liker han. Til tross for alderen føler jeg meg enormt heldig som fikk han, det er like stas for meg, som det evnt. er for han.
Dette skjønner ikke mange. Men han er en skikkelig bra type, og jeg er heldig. Uavhengig av alderen.
Sprek er han også forresten. Så jeg ser ikke for meg at han blir en grå gammel gubbe med det første.

Anonymkode: 57ace...9cb

Det er nok ikke bare på grunn av «stigma» og «fordommer» han føler på det. Uansett hva «folk» måtte mene, så er det en påkjenning for mange å ha en mye yngre partner. Faktisk kan det i seg selv gjøre at man føler seg eldre. Det handler ikke bare om fysikk, men også om interesser, venner, familie  og referanserammer. Det er tydelig i veldig mange situasjoner at man tilhører ulike generasjoner, og man kan føle på et press om å ikke kunne tillate seg å eldes. Jeg tror det ofte kan være vel så tøft for sen eldste i et slikt forhold.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er altfor mye men du vil jo tydeligvis dette og det er ditt valg. Jeg likte en som er 10 år eldre enn meg. En dag så jeg en eldre mann med rullator på butikken her og tenkte at det kan være en realitet for han lenge før meg. Det ble litt turnoff. Og 10 år er ingenting i forhold. 

Anonymkode: a509d...862

Det mange glemmer helt ser det ut til, er at 10 år fram er de selv også 10 år eldre, hvem er du da? Det kan du aldri vite sikkert. Det er ikke noe mirakel om det er du som trenger hjelp, skjebnen kan slå mange veier, ikke bare biologi i dette.

Anonymkode: 8594b...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok ikke bare på grunn av «stigma» og «fordommer» han føler på det. Uansett hva «folk» måtte mene, så er det en påkjenning for mange å ha en mye yngre partner. Faktisk kan det i seg selv gjøre at man føler seg eldre. Det handler ikke bare om fysikk, men også om interesser, venner, familie  og referanserammer. Det er tydelig i veldig mange situasjoner at man tilhører ulike generasjoner, og man kan føle på et press om å ikke kunne tillate seg å eldes. Jeg tror det ofte kan være vel så tøft for sen eldste i et slikt forhold.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

Det tror jeg du har rett i. Den eldste kan føle på akkurat de problemstillingene du nevner. Bra noen ser det også. Jeg tviler på at den eldste tenker det er gøy å være mye eldre. 

Anonymkode: 8594b...2fd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ingen garanti for at man blir gammel, eller gamle sammen. Hvorfor skal en tenke 17 år fram i tid, og attpåtil tenke at da er det sikkert dårlig bare fordi man har nådd en viss alder? Hvis man får 17 år sammen med en man elsker, så er man heldig. 

Anonymkode: 89d95...9df

Slik kan en tenke. Du får 10 utrolig fine år i første omgang. Hvem vet hva som kommer etter, annet enn at begge blir eldre? Par går fra hverandre i alle faser av et forhold. Du kan forlate en partner når som helst, også når partneren er for gammel. Du er ikke mer moralsk forpliktet bare fordi partner er blitt eldre. Det kan være usympatisk å dumpe, uansett årsak og uansett alder. Er mannen for gammel kan du finne noen som er yngre, dersom du føler du må ha det, trenger det. Det vil ikke sjokkere en partner som er mye eldre enn deg. Den faren vil alltid være til stede. En eldre partner er ikke nødvendigvis blind og dum. Kanskje vil den eldste tillate det til og med, kanskje tenner han på det, så lenge du fremdeles gjør han noen tjenester. Kanskje kan dere fortsette på dette grunnlaget, dersom dere har det fint sammen på andre måter. Det er flere muligheter enn at du blir den andres sykepleier i ung alder. 

Anonymkode: e73b4...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare tenke at livet er kort og kjærligheten sjelden? Å finne seg en man elsker og har gjensidig kjærlighet til hverandre med alt som følger med, er ingen selvfølge. Da syns jeg man skal gripe den kjærligheten. Kanskje funker det ikke, men det er det ikke sikkert det ville gjort med en jevnaldrende heller.

Det er et utrykk som heter ‘det er bedre å ha elsket litt enn å aldri ha elsket. Det handler om at man må våge å satse selv om utsiktene kan se mørke ut. Og funker det ikke i lengden får man heller tenke at det var en fin tid sammen og en god livserfaring.

Selv er jeg samboer med en 12 år yngre mann og selv om aldersforskjellen ikke er like stor som den du nevner blir den på en måt det likevel fordi aldersforskjellen er andre veien. Det er mer akseptert med en eldre mann enn en mye yngre mann. I tillegg blir kvinner lettere sett på som mindre attraktive etter de har bikket 50, i mens menn får lov å eldes ‘med stil’. Mange menn blir bare kjekkere med årene. Det skjer ikke like lett med kvinner.

Vi har likevel våget å satset. Vi har helt fra start tenkt at vi kanskje ikke vil bli gamle sammen pga aldersforskjellen, men vi har heller forsøkt å ha fokus på her og nå. At vi har det fint sammen så lenge det varer. Og nå har vi hatt det fint sammen i snart 9 år❤️

Anonymkode: 85fac...0ce

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 8.43):

Det er nok ikke bare på grunn av «stigma» og «fordommer» han føler på det. Uansett hva «folk» måtte mene, så er det en påkjenning for mange å ha en mye yngre partner. Faktisk kan det i seg selv gjøre at man føler seg eldre. Det handler ikke bare om fysikk, men også om interesser, venner, familie  og referanserammer. Det er tydelig i veldig mange situasjoner at man tilhører ulike generasjoner, og man kan føle på et press om å ikke kunne tillate seg å eldes. Jeg tror det ofte kan være vel så tøft for sen eldste i et slikt forhold.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

Dette er jo stigmaet.

Jeg kan ikke snakke for andre, bare for min.
Han sier jeg får han å føle seg vel, og yngre.
Klart han tenker på forskjellen. Og ubehaget som følger med det. Men grunnen til at han er med meg er jo fordi jeg får han til å føle seg vel.

Anonymkode: 57ace...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 11.45):

Det er ikke kverulering. Greit at du ikke føler han kunne vært faren din, mrn det kunne han altså vært. Og ikke en spesielt ung far heller. Det er et faktum.

Anonymkode: f3709...706

Skjønner ikke helt dette opphenget i «kunne vært faren din»😂

Det er jo fullstendig irrelevant at en partner aldersmessig, rent fysiologisk kunne hatt barn på din alder… 

Mannen min kunne også, rent fysiologisk hatt barn på min alder. Skjønner ikke hvor og på hvilken måte det er relevant for noe som helst.

Mannen min knuller meg ofte. Det er nok info til at «kunne vært faren min» blir irrelevant.

Anonymkode: 310a3...546

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner ikke helt dette opphenget i «kunne vært faren din»😂

Det er jo fullstendig irrelevant at en partner aldersmessig, rent fysiologisk kunne hatt barn på din alder… 

Mannen min kunne også, rent fysiologisk hatt barn på min alder. Skjønner ikke hvor og på hvilken måte det er relevant for noe som helst.

Mannen min knuller meg ofte. Det er nok info til at «kunne vært faren min» blir irrelevant.

Anonymkode: 310a3...546

Haha, så enig. Personen du svarte har visst en veldig hang-up på dette med "Kunne vært faren din" og forstår ikke at nei, det er han ikke. Litt sykelig.

Forstår ikke hva det er med noen som bare MÅ komme med ekle kommentarer om forhold med to samtykkende voksne. Tror det er samme type folk som før spyttet etter par med ulik hudfarge f.eks., men nå er ikke det politisk korrekt lenger, men det er fremdeles akseptabelt å metaforisk sett spytte etter oss i forhold med aldersforskjell.

Anonymkode: e0e13...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha, så enig. Personen du svarte har visst en veldig hang-up på dette med "Kunne vært faren din" og forstår ikke at nei, det er han ikke. Litt sykelig.

Forstår ikke hva det er med noen som bare MÅ komme med ekle kommentarer om forhold med to samtykkende voksne. Tror det er samme type folk som før spyttet etter par med ulik hudfarge f.eks., men nå er ikke det politisk korrekt lenger, men det er fremdeles akseptabelt å metaforisk sett spytte etter oss i forhold med aldersforskjell.

Anonymkode: e0e13...8e6

Aldersforskjell er den siste diskrimineringen der folk synes det er legitimt å kritisere.

Det er uvitenhet, intoleranse og dumskap. 

Velger å tro at flertallet likevel respekterer forhold der aldersforskjellen tilfeldigvis er stor.

Anonymkode: 89d95...9df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 17.53):

Hva ser dere i disse gamle mennene? De kunne jo vært fedrene deres? Helt ubegripelig for meg + at det er oppskriften på omsorgsarbeid uten lønn.

 

Anonymkode: f3709...706

Kan bare snakke for meg selv da jeg ble sammen med noen over 20 år eldre enn meg. Det var veldig lite romantiske følelser og mye gamle traumer og greier. 

Anonymkode: 0fd30...b5d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldersforskjell er den siste diskrimineringen der folk synes det er legitimt å kritisere.

Det er uvitenhet, intoleranse og dumskap. 

Velger å tro at flertallet likevel respekterer forhold der aldersforskjellen tilfeldigvis er stor.

Anonymkode: 89d95...9df

Ja, det er veldig rart at man nesten må forvente stygge kommentarer kun pga. det er en aldersforskjell, og at folk gir rare og negative blikk når man går hånd i hånd. Det er jo ikke akseptabelt å oppføre seg slik mot lesbiske, homofile par, eller noen med ulik hudfarge. Og heldigvis, verden går framover, men synes det er ille at det omtrent er fritt fram å si at det er "ekkelt"  ha en kjæreste som er en god del eldre. Tror kanskje de personene som kommer med slike kommentarer, også egentlig innerst inne skulle ønske de kunne komme med hat mot homofile, lesbiske og mørke personer også, men det kan de ikke sosialt sett lenger. Da blir hatet konsentrert mot aldersforskjell-par.

Men ja, flertallet er empatiske og kloke nok til ikke å holde på sånn.

Anonymkode: e0e13...8e6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan bare snakke for meg selv da jeg ble sammen med noen over 20 år eldre enn meg. Det var veldig lite romantiske følelser og mye gamle traumer og greier. 

Anonymkode: 0fd30...b5d

Min erfaring også. Og at jrg trodde jeg ikke hadde bedre muligheter og var verdt mer. 

Anonymkode: f3709...706

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min erfaring også. Og at jrg trodde jeg ikke hadde bedre muligheter og var verdt mer. 

Anonymkode: f3709...706

Ja samme her. Man tror jo ikke det er sånn der og da, men innså senere at det var akkurat sånn. Samtidig var han heller ikke grei mot meg egentlig, var jeg som gjentok noe gammelt ved å være med ham og trodde det var kjærlighet. 

Anonymkode: 0fd30...b5d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 7.33):

Jeg synes det er altfor mye men du vil jo tydeligvis dette og det er ditt valg. Jeg likte en som er 10 år eldre enn meg. En dag så jeg en eldre mann med rullator på butikken her og tenkte at det kan være en realitet for han lenge før meg. Det ble litt turnoff. Og 10 år er ingenting i forhold. 

Anonymkode: a509d...862

Dette er jo veldig tåpelig tankegang. Tusenvis av situasjoner kan oppstå hvor den ene blir hjelpetrengende som ikke har med alder å gjøre. 
selv gift med 16 år mann. Aldri hatt der så godt selv om han er pensjonist. Ikke i nærheten av å være redusert verken fysisk eller mentalt. 

Anonymkode: bbf60...6c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette er jo veldig tåpelig tankegang. Tusenvis av situasjoner kan oppstå hvor den ene blir hjelpetrengende som ikke har med alder å gjøre. 
selv gift med 16 år mann. Aldri hatt der så godt selv om han er pensjonist. Ikke i nærheten av å være redusert verken fysisk eller mentalt. 

Anonymkode: bbf60...6c9

Hvordan endret samlivet og forholdet deres seg da han ble pensjonist? Spør fordi min partner er få år unna å bli pensjonist, mens jeg har mange år igjen i arbeidslivet.

Anonymkode: e0e13...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 19.27):

Vel, jo, han kunne faktisk vært faren din. Jeg er 59 og faren min er 81; ikke uvanlig å få barn tidlig den gangen. Vi tilhører så absolutt to forskjellige generasjoner, og det blir bare tydeligere og tydeligere.

Ønsker deg alt godt, men jeg ville aldri hatt en så mye eldre mann.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

Det blir veldig rart å sammenligne med andre familieforhold straks det er snakk om aldersforskjell. Det er jo ikke sånn at straks noen blir sammen med en gjevnaldrende, så roper folk «herregud, han kunne vært broren din»🤪 

Min mann er som sagt 22 år eldre enn meg, og jeg har aldri sett på ham som en far - æsj. Han er en utrolig kjekk mann, ser mye bedre ut enn alle andre jeg har datet, og han har ting på stell og er der for meg. Endelig har jeg fått en mann som både er en god samtalepartner OG vi har et bra sexliv. 

Tidligere bodde jeg i mange år med en mann som var like gammel som meg selv. Opplevde det som utrolig mye mer jobb, da han likte å se masse på sport på tv, game, ville heller trene enn å dra på utflukter i helgene, ble aldri klar for å få barn, osv. Jeg ble også lei av å mase om husvask og støvsuging, at han måtte bestille frisørtime, ta opp ting med legen  sin, kaste hullete sokker, osv… Fikk min dose umoden mann, rett og slett, og i det forholdet var det mer tendenser til at en var forelder enn i mitt nåværende forhold. 

Anonymkode: 0830e...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir veldig rart å sammenligne med andre familieforhold straks det er snakk om aldersforskjell. Det er jo ikke sånn at straks noen blir sammen med en gjevnaldrende, så roper folk «herregud, han kunne vært broren din»🤪 

Min mann er som sagt 22 år eldre enn meg, og jeg har aldri sett på ham som en far - æsj. Han er en utrolig kjekk mann, ser mye bedre ut enn alle andre jeg har datet, og han har ting på stell og er der for meg. Endelig har jeg fått en mann som både er en god samtalepartner OG vi har et bra sexliv. 

Tidligere bodde jeg i mange år med en mann som var like gammel som meg selv. Opplevde det som utrolig mye mer jobb, da han likte å se masse på sport på tv, game, ville heller trene enn å dra på utflukter i helgene, ble aldri klar for å få barn, osv. Jeg ble også lei av å mase om husvask og støvsuging, at han måtte bestille frisørtime, ta opp ting med legen  sin, kaste hullete sokker, osv… Fikk min dose umoden mann, rett og slett, og i det forholdet var det mer tendenser til at en var forelder enn i mitt nåværende forhold. 

Anonymkode: 0830e...add

Jeg mener ikke noe annet enn at når man er i slutten av 50-årene/ begynnelsen av 60-åren, så virker folk i 80-årene veldig veldig gamle - og alt annet en partner-materiale. Den opplevde aldersforskjellen blir bare større og større.

(Og så kan det være litt trist å være enke i 25 år, det sier i alle fall en eldre dame jeg kjenner som hadde en mye eldre mann).

Men for all del, tror faktisk veldig få bryr seg om hvordan andre lever. Folk har nok med seg selv. Men i en tråd hvor aldersforskjell i parforhold er et tema, så må det vel være lov å nevne nedsiden.

Anonymkode: 9ab5c...ba4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...