Miss_Alba Skrevet 3. september 2023 #21 Del Skrevet 3. september 2023 Ordfører-vervet er virkelig ingen 08-16-jobb, og jeg kan ikke skjønne at det er mulig for en ufør å gå inn i en slik stilling. Et slikt scanario ville etter mitt syn totalt undergravd «uføresystemet». Ser for øvrig at flere her mener at det er helt grei skuring å sitte i kommunestyret selv om man er ufør. Jeg skal ikke si meg totalt uenig i det, men man skal sannelig ikke opp i store kommunestørrelsen før det å sitte i kommunestyret medfører et betydelig arbeid. Det er et stort antall saker og sakskomplekser man skal sette seg inn i, og for svært mange er det ikke bare kommunestyremøter, men også andre møter ifm tilleggsverv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldertøsa Skrevet 3. september 2023 #22 Del Skrevet 3. september 2023 tøydokka skrev (4 minutter siden): Om han klarer å sitte som ordfører, så klarer han også en vanlig kontorjobb og burde aldri blitt ufør i utgangspunktet. Nå vet vel vi svært lite om utgangspunktet da (altså hvordan helsa til vedkommende var da hen ble uføretrygdet). Det har hendt flere ganger at man etterhvert blir frisk nok til å kunne være i arbeid igjen. Ikke alle uføre som benytter denne muligheten til å begynne i jobb igjen. Så om denne personen benytter seg av muligheten er det bare positivt. Det står også ufør øverst på en av listene i min kommune. Men partiet er såpass lite at de kun kan håpe på max 1 person i kommunestyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Alba Skrevet 3. september 2023 #23 Del Skrevet 3. september 2023 Huldertøsa skrev (20 minutter siden): Det har hendt flere ganger at man etterhvert blir frisk nok til å kunne være i arbeid igjen. Ikke alle uføre som benytter denne muligheten til å begynne i jobb igjen. Er jo helt absurd egentlig at man uføretrygdes til «evig tid». Nå begynner det jo virkelig å stramme seg til over hele linja med manko på folk i alle bransjer og tjenester, og bedre kommer det ikke til å bli når eldrebølgen slår inn for fullt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nastine Skrevet 4. september 2023 #24 Del Skrevet 4. september 2023 Husk at ordførerkandidat er automatisk betegnelsen når man står som nr på listen, trenger ikke ønske rollen av den grunn. Min venninne er ordførerkandidat i en liten by, men har ingen hensikter om å ta ordførerrollen, hun vil kun inn i kommunestyret og føle at hun kan gi noe tilbake til samfunnet samtidig som hun jobber med noe hun tror på. Men jeg stusser jo litt på uføre ordførere, det må jo være veldig mye jobb. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 4. september 2023 #25 Del Skrevet 4. september 2023 Huldertøsa skrev (1 time siden): Nå vet vel vi svært lite om utgangspunktet da (altså hvordan helsa til vedkommende var da hen ble uføretrygdet). Det har hendt flere ganger at man etterhvert blir frisk nok til å kunne være i arbeid igjen. Ikke alle uføre som benytter denne muligheten til å begynne i jobb igjen. Så om denne personen benytter seg av muligheten er det bare positivt. Det står også ufør øverst på en av listene i min kommune. Men partiet er såpass lite at de kun kan håpe på max 1 person i kommunestyret. Ja, det er jeg enig i. Kan være en god grunn for at vedkommende ble ufør i sin tid. Men om personen ikke får vervet som ordfører så synes jeg det blir helt feil om hen fortsetter å leve på uføretrygd. Da bør vedkommende prøve seg i arbeidslivet, feks en helt vanlig kontorjobb. Om man mener man er skikket til å sitte som ordfører, så er det veldig mange andre jobber man også kan klare. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 4. september 2023 #26 Del Skrevet 4. september 2023 Men som vi har sett flere eksempler på, så er ikke politikere en gruppe som alltid har det moralske kompasset i balanse, de gjør som de vil og som tjener de selv. Innsidehandel av aksjer for svimlende summer, triksing med pendlerboliger, snyter på skatten, stjeler solbriller, lyger så det renner, har sex med mindreårige, bruker narkotika og the list goes on. Så det forundrer meg ikke om en politiker sitter i 4 år som ordfører og deretter går tilbake på trygden. Særlig tillitsvekkende er det ikke. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldertøsa Skrevet 4. september 2023 #27 Del Skrevet 4. september 2023 Miss_Alba skrev (8 timer siden): Er jo helt absurd egentlig at man uføretrygdes til «evig tid». Nå begynner det jo virkelig å stramme seg til over hele linja med manko på folk i alle bransjer og tjenester, og bedre kommer det ikke til å bli når eldrebølgen slår inn for fullt. Så absurd er det vel egentlig ikke. Er ikke spesielt vanlig at man mirakuløst blir frisk nok til å kunne ha en jobb hvis man først har blitt så syk at man får innvilget uføretrygd. Men... det kunne kanskje ha vært en midlertidig ordning for folk under en bestemt alder. De fleste som blir uføre blir det ikke før de er godt oppi årene (altså at de nærmer seg pensjonsalder), så da er det heller ikke så mange år de har igjen på å plutselig bli frisk. Når det gjelder det med å være ordfører så er jeg enig i at hvis man kan være ordfører så kan man også inneha andre jobber. Men som @Nastine over her sier så er det slett ikke sikkert at å stå på toppen av en liste er å ha ambisjoner om å ta ordførervervet. Og mange uføre bidrar i samfunnet på andre måter enn å ha lønnet arbeid. De har gjerne ulønnet arbeid, altså jobber innen frivilligheten der de kan bidra på tidspunkt når de selv er i form til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spyflua Skrevet 4. september 2023 Forfatter #28 Del Skrevet 4. september 2023 Akkurat i dette tilfelle har han reell sjans til å bli ordfører. Han kommer høyt opp på meningsmålinger og partiet er det nest største i kommunen. Jeg kjenner veldig på at dette ikke henger på greip. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldertøsa Skrevet 4. september 2023 #29 Del Skrevet 4. september 2023 Spyflua skrev (2 timer siden): Akkurat i dette tilfelle har han reell sjans til å bli ordfører. Han kommer høyt opp på meningsmålinger og partiet er det nest største i kommunen. Jeg kjenner veldig på at dette ikke henger på greip. Ja da er jeg enig med deg. Men om han skulle bli ordfører da, så vil lønna bli så høy at uføretrygden vil forsvinne. Hvor gammel er denne personen? Er det sånn at han snart vil bli alderspensjonist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. september 2023 #30 Del Skrevet 4. september 2023 Spyflua skrev (På 3.9.2023 den 11.35): Jeg er klar over at mange uføre har en restevne og kan jobbe litt. Syns derfor det er topp at de bruker denne resten på å engasjere seg politisk og sitte i kommunestyre. Men, her jeg bor er ordførerkandidaten for frp 100% ufør. Så da kan jeg ikke annet enn å undre over hvordan det (gud forby) kan gå ihop med ett eventuelt ordførerverv. Er det rett at man mottar trygd om man kan klare en så stor jobb som ordfører? Jeg synes det er veldig rart at det er lov. 100% ufør kan fint kombineres med ordførerverv. Det spørs hvorfor personen fikk uføretrygd i utgangspunktet. For alt du vet kan det ha vært midlertidig og vedkommende kan være på vei ut til vanlig arbeidsliv. Uansett har du lite å bekymre deg for - inntekten fra ordførerlønna kommer til å redusere den utbetalte uføretrygden. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Alba Skrevet 4. september 2023 #31 Del Skrevet 4. september 2023 Huldertøsa skrev (10 timer siden): Så absurd er det vel egentlig ikke. Er ikke spesielt vanlig at man mirakuløst blir frisk nok til å kunne ha en jobb hvis man først har blitt så syk at man får innvilget uføretrygd. Men... det kunne kanskje ha vært en midlertidig ordning for folk under en bestemt alder. De fleste som blir uføre blir det ikke før de er godt oppi årene (altså at de nærmer seg pensjonsalder), så da er det heller ikke så mange år de har igjen på å plutselig bli frisk. Når det gjelder det med å være ordfører så er jeg enig i at hvis man kan være ordfører så kan man også inneha andre jobber. Men som @Nastine over her sier så er det slett ikke sikkert at å stå på toppen av en liste er å ha ambisjoner om å ta ordførervervet. Og mange uføre bidrar i samfunnet på andre måter enn å ha lønnet arbeid. De har gjerne ulønnet arbeid, altså jobber innen frivilligheten der de kan bidra på tidspunkt når de selv er i form til det. Nei, egentlig enig med deg. Uføretrygd bør være midlertidig for de under 40, så fremst det ikke er snakk om helt åpenbare årsaker som er umulig at det blir noe bedring på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. september 2023 #32 Del Skrevet 5. september 2023 Er veldig for at uføre sitter med politiske verv. Men hvis en 100% ufør står som kandidat for en ordførerjobb i 100%-stilling, en jobb som på mange måter er stressende, krevende og utfordrende, så finnes det en såpass stor inntektsevne hos denne personen at vedkommende ikke burde vært 100% ufør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 5. september 2023 #33 Del Skrevet 5. september 2023 Miss_Alba skrev (På 4.9.2023 den 1.26): Er jo helt absurd egentlig at man uføretrygdes til «evig tid». Nå begynner det jo virkelig å stramme seg til over hele linja med manko på folk i alle bransjer og tjenester, og bedre kommer det ikke til å bli når eldrebølgen slår inn for fullt. Problemet er at arbeidslivet ikke vil ha de. De vil har friske folk, ikke noen med variabel helse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss_Alba Skrevet 5. september 2023 #34 Del Skrevet 5. september 2023 Capazitet skrev (43 minutter siden): Problemet er at arbeidslivet ikke vil ha de. De vil har friske folk, ikke noen med variabel helse Dette er en gjenganger, men opplever ikke at det stemmer — i hvert fall ikke så kategorisk. Har kolleger på min arbeidsplass (privat bedrift) som har variabel helse, hvor bedriften strekker seg langt for å legge til rette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 5. september 2023 #35 Del Skrevet 5. september 2023 Miss_Alba skrev (Akkurat nå): Dette er en gjenganger, men opplever ikke at det stemmer — i hvert fall ikke så kategorisk. Har kolleger på min arbeidsplass (privat bedrift) som har variabel helse, hvor bedriften strekker seg langt for å legge til rette. Det er jo flott, men det er nok unntaket. Men det vil nok bli bedre over hele fjøla etter hvert får man håpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. september 2023 #36 Del Skrevet 5. september 2023 Spyflua skrev (På 3.9.2023 den 11.35): Jeg er klar over at mange uføre har en restevne og kan jobbe litt. Syns derfor det er topp at de bruker denne resten på å engasjere seg politisk og sitte i kommunestyre. Men, her jeg bor er ordførerkandidaten for frp 100% ufør. Så da kan jeg ikke annet enn å undre over hvordan det (gud forby) kan gå ihop med ett eventuelt ordførerverv. Er det rett at man mottar trygd om man kan klare en så stor jobb som ordfører? Jeg synes det er veldig rart at det er lov. Ikke over tid nei. Virker ganske sært å gå for 200% jobb i 4 år som ufør. Er det et ytre fløyparti av den rare sorten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spyflua Skrevet 5. september 2023 Forfatter #37 Del Skrevet 5. september 2023 AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Ikke over tid nei. Virker ganske sært å gå for 200% jobb i 4 år som ufør. Er det et ytre fløyparti av den rare sorten? FRp selfølgelig 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lamell Skrevet 5. september 2023 #38 Del Skrevet 5. september 2023 tøydokka skrev (På 4.9.2023 den 0.51): Om han klarer å sitte som ordfører, så klarer han også en vanlig kontorjobb og burde aldri blitt ufør i utgangspunktet. Får å få kontorjobb er det formelle krav som ikke fins for ordførere. For eksempel må du minimum ha mastergrad. Det kan godt tenkes at noen har evnene til å utføre en kontorjobb, men som sliter med å komme seg gjennom utdanningssystemet. I så fall er kontorjobb ikke et alternativ, selv om man rent teoretisk fint hadde klart å utføre jobben. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 5. september 2023 #39 Del Skrevet 5. september 2023 (endret) Det er vel først og fremst hjernen som bør fungere hos en politiker, og det fysiske blir da av mindre betydning i vår digitale verden. Om han er sterkt bevegelseshemmet, så vil han kanskje få gjennomslag for bedre muligheter for andre med tilsvarende utfordringer. Tilgjengelighet, utforming av bygninger og alt som hindrer denne gruppen innbyggere i kommunen. Det kan ikke brukes som argument for å ta seg en jobb. Da må det også finnes en arbeidsgiver og eventuelt hjelpeapparat. https://www.kommunal-rapport.no/politikk/fire-pa-uforetrygd-vil-bli-ordforer/53337!/ Endret 5. september 2023 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. september 2023 #40 Del Skrevet 6. september 2023 Spyflua skrev (16 timer siden): FRp selfølgelig 😅 Ja det…. Men tenk om man faktisk ender med ordførerjobben 😅 Seriøst, det der er jo trygdesvindel 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå