AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Del Skrevet 2. september 2023 Jeg er helt bak mål når det gjelder teknologiske muligheter, og spesielt hva man kan gjøre for å for eksempel svindle andre. Har merket meg at spesielt den eldre generasjonen er, naturlig nok, veldig redd for å bli lurt og svindlet. Jobbet tidligere i butikk hvor vi hadde kundeklubb basert på telefonnummer, og det var stadig noen av disse som trodde at jeg spurte etter personnummer, og det skulle de absolutt ikke gi meg. Og det er jo forståelig! Men så har jeg tenkt på - får man egentlig gjort noe ulovlig kun med noen andres personnummer? Nå er jo alt av innlogginger digitalt basert på BankID, kodebrikke e.l., og, så vidt jeg kan se, så kommer man vel egentlig ingen vei kun med et personnummer? Eller? Her tar jeg absolutt høyde for at jeg er teknologisk tilbakestående, og ikke har skjønt så mye av hva luringer faktisk kan finne på, altså. Anonymkode: f5e21...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Del Skrevet 3. september 2023 Selve personnummeret er offentlig informasjon, og alle kan lage oversikter over tilgjengelige personnummer. Personnummer + navn blir derimot (feilaktig) godtatt som identifisering mange steder, og misbruk av dette kan føre til mye trøbbel; når man ringer i telefonen eller personlig møter opp i butikken for å opprette en kundekonto, er Bank ID verdiløs. Anonymkode: 32d5c...6d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Del Skrevet 3. september 2023 Personnummer er ikke sensitiv informasjon, og man kommer ikke særlig langt i id-tyveri kun med personnummer. Men som anynonym bruker over meg skriver kan man vel gjøre litt faenskap. Anonymkode: d65c3...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå