Gå til innhold

Hvorfor er østlendinger så opptatt av ola-ting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tomas77 skrev (2 minutter siden):

Funker jo ikke i det hele tatt i Bergen, det måtte jo bli Olen. 

Mulig det var en vits, men a-en i Ola har ikke noe med a-en i slutten av mange hunkjønnsord i mange dialekter å gjøre, det er en forkortelse av Olav

Anonymkode: 46212...124

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mulig det var en vits, men a-en i Ola har ikke noe med a-en i slutten av mange hunkjønnsord i mange dialekter å gjøre, det er en forkortelse av Olav

Det var en spøk ja.

Det er en forkortelse av Olav ja men også et slags kjælenavn på folk som het Ole (sier det i fortid siden jeg ikke har hørt det brukt sånn på 30 år). Nå er jo egentlig Ole også en avart av Olav så da går det jo egentlig ut på ett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruket man ikke olabukse andre steder enn østlandet? Så det i Bodø også. Men var sikkert en østlending.

Anonymkode: afaad...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Bruket man ikke olabukse andre steder enn østlandet? Så det i Bodø også. Men var sikkert en østlending.

Anonymkode: afaad...b5f

Ja vi har lagt ned eksportembargo på olabukser slik at utkantregionene ikke kan besudle dem. De får nøye seg med noe lagd av bark og never. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Olabukse, olajakke, olabil, olalomper osv... hvem er Ola, og hvorfor har dere så mange ting oppkalt etter ham?

Anonymkode: 57b2f...8d4

Hvorfor heter det olabukse?
De norske soldatene i Tysklandsbrigaden ble kalt «Olasoldater», og ordet blir fremdeles en del brukt om norske soldater som tjenestegjør i utlandet. Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS ønsket å knytte buksene han solgte, til det positive ola-begrepet, og skapte dermed nyordet olabukse.

Anonymkode: 330b8...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er østlending og sier olabukse, men hva er Ola-lompe? 

Anonymkode: bee80...822

Det er et lompe merke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola-bukse osv  er jo gammelt og superharry 😂 Jeans eller dongeri. 

Anonymkode: 388d3...da5

Vet du hva harry betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med dialekter å gjøre. Jeans høre teit ut. 
Her sier vi dongeri. 
Men det er vår dialekt 

Anonymkode: 87c0e...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

"Det særnorske begrepet olabukse var opprinnelig et varemerke. Opphavsmannen var Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS. Det stammer trolig fra betegnelsen olasoldater, som var et populært kallenavn på de norske soldatene i Tysklandsbrigaden like etter annen verdenskrig. Buksene ble først laget for gutter i 10–12-årsalderen, med det håp å gjøre dem populære ved å knytte navnet til den positive ola-betegnelsen."

Anonymkode: a8bde...e3f

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor heter det olabukse?
De norske soldatene i Tysklandsbrigaden ble kalt «Olasoldater», og ordet blir fremdeles en del brukt om norske soldater som tjenestegjør i utlandet. Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS ønsket å knytte buksene han solgte, til det positive ola-begrepet, og skapte dermed nyordet olabukse.

Jeg var faktisk ikke klar over at norske soldater som kjempet for tyskerne i utlandet var så populære rett etter krigen. Vi hørte aldri om det på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var faktisk ikke klar over at norske soldater som kjempet for tyskerne i utlandet var så populære rett etter krigen. Vi hørte aldri om det på skolen

Tysklandsbrigaden kjempet ikke på Tysk side....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Tysklandsbrigaden var sikkerhetsstyrkene som ble sendt ned etter krigen og har ingenting med frontkjempere og gjøre, tvert imot. 

Kåre Willoch var i Tysklandsbrigaden uten at jeg får veldig ola-vibber av ham. 

Endret av Tomas77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 16.21):

Tja... hvor hen da? Har kun hørt østlendinger si det. 

Anonymkode: 57b2f...8d4

Sørlending her. Sier mest dongeribukse, men kan fint si olabukse også innimellom.  Olabil sier vel alle? Hva er alternativet der?  Olalomper har jeg aldri hørt, sier lomper eller potetkake. 

Anonymkode: 6bb1d...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 1.49):

Tysklandsbrigaden var de som reiste ned ETTER krigen når de allierte okkupere Tyskland 😉Ganske sikker på dere har hatt om det på skolen ja. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sørlending her. Sier mest dongeribukse, men kan fint si olabukse også innimellom.  Olabil sier vel alle? Hva er alternativet der?  Olalomper har jeg aldri hørt, sier lomper eller potetkake. 

Kassebil og rennebil er to muligheter (kassebil kan også bety noe annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tysklandsbrigaden var de som reiste ned ETTER krigen når de allierte okkupere Tyskland 😉Ganske sikker på dere har hatt om det på skolen ja. 

Takk til alle som rettet meg, jeg hadde en mistanke om at det kanskje ikke stemte helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 16.18):

Det er ikke begrenset til østlendinger. Hele landet bruker disse ordene.
Og du har kanskje hørt om "Ola Nordmann" og "Kari Nordmann"?

Om Olabukse:

"Det særnorske begrepet olabukse var opprinnelig et varemerke. Opphavsmannen var Tor Wessel Kildal i firmaet Adelsten Kjølner AS. Det stammer trolig fra betegnelsen olasoldater, som var et populært kallenavn på de norske soldatene i Tysklandsbrigaden like etter annen verdenskrig. Buksene ble først laget for gutter i 10–12-årsalderen, med det håp å gjøre dem populære ved å knytte navnet til den positive ola-betegnelsen."

Anonymkode: a8bde...e3f

Å deilig å lese innlegget til en felles bessewisser. Fint innlegg. Mener det. 

Anonymkode: c3bb2...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kassebil og rennebil er to muligheter (kassebil kan også bety noe annet)

Ok, kassebil da tenker jeg på sånn halvstore varebiler. Rennebil har jeg aldri hørt, men ser den… Tror olabil må være det vanligste her, evt kanskje hjemmelaget gokart - men blir jo ikke helt riktig… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk til alle som rettet meg, jeg hadde en mistanke om at det kanskje ikke stemte helt.

Jeg husker heller ikke alt vi hadde på skolen, var bare heldig her 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...