Gå til innhold

Perioral dermatitt, kan man bli kvitt det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske på at jeg har perioral dermatitt, i mild grad.
Litt over leppen og noe rundt øynene.

Det kommer og går, og trigges av sjampo/balsam og hudpleie.
Ikke enda helt sikker på akkurat hvilke produkter.

Er det med erfaring som er blitt kvitt dette?
Takknemlig for alle svar 😄🌸

Anonymkode: 85d9d...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk min av en toner.

Og en venninne av meg fikk det av nesespray.

Anonymkode: 336ae...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette rundt munn/hake og nese :( Jeg er temmelig sikker på at jeg fikk det etter en periode med for mye brukt av sminke, sminkefjerning og dertil mye irritasjon for huden. Jeg har derfor dessverre ikke tips, men jeg følger med i tilfelle noen andre har det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tips for å bli kvitt dette. Men tror det er lurt å la huden være mest mulig i fred, ikke rense og skrubbe så mye som mange gjør i dag. Huden har naturlig et litt beskyttende fettlag, og med masse skrubbing, rensing og vask så forstyrres dette hele tiden. Jeg har hatt god effekt av ringblomstsalve når jeg har hatt rød/irritert hud.

Anonymkode: 778b7...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være mange grunner til at du får det, ikke bare kosmetiske produkter? P-piller for eksempel. Tannkrem. Sol. Les under.

NHI skriver:

Andre faktorer som forskerne tror kan ha en betydning som utløsende faktorer, er mikrober som candida-sopp, spesielle bakterier (fusobakterier) eller demodex midd, kosmetikk, tannkrem, p-piller, sollys, varme, vind, hormonsvingninger hos kvinner.

Anonymkode: 55a42...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min fikk det, utløst av kortisonkrem. Hun fikk en kur med tetracyclin. Fikk resept på elidel krem av legen som faktisk tok knekken på det i løpet av en uke. Hun måtte smøre en gang om dagen en stund etterpå for å unngå tilbakefall. Ellers skal man vel bruke så lite produkter som mulig men La roche posay som selges på apoteket, anbefales. 

Anonymkode: 147f0...11c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på tredje året med utslettet, og har fullført to antibiotikakurer som ikke tok knekken på det.

0-metoden har jeg og forsøkt. Huden min produserer mye talg/olje, så jeg blir verre hvis jeg ikke renser huden hver dag.

Jeg holder utslettet i sjakk med azealic acid-kremen fra the ordinary, og Avene cicalfate. Rens fra cerave. Utslettet er ikke synlig for andre, siden jeg klarer å holde det i sjakk.

Melk og melkeprodukt er en veldig trigger for min hud.

Anonymkode: d7810...107

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart jeg har noe som helst reaksjon (har litt tendens til eksem) så går jeg "back to basics". Mild rens, så lite parfyme og essensielle oljer (spesielt EO) som mulig, og ikke noe aktive ingredienser, eller å prøve noen nye produkter. Kun ting jeg kjenner til. Og nok fukt til leppene. Tåler heldigvis Laniege godt, så jeg smører den på flere ganger om dagen, så gir det seg etter noen dager.

Det kan også være tannkremen du bruker, hvis det er snakk om rundt munnen. Caroline Hirons snakket mye om det en periode da hun opplevde dette selv, og veldig mange har blitt kvitt sår rundt munnen ved å slutte på dette. Pga stoff som kan være i enkelte tannkremer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...