Gå til innhold

Endelig naturlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg klart å slutte med sminke og hårbleking - i en alder av 50. Har sminket og sparklet meg daglig siden 14-årsalderen. Stripet ettervekst jevnlig i flere tiår. Jeg er naturlig lys blond (lyst hår, lyse vipper og bryn), så det har vært litt av en prosess å venne seg av med sminke. Det er SÅ befriende! Mange år siden huden min har sett så bra ut som nå. Og håret skinner blankt og sunt etter at jeg fikk klippet av de siste ihjelblekede hårtustene. Fantastisk å kunne gå ute i regnet uten å få svarte striper nedover kinnene. Deilig å kunne sove lenger om morgenen før jobb. Bare fatter ikke at jeg ikke har gjort dette før 🤩

Flere som har gått au naturel?

Anonymkode: cd55a...547

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra, så flink du er! Det er helt tullete at det skal være så vanskelig, men det er virkelig tøft gjort å kvitte seg helt med slike ting, iallfall når man først har blitt vant til det. Er i samme prosess selv, holder på å gro ut min naturlige hårfarge etter å ha farget i mange, mange år, og trapper ned på bruk av sminke. Så ikke helt naturlig enda, men iallfall mye mer enn før! Deilig å slippe å tenke på hårfarging, å ikke la fargen falme, ettervekst og alt slikt. 

Anonymkode: cda8e...691

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hurra, så flink du er! Det er helt tullete at det skal være så vanskelig, men det er virkelig tøft gjort å kvitte seg helt med slike ting, iallfall når man først har blitt vant til det. Er i samme prosess selv, holder på å gro ut min naturlige hårfarge etter å ha farget i mange, mange år, og trapper ned på bruk av sminke. Så ikke helt naturlig enda, men iallfall mye mer enn før! Deilig å slippe å tenke på hårfarging, å ikke la fargen falme, ettervekst og alt slikt. 

Ja, SÅ mye styr det blir med ettervekst og sånt hele tiden. Slitsomt. Lykke til videre i prosessen!

Med sminke så har jeg trappet ned over tid (sånn at ikke kolleger skulle få sjokk :) )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35år og har endelig begynt samme prosessen. Det er så deilig å slippe farging, sminke og barbering alle veier hele tiden. Har mye igjen før håret er fritt for farge, men det skal bli deilig å få tilbake min farge etter over 20 år med farging. Jeg føler meg heldig som har en samboer som har gitt meg støtte nok til å endelig tørre å være naturlig. 

Anonymkode: 2eef6...ac3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 35år og har endelig begynt samme prosessen. Det er så deilig å slippe farging, sminke og barbering alle veier hele tiden. Har mye igjen før håret er fritt for farge, men det skal bli deilig å få tilbake min farge etter over 20 år med farging. Jeg føler meg heldig som har en samboer som har gitt meg støtte nok til å endelig tørre å være naturlig. 

Anonymkode: 2eef6...ac3

Det er gull verdt å ha støtte rundt seg :)  Naturlig hår er aller finest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er over 54 og har vært naturlig hele livet.

Anonymkode: 45afe...5c7

Da er du mye tøffere enn meg. Jeg var så usikker i ungdomstida at jeg gjemte meg bak masse sminke. Og så ble det en vane. Jeg ble rett og slett avhengig av både sminke og blekemidler til håret. Til slutt visst jeg ikke lenger hvordan jeg så ut helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har gått au naturel?

Ja. Jeg er også 50 og har kuttet det ut. Tar på leppestift eller lipgloss noen ganger, men det er det. 

Anonymkode: 402a1...f47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42. Frisør. Når jeg oppdaget at jeg begynte å bli grå så trappet jeg ned på stripene. Og nå er jeg helt naturlig. Tar en kur innimellom med farge bare for å få litt blankhet i det. Sminker meg ikke så mye. Men litt gjør jeg. Men ikke en maske. Aldri gjort. Veldig naturlig. Og kan fint gå uten sminke når jeg ikke skal på jobb. 

Anonymkode: 0cf10...560

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke deilig? Har hatt naturlig hår gjennom hele livet. Begynner å bli grå og det er helt ok, jeg vil se ut som jeg gjør. Trives godt uten sminke, men kan også bruke litt brun maskara innimellom. Men full face har jeg aldri brydd meg om.  Søvn er viktigere. 😉

Anonymkode: f3f29...6de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at det er flere som trekkes mot det mer naturlige :)  Selv klippet jeg av de siste restene av blekede striper i går. Så nå har jeg kun min naturlige hårfarge. Det har vært en lang prosess. Det har begynt å komme noen lyse sølvstriper inne mellom den naturlig blonde fargen. Disse sølvstripene skal få bli, og nå skal håret få vokse til det blir langt igjen. Sølvstripene blir det nok flere av etter hvert som jeg blir eldre. Ser fram til en gang å kunne ha en lang sølvflette nedover ryggen. Det er så fint!

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fint å se at det er flere som trekkes mot det mer naturlige :)  Selv klippet jeg av de siste restene av blekede striper i går. Så nå har jeg kun min naturlige hårfarge. Det har vært en lang prosess. Det har begynt å komme noen lyse sølvstriper inne mellom den naturlig blonde fargen. Disse sølvstripene skal få bli, og nå skal håret få vokse til det blir langt igjen. Sølvstripene blir det nok flere av etter hvert som jeg blir eldre. Ser fram til en gang å kunne ha en lang sølvflette nedover ryggen. Det er så fint!

Ts

Hvor lang tid brukte du på å la håret vokse ut til sin naturlige farge, og hvor langt er håret ditt nå? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid brukte du på å la håret vokse ut til sin naturlige farge, og hvor langt er håret ditt nå? :) 

Det har nok tatt rundt to år. Kanskje litt mer. Hadde langt hår som var mye bleket etter gjentatt striping over mange år. Klippet det først i en kort bob. Måtte klippe ny bob flere ganger. Etter hvert kom det blekede lenger og lenger nedover i håret. Prosessen var mest «smertefull» i starten, da det ikke så pent ut med ettervekst. Senere så det ikke så ille ut. Har skulderlangt hår nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du bleket håret ditt når du er naturlig blond?

Er det fordi du har ønsket å ha hvitt hår?

Jeg er brunette og har aldri skjønt det med at damer skal farge og stripe håret hele tiden når de har en fin hårfarge.

Jeg har én gang i livet fått satt i røde striper i håret, og satt i litt farge rundt ørene der det har kommet grå hår, men de grå hårene er glasshår og fargen sklir av etter et par dager så bruker kun litt hårmascara nå.

Har hørt fra frisører flere ganger at damer betaler for å få min hårfarge, så da betyr vel det at den er fin.

Når de grå hårene kommer er det en fordel å være blond, og det kunne jeg tenkt meg nå, men aldri i livet om jeg bleker håret slik som alle damer i 40/50 årene gjør når de får grått hår.

Anonymkode: 8d9d3...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har du bleket håret ditt når du er naturlig blond?

Er det fordi du har ønsket å ha hvitt hår?

Jeg er brunette og har aldri skjønt det med at damer skal farge og stripe håret hele tiden når de har en fin hårfarge.

Jeg har én gang i livet fått satt i røde striper i håret, og satt i litt farge rundt ørene der det har kommet grå hår, men de grå hårene er glasshår og fargen sklir av etter et par dager så bruker kun litt hårmascara nå.

Har hørt fra frisører flere ganger at damer betaler for å få min hårfarge, så da betyr vel det at den er fin.

Når de grå hårene kommer er det en fordel å være blond, og det kunne jeg tenkt meg nå, men aldri i livet om jeg bleker håret slik som alle damer i 40/50 årene gjør når de får grått hår.

Anonymkode: 8d9d3...014

Husker ikke helt hvorfor jeg i sin tid startet med stripingen. Det er så mange år siden. Selv om jeg har blondt hår fra naturens side, så var blekestripene lysere/hvitere. Antakelig gjorde jeg det en gang for å få litt solbleket effekt, og så bare ballet det på seg med tida og ble vanskelig å stoppe. Jeg har aldri ønsket å ha helt hvitt hår nei, men det ble jo ganske så hvitt etter hvert med gjentatt striping.

Ja, ser mange damer på min alder som bleker håret - kanskje for å skjule at det blir grått som du sier. Nå er håret mitt ganske lyst, men langt fra platina. Det er en blanding av naturlig blondt (mest), men med noen tynne striper i hvit/sølv som vokser ut og som har kommet med alderen. Disse stripene er ikke grå.

Jeg synes sølvstriper i brunt hår er fint også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 12.53):

Det har nok tatt rundt to år. Kanskje litt mer. Hadde langt hår som var mye bleket etter gjentatt striping over mange år. Klippet det først i en kort bob. Måtte klippe ny bob flere ganger. Etter hvert kom det blekede lenger og lenger nedover i håret. Prosessen var mest «smertefull» i starten, da det ikke så pent ut med ettervekst. Senere så det ikke så ille ut. Har skulderlangt hår nå :) 

Takk for svar! Huff, har en lang vei foran meg merker jeg - jeg er vel på tiende måneden nå siden jeg farget håret sist og er over "kneika", men siden jeg ikke er villig til å klippe håret særlig kort blir det nok flere år til mitt er helt naturlig. Men jeg stusser det ofte da, og det er utrolig tilfredsstillende å se at min naturlige farge tar mer og mer av helheten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...