AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #21 Skrevet 1. september 2023 Perle skrev (13 minutter siden): Ja, selvsagt. Om min datter ikke klarer to netter alene som fjortenåring hadde jeg seriöst fölt at jeg hadde feilet fundamentalt.👍 Anonymkode: 5e6d8...c07
Antiviruset Skrevet 1. september 2023 #22 Skrevet 1. september 2023 Ebbeliten skrev (24 minutter siden): Aldri i verden. Vi har 7 barn. 4 har allerede vært gjennom tenåringsfasen, én er 15 nå og så er det to på småskolen ennå. Og det kunne altså ikke falt meg inn å overlate en 14-åring til seg selv. I helgene er vi sammen, eller så overnatter de hos andre i familien om vi voksne skal vekk. Du overlater han ikke til seg selv da! I dag har vi mobiltelefoner og man kan ha kontakt når man må. Så kan man ikke generalisere slik som i denne tråden. De fleste 14 åringer kan akkurat dette som TS spør om. Så er det nok garantert unntak som ikke kan det. Dette vet bare foreldre. Hvor selvstendig deres 14 åring er, er han til å stole på! Har man avtalt betingelsene og vet at 14 åringen vet å holde seg lojal til dette ? Om ikke aldri gjør noe slikt. Da kan du finne boligen ramponert og få telefon fra politiet som må gripe inn fordi det har utartet seg en fest. Kan man avtale med en nabo, en besteforelder, noen andre voksne i familien som kan følge litt med ? Enda tryggere. Dette vet bare foreldrene og ikke noen andre.
Antiviruset Skrevet 1. september 2023 #23 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min ungdom hadde klart det fint da hun var 14. Men, hun er ganske ensom, og har ikke mange venner, så da er det ikke fare for at huset renner fult av ungdommer som vil feste. Det går i gaming for henne. Hadde vært uaktuelt om hun var mer som meg da jeg var 14… Anonymkode: 294fb...c5f ingen 14 åringer skal vanke i med miljø som fester. Om de gjør det så bør man aldri overlate de til noe ansvar. Da må de følges tett opp av forelder og barnevern. Men det er neppe det TS står ovenfor.
Ebbeliten Skrevet 1. september 2023 #24 Skrevet 1. september 2023 Denne tråden er jo et flott eksempel på en del av årsaken til hvorfor det går stadig dårligere med ungdomsskoleelevene i landet. Voksne folk som virkelig tror at "såpass må en 14-åring klare." Her er det foreldrenes behov som prioriteres, og det føyer seg godt inn i trenden de fleste ungdomsskolerektorer rapporterer om: manglende voksne veiledere og rollemodeller som ivaretar og grensesetter dagens tenåringer. 2
Arkana Skrevet 1. september 2023 #25 Skrevet 1. september 2023 Ja, det hadde jeg lett gjort om han ville det selv. Han er moden og fornuftig og har fornuftige venner. Vi har dessuten gode naboer som kan holde et øye med huset og som han vet han kan gå til om det skulle skje noe uforutsett. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #26 Skrevet 1. september 2023 Ebbeliten skrev (32 minutter siden): Denne tråden er jo et flott eksempel på en del av årsaken til hvorfor det går stadig dårligere med ungdomsskoleelevene i landet. Voksne folk som virkelig tror at "såpass må en 14-åring klare." Her er det foreldrenes behov som prioriteres, og det føyer seg godt inn i trenden de fleste ungdomsskolerektorer rapporterer om: manglende voksne veiledere og rollemodeller som ivaretar og grensesetter dagens tenåringer. Wow hadde du hatt så lite forventninger til din 14 åring? 😂 Det er vell også et flott eksempel på at i dagens samfunn er det ALT for lite forventninger og foreldre hemmer barna sine Anonymkode: 5e6d8...c07 7 2
Brunello Skrevet 1. september 2023 #27 Skrevet 1. september 2023 Spør du politiet, utekontakten og helsesykepleiere fraråder de at ungdomsskoleelever er alene hjemme en helg. Men de er det bare tull å høre på. Anonyme på kvinneguiden vet mye bedre. 2 1
Ebbeliten Skrevet 1. september 2023 #29 Skrevet 1. september 2023 Brunello skrev (10 minutter siden): Spør du politiet, utekontakten og helsesykepleiere fraråder de at ungdomsskoleelever er alene hjemme en helg. Men de er det bare tull å høre på. Anonyme på kvinneguiden vet mye bedre. Nettopp. Du sa det godt og treffende.
Ebbeliten Skrevet 1. september 2023 #30 Skrevet 1. september 2023 "Likte" spesielt "godt" den som hadde så ensom tenåring at det var null problem om ungen var alene, for ingen venner ville uansett komme. Så da er det jo bare greit å overlate ungen til eget forgodtbefinnende. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #31 Skrevet 1. september 2023 Det er null problem, med mindre dere har bommet fullstendig i oppdragelsen og det kan kun dere svare på. Anonymkode: 2ec2a...4cb 3 1
Ebbeliten Skrevet 1. september 2023 #32 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Wow hadde du hatt så lite forventninger til din 14 åring? 😂 Det er vell også et flott eksempel på at i dagens samfunn er det ALT for lite forventninger og foreldre hemmer barna sine Anonymkode: 5e6d8...c07 Jeg tror du enten er dum som ei brødfjøl eller så er du enda dummere. Hva med å skaffe seg litt kompetanse om tenåringer, oppvekst og psykisk helse før du trykker på tastaturet igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #33 Skrevet 1. september 2023 3 minutter siden, Ebbeliten said: Jeg tror du enten er dum som ei brødfjøl eller så er du enda dummere. Hva med å skaffe seg litt kompetanse om tenåringer, oppvekst og psykisk helse før du trykker på tastaturet igjen? Disse får et forskrudd syn da de kun jobber med pøbelungdommene. Er tenåringen din så dårlig oppdratt at den ikke kan være alene hjemme en helg burde du melde deg selv til barnevernet, for de fleste tenåringer klarer det helt fint. Anonymkode: 2ec2a...4cb 1 3
Brunello Skrevet 1. september 2023 #34 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Disse får et forskrudd syn da de kun jobber med pøbelungdommene. Er tenåringen din så dårlig oppdratt at den ikke kan være alene hjemme en helg burde du melde deg selv til barnevernet, for de fleste tenåringer klarer det helt fint. Anonymkode: 2ec2a...4cb Hvordan ungdom oppfører seg har lite med oppdragelse å gjøre. Man ser at søsken som har fått lik oppdragelse blir helt forskjellige individer. Jeg vil påstå at det mer er tegn på lavt kunnskapsnivå hos foreldre som lar ungdomskoleelever være alene. Og til alle som trekker frem egen oppvekst som eksempel på at noe har gått bra. Det at dere ikke døde eller at huset ikke brente ned betyr ikke at «det gikk bra». Det betyr at det aller verst tenkelige ikke skjedde. I mange tilfeller gikk det ikke bra, men dere klarer bare ikke å forstå det. 2
Lorieen Skrevet 1. september 2023 #35 Skrevet 1. september 2023 Jeg mener en 14-åring er for ung til å være aleine ei helg. Min 16-åring (går første året på videregående) var alene hjemme ei helg (fredag ettermiddag til søndag ettermiddag) for første gang for et par uker siden, da var resten av familien på hytta to timer unna. Det gikk helt fint, men han er en meget rolig og fornuftig type. Han hadde gamet og spist frossenpizza og klipt plenen da vi kom hjem.
Ebbeliten Skrevet 1. september 2023 #36 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Disse får et forskrudd syn da de kun jobber med pøbelungdommene. Er tenåringen din så dårlig oppdratt at den ikke kan være alene hjemme en helg burde du melde deg selv til barnevernet, for de fleste tenåringer klarer det helt fint. Anonymkode: 2ec2a...4cb Her er du altså grundig motsagt av all kunnskapsbasert forskning. Politiet møter all slags ungdom når de må bidra i situasjoner der ting kommer ut av kontroll, og aller oftest møter de helt vanlige ungdommer som foreldrene godtroende slipper ut uten å ha klare avtaler og kontroll over hvem de skal være sammen med, hvor de skal være og hva de skal gjøre, det er ofte ungdommene som er overlatt til seg selv. Og det du kaller pøbelungdom ER helt vanlig ungdom. Eller tror du kanskje ungdom med utfordrende atferd er magiske på noe vis, noe som gjør dem annerledes? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #37 Skrevet 1. september 2023 Brunello skrev (57 minutter siden): Hvordan ungdom oppfører seg har lite med oppdragelse å gjøre. Man ser at søsken som har fått lik oppdragelse blir helt forskjellige individer. Jeg vil påstå at det mer er tegn på lavt kunnskapsnivå hos foreldre som lar ungdomskoleelever være alene. Og til alle som trekker frem egen oppvekst som eksempel på at noe har gått bra. Det at dere ikke døde eller at huset ikke brente ned betyr ikke at «det gikk bra». Det betyr at det aller verst tenkelige ikke skjedde. I mange tilfeller gikk det ikke bra, men dere klarer bare ikke å forstå det. 😂😂 Anonymkode: aeb4b...b54 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #39 Skrevet 1. september 2023 Ungdom er forskjellige. Jeg har to. Den ene kunne fint ha vært alene en helg, den andre ikke. Anonymkode: 36526...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #40 Skrevet 1. september 2023 Helt innafor. Hadde flere slike alenehelger da jeg var på den alderen og elsket det. Anonymkode: 0f205...114 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå