Gå til innhold

14 åring være alene.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde dere latt deres 14 åring være alene hjemme fra fredag ettermiddag /kveld til tidlig søndag morgen? Skal bort i helgen og han skulle enketlig overnatte hos en venn men det passet ikke, han er komfortabel med og være alene. Innafor eller ikke?

Anonymkode: 5e6d8...c07

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

De fleste 14-åringer klarer seg fint hjemme alene den tida. En potensiell utfordring kan derimot være at en masse andre ungdommer kan komme på besøk, gjøre hærverk, drikke osv. Jeg ville derfor hatt en avtale med en annen voksen, f.eks. nabo, som kan holde øye med huset og dessuten være konktaktperson for ungdommen dersom det er noe.

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Ja, fyll fryseren med et par grandiser så er det nok go, var selv alene i flere uker i sommerferier fra jeg var 14. Bodde andre familiemedlemmer rett over gaten da..

Skrevet

Tenker det er helt innafor, en 14 åring klarer jo og lage seg mat osv selv.

Anonymkode: ab46a...f3d

• Liker 4
Skrevet

Aldri i verden. 

Vi har 7 barn. 4 har allerede vært gjennom tenåringsfasen, én er 15 nå og så er det to på småskolen ennå.  Og det kunne altså ikke falt meg inn å overlate en 14-åring til seg selv. I helgene er vi sammen, eller så overnatter de hos andre i familien om vi voksne skal vekk. 

• Liker 4
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (9 minutter siden):

De fleste 14-åringer klarer seg fint hjemme alene den tida. En potensiell utfordring kan derimot være at en masse andre ungdommer kan komme på besøk, gjøre hærverk, drikke osv. Jeg ville derfor hatt en avtale med en annen voksen, f.eks. nabo, som kan holde øye med huset og dessuten være konktaktperson for ungdommen dersom det er noe.

Ja vi har regler for hva som er greit og ikke🙂

• Liker 2
Skrevet
Ebbeliten skrev (Akkurat nå):

Aldri i verden. 

Vi har 7 barn. 4 har allerede vært gjennom tenåringsfasen, én er 15 nå og så er det to på småskolen ennå.  Og det kunne altså ikke falt meg inn å overlate en 14-åring til seg selv. I helgene er vi sammen, eller så overnatter de hos andre i familien om vi voksne skal vekk. 

Siden du har 7 barn så bør alle høre på deg. 

Hva gjør du ellers om dagene om jeg får spørre? 

Anonymkode: 50e81...ba0

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Lykkedykker skrev (5 minutter siden):

Ja, fyll fryseren med et par grandiser så er det nok go, var selv alene i flere uker i sommerferier fra jeg var 14. Bodde andre familiemedlemmer rett over gaten da..

Takk🙂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker det er helt innafor, en 14 åring klarer jo og lage seg mat osv selv.

Anonymkode: ab46a...f3d

Ja han er selvstendig 

Skrevet
Ebbeliten skrev (3 minutter siden):

Aldri i verden. 

Han har vært alene en natt før og det gikk greit. Ikke alle som har familie rundt desverre 

• Liker 1
Skrevet

Min ungdom hadde klart det fint da hun var 14. Men, hun er ganske ensom, og har ikke mange venner, så da er det ikke fare for at huset renner fult av ungdommer som vil feste. Det går i gaming for henne. Hadde vært uaktuelt om hun var mer som meg da jeg var 14…

Anonymkode: 294fb...c5f

Skrevet

Ja. Vi skulle bort ei helg. Jeg hadde avtalt at min mor skulle komme. Vi har to barn. Største barnet sa bare hvorfor kan vi ikke være hjemme alene? Jeg har ikke lyst at noen andre skal være her. Dem fikk prøv. Familie bor 5 min unna og ringte og spurte om dem trengt noe hjelp. Nopp fikk dem til svar. Laga seg middag og koste seg sammen. Dem lå i våres seng og stor kosa seg. Så det er forskjell på barn. Man ser godt om dem klarer det eller ikke. Minsta mi flytta når hun var 16 pr for å gå skole. Så ja. Dem klarer det. 

Anonymkode: 88607...16a

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Puler?😂🙈sorry. Måtte bare. 

Anonymkode: 88607...16a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber som fostermor for tenåringer med atferdsvansker og utviklingsforstyrrelser. 

Så nei. Ingen tenåringer vil noensinne bli overlatt til seg selv hos meg. Verken biologiske barn eller andre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hadde dere latt deres 14 åring være alene hjemme fra fredag ettermiddag /kveld til tidlig søndag morgen? Skal bort i helgen og han skulle enketlig overnatte hos en venn men det passet ikke, han er komfortabel med og være alene. Innafor eller ikke?

Ja. 

Anonymkode: 3204d...da7

Skrevet

Du kjenner tenåringen best, så lenge du og tenåringen er komfortable med det så kjør på. En av mine kunne fint vært det. 12 åringen tror jeg ikke nødvendigvis kan det om 2 år, mens 7 åringen kan det så absolutt innen den tid. Det er jo forskjell på unger. 

Anonymkode: df73f...ffb

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt. 

Om min datter ikke klarer to netter alene som fjortenåring hadde jeg seriöst fölt at jeg hadde feilet fundamentalt.

• Liker 9
Skrevet
Ebbeliten skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber som fostermor for tenåringer med atferdsvansker og utviklingsforstyrrelser. 

Så nei. Ingen tenåringer vil noensinne bli overlatt til seg selv hos meg. Verken biologiske barn eller andre. 

Det er ganske stor forskjell på å overlate en tenåring til seg selv, og det å la en tenåring som ønsker det selv, få være alene hjemme en helg. 

Jeg ville nok ikke latt min 14 åring være alene en hel helg, selv om jeg vet at det antagelig hadde gått problemfritt. Men det handler da om mitt behov for å ha kontroll, mye mer enn om tenåringens behov for trygghet og å bli passet på. 

Jeg ville avtalt med en voksen som bodde nært at huset skulle holdes et øye med, og at det var greit at tenåringen tok kontakt om det skjedde noe uforutsett og denne ønsket hjelp av en voksen. 
Men ut over det, så ville jeg fortalt tenåringen hvilke regler som gjaldt, og at jeg hadde full tillit til at dette kom til å gå kjempefint. 

Anonymkode: 4b8ba...907

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min ungdom hadde klart det fint da hun var 14. Men, hun er ganske ensom, og har ikke mange venner, så da er det ikke fare for at huset renner fult av ungdommer som vil feste. Det går i gaming for henne. Hadde vært uaktuelt om hun var mer som meg da jeg var 14…

Anonymkode: 294fb...c5f

Ja samme her, han har nesten ingen venner så det er ikke veldig sansynlig med fult hus osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ganske stor forskjell på å overlate en tenåring til seg selv, og det å la en tenåring som ønsker det selv, få være alene hjemme en helg. 

Jeg ville nok ikke latt min 14 åring være alene en hel helg, selv om jeg vet at det antagelig hadde gått problemfritt. Men det handler da om mitt behov for å ha kontroll, mye mer enn om tenåringens behov for trygghet og å bli passet på. 

Jeg ville avtalt med en voksen som bodde nært at huset skulle holdes et øye med, og at det var greit at tenåringen tok kontakt om det skjedde noe uforutsett og denne ønsket hjelp av en voksen. 
Men ut over det, så ville jeg fortalt tenåringen hvilke regler som gjaldt, og at jeg hadde full tillit til at dette kom til å gå kjempefint. 

Anonymkode: 4b8ba...907

Han har vært alene flere ganger før men da i en natt og ikke to, har gått helt fint. Vi har desverre ikke familie her som kan stille opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...