Gå til innhold

Hvorfor pusher NAV mye på noen ut i jobb, mens andre får ligge hjemme flere år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, så det er bedre å motta andres skattepenger, gå på fjelltur og feste på lørdager. 
De som jobber må også «ligge på et mørkt rom», hente seg i helgene, men de har ikke samvittighet til å feste på andres penger. 

Anonymkode: 80f19...f8f

Så teit svar.

Anonymkode: 8258c...97c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jo. De som ikke jobber får penger. Hvem sine penger? Ikke noe de selv har tjent i hvert fall. 

litt som at alle som bruker veier, barnehageplasser og sender unga sine på på skole, drar til lege og ellers benytter seg av offentlige tjenester bruker av felleskassas penger.

du forstår kanskje at mange som er uføre er høyt utdannede og har hatt godt betalte jobber og betalt skatt over mange år før de ble syke.

trodde du kanskje det var dine skattepenger de brukte?  de har du nok brukt på deg selv i forskudd for grunnskolen du gikk på.

Anonymkode: cf6d2...7cf

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo. De som ikke jobber får penger. Hvem sine penger? Ikke noe de selv har tjent i hvert fall. 

Hvem sin skatt går til meg: Foreldrene mine. Søsknene min. Besteforeldrene mine. De 5 onklene mine. Morfar sine 10 søsken pluss ektefelle og barn. Mormor sine 15 søsken pluss ektefelle og barn. Mine 9 søskenbarn. 4 tanter. Jeg skattet selv i 20 år før jeg fikk trygd. Skal jeg fortsette? Tror ikke min trygd har vært i nærheten av dine skattepenger. Slapp helt av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det vel med alt her i verden. Folk blir møtt på ulikt vis av alle, både av privatpersoner og offentlige innsatser.

Er selv på AAP nå, pga ME, og før jeg fikk diagnosen (eller i det hele tatt visste at jeg var så syk) ble jeg pushet ut i alle typer arbeid og sleit meg selv helt ut og ble sengeliggende. Når jeg endelig fikk diagnosen derimot, har ting gått veldig med ro. NAV har ikke pushet i det hele tatt, heller omvendt.

Anonymkode: 74e56...061

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så teit svar.

Ditt svar ja

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har jobbet i over 35 år, å ble nylig ufør. Beklager så mye at jeg nå bruker av dine penger de årene som er igjen til jeg blir pensjonist.

Forresten. hvem sine penger bruker jeg når jeg blir pensjonist? 

Anonymkode: 9a4fa...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Her kommer du med vranglære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

sånne som deg klarer bare  ha meninger når de får skrive anonymt på en skjerm.
du skulle lært deg litt folkeskikk og empati du.

kan du ikke bare si til vennene dine hva du egentlig tenker om dem, så slipper i alle fall du å velge om du vil jobbe eller være sosial- fordi sistnevnte ikke lenger vil være et valg for deg.

fy fader jeg blir kvalm av sånne som deg, som tror de er hevet over hvordan et menneske selv kjenner seg, hva legene deres diagnositserer med (og tro meg, skal man ha diagnosen me får man den ikke hos fastlegen sin. her må psykolog, spesialist og en rekke andre undersøkelser også gjennomgåes)
til og med nav mener du du vet bedre enn.

vi får håpe du selv får et illebefinnende som gjør slik at du blir ufør da, så slipper du å være så forbanna sjalu på de som er det.

Slike kommentarer bør politianmeldes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

Statistikk over utdanningsnivå på uføre. Jo høyre utdanning jo mindre risk for uføre. Så det er ikke såååå mange som har arbeidet og høy utdanning som blir uføretrygdet. At eldre, nær pensjonsalderen blir ufør, henger nok sammen med type jobb, med mye slitasje.

https://www.nettavisen.no/okonomi/andelen-ufore-oker-markant-vekst-i-n-del-av-befolkningen/s/12-95-3423990212

21 % av de som bare har grundskole er ufør,  men det henger nok sammen med ulike tilstander som er uforenlig med arbeidslivet, ofte intellektuelle funksjonshindringer.

Anonymkode: 14859...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

sånne som deg klarer bare  ha meninger når de får skrive anonymt på en skjerm.
du skulle lært deg litt folkeskikk og empati du.

kan du ikke bare si til vennene dine hva du egentlig tenker om dem, så slipper i alle fall du å velge om du vil jobbe eller være sosial- fordi sistnevnte ikke lenger vil være et valg for deg.

fy fader jeg blir kvalm av sånne som deg, som tror de er hevet over hvordan et menneske selv kjenner seg, hva legene deres diagnositserer med (og tro meg, skal man ha diagnosen me får man den ikke hos fastlegen sin. her må psykolog, spesialist og en rekke andre undersøkelser også gjennomgåes)
til og med nav mener du du vet bedre enn.

vi får håpe du selv får et illebefinnende som gjør slik at du blir ufør da, så slipper du å være så forbanna sjalu på de som er det.

Så grusom du er. Du etterlyser empati hos personen du svarer, og flesker så til med å ønske et illebefinnende over vedkommende. 
Sweet.

Anonymkode: 62ab1...041

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt pushet av nav fordi jeg har hatt papirer på at jeg har trengt ro for å komme meg. Om jeg unngår nye betennelser, skader og lignende vil jeg være tilbake til et sted mellom 50 - 100 % arbeidsfør om ett år. Jeg befinner meg nå i operasjonskø, rehabliteringskø og håper at utredningene hittil har rett på at jeg ikke har noen tilstander som er behandlingstrengende.

Anonymkode: 3b100...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

Statistikk over utdanningsnivå på uføre. Jo høyre utdanning jo mindre risk for uføre. Så det er ikke såååå mange som har arbeidet og høy utdanning som blir uføretrygdet. At eldre, nær pensjonsalderen blir ufør, henger nok sammen med type jobb, med mye slitasje.

https://www.nettavisen.no/okonomi/andelen-ufore-oker-markant-vekst-i-n-del-av-befolkningen/s/12-95-3423990212

21 % av de som bare har grundskole er ufør,  men det henger nok sammen med ulike tilstander som er uforenlig med arbeidslivet, ofte intellektuelle funksjonshindringer.

Det stemmer at de med høyere utdanning (og sannsynligvis også høy lønn) sjeldnere blir uføre.

Men t.o.m høy utdanning kan ikke beskytte mot ulykker og alvorlig sykdom.

At man har hatt mulighet til å fullføre en høy utdanning forteller noe om at man har vært utdelt gode kort i livet (at man kanskje ikke er psykisk syk, eller adhd, autisme osv, (dette er bare eksempler).

Anonymkode: e5c58...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er flere faktorer som påvirker statistikk.
som et innspill til at det er flere med kun grunnskoleutdanning som blir uføre kan kanskje dette være et tankekors?

flere eldre blir uføretrygdet jo nærmere pensjonsalder de kommer. veldig mange av den eldre garden, spesielt blant kvinner, har ofte ikke mer enn grunnskolen bak seg.

vi har fått mindre barnedødelighet, som også betyr at barn som tidligere ville dødd pga div. sykdommer lever opp til godt voksen alder. selv om de har div. diagnoser som gjør at skolegang omtrent ikke de får noe utav, vil de likevel ha grunnskolen bak seg. min søster er en av disse. hun er ikke alene. enhver som har oppholdt seg på en skole vet at det er mange elever der som pga medfødt sykdom kommer rett på uføretrygd den dagen de fyller 18.

og ja, når folk åpenbart sitter på nett og hetser og troller og er sjalu fordi uføre får penger for ikke å jobbe- og dette ser ut til å være fokuset igjen og igjen og igjen- ja, da håper jeg virkelig at vedkommende blir utsatt for noe som gjør at personen får oppleve i førsteperson hvordan det er å være uføretrygdet. 
de som sitter å griner og gneller fordi "pia" er ute på fest og er sosial ei helg eller tre, men ikke vet dritt om hvordan hun har det bak husets fire vegger.
ja, jeg håper virkelig de får oppleve på kroppen det som de sitter å hetser syke for.

slike som trådstarter ville fått passet sitt påskrevet om h*n gikk til sine "venner" som de så fint omtales,

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det stemmer at de med høyere utdanning (og sannsynligvis også høy lønn) sjeldnere blir uføre.

At man har hatt mulighet til å fullføre en høy utdanning forteller noe om at man har vært utdelt gode kort i livet (at man kanskje ikke er psykisk syk, eller adhd, autisme osv, (dette er bare eksempler).

Det er vel fordi at de med lavere utdanning eller ingen utdanning jobber i lavtlønnede sliteryrker, og til slutt så streiker kroppen og klarer ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel fordi at de med lavere utdanning eller ingen utdanning jobber i lavtlønnede sliteryrker, og til slutt så streiker kroppen og klarer ikke mer. 

Dette er en myte som må avlives.

Det et mye mer sammensatte grunner til at det er ulik risiko for å falle utenfor arbeidslivet for de ulike sosioøkonomiske gruppene i samfunnet. Jeg har mer tro på at det skjer en seleksjon i det å klare å gjennomføre høyere utdanning. For å kaste en brannfakkel.

Det er dessuten ingen automatikk i at de høyt utdannete har noe mindre belastende arbeidsliv. Høy utdanning/lønn henger ofte sammen med stort personlig ansvar, høye prestasjonskrav, arbeid i miljø med spisse albuer og/eller arbeid utover normal arbeidstid. 

Anonymkode: 8e7c0...808

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det har nok litt med at jobb som krever høyere utdanning ofte er mer fleksible og mindre fysisk krevende. Jeg har en jobb som krever høyere utdanning men jobber innen et område der vi har overtall av ufaglærte. Jobben krever veldig mye av ansatte og gir lite tilbake i form av tilrettelegging og slikt. Du må bare akseptere at det er en krevende jobb, finne deg i det eller slutte. Så skulle man være uheldig å bli syk så har man praktisk talt ikke jobb lenger i denne bedriften. Da blir jo veien til uføre kortere. Særlig fordi man kanskje ikke har kompetanse som lett kan gi deg annen type jobb.

Anonymkode: 824e9...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner havnet i en alvorlig trafikk-ulykke på grunn av en forbanna kødd som kjørte i fylla. Han klarte ikke jobben sin lengre, på grunn av store smerter. Etter en periode som sykemeldt mistet han selvfølgelig denne stillingen. Men NAV nektet fremdeles å utbetale mer. Fastlegen hans mente jo han måtte bli ufør, men NAV nektet å gå med på dette. Etter over ett f*ckings år uten noen ordentlig inntekt, så hadde han til slutt mistet alt, bolig og bil og så videre. 

Etter hvert fikk han endelig byttet til en annen  saksbehandler, og fikk real hjelp. Fikk omsider innvilget ufør, og har det relativt greit i dag. Men fy f#en for en kamp det der var. All den dritten NAV kan finne på å arrangere, hvis dem føler for det, tror jeg ikke at folk kunne ha forestilt seg i deres verste mareritt en gang.  

Anonymkode: ad486...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 10.54):

Dette er ikke ment for å shame, jeg forstår veldig godt at ikke alle er slik. Dessverre er likevel noen slik og det ødelegger selvsagt for andre. Spørsmålet mitt er, hvorfor og hvordan klarer noen å sluntre unna jobb så lenge? 

Eksempler (personer jeg kjenner/er nær og vet ikke skjuler plager/sykdom for meg): 

Person 1: Har ME. Hver helg er hun på fest eller andre arrangement. I løpet av uken er hun stort sett (ikke hver dag) i besøk, ofte på butikken, går tur osv. Etter en helg med fest går gjerne søndagen, mandagen og tirsdagen til "å hente seg inn". Går på AAP og håper på uføretrygd. Hun ser stort sett opplagt ut og har mye energi. I perioder når det er mye loppemarked, så står hun gjerne flere dager i løpet av måneden og selger. 

Person 2: Er ærlig på at hun ikke liker å jobbe. Det er alltid noe feil med jobbene. Det er for langt (30min med buss), kollegene er ikke grei, sjefen er sur, kjedelige oppgaver, for lite oppgaver, for mye oppgaver. Hun har vel hatt 10 jobber i korte perioder. 

Felles for de er at NAV har sluttet å stille krav. Da jeg selv måtte ha hjelp av nav for første gang for å få hjelp til arbeid (jobbet hele livet), så var det ikke måte på hvor mye de maste. Jeg kom meg også raskt tilbake i jobb. 

Er det slik nav gir opp enkelte personer? 

Og hva med å få hjelp til å endre tankegangen? Noen trenger nok et ordentlig dytt. Jeg kan forstå at personen jeg kjenner med ME av og til trenger en fest og våre sosial, men hver helg slik det gjør hun ligger utstrakt søndag-mandag-tirsdag? Er det ok for samfunnet? Vi andre kobber og står på og gjør det vi kan. Og kanskje venninnen min som ikke liker å jobbe må få et ordentlig dytt og realitetssjekk. Det er ikke alt som er gøy. Og man får heller kanskje ikke de gøyeste jobbene hvis man ikke vil utdanne seg. 

Dette er bare et lite sukk. Kanskje noen jobber i NAV og vet hvorfor det er slik? At noen pushes, mens andre kan være i systemet lenge uten at det stilles krav og mer oppfølging.

Anonymkode: 76fb9...89d

Du vet aldri hvordan person nr. 2 har det. Kan hende hun har angst!!

Anonymkode: 527ce...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 10.54):

Dette er ikke ment for å shame, jeg forstår veldig godt at ikke alle er slik. Dessverre er likevel noen slik og det ødelegger selvsagt for andre. Spørsmålet mitt er, hvorfor og hvordan klarer noen å sluntre unna jobb så lenge? 

Eksempler (personer jeg kjenner/er nær og vet ikke skjuler plager/sykdom for meg): 

Person 1: Har ME. Hver helg er hun på fest eller andre arrangement. I løpet av uken er hun stort sett (ikke hver dag) i besøk, ofte på butikken, går tur osv. Etter en helg med fest går gjerne søndagen, mandagen og tirsdagen til "å hente seg inn". Går på AAP og håper på uføretrygd. Hun ser stort sett opplagt ut og har mye energi. I perioder når det er mye loppemarked, så står hun gjerne flere dager i løpet av måneden og selger. 

Person 2: Er ærlig på at hun ikke liker å jobbe. Det er alltid noe feil med jobbene. Det er for langt (30min med buss), kollegene er ikke grei, sjefen er sur, kjedelige oppgaver, for lite oppgaver, for mye oppgaver. Hun har vel hatt 10 jobber i korte perioder. 

Felles for de er at NAV har sluttet å stille krav. Da jeg selv måtte ha hjelp av nav for første gang for å få hjelp til arbeid (jobbet hele livet), så var det ikke måte på hvor mye de maste. Jeg kom meg også raskt tilbake i jobb. 

Er det slik nav gir opp enkelte personer? 

Og hva med å få hjelp til å endre tankegangen? Noen trenger nok et ordentlig dytt. Jeg kan forstå at personen jeg kjenner med ME av og til trenger en fest og våre sosial, men hver helg slik det gjør hun ligger utstrakt søndag-mandag-tirsdag? Er det ok for samfunnet? Vi andre kobber og står på og gjør det vi kan. Og kanskje venninnen min som ikke liker å jobbe må få et ordentlig dytt og realitetssjekk. Det er ikke alt som er gøy. Og man får heller kanskje ikke de gøyeste jobbene hvis man ikke vil utdanne seg. 

Dette er bare et lite sukk. Kanskje noen jobber i NAV og vet hvorfor det er slik? At noen pushes, mens andre kan være i systemet lenge uten at det stilles krav og mer oppfølging.

Anonymkode: 76fb9...89d

De gjør jobben sin. De har et trent øye på å se hvem de skal pushe litt og hvem som er syke. 

Anonymkode: 488bf...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...