Gå til innhold

Hvorfor pusher NAV mye på noen ut i jobb, mens andre får ligge hjemme flere år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at jo mer ansvarsfull og pliktoppfyllende du er-jo mer pusher de. Har du høy utdannelse og har jobbet er de ivrige. Dersom ikke så gir de bare opp. Jeg er i første kategori og det er slitsomt,når jeg faktisk er syk blir jeg ikke hørt og trodd.

Anonymkode: d784a...d34

Det kan hende det er forskjeller, men er man åpenbart syk så er er min erfaring at det ikke er vanskelig å bli trodd. Føler mer det er hvilken sykdom/ skade man har som er avgjørende.

Anonymkode: e5c58...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

er du sikker på det? mitt inntrykk er nemlig det at de som igjen og igjen er ute etter alle disse som "snylter på nav", er de som er i lavinntektsyrker selv. som såvidt tjener mer enn hva en ufør får utbetalt, og kanskje endatil mindre-  men samtidig ikke skjønner at en stor del av uføre faktisk har vært i jobb. at mange uføre er høyt utdannet og har hatt godt betalte jobber før de ble syke.
dere ser bare "fordelen" en ufør har med å ikke jobbe, og skjønner ikke at en person som er ufør i 99% av tilfellene heller skulle hatt helsa fremfor de 20 +/- tusenlappene en får på kontoen hver mnd.
du skjønner ikke, og kommer aldri til å forstå det tapet en har når det kommer til familie, venner, økonomi, livssikkerhet livsglede etc. etc.

slike som deg som tror de vet bedre enn både leger, psykologer, nav, personen som er (p)syk har et alvorlig problem. dunning krueger effekt på sitt sterkeste.

Anonymkode: cf6d2...7cf

Neida, det er jo f. eks. forskere som har pekt på utfordringer med velferdsstatens bærekraft og lignende temaer. Det er ikke noe nytt i dag. 

Anonymkode: be514...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

er du sikker på det? mitt inntrykk er nemlig det at de som igjen og igjen er ute etter alle disse som "snylter på nav", er de som er i lavinntektsyrker selv. som såvidt tjener mer enn hva en ufør får utbetalt, og kanskje endatil mindre-  men samtidig ikke skjønner at en stor del av uføre faktisk har vært i jobb. at mange uføre er høyt utdannet og har hatt godt betalte jobber før de ble syke.
dere ser bare "fordelen" en ufør har med å ikke jobbe, og skjønner ikke at en person som er ufør i 99% av tilfellene heller skulle hatt helsa fremfor de 20 +/- tusenlappene en får på kontoen hver mnd.
du skjønner ikke, og kommer aldri til å forstå det tapet en har når det kommer til familie, venner, økonomi, livssikkerhet livsglede etc. etc.

slike som deg som tror de vet bedre enn både leger, psykologer, nav, personen som er (p)syk har et alvorlig problem. dunning krueger effekt på sitt sterkeste.

Og jeg gidder ikke å forholde meg til tullete personangrep og lignende, derfor besvarer jeg kun det som er relevant. Frem til du lærer å føre en debatt tenker jeg det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og jeg gidder ikke å forholde meg til tullete personangrep og lignende, derfor besvarer jeg kun det som er relevant. Frem til du lærer å føre en debatt tenker jeg det er greit. 

men å hetse uføre på nett, det klarer du.
godt å se at du har prioriteringene i orden.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Å stille spørsmål er ikke å «hetse». Ro deg ned. 

Anonymkode: 80f19...f8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror de på Nav skjønner forskjell på de som virkelig ønsker å komme i jobb, men klarer dette ikke.  Og de som hele tiden vil bli uføretrygdet. 

Jeg sa flere ganger at jeg vil i jobb og prøvde, men det gikk ikke. Slik holdt jeg på i 14 år. Da kom Nav og uføretrygdet meg tilslutt. Jeg skrev ikke et ark for å bli det. Men de hadde helt rett. Det var ikke håp. 

Anonymkode: 49c0c...2ef

Nøyaktig samme historien her også. 14 år, 8 tiltak, prøvd videreutdanning, men kroppen ville bare ikke.
Så det var dem som anbefalte ufør. Vises lite på meg, så får stikk hele tiden om at man er en snylter som ikke gidder å jobbe.

Anonymkode: 95760...51d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har selv ikke ME, men helt enig i det du skriver. Men kjenner både dem som har det, og noen som har fatigue etter kreft. Hadde dem jobbet hadde dem aldri klart noe sosialt. Om den personen ts beskriver har veldig glede og være sosial, skal hun få være det. Tydeligvis skjønner ikke alle det, man blir så navlebeskuende. Hun fester og holder på i helgen, da er hun vel ikke så syk, kan vel jobbe hun ærlig talt. Så tisker man og visker man. Tingen er at om jobben gjør at man ikke kan ha noe sosial lov ved siden av, så er man for dårlig til og jobbe. I følge mange skal man tydeligvis ikke klare og jobbe og ikke være ute utenom heller. Jeg klarer begge deler, derfor har jeg en jobb. Mens andre igjen for og klare hverdag og alt, kan dem ikke jobbe. Man mister veldig mye nyttig og ikke kunne jobbe, så tror ikke vi skal misunne dem som ikke kan. Men ingen skal måtte slite seg ut i en jobb, og ikke kunne leve et verdig liv på fritiden 

Anonymkode: 3aabd...9e5

Sånn har livet mitt vært i 20 år. Jeg har kun jobbet, ikke greid mer enn det. Gått på smell etter smell og så tilbake og samme kjøret. 

Anonymkode: 824e9...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hetser uføre? Da tror jeg du må finne frem lesebrillene dine og lese det jeg skrev en gang til. Blant annet at jeg har venner som har vært i vanskelige situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De 8 timene du ser meg på fest en lørdag betyr 3 dager der jeg må ligge på et mørk rom. 

De 3 timene du ser meg på butikken eller tur er 2 dager på et mørkt rom. 

Ser du meg på jobb 1 dag kan det være 5 dager på et mørkt rom. 

Så ja det er ikke noe gøy. Du ser meg ikke døgnet rundt, men du ser meg den timen eller dagen jeg har energi nok til å finne på noe annet enn å bevege meg. 

Du ber folk prioritere jobb frem for helse. Det finnes ikke begge deler for oss. Enten jobb eller helse. Ingen helse ikke noe liv eller familie. 

Så se stygt på meg når jeg er på en fjelltur 4 timer, men send meg gjerne noen positive tanker når jeg er låst til sengen. Send tanker til barna mine jeg ikke får se vokse opp fordi jeg fikk en sykdom jeg ikke ba om. 

Jobb er ikke livet, den takker deg ikke den dagen du slutter pga sykdom. Den sparker deg heller ut døra 👊

Anonymkode: 803e3...4c0

Ja, så det er bedre å motta andres skattepenger, gå på fjelltur og feste på lørdager. 
De som jobber må også «ligge på et mørkt rom», hente seg i helgene, men de har ikke samvittighet til å feste på andres penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De 8 timene du ser meg på fest en lørdag betyr 3 dager der jeg må ligge på et mørk rom. 

De 3 timene du ser meg på butikken eller tur er 2 dager på et mørkt rom. 

Ser du meg på jobb 1 dag kan det være 5 dager på et mørkt rom. 

Så ja det er ikke noe gøy. Du ser meg ikke døgnet rundt, men du ser meg den timen eller dagen jeg har energi nok til å finne på noe annet enn å bevege meg. 

Du ber folk prioritere jobb frem for helse. Det finnes ikke begge deler for oss. Enten jobb eller helse. Ingen helse ikke noe liv eller familie. 

Så se stygt på meg når jeg er på en fjelltur 4 timer, men send meg gjerne noen positive tanker når jeg er låst til sengen. Send tanker til barna mine jeg ikke får se vokse opp fordi jeg fikk en sykdom jeg ikke ba om. 

Jobb er ikke livet, den takker deg ikke den dagen du slutter pga sykdom. Den sparker deg heller ut døra 👊

Anonymkode: 803e3...4c0

"Du ser meg"-innlegg er så kleine.

Anonymkode: 9ed06...794

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, så det er bedre å motta andres skattepenger, gå på fjelltur og feste på lørdager. 
De som jobber må også «ligge på et mørkt rom», hente seg i helgene, men de har ikke samvittighet til å feste på andres penger. 

Ikke prøv å sammenligne å være sliten etter jobb med en alvorlig nevrologisk sykdom er du grei. Jeg har vært sliten etter jobb  og det er noe helt annet enn å faktisk være alvorlig syk. Så syk at jeg ikke kan lage min egen mat engang. Det kunne jeg alltid få til etter jobb. 

Hvis du faktisk er så dårlig etter en arbeidsuke så må du til legen din.

Anonymkode: 1cda4...d6c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på Nav rundt om og leger. Men man har også et ansvar selv. Kan jo ta et par eks. Jeg ble syk, var sykemeldt i 1 år før jeg gikk over på AAP. Var til div behandlinger, men ble ikke bedre. Hadde også dialogmøter med lege og Nav 1-2 ganger i året. Sendte også mld med oppdatering til Nav veileder hvis jeg ikke hadde hørt fra hen på en stund.Legen anbefalte ufør etter 2 år på AAP, og jeg fikk det innvilget. Jeg hadde lest om de som desperat skreiv både her på KG og på AAP-aksjonen sin side at AAP gikk snart ut å de hadde ikke hørt fra veileder på nesten 3 år. Det bestemte jeg meg for å ikke oppleve og var derfor aktiv selv i forhold til kontakt med veileder. Skal også sies at jeg var heldig som hadde samme veileder hele veien, og hen var rask med tilbakemeldinger. 

En jeg kjenner har vært 15 år nå på AAP og attføring før AAP. Hen har ingen dialogmøter eller kontakt med Nav. De krever heller ingenting av hen. Hen ønsker bare ufør, men på de 15 årene har ikke ufør vært noe tema fra Nav. Hen har hatt mange forskjellige veiledere, og hen er nok gitt opp av Nav, men får heller ikke ufør. Nå går snart siste periode med AAP ut, så jeg er spent på hva som skjer da. Jeg vet selvsagt ikke hele historien her, men reagerer på at man kan være så lenge i systemet uten å komme videre.

Anonymkode: 9a4fa...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2023 at 10:54 AM, AnonymBruker said:

Dette er ikke ment for å shame, jeg forstår veldig godt at ikke alle er slik. Dessverre er likevel noen slik og det ødelegger selvsagt for andre. Spørsmålet mitt er, hvorfor og hvordan klarer noen å sluntre unna jobb så lenge? 

Eksempler (personer jeg kjenner/er nær og vet ikke skjuler plager/sykdom for meg): 

Anonymkode: 76fb9...89d

Kan du ikke be disse du “kjenner” lese denne tråden også kan de svare?

Du kommer jo bare med ukvalifisert synsing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke andres penger. Det er *våre* penger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva med å lese deg opp på hvor mye (eller rettere sagt hvor lite) "skattepenger " arbeidstakere egentlig bidrar med. Det er forsvinnende lite, ikke nok til å dekke hele trygdebudsjettet engang, så har vi alle andre tjenester vi også skal drifte.

Oljeindustrien står for over halvparten av inntektene. Næringslivet ellers bidrar også en del, den vanlige arbeidstaker, dvs arbeidstakere flest er ikke i nærheten av å putte mer inn i velferdsstaten enn de henter ut. Så det der "andres" skattepenger kan du bare legge fra deg.

Anonymkode: e5c58...de6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være litt tilfeldig pga nav sin arbeidsmengde, at noen får "hjelp" og andre ikke med det første.

Det at noen ser tilsynelatende opplagt ut trenger ikke å bety det. Om du har influensa men MÅ avgårde på butikken for å kjøpe noe, du sminker deg som vanlig og ordner deg, strammer deg opp der adrenalinet tar litt over- tror du egt andre ser at du er syk? Neppe i de sekundene du ser vedkommende. Det er utrolig hva sminke og klær kamuflerer. Det er mye "skjult" sykdom og smerte man ikke ser. Husk det. 

Anonymkode: 47b10...3e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
000VF000 skrev (33 minutter siden):

Det er ikke andres penger. Det er *våre* penger. 

Hvordan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan? 

Det er fellesskapets penger. Uføre, folk på AAP, og arbeidsløse tilhører fellesskapet. Det er ikke noe «oss og de» i denne sammenhengen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror det kan være litt tilfeldig pga nav sin arbeidsmengde, at noen får "hjelp" og andre ikke med det første.

Det at noen ser tilsynelatende opplagt ut trenger ikke å bety det. Om du har influensa men MÅ avgårde på butikken for å kjøpe noe, du sminker deg som vanlig og ordner deg, strammer deg opp der adrenalinet tar litt over- tror du egt andre ser at du er syk? Neppe i de sekundene du ser vedkommende. Det er utrolig hva sminke og klær kamuflerer. Det er mye "skjult" sykdom og smerte man ikke ser. Husk det. Anonymkode: 47b10...3e4

En annen mulighet er at man ikke ser personen når hen har dårlige dager. Da er man ikke ute blant folk. Å de gangene man ser personen så har sannsynligvis personen en god dag og klarer å være ute, gå på butikken osv. 

Anonymkode: 9a4fa...7a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (1 time siden):

Det er fellesskapets penger. Uføre, folk på AAP, og arbeidsløse tilhører fellesskapet. Det er ikke noe «oss og de» i denne sammenhengen.

Jo. De som ikke jobber får penger. Hvem sine penger? Ikke noe de selv har tjent i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...