Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber 100 % og får 21 000 etter skatt.

Hva slags jobb er det du har du hvor du kun tjener 325.000 i året brutto?

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nå vet jeg ikke konteksten her, men 21 000 burde være mer enn nok for én person å leve på.

Anonymkode: 2f384...700

Det kommer da helt an på boutgiftene, sivilstand, eventuelle sykdomsutgifter, etc.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så på Petter uteligger, hun damen sa vel hun hadde rundt 21k i mnd. Er det så lite da? Jeg har riktignok 30k selv, men hadde 17 da jeg bar lærling, og det gikk rundt. Hadde ikke mye å gå på, men det gikk. 

All respekt til de som lever på live år ut og år inn, men det bør ikke være noen umulighet.. eller?

Anonymkode: 83b4e...bff

Alt kommer jo an på boutgifter......har du 21 K, minus 10 k husleie og 3-4 k i strøm så har du igjen 7-8 tusen. 250 kroner dagen er lite å leve av, og bil har en hvertfall ikke råd til da. Jeg hade ikke klart meg på den lønna.....250 kr dagen om en er alene,men tenk på de som har minste trygd og i tillegg har to barn sm krever sitt. 

Anonymkode: 2def5...94b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle motiveres av penger. Rike jobber oftest ræva av seg for å få de pengene de har, det kan jo fattige også.

Hvorfor skal fattige få penger kastet etter seg uten å gjøre noe? Poenget med å "motivere med penger" er jo nettopp at man skal motiveres av penger som belønning når man gjør en innsats.

De rike som får penger uten innsats (arv f.eks) gidder jo også sjelden å gjøre noe.

Anonymkode: 40500...1a8

De fleste rike i Norge er det på grunn av arv, ikke fordi de har jobbet hardt

Anonymkode: 3bb27...a92

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Problemet er jo over tid. Kjøleskapet ryker, vaskemaskinen. Du har ikke råd til å spare mye. Julegaver, tannlegetime. Jeg har medisiner å betale hver måned (nei, alt er ikke dekket). Stor forskjell på å være student og leve på lite et par år, og skulle leve slik for alltid fordi du er for syk til noe annet. Det er ikke lengre et valg, det er en nødvendighet. 

Jeg klarer meg på minstesum aap fordi jeg er gift. Hadde jeg vært alene ville jeg vært i alvorlig trøbbel. Finner ikke utleiebolig til 5000 lengre (30% av min inntekt), og med medisinutgifter, strøm, Internett, mobil osv og høyere leie ville jeg bare hatt 3000 kanskje til overs til mat og diverse. Da sier det seg selv av uforutsette kostnader blir et problem. Selv om du er klar over dem så blir det vanskelig å skulle spise sunt og leve, og da må man heller spise sunt og spare i stedet for  å leve. Som gir dårlig livskvalitet og verre helse.

Anonymkode: b99c3...30a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

21.000 for en person og ingen barn ville gått veldig fint.

Vi er to voksne og to tenåringer på 60.000 og lever helt vanlig, men har lite lån da..

Anonymkode: b9724...1f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alt kommer jo an på boutgifter......har du 21 K, minus 10 k husleie og 3-4 k i strøm så har du igjen 7-8 tusen. 250 kroner dagen er lite å leve av, og bil har en hvertfall ikke råd til da. Jeg hade ikke klart meg på den lønna.....250 kr dagen om en er alene,men tenk på de som har minste trygd og i tillegg har to barn sm krever sitt. 

Anonymkode: 2def5...94b

Har man minstetrygd så får man et klekkelig barnetillegg (hvis man er enslig) i tillegg til barnebidrag,  barnetrygd.

Å dra inn barn i regnestykket blir feil. Jeg lever forresten for 150 kroner dagen av fri vilje, så da burde det gå helt greit å ha 100 kroner ekstra til altså...

Anonymkode: 8ed92...5a4

Skrevet
6 hours ago, Blåttvann said:

Det sagt, å betale 13.000 for en kommunal bolig med ett rom er drøyt mye penger.

Det var 9000 for en ettroms. Toroms var vel 14000. (Sånn ca).

Jeg skal være så ærlig og si at jeg ikke forstår hvordan det går an å slite økonomisk med 21k i måneden og under 10k i husleie. En person uten barn. Lever du i luksus - nei. Men det er selvsagt ikke det som er målestokken for noen som ikke er i arbeid.

Staten kan jo ikke betale ut enda mer, hvilke budsjetter skal da skrelles liksom?

Anonymkode: a5826...89d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var 9000 for en ettroms. Toroms var vel 14000. (Sånn ca).

Jeg skal være så ærlig og si at jeg ikke forstår hvordan det går an å slite økonomisk med 21k i måneden og under 10k i husleie. En person uten barn. Lever du i luksus - nei. Men det er selvsagt ikke det som er målestokken for noen som ikke er i arbeid.

Staten kan jo ikke betale ut enda mer, hvilke budsjetter skal da skrelles liksom?

Anonymkode: a5826...89d

Aha. Men uansett synes jeg kommunal bolig med ett soverom ikke burde koste 13.000. Og en voksen person  ønsker seg gjerne et soverom, så såpass burde være mulig.

Jeg skjønner heller ikke at hun kunne slite så veldig, jeg har levd på mindre enn 21 tusen i måneden selv, med 12 tusen i lånekostnader.

Hun snakket selv om røyk, så hvis hun mener at staten skal sponse denne røyken så sier jeg bare fuck off. Det er andre folk som sliter med å få råd til mat liksom.

Endret av Blåttvann
Skrevet
Knirke skrev (8 timer siden):

Det går faktisk an å flytte ut av Oslo, så få man et helt fint sted å bo.

Hilsen oppvokst i kommunal bolig.

Jada. Så kan man bo langt fra venner, familie, og jobbmuligheter... Så kan man enten sitte der aleine - for veldig veldig ofte gidder ikke venner og familie å reise langt ut i gokk for å besøke deg når det er du som har valgt å flytte vekk. Eller man kan bruke mye tid og penger på å reise for å være sosial med dem man er glad i. 

Anonymkode: 0b574...868

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Har 17000kr i faste utgifter pr mnd. 21000kr ville vært snaut. Har hus og bil, koster litt å drifte.

Anonymkode: be0eb...2b5

Skrevet

Jeg får det sånn akkurat til å gå rundt om jeg har ca. 10-11 k i mnd. Hvis jeg tjener mer har jeg mulighet til å sette unna litt eller unne meg noe.

Anonymkode: 1c60f...bcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg får det sånn akkurat til å gå rundt om jeg har ca. 10-11 k i mnd. Hvis jeg tjener mer har jeg mulighet til å sette unna litt eller unne meg noe.

betaler du da ingenting for å bo?

Anonymkode: 6273d...d84

• Liker 3
Skrevet
Knirke skrev (9 timer siden):

Det går faktisk an å flytte ut av Oslo, så få man et helt fint sted å bo.

Hilsen oppvokst i kommunal bolig.

Jeg bor ikke i Oslo og betaler 12.000 for kommunal bolig.

Anonymkode: 50987...026

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

I Stavanger hadde det aldri holdt til et moderat/nomalt livsopphold med 21 000kr i mnd i allefall. Det høres lite ut. 

Anonymkode: 9b231...13f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor mye tryggere enn dem gjør. Jeg har fått et annet syn på ting. Hvorfor sitter jeg her og depper over livet mitt? Ja jeg har gått på men smell. Men jeg har helse. Jeg har jobb. Jeg har venner. Jeg har hus. Jeg har familie. Jeg har penger på bok. Ikke noe bekymring for at noe skal ryke i huset. Jeg har mat. Jeg har penger for å betale for strømmen. Jeg ser dem sitter og fryser fordi dem har ikke penger. Må på nav for å få til å gå til tannlegen fordi han har så mye smerte i munnen. Nei vet du hva. 21 000 er ikke mye når man må betale over 9000 for en kommunal bolig. Et roms. Strøm skal betale. Mat. Klær. Ja. Dem røyker og drikker. Men hva f skal man gjøre om dagene da? Han sier jo det han Petter å. Røyker mye mer fordi man sitter jo bare der. Og for å få tiden til å gå. 

Anonymkode: 14a71...35c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Så første episode av serien med Petter nå ig jeg må si det er meget spesielt å klage over dårlig råd når man røyker...

At hun har kattER og røyker inne er dyremishandling!

Jeg er mer for at ensomme mennesker skal få holde ETT kjæledyr for pengene de får av staten enn at det går til røyk.

Dama brukte også næringsdrikker fra apoteket som mat, men det er svindyrt i forhold til rent kjøtt og fryste grønnsaker. Økonomikurs hadde kanskje vært en idé.

Men den røyken er det som får meg til å reagere på hele "det er så synd på meg"-opplegget, ærlig talt.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jada. Så kan man bo langt fra venner, familie, og jobbmuligheter... Så kan man enten sitte der aleine - for veldig veldig ofte gidder ikke venner og familie å reise langt ut i gokk for å besøke deg når det er du som har valgt å flytte vekk. Eller man kan bruke mye tid og penger på å reise for å være sosial med dem man er glad i. 

Anonymkode: 0b574...868

Jada. For det er kun i Oslo det er mulig, ifølge Oslofolk.

PS: Jeg har bodd i over 10 forskjellige byer og tettsteder, inkludert Oslo, og det finnes både jobber og venner på alle stedene. Familien har jeg flyttet fra for lenge siden, slik mine foreldre og deres søsken også flyttet fra sine foreldre. Savner man dem så er faktisk telefonen oppfunnet.

• Liker 2
Skrevet

Det er så mange NAV-ere som bare "må" bo midt i storbyen. Hvorfor det?

Det er mulig å bo til nær halv pris om man flytter seg en halvtime eller time ut av sentrum.

Hvorfor skal staten helt unødvendig sponse bolig i pressområder? Statens penger går egentlig i lomma til utleiere via NAV-ere. Dette ville også lettet presset og flere single unge ansatte med høyt studielån kunne fått bodd nærmere jobben i byene.

Anonymkode: ddb46...38a

• Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, Thywjyr said:

Hva jobber du med? Synes det hørtes lite ute for 100% jobb..

Renhold.

Anonymkode: 2f384...700

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan klarer du å leve så billig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...