Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på Petter uteligger, hun damen sa vel hun hadde rundt 21k i mnd. Er det så lite da? Jeg har riktignok 30k selv, men hadde 17 da jeg bar lærling, og det gikk rundt. Hadde ikke mye å gå på, men det gikk. 

All respekt til de som lever på live år ut og år inn, men det bør ikke være noen umulighet.. eller?

Anonymkode: 83b4e...bff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber 100 % og får 21 000 etter skatt.

Nå vet jeg ikke konteksten her, men 21 000 burde være mer enn nok for én person å leve på. Har levd på halvparten før, og det var hakket verre. Spesielt siden vi har to voksne som levde på de pengene.

Anonymkode: 2f384...700

• Liker 5
Skrevet

Saken er og at hadde de hatt mer penger ville de uansett gått til røyk, øl og rusmidler. Nå generaliserer jeg, men tror ikke det gir mening å gi mer penger til de som er på det programmet.

Og nei 21k er da ikke lite, hvor mye skal de få liksom? Staten har jo ikke uendelig med penger

Anonymkode: a5826...89d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå vet jeg ikke konteksten her, men 21 000 burde være mer enn nok for én person å leve på. Har levd på halvparten før, og det var hakket verre. Spesielt siden vi har to voksne som levde på de pengene.

Hva jobber du med? Synes det hørtes lite ute for 100% jobb..

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så på Petter uteligger, hun damen sa vel hun hadde rundt 21k i mnd. Er det så lite da? Jeg har riktignok 30k selv, men hadde 17 da jeg bar lærling, og det gikk rundt. Hadde ikke mye å gå på, men det gikk. 

All respekt til de som lever på live år ut og år inn, men det bør ikke være noen umulighet.. eller?

Anonymkode: 83b4e...bff

Alt er jo relativt her i verden når det kommer til økonomi. Når en er lærling er en ung i livet, har gjerne ikke barn, boliglån osv slik en gjerne ønsker å ha mulighet til ved seinere anledning i livet. Joda de fleste har vært studenter/lærlinger men å leve hele livet sitt med en økonomi som alltid er "det går" er jo ikke noe de fleste ønsker. Jeg har ikke fulgt med på programmet men har forstått det slik at det er kommunal bolig det er snakk om at de har i og med at programmet heter "petter der ingen vil bo", og ingen ønsker vel å bo i kommunal bolig om de kan velge selv om "det går". Det er mye som går som ikke er optimalt. Og med den prisstigningningen som har vært for oss alle på strøm, mat, bolig så er det slett ikke mye penger å leve for. Tror kanskje prisstigningen var en annen da du var lærling ts.

Anonymkode: 1269f...e71

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke lite

Anonymkode: c42b6...309

• Liker 1
Skrevet

For min del hadde det ikke dekket boligutgifter en gang i disse tider, men man må vel innfinne seg på å bo veldig billig med 21k inn.

Anonymkode: bf92f...35a

• Liker 6
Skrevet

Det kom frem at husleia på den kommunale leiligheten  var 13000, tror det var for en ett roms. Hun måtte betale disse 13 000. Nå vet ikke jeg hva kommunale leiligheter koster i leie rundt omkring i landet, men dette må da være veldig dyrt.

Anonymkode: bcc81...fae

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Saken er og at hadde de hatt mer penger ville de uansett gått til røyk, øl og rusmidler. Nå generaliserer jeg, men

"jEg Er IkKe RaSiSt, MeN..." 🙄 🤦‍♀️

Anonymkode: 23df2...9d6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

To voksne som hadde kun 10.500,- til alle utgifter totalt hørtes rimelig umiulig ut.. bodde dere i telt? Hvordan var budsjettet deres?

Anonymkode: 9db6c...d53

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Alt er jo relativt her i verden når det kommer til økonomi. Når en er lærling er en ung i livet, har gjerne ikke barn, boliglån osv slik en gjerne ønsker å ha mulighet til ved seinere anledning i livet. Joda de fleste har vært studenter/lærlinger men å leve hele livet sitt med en økonomi som alltid er "det går" er jo ikke noe de fleste ønsker. Jeg har ikke fulgt med på programmet men har forstått det slik at det er kommunal bolig det er snakk om at de har i og med at programmet heter "petter der ingen vil bo", og ingen ønsker vel å bo i kommunal bolig om de kan velge selv om "det går". Det er mye som går som ikke er optimalt. Og med den prisstigningningen som har vært for oss alle på strøm, mat, bolig så er det slett ikke mye penger å leve for. Tror kanskje prisstigningen var en annen da du var lærling ts.

Anonymkode: 1269f...e71

Det går faktisk an å flytte ut av Oslo, så få man et helt fint sted å bo.

Hilsen oppvokst i kommunal bolig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

21k i Oslo = lite.

21 k i Brumunddal = helt fint .

Bor man billig, har man en del penger til overs.

Anonymkode: f4ca4...dad

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

21 K hadde ikke holdt til bolig en gang for meg nå. Men som singel student hadde det vært masse penger

Anonymkode: d277a...1ba

Skrevet

21k er lite. Særlig nå med økte leie-/bolig priser, maten og strømmen er dyrere osv. 
Som student klarer man det, men å skulle leve for såpass lite resten av livet? Det høres tøft ut. 

210000 inn. Husleie/lån på rundt 12000. Og så er det strøm, forsikring, telefon og internett for sikkert mellom 2000 og 3000 i mnd. Da sitter man igjen med 6000/7000 som skal dekke mat, lege, tannlege, klær, kanskje et busskort, hygiene, husholdningsartikler osv. Det er ikke mye og må man til tannlegen for en litt større jobb enn bare sjekk og rens så er det ikke mye igjen til mat og resten. 

Mantraet er: Rike motiveres av mer penger. Fattige skal motiveres av lite penger. 
Rart det der….. 

Anonymkode: f1301...aa7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det kom frem at husleia på den kommunale leiligheten  var 13000, tror det var for en ett roms. Hun måtte betale disse 13 000. Nå vet ikke jeg hva kommunale leiligheter koster i leie rundt omkring i landet, men dette må da være veldig dyrt.

Anonymkode: bcc81...fae

Ettroms var under 10000

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

21k er lite. Særlig nå med økte leie-/bolig priser, maten og strømmen er dyrere osv. 
Som student klarer man det, men å skulle leve for såpass lite resten av livet? Det høres tøft ut. 

210000 inn. Husleie/lån på rundt 12000. Og så er det strøm, forsikring, telefon og internett for sikkert mellom 2000 og 3000 i mnd. Da sitter man igjen med 6000/7000 som skal dekke mat, lege, tannlege, klær, kanskje et busskort, hygiene, husholdningsartikler osv. Det er ikke mye og må man til tannlegen for en litt større jobb enn bare sjekk og rens så er det ikke mye igjen til mat og resten. 

Mantraet er: Rike motiveres av mer penger. Fattige skal motiveres av lite penger. 
Rart det der….. 

Anonymkode: f1301...aa7

Alle motiveres av penger. Rike jobber oftest ræva av seg for å få de pengene de har, det kan jo fattige også.

Hvorfor skal fattige få penger kastet etter seg uten å gjøre noe? Poenget med å "motivere med penger" er jo nettopp at man skal motiveres av penger som belønning når man gjør en innsats.

De rike som får penger uten innsats (arv f.eks) gidder jo også sjelden å gjøre noe.

Anonymkode: 40500...1a8

• Liker 2
Skrevet

21 000 totalt å leve for i en måned hadde faktisk ikke gått. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg reagerte veldig på at hun sa at bostøtten så vidt var nok til en pakke røyk (da de gjestet GMN)... ikke spesielt taktisk hvis man vil skape empatireaksjoner hos folk som ser på.

Det sagt, å betale 13.000 for en kommunal bolig med ett rom er drøyt mye penger.

Men å røyke og drikke når man har dårlig med penger er drøyere. Jeg vet at det finnes avhengighet, men staten kan ikke finansiere avhengigheten. Spesielt ikke når den fører til dårligere helse og merutgifter for kommune og stat pga store helseutfordringer.

Det er helt ok at man ikke får så mye mer penger enn at det rekker til livsopphold, luksus får man finne andre måter å finansiere.

Er det barn involvert ser jeg annerledes på det, da barna burde leve mer normale liv. Problemet er at om du gir feil foreldre mer penger så blir pengene brukt helt ufornuftig og går ikke til aktiviteter med barna. Klippekort til aktiviteter, øremerkede penger til opplevelser og barneidrett osv hadde kanskje vært veien å gå.

Å gi penger direkte funker tydeligvis ikke.

Å bo i Oslo med 21k utbetalt er veldig lite.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er minsteufør og bare takknemlig for summen. 

Jeg er enig i at luksus er for de som jobber lovlig. 

Anonymkode: e16f9...568

• Liker 3
Skrevet

Min kone og jeg lever på 25.000 til sammen i måneden. Det går faktisk helt fint. Kunne lett spart inn enda mer om vi prøvde, men vi unner oss litt luksus i blandt. Bor rett ved grensa til Oslo.

Anonymkode: 24143...8e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...