AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Del Skrevet 31. august 2023 Jenta mi skal døpes snart og får gudmor, gudfar og en fadder. Jeg vet alt egentlig heter fadder, men jeg synes det er så koselig med kallenavn på menneskene i livet vårt som ikke har en tittel fra før av. «Nå skal vi besøke gudmor!» Fadder derimot. Det er ikke noe fint å kalle noen 😅 «Se, der kommer fadder Lise!» Noen som har tips til hva barnet kan kalle «Lise»?Det er en venninne av meg. Noen tipset meg om gullmor og tulletante, vil gjerne høre om fler? 😍 Anonymkode: 8a44c...1b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 31. august 2023 #2 Del Skrevet 31. august 2023 Noe så kleint....hva med å bare kalle henne ved navn? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Del Skrevet 31. august 2023 Athena Freyja skrev (Akkurat nå): Noe så kleint....hva med å bare kalle henne ved navn? Spurte jeg om meningen din…? Anonymkode: 8a44c...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Del Skrevet 31. august 2023 Athena Freyja skrev (4 minutter siden): Noe så kleint....hva med å bare kalle henne ved navn? Var ikke det hun spurte om Anonymkode: 59593...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 31. august 2023 #5 Del Skrevet 31. august 2023 Tante! Ungene mine har flere "uekte" tanter enn ekte. Hadde vi hatt faddere til ungene våre som ikke er mine egne søsken så hadde jeg ansett de som tanter/onkler til barna mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Del Skrevet 31. august 2023 Gudmor er vel et synonym du kan bruke Anonymkode: a628c...00b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gudmor er vel et synonym du kan bruke Anonymkode: a628c...00b Gullmor er vel en forvanskling av gudmor tipper jeg. gudsmor og gunnmor er noen av mulighetene du kan bruke, det kommer an på hvor i landet du bor. Gulla kan man også si Ikke kall noen for tulletante Anonymkode: a628c...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Del Skrevet 31. august 2023 Gudmor og fadder er jo det samme. Ellers så er det greit å bruke navnene uansett hvilken rolle de har. Anonymkode: 4e8cc...e9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Del Skrevet 31. august 2023 I Nord-Norge erfarer jeg at det er vanlig å kalle alle faddere for gudmor/gudfar uavhengig av hvem som bærer barnet frem til dåpen. Anonymkode: 2f346...411 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 31. august 2023 #10 Del Skrevet 31. august 2023 Filletante er noe vi har brukt om damer man har et nært forhold til, men som ikke er ekte tante. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Del Skrevet 31. august 2023 Ville sagt tante Lise jeg da. Det er jo veldig koselig med en ekstra tante. Anonymkode: 489f5...b9d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Del Skrevet 1. september 2023 aksase skrev (9 timer siden): Filletante er noe vi har brukt om damer man har et nært forhold til, men som ikke er ekte tante. Brukt OM ja, men ikke sagt til? Anonymkode: c4d2a...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Del Skrevet 5. september 2023 Hvordan kan barnet få både gudmor OG gudfar OG fadder på en gang? Alternativene er vel som følger: 1. alle kalles fadder 2. alle kalles gudmor og gudfar 3. den som holder barnet under dåpshandlingen kalles gudmor/-far, mens de øvrige kalles fadder. Slik du beskriver det får jeg noen merkelige assosiasjoner der jeg ser for meg at det står en kvinne og en mann og sliter i babyen i hver sin retning mellom seg, mens de øvrige står ved siden av og glor. Og Lise; henne kan du trygt kalle Lise, verken mer eller mindre. Det er mitt aller beste forslag. Man kan fint ha en viktig rolle i et barns liv uten å ha et tilnavn eller en tittel. Anonymkode: 4d47b...729 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Del Skrevet 5. september 2023 Jeg er vokst opp i en familie hvor dette med faddere er big deal. Særlig på ene siden. Ekstra oppmerksomhet igjennom året, og større gaver til både jul og bursdag. Ene søsken ble f.eks tatt med på en reise med en onkel som er fadder der når søsken ble 10år. Jeg var mye på besøk hos onkel på samme siden som er min fadder, i oppveksten. Jeg hadde kontakt med de andre i den rekken også, men vi vokste opp med å vite om at de var faddere, og da noe ekstra. Vi kalte de bare det vi ellers ville kalt dem. For meg var det onkler samt navn, og fornavn på de som er et vennepar av mine foreldre. (Venneparet fulgte meg også tett opp) De som hadde besteforeldre som faddere ble kun kalt det samme som ellers, altså farmor/farfar osv. Min mor bar meg selv til dåpen, og da er også min gudmor. Jeg er selv gudmor til søskenbarn, og har ingen ekstra tittel. Så jeg skjønner hvor du kommer fra at dette er litt større for noen familier, kontra andre, men vi hadde likevel ikke noe ekstra greier av navn. Jeg husker bare at jeg oppgjennom fikk høre ting som «nå skal vi kjøpe en egen gave fra deg til onkel Per siden han er fadder på deg», og det var naturlig og koselig. Jeg har fortsatt med å fikse denne onkelen som enda er singel en gave fra meg ved jul. Kanskje du «bare» (ikke at det er «bare») kan ha det som en naturlig del av oppveksten hvem som er fadder? Jeg har også en nær meg som snakker om «fadderene» sine, et par, den dag idag, som at hun skal besøke dem, eller det er noe med dem. Hun er ca 40. Jeg er så vant med at hun sier det at for meg er det å kalle de for det veldig naturlig det også, selv om vi ikke har brukt det i min familie. Hun omtaler dem altså som «fadderene». Det er ihvertfall forståelig hva det er, kontra om en finner på noe helt eget. Gratulerer med den lille 🩷 Anonymkode: b8585...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Del Skrevet 5. september 2023 I min familie sier vi enten «tante Lise», eller så lager barnet selv et kallenavn. Kallenavnet er ofte barnets forenklede uttale av navnet, f.eks. at Kristine blir til Krine eller Ine, eller at Alexander blir til Alander. Anonymkode: 30f3f...88d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå