Helene Skrevet 1. september 2023 #41 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg var ungdom på 80 tallet. En fin tid. 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #42 Del Skrevet 1. september 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Ytringsfrihet er at man ikke blir straffeforfulgt for sine meninger. At andre benytter sin ytringsfrihet og forteller hvor teite meninger du har ER YTRINGSFRIHET. Det er ingen ytringsfrihet i at noen som tegner en karikaturtegning av en viss profet får drapstrusler, og må leve med livvakter. Ytringsfriheten hadde langt bedre kår før 11. september 2001, selv om Nygaard ble utsatt for et attentat allerede i 1993. For å ha publisert en bok. I undergrunnspressen (fanziner og mindre privatutgivelser) i 1980-årene var det meste lov; det er dette som kalles ytringsfrihet. Har du forresten lest gamle numre av tegneserien MAD ...? Humoren der ville vært helt uhørt i dagens krenkelsessamfunn. Anonymkode: b763c...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #43 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen ytringsfrihet i at noen som tegner en karikaturtegning av en viss profet får drapstrusler, og må leve med livvakter. Ytringsfriheten hadde langt bedre kår før 11. september 2001, selv om Nygaard ble utsatt for et attentat allerede i 1993. For å ha publisert en bok. I undergrunnspressen (fanziner og mindre privatutgivelser) i 1980-årene var det meste lov; det er dette som kalles ytringsfrihet. Har du forresten lest gamle numre av tegneserien MAD ...? Humoren der ville vært helt uhørt i dagens krenkelsessamfunn. Anonymkode: b763c...09f Å buu huu det er ikke kult å være frekke med folk lengre, det er så trist at det å være rasist ikke er populært lengre, skikkelig dritt altså Anonymkode: 01020...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 1. september 2023 #44 Del Skrevet 1. september 2023 On 8/31/2023 at 11:17 AM, Viki6 said: Var ung på 80-tallet. Bekymringløs, fri, fikk alltid høre at du kan bli hva du vil, masse fysisk aktivitet og alltid sammen med venner, rom for alle mulige klesstiler, foreldre med god råd, gode skoler der timene ble brukt til undervisning, ikke alt mulig annet. Gode lærere som ikke var utslitte av å måtte drive med andre ting enn undervisning. Vi var engstelige for Sovjet og atomkrig, ellers var det ingenting som var farlig. Vi var selvstendige og vant til å ordne opp selv. Fikk en gradvis opplæring mot voksenlivet, og etter vgs var det en selvfølge at man klarte seg selv. Nåja Begynte barneskole i 84. Slåsskamper i skolegården med tilhørende grov mobbing. Jeg var en del av den tause majoriteten som så på men ikke gjorde noe, det samme gjorde den ene læreren som hadde inspeksjon mens de tok seg en sigg. Det hadde ikke skjedd i dag. Dette var østre Bærum og det var definitivt ikke rom for alle slags stiler. Mine egne barn har nå en langt tryggere skolehverdag enn vi hadde. I negativ retning er det en mangel på frihet for dagens barn. Jeg vet jo hvor mine er til enhver tid. Mine foreldre ante jo ikke hva jeg drev med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #45 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg vil si at det meste er bedre nå. Nå er jeg jo påvirket av at jeg var ensom som barn. Men slik jeg opplever det: Selv om jeg synes det kan gå for langt noen ganger, og at enkelte er for lettkrenka, så synes jeg det er bra at vi tar mer hensyn, og er greiere mot hverandre. Skolen er så mye bedre nå enn før. Jeg satt stille som en mus i 10 år. Fikk gode karakterer, men ble mobbet og hadde ikke venner. Fikk aldri erfaring med å presentere muntlig. Det var lov å kalle hverandre de jævligste ting, og man måtte bare tåle det. Mens nå er det nulltoleranse for mobbing og utestenging, og det jobbes aktivt med klassemiljø fra dag en. Barna lærer seg å presentere foran en gruppe helt naturlig, fra de går i barnehagen. Jeg gikk ikke i barnehage fordi min mor var hjemmeværende. Rent lokalt, så er veien utarbeidet, og man kan trygt komme seg til sentrum på sykkel. Jeg bodde 5 km fra sentrum, uten gangvei det meste av veien, så jeg ble uansett kjørt når jeg skulle på aktiviteter. Det er veldig mange flere fritidsaktiviteter å velge mellom nå enn da jeg var barn. Bedre kosthold. Jeg vokste opp med honeykorn og sunda, og saft med sukker hver dag. For det var sunt. Bedre sikkerhet. Det var ingen sele i barnestolen eller barnevogna mi. Det jeg synes er negativt nå: - Skjermavhengighet, at man må ha apper for å kunne delta i samfunnet på lik linje med andre, og skrytebilder på sosiale medier som gir inntrykk av et perfekt liv. Gale influencere som pusher leppefyll på barn. - Mer press på å lykkes og være flink til ting fra ung alder. - Press om å eie dyre ting og være med på ting som koster penger. Alle må ha trampoline, og man går i svømmehall og på kino. Jeg lekte i skogen. Jeg er født i 83. Anonymkode: 82425...6b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. september 2023 #46 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ingen ytringsfrihet i at noen som tegner en karikaturtegning av en viss profet får drapstrusler, og må leve med livvakter. Ytringsfriheten hadde langt bedre kår før 11. september 2001, selv om Nygaard ble utsatt for et attentat allerede i 1993. For å ha publisert en bok. I undergrunnspressen (fanziner og mindre privatutgivelser) i 1980-årene var det meste lov; det er dette som kalles ytringsfrihet. Har du forresten lest gamle numre av tegneserien MAD ...? Humoren der ville vært helt uhørt i dagens krenkelsessamfunn. Anonymkode: b763c...09f Drapstrusler er ulovlig. Den som kommer med ytringen blir beskyttet av politiet om det kommer trusler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #47 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å buu huu det er ikke kult å være frekke med folk lengre, det er så trist at det å være rasist ikke er populært lengre, skikkelig dritt altså Anonymkode: 01020...f53 Så du mener at det populære bladet Pyton var rasistisk fordi humoren der ville blitt bannlyst idag ...? Tankegangen din sier alt om ytringsfrihetens kår i 2023. Anonymkode: b763c...09f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #48 Del Skrevet 1. september 2023 Kom på en ting til. Mulig mine foreldre var noe spesielle, men jeg tror foholdet mellom foreldre og barn har endret seg slik at det er lettere å snakke om ting nå? Da jeg var barn og ungdom var det enkelte ting som var helt tabu i vårt hus. Døden, sex og mensen for eksempel. Et nært familiemedlem ble syk (jeg fikk senere vite at det var kreft) og dette skulle man ikke snakke om. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre da mensen kom, for dette var noe man i hvert fall ikke snakket om. (Mine forelde er etnisk norske og ikke religiøse hvis noen lurer.) Anonymkode: 82425...6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #49 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg er født i 1976, og var barn på 80 tallet og undom/ung voksen på 90 tallet. Barndommen var vel ulik på dette med at vi ikke hadde mobil. Vi hadde fasttelefon og måtte presentere oss. Vi kom hjem, og vi hadde ingen pc, eller spill. Vi hadde ludo liksom. Vi måtte ut igjen for å henge med venner, for det var ikke slik at vi kunne sitte og skravle i telefonen. Neida- det kostet penger. Vi kunne avtale, men det var også alt. Vi hadde plikter. Jeg passet mine brødre fra jeg var ganske liten. Vi hadde faktisk ikke oppvaskmaskin før jeg var ganske stor. "Vi trenger ingen oppvaskmaskin", pleide min far å si "vi har jo dere". Det var altså meg og min søster hhah...liksom. Jeg var barn under jappetiden, og ble ungdom under krakket i 87-89. Det husker jeg veldig godt, ettersom foreldrene mine hadde bygget seg hus. Det falt vel med 40 %, og det var en anspent periode der mange mistet jobben- ikke mine foreldre- men mange hus i gata ble tomme. Jeg ble ungdom da vi hadde en av de største ungdomsledigheten. Ellers gikk jeg på svømming og spilte håndball. Jeg måtte sykle til det meste selv. Jeg hadde gode venner som jeg hang med etter skoletid. Vi spilte mye kort før, for å ikke kjede oss, og var mye ute. Jeg var trillepike for nabogutten, i tillegg til å passe mine egne brødre, ettersom mine foreldre måtte ta ekstravakter (sikkert grunnet anstrengt økonomi og 17 % rente).- Ellers husker jeg det som en tid der vi hadde frihet når vi ikke hadde plikter. Det var jo ingen som fikk tak i oss når vi først var ute av huset. Jeg føler ikke at mine foreldre bekymret seg over oss. Vi var ute, og slik skulle det være. Min far var veldig opptatt av friluftsliv, og vi måtte på årlige telturer i regn og vær. Det husker jeg både med gru og som komisk i ettertid. Vi hadde krav til å gjøre det godt på skolen, og da jeg kom hjem med en G i matte, tilsvarer en 3-er, så måtte jeg sitte og regne matte med min far 1 time hver dag. Himmel... og vi hadde nok strengere lærere. Jeg husker at en i klassen kastet noe i klasserommet, og der ble vi sittende i 2 friminutt inne i timen til den som hadde gjort det stod fram. Anonymkode: 34567...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #50 Del Skrevet 1. september 2023 Og vi slipper sigarettrøyk! 🥰 Anonymkode: 82425...6b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #51 Del Skrevet 1. september 2023 Brunello skrev (4 minutter siden): Drapstrusler er ulovlig. Den som kommer med ytringen blir beskyttet av politiet om det kommer trusler. Og hvor godt dette fungerer i praksis, ser man når politiet henlegger saken. Hvis en gruppe mennesker med voldelige tendenser ønsker å kneble noen idag, kan de gjøre det helt ustraffet. Anonymkode: b763c...09f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #52 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anonymkode: b763c...09f Pyton var konge! Mamma kjøpte gamle Pytonblader på brukthandelen som vi leste etter tur i familien og lo oss halvt ihjel AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er født i 1976, og var barn på 80 tallet og undom/ung voksen på 90 tallet. Barndommen var vel ulik på dette med at vi ikke hadde mobil. Vi hadde fasttelefon og måtte presentere oss. Vi kom hjem, og vi hadde ingen pc, eller spill. Vi hadde ludo liksom. Vi måtte ut igjen for å henge med venner, for det var ikke slik at vi kunne sitte og skravle i telefonen. Neida- det kostet penger. Vi kunne avtale, men det var også alt. Anonymkode: 34567...188 Jeg hadde en bror med Commodore 64 og etterhvert Amiga 500, og jeg fikk låne den av og til. Men husker mamma var nøye på at vi bare spilte litt av og til, og jaget oss ut i frisk luft om vi ble sittende for lenge. Anonymkode: 6a99d...22d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 1. september 2023 #53 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det bandler ikke om å være analog - problemstillingen er at dersom man kommer med et spørsmål som krever litt kompetanse hos en offentlig etat, er det mye enklere å få svar på dette spørsmålet ved å snakke med et levende menneske, som, hvis vedkommende ikke vet svaret, vil spørre et annet levende menneske som kan svare på dette. Med dagens automatiserte system er dette blitt håpløst; man blir satt over fra et sted til et annet, der ingen kan gi et konkret svar på det man faktisk spør om; dette har ingen sammenheng med om noe er analogt eller digitalt, men at man har lukket de åpne kommunikasjonskanalene og flyttet pengene til et X antall toppsjefer i for eksempel det tidligere NSB. Eller mener du at for eksempel dagens tog er mer punktlige enn de var før? Eller at NAV fungerer bedre enn løsningen man hadde tidligere ...? Anonymkode: b763c...09f Kan stille spørsmål tilbake: mener du at togtider skal gå på bekostning av at vi røykte overalt før eller at barn ble slått før? Så seint som i 1985 ble det påbud med sikkerhetssele i baksete på varebiler, men ble du stoppet i kontroll før den tid var det nåkså vanlig at barn lekte uten sele. Amalgam fyllinger i tenne. Først i 85 ble det ulovlig med asbest i husene også... Neida alt er ikke perfekt i dag, ingen år har noensinne vært perfekt, men denne glamoriseringen av 80-90 tallet er det absolutt ingen grunn for å gjøre på noen måter i det store og hele. Med den digitale revolusjonen har det ført til et samarbeidsdemokratiet. Muligheten som har åpnet seg for mobilisering rundt saker utenom etablerte maktstrukturer. For det første så vi under «Den arabiske våren» hvordan de sosiale medier hadde kraft til å forvandle individuelle handlinger til kollektive handlinger. Rollen blir en annen i etablerte demokratier som det norske. Men også her ser vi sosiale mediers mobiliserende kraft, blant annet gjennom roseaksjonen etter 22. juli-massakren. Alle kan sitte på internett og til og med ytre seg om at de hater internett. Ytringsfriheten har blitt bredere for alle. Sosiale medier bidrar ikke bare til demokratisering igjennom en bredere deltagelse i den offentlige debatten (før måtte en ha en megafon, stå på toget, være med i en organisasjon får å ha en stemme, idag kan en ytre seg igjennom some) men først og fremst ved at de har vist seg å være effektive instrumenter for kollektive instrumenter for kollektiv mobilisering og koordinering av likesinnede. Dette er på vei til å bli en sentral ytringsform som styrker demokratier. Samfunnet må gå foran, utvikle seg, vi har en plikt til å sette oss inn i digitaliseringen og viss du ikke gjør denne plikten og nekter å forholde deg til det blir du også akterutseilt. Sånn har det også vært i alle tider i alle generasjoner. Noe nytt kommer inn for det gamle. Samfunnet kan ikke stoppe opp fordi noen eldre sliter med å forholde seg til noe så enkelt, viktig og revolusjonerende som bank ID som har gjort hverdagen mye mye mye enklere for flertallet av befolkningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #54 Del Skrevet 1. september 2023 skreppamedleppa skrev (3 timer siden): Muligheten som har åpnet seg for mobilisering rundt saker utenom etablerte maktstrukturer. For det første så vi under «Den arabiske våren» hvordan de sosiale medier hadde kraft til å forvandle individuelle handlinger til kollektive handlinger. Rollen blir en annen i etablerte demokratier som det norske. Men også her ser vi sosiale mediers mobiliserende kraft, blant annet gjennom roseaksjonen etter 22. juli-massakren. Alle kan sitte på internett og til og med ytre seg om at de hater internett. Ytringsfriheten har blitt bredere for alle. Sosiale medier bidrar ikke bare til demokratisering igjennom en bredere deltagelse i den offentlige debatten (før måtte en ha en megafon, stå på toget, være med i en organisasjon får å ha en stemme, idag kan en ytre seg igjennom some) men først og fremst ved at de har vist seg å være effektive instrumenter for kollektive instrumenter for kollektiv mobilisering og koordinering av likesinnede. Dette er på vei til å bli en sentral ytringsform som styrker demokratier. Samfunnet må gå foran, utvikle seg, vi har en plikt til å sette oss inn i digitaliseringen og viss du ikke gjør denne plikten og nekter å forholde deg til det blir du også akterutseilt. Sånn har det også vært i alle tider i alle generasjoner. Noe nytt kommer inn for det gamle. Samfunnet kan ikke stoppe opp fordi noen eldre sliter med å forholde seg til noe så enkelt, viktig og revolusjonerende som bank ID som har gjort hverdagen mye mye mye enklere for flertallet av befolkningen. Det blir en smule ironisk at du nevner dette - når vi vet hvordan "Den arabiske våren" endte. For å friske opp historien fra 1980-årene: 1983: Militærdiktaturet i Argentina faller. 1985: Militærdiktaturet i Brasil faller, etter å ha hatt makten siden 1965. 1986: Marcos-diktaturet på Filippinene faller. Baby Doc-diktaturet på Haiti faller. 1987: Store folkelige protester mot Chun-regjeringen i Sør-Korea, noe som fører til slutten på diktaturet. 1988: Folkeavstemning i Chile, som senere fører til at det brutale diktaturet til Pinochet gir fra seg makten. 1989: Frihetens vind vaier ikke bare over Øst-Tyskland der Berlinmuren faller, men også over resten av Øst-Europa, inkludert Polen, Tsjekkoslovakia, Bulgaria og Romania, der Ceaușescu blir skutt. 1990: Apartheid-styret i Sør-Afrika avvikles. Alt dette med analoge midler, uten hjelp fra en eneste PC. Kan du vise til en tilsvarende utvikling idag ...? Det jeg derimot ser, er stadig større grad av overvåkning og statlig kontroll over nettet - i Kina har myndighetene gått berserk, men som Snowden viste, er dette også på moten i det "frie" Vesten; opplysninger om alt man gjør på nett i Norge blir lagret i 12 måneder, og all netttrafikk som krysser landets grenser overvåkes. Det gjelder alle landets innbyggere, voksne som barn, skyldig eller uskyldig. I tillegg til at overvåkningskameraer fyller byene, tydeligvis uten at dette bidrar til å redusere kriminaliteten, og London er en av verdens mest overvåkede byer. Stasi ville ha siklet av misunnelse. Og angående asbesten og bilbeltene du nevner; at noe ikke var påbudt ved lov, er ikke synonymt med at ikke folk brukte sunn fornuft. Anonymkode: b763c...09f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #55 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 12.44): Regner med du følger Critical drinker på YT Anonymkode: 34b09...024 Har ikke peiling på hva du prater om. Anonymkode: 6691b...4f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #56 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 13.49): Hva da? At folk slenger rundt seg med ADHD-diagnoser så lett som bare det, noe vi før kalte å ha mark i ræva? At spesielle folk med spesielle interesser plutselig havner i båsen "autist"? Å forvirre småunger med at man kan ta på seg utklednigngstøy og så identifisere seg som en fluesopp, så ER MAN faktisk en fluesopp? Er det bedre at feite, uoppdragne unger gamer 5t daglig fordi foreldrene ikke orker å ha noe med dem å gjøre fordi de skal "do as they please" og følge sine egne drømmer? Er det bedre at skilsmissestatistikken er såpass høy som den er på grunn av at kjønnene hater hverandre, fordi samfunnet legger opp til det? Er det bedre at vi har lockdowns og flertallets diktatur? Er det bedre at fossilbiler fases ut og byttes ut med miljøfiendtligr elbiler med kort rekkevidde og lang ladetid? Er det bedre at vi har et enormt kulturkrasj i storbyene, og økt kriminalitet? Hva med alle sykdommene folk får pga elektrisitet, tilsetningsstoffer, og et ødelagt samfunn? Psykisk lidelse. Hva er det som er så jævla bra med 2023? Barnedødeligheten i USA har økt med 10% på 3 år Anonymkode: 34b09...024 Hyller dette innlegget👍🏻 Anonymkode: 6691b...4f5 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #57 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Anonymkode: 7835b...f73 Og jeg hyller dette innlegget som et ypperlig svar 🙌 Anonymkode: 01020...f53 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #58 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir en smule ironisk at du nevner dette - når vi vet hvordan "Den arabiske våren" endte. For å friske opp historien fra 1980-årene: 1983: Militærdiktaturet i Argentina faller. 1985: Militærdiktaturet i Brasil faller, etter å ha hatt makten siden 1965. 1986: Marcos-diktaturet på Filippinene faller. Baby Doc-diktaturet på Haiti faller. 1987: Store folkelige protester mot Chun-regjeringen i Sør-Korea, noe som fører til slutten på diktaturet. 1988: Folkeavstemning i Chile, som senere fører til at det brutale diktaturet til Pinochet gir fra seg makten. 1989: Frihetens vind vaier ikke bare over Øst-Tyskland der Berlinmuren faller, men også over resten av Øst-Europa, inkludert Polen, Tsjekkoslovakia, Bulgaria og Romania, der Ceaușescu blir skutt. 1990: Apartheid-styret i Sør-Afrika avvikles. Alt dette med analoge midler, uten hjelp fra en eneste PC. Kan du vise til en tilsvarende utvikling idag ...? Det jeg derimot ser, er stadig større grad av overvåkning og statlig kontroll over nettet - i Kina har myndighetene gått berserk, men som Snowden viste, er dette også på moten i det "frie" Vesten; opplysninger om alt man gjør på nett i Norge blir lagret i 12 måneder, og all netttrafikk som krysser landets grenser overvåkes. Det gjelder alle landets innbyggere, voksne som barn, skyldig eller uskyldig. I tillegg til at overvåkningskameraer fyller byene, tydeligvis uten at dette bidrar til å redusere kriminaliteten, og London er en av verdens mest overvåkede byer. Stasi ville ha siklet av misunnelse. Og angående asbesten og bilbeltene du nevner; at noe ikke var påbudt ved lov, er ikke synonymt med at ikke folk brukte sunn fornuft. Anonymkode: b763c...09f Man kan også nevne studentprotestene i Kina som dessverre ble slått ned til slutt, men som ville ha vært fullstendig utenkelige idag, der man har visket året 1989 ut av den kinesiske historien. Og at daværende Sovjetunionen, etter tre dødsfall i løpet av tre år i "gamlehjemmet" på balkongen i Kreml, bestemte seg for å velge Gorbatsjov i 1985. Det er umulig å sammenligne den maktsyke despoten Putin med ham. Så beklager, men politisk sett var 1980-årene overlegne dagens politiske virkelighet med tanke på frihet; det eneste nettet fører til, er mer overvåkning, både fra offentlig hold, og ikke minst fra privat, der Facebook og Google grafser til seg alt de kan få tak i av personopplysninger. Graden av overvåkning man har idag, ville vært utenkelig i 1980-årene; Stasi gjorde riktignok sitt beste, men selv de kommer til kort sammenlignet med det som skjer idag. Anonymkode: b763c...09f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #59 Del Skrevet 1. september 2023 Svarene som kommer her bærer preg av hvordan ens egen barndom var, derfor blir det naturlig nok mange motstridende svar. Slik er også mitt svar: Jeg er født i 82 og synes mesteparten av 90 og 2000 tallet var pyton. Verden føltes så liten, å få kontakt med andre uten for egen skole føltes umulig. Å være annerledes var pyton og ble straffer hardt. Mobbing ble ikke tatt tak i og foregikk grovt og åpenlyst. Foreldre involvere seg lite i hva barna gjorde, på godt og vondt. Det var helt ok å synes homofile var ekle og rasisme foregikk helt åpenlyst. Det var om å gjøre å være syltynn og tv program påpekte og lo av kjendiser med to gram for mye. Så gi meg heller 2023, så får vi gjøre det vi kan for å hjelpe barna våre gjennom det som er vanskelig nå. Vi står iallfall sammen med dem på en helt annen måte enn våre foreldre gjorde. Anonymkode: 0e4fb...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #60 Del Skrevet 2. september 2023 Vokste opp på 80 og 90tallet. Absolutt ikke å anbefale. Vi viste kun det NRK valgte å fortelle. Og barna kunne bare gjøre som de ville. Husker hvor sjokkert jeg ble da jeg som 12 åring fikk greie på at det fantes homofili. Ingen gadd å fortelle deg slike ting, stakkars de som er homofile og oppvokst i den tiden det ikke fantes. Anonymkode: aff9e...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå