Gå til innhold

Steinerskolen i Kristiansand - hvordan er den egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 23.55):

Takk for utfyllende svar! Gikk du i Kristiansand?

Han har fortsatt noen år igjen til ungdomsskolen, men det hørtes ut som noe å glede seg til for en som liker realfag:-)

Anonymkode: c64be...f2f

Nei, jeg gikk i Bergen :). Hvis jeg var deg, ville jeg ha prøvd å finne litt ut om klassen sønnen din eventuelt skal begynne i. Hvordan er læreren? Kunnskapsnivået i klassen? Og er det sosiale problemer blant elevene? Mobbing?

Steinerskolen på sitt beste er fantastisk og da er den virkelig verdens beste skole, men på sitt verste er den en katastrofe for barnet. I min klasse fikk vi ordentlig opplæring i alle fag, men jeg kjenner til andre klasser der de hadde så dårlige lærere, mye vikarer og mangel på lærere at de fikk alvorlige kunnskapshull. På vanlig skole har man lærebøker, noe som gjør det lettere for foreldrene å følge med på barnets læring, pluss at det er lettere for barnet selv å ta ansvar for egen læring. Man vet hva man skal kunne.

På Steinerskolen lager man sine egne lærebøker, så hvis man sliter faglig, kan det bli veldig utfordrende. 

Mitt tips er derfor at du kjøper inn lærebøkene de bruker i offentlig skole og passer på at barnet ditt lærer det det skal.

Anonymkode: d8ab1...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skriver jeg bare videre om dårlige erfaringer. Hopp over det, hvis du synes det er off-topic :) 

Men angående det med å lage lærebøker selv... Jeg har ryddet opp i barnas gamle tegninger og bøker, og det som er veldig tydelig når jeg går gjennom hele bunken er at det er REN avskrift fra noe en voksen har skrevet og tegningene er kopier av lærerens tegninger. Ikke en original tanke fra barna og ikke noe som har satt seg som ekte læring. Så i deres tilfelle har de ikke laget lærebøker selv, men laget hefter som er diktert av en voksen. 

Anonymkode: 2cfcf...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre om både dårlige og gode erfaringer. Litt urovekkende å høre at man er så prisgitt hvilken lærer man får. Nå er jo det også tilfelle i offentlig skole, men høres ut som det er vanskeligere å oppdage hvis man har barn på Steinerskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riktignok noen år siden, men da jeg begynte på videregående fikk jeg venninner som hadde gått hele grunnskolen på Steinerskolen. De var de beste i klassen i realfag, og har i dag veldig gode utdannelser. De har bare gode ord å si om Steinerskolen. Har forstått det som at klassene var litt på tvers av alder pga de ikke var så mange. Har ikke personlig erfaring selv.

Anonymkode: 70a36...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint å høre om både dårlige og gode erfaringer. Litt urovekkende å høre at man er så prisgitt hvilken lærer man får. Nå er jo det også tilfelle i offentlig skole, men høres ut som det er vanskeligere å oppdage hvis man har barn på Steinerskolen?

Ja, det er det ofte fordi man som forelder ikke helt skjønner hva barna burde kunne. Man blir fortalt at man ikke kan måle og veie læring osv. Og stoler på lærernes vurdering. Men problemet kan være at man ikke har en god struktur rundt skolen, som sikrer at alle lærerne underviser på en god nok måte og lærerne er ofte litt gammeldagse i sitt læringssyn. Nå er barna mine på en annen privatskole, som er kjent for et godt faglig nivå, og lærerne der er veldig overrasket over hvor lavt nivået er på de som kommer fra Steinerskolen. Ikke så gøy. 
Et annet problem, som jeg ser det, er at det sitter langt inne for mange av steinerskolelærerne å be om hjelp fra PPT, og derfor er det barn som ikke får hjelp, eller får det altfor sent. Jeg kjenner tre barn som har hatt det vanskelig der i flere år og som byttet skole. Det første den nye skolen gjorde var å involvere PPT. Det ene barnet viste seg å være ordblind og de to andre hadde ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dokumentaren «De utvalgte barna» på NRK, og ble meeeeeget skeptisk!

Anonymkode: 2b423...91f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I den offentlige skolen har vi Kunnslapsløftet, og konkrete punkter med hva jeg som lærer skal ha undervist elevene i. Vi dokumenterer mye- ja, kanskje for mye, men samtidig så har man ting å se tilbake på dersom det er nødvendig. I Steinerskolen har jeg inntrykk av at de er i mot for mye dokumentasjon og ting man «skal kunne», ettersom barna ikke skal tilpasses samfunnet. Samfunnet skal heller tilpasses barna. Det er vel og bra, men det blir store forskjeller hos eleven. Jeg var nettopp lærer for et barn som byttet over til Steinerskolen. Hun kom tilbake til oss etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og sett dokumentaren De utvalgte barna om en svensk Waldorf(steiner)skole.

Dette er det verste med denne pedagogikken og beskriver en skole fra 70/80 tallet, ting er selvsagt ikke sånn i dag.  

Men Steinerskolen passer nok ikke alle, det som er faktum er at mange svært ressurssterke foreldre sender barna dit, de barna hadde klart seg utmerket uansett selvsagt. Jeg tror du på Steiner mer enn offentlig skole er prisgitt læreren du møter på og det er og ofte flere barn der som har flyttet over fra den offentlige skolen pga ulike problemer. Og steinerskolene er nok ikke alltid det rette for elever med ulike utfordringer.

Når pedagogikken fungerer tror jeg det er fantastiske skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 time siden):

det som er faktum er at mange svært ressurssterke foreldre sender barna dit, de barna hadde klart seg utmerket uansett selvsagt. 

Vi er ressurssterke foreldre og har et barn som er faglig sterkt og godt utrustet sosialt. Jeg er enig i at et barn som vårt stort sett vil klare seg bra. Men jeg tar det ikke for gitt at hen vil klare seg utmerket uansett. Hen går nå i en klasse med alvorlig dårlig klassemiljø. Det påvirker selv et evnerikt og ressurssterkt barn veldig negativt.

Det jeg prøver å finne ut er om Steinerskolen kan tilby et positivt læringsmiljø så barnet kan trives og blomstre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er ressurssterke foreldre og har et barn som er faglig sterkt og godt utrustet sosialt. Jeg er enig i at et barn som vårt stort sett vil klare seg bra. Men jeg tar det ikke for gitt at hen vil klare seg utmerket uansett. Hen går nå i en klasse med alvorlig dårlig klassemiljø. Det påvirker selv et evnerikt og ressurssterkt barn veldig negativt.

Det jeg prøver å finne ut er om Steinerskolen kan tilby et positivt læringsmiljø så barnet kan trives og blomstre.

Ja forstår det godt.

Det jeg forsøkte å poengtere er at mange av de som går på Steinerskolen og som trives og fortsetter i universitets og høgskolesystemet er barn fra ressurssterke familier. Barna til Jens Stoltenberg/ Støre , Martha Louise, disse barna hadde klart seg utmerket uansett hvor de gikk for de kommer fra familier med ressurser. Og slike barn finnes det en god del av på private skoler.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 time siden):

Jeg har og sett dokumentaren De utvalgte barna om en svensk Waldorf(steiner)skole.

Dette er det verste med denne pedagogikken og beskriver en skole fra 70/80 tallet, ting er selvsagt ikke sånn i dag.  

Men Steinerskolen passer nok ikke alle, det som er faktum er at mange svært ressurssterke foreldre sender barna dit, de barna hadde klart seg utmerket uansett selvsagt. Jeg tror du på Steiner mer enn offentlig skole er prisgitt læreren du møter på og det er og ofte flere barn der som har flyttet over fra den offentlige skolen pga ulike problemer. Og steinerskolene er nok ikke alltid det rette for elever med ulike utfordringer.

Når pedagogikken fungerer tror jeg det er fantastiske skoler.

Hvordan kan du si at ting ikke er sånn i dag? Jeg har sett hele dokumentaren på Nrk. Jeg har anbefalt flere å se den. Hvorfor? Fordi det meste er som tatt ut av min skolehverdag!!! Ikke like ekstremt. Men mye var skremmende likt. Det er ikke så mange år siden jeg gikk ut av skolen…. Gidder man forresten å Google, så var den skolen jeg gikk på beskrevet i media for noen år siden. De fikk refs for flere alvorlige lovbrudd rettet mot barns læring.  

Anonymkode: 34a0c...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (10 minutter siden):

Ja forstår det godt.

Det jeg forsøkte å poengtere er at mange av de som går på Steinerskolen og som trives og fortsetter i universitets og høgskolesystemet er barn fra ressurssterke familier. Barna til Jens Stoltenberg/ Støre , Martha Louise, disse barna hadde klart seg utmerket uansett hvor de gikk for de kommer fra familier med ressurser. Og slike barn finnes det en god del av på private skoler.

Helt enig i det! Så lenge miljøet ikke er destruktivt, vil nok denne gruppa klare seg godt. Viktig poeng jeg tar med meg i vurdering av ulike alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 5.59):

Du hildrande du, det er det motsatte av det vi har sett her i hvert fall. Det er store hull, spesielt i realfag, hos Steinerelevene ved overgang til VGS, dette er riktignok ikke Kristiansand. 

Anonymkode: fee47...b87

Hvilke skoler kommer disse elevene fra da?

Har selv mye steinerskole elever på vår vgs og resultater er de samme som hos andre barn fra offentlige skoler. 

Anonymkode: a2114...d2d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på universitetet med ei dame som hadde gått på Steinerskolen hele skoleløpet. Hun slet med innleveringer, ikke vant til å forholde seg til frister og svært lite strukturert! 

Kom aldri gjennom studiet og tok det mange ganger. Miljøet er vel også ganske liberale i forholde til rus? Mange jeg kjenner som har gått der som forteller om mye hasjrøyking og lignende fra ungdomsskolen og opp 

Anonymkode: 5ded2...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Som du kan se i tråden er erfaringerne veldig forskjellige, så du er nødt til å undersøke den spesifikke skolen selv. Faktisk den spesifikke klassen, fordi så mye avhenger av læreren. Trives elevene? Er det noen som har gått ut av klassen for nylig? Er foreldrene tilfredse?  Det høres ut som barnet ditt skal bytte skole uansett, så jeg ville undersøkt flere forskjellige alternativer. 
Når en skole i den grad avhenger av hvilke lærer man har (som på mange steinerskoler) vitner det om svak ledelse, og det er desverre min erfaring med den steinerskolen barna mine gikk på. Det er ledelsen som setter retning, ansetter folk, prioriterer etterutdanning for lærerne osv, og hvis de ikke rydder opp når skolen har dårlige lærere, gjør de ikke jobben sin. Og det tror jeg er mere vanlig i sånne små miljøer. Det kan bli et mindre professjonelt miljø, fordi man tilhører en bestemt gruppe og blir nesten som venner. Det kan gjøre noe positivt (“vi er en stor familie!”) men også mye negativt (“jeg kan ikke blande meg i hvordan Gunhild underviser - hun er jo min kones beste venninne…”) . Vær kritisk og nysgjerrig. Og husk at mange fine floskler ikke skaper en god skole - det krever dyktige, varme og relasjonskompetente lærere. 
Håper dere finner en god skole! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For meg var nok de små klassene veldig positivt. Det gjorde at selv om vi var en konfliktfylt klasse (som den eneste på tidspunktet) fortsatt var tette og alle hadde venner. Jeg var sjenert som liten og ville nok lettere blitt borte sosialt i en klasse med 30 elever (vi var 10). 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

..

Kom aldri gjennom studiet og tok det mange ganger. Miljøet er vel også ganske liberale i forholde til rus? Mange jeg kjenner som har gått der som forteller om mye hasjrøyking og lignende fra ungdomsskolen og opp 

Det er vel ofte mer stedspesifikt, jeg gikk på offentlig u-skole og vgs hvor det var et stort rusmiljø på begge. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I den offentlige skolen har vi Kunnslapsløftet, og konkrete punkter med hva jeg som lærer skal ha undervist elevene i. Vi dokumenterer mye- ja, kanskje for mye, men samtidig så har man ting å se tilbake på dersom det er nødvendig. I Steinerskolen har jeg inntrykk av at de er i mot for mye dokumentasjon og ting man «skal kunne», ettersom barna ikke skal tilpasses samfunnet. Samfunnet skal heller tilpasses barna. Det er vel og bra, men det blir store forskjeller hos eleven. Jeg var nettopp lærer for et barn som byttet over til Steinerskolen. Hun kom tilbake til oss etter kort tid.

Det er mer problematisk om man bytter mellom offentlig og steinerskole midt i grunnskolen i forhold til etter 7./10. klasse. Det er fordi steiner har delt opp opplæringen over årene litt annerledes enn offentlig skole selv om kunnskapen skal være den samme til slutt. Matte bl.a. har litt ulikt pensum de første årene, men i 7. klasse skal både steiner og offentlig skole ha gått gjennom samme pensum og elevene være på samme nivå. Hvis noen kommer fra steiner til offentlig i 5. klasse kan jeg godt skjønne at det blir mer rotete. 

Anonymkode: 106ac...fde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 6.56):

I Kristiansand?

Ikke i Kristiansand, i Oslo.

Anonymkode: 76d53...871

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 7.07):

Har dere ikke Talentsenter i realfag i Kristiansand? Her møtes barn fra ulike skoler en dag i måneden for å få ekstra input på realfag.

Anonymkode: 12ae7...6f2

Ikke talentsenter her i sør tror jeg, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Som du kan se i tråden er erfaringerne veldig forskjellige, så du er nødt til å undersøke den spesifikke skolen selv. Faktisk den spesifikke klassen, fordi så mye avhenger av læreren. Trives elevene? Er det noen som har gått ut av klassen for nylig? Er foreldrene tilfredse?  Det høres ut som barnet ditt skal bytte skole uansett, så jeg ville undersøkt flere forskjellige alternativer. 
Når en skole i den grad avhenger av hvilke lærer man har (som på mange steinerskoler) vitner det om svak ledelse, og det er desverre min erfaring med den steinerskolen barna mine gikk på. Det er ledelsen som setter retning, ansetter folk, prioriterer etterutdanning for lærerne osv, og hvis de ikke rydder opp når skolen har dårlige lærere, gjør de ikke jobben sin. Og det tror jeg er mere vanlig i sånne små miljøer. Det kan bli et mindre professjonelt miljø, fordi man tilhører en bestemt gruppe og blir nesten som venner. Det kan gjøre noe positivt (“vi er en stor familie!”) men også mye negativt (“jeg kan ikke blande meg i hvordan Gunhild underviser - hun er jo min kones beste venninne…”) . Vær kritisk og nysgjerrig. Og husk at mange fine floskler ikke skaper en god skole - det krever dyktige, varme og relasjonskompetente lærere. 
Håper dere finner en god skole! 

Takk for gode råd til hva vi bør sjekke! Vi skal undersøke det vi kan. Hvis vi bytter, skal vi føle oss så trygge vi kan være på at det blir bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg gikk på universitetet med ei dame som hadde gått på Steinerskolen hele skoleløpet. Hun slet med innleveringer, ikke vant til å forholde seg til frister og svært lite strukturert! 

Det er vanskelig å konkludere basert på en slik enkeltobservasjon. Jeg har gått på universitetet med studenter som har gått på vanlig skole som ikke har klart å gjøre det som kreves eller fullføre. Vet også om advokater som gikk på steinerskolen. Men jeg skal undersøke rundt det med struktur.

Steinerskolen her i Kristiansand har forøvrig ikke vgs, så barnet må gå på vanlig vgs før ev universitet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...