lajlaj Skrevet 1. september 2023 #41 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Druesukker/glukose forbrennes stort sett av musklene, mens fruktsukker i stor grad lagres som fett i leveren. Å gi små barn store mengder frukt/bær i stedet for godteri er ikke nødvendigvis bra for dem. En bør begrense inntaket, og tenke at fruktsukker er også sukker. Vær også obs på alle produkter merket ‘uten tilsatt sukker’. De er ofte tilsatt fruktjuice eller fruktpuré som søtning i stedet, og øker konsentrasjonen av fruktose i produktet. Tørket frukt som svisker og rosiner er verstinger, siden sukkerinnholdet er så konsentrert. Anonymkode: 3ed80...45c Dette blir også FEIL. Det er vil alltid være bedre å gi barn store mengder frukt og bær fremfor godteri. Frukt og bær inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter. Godteri inneholder tilsetningsstoffer og sukker. Fruktsukker belaster ikke kroppen i like stor grad så lenge fibrene i frukten er inntakt. Produkter som det står "uten tilsatt sukker" er ofte tullete produkter der de har klippet havren eller melet for å lage maltose, noe som lager en egen form for sukker. Eller som du sier tilsatt fruktjuice eller puré, men dette er nok en gang frukt som er kokt ned til en ren sukkerlake, og betyr ikke at fruktose ikke er bra. Tørket frukt som svisker og rosiner er ingen "verstinger", det er en grunn til at man bruker svisker mot forstoppelse, ergo er fiberinnholdet i svisker veldig høyt og dette avlaster både blodsukker fra forhøyede verdier og lever fra fettlagring. Jeg vil at du leser deg opp slik at du ikke gir råd som ikke er basert på helhetlig forskning. Denne frukt-frykten gjør at foreldre ikke gir barna sine frukt, men gjerne gir ultraprosessert mat og godteri, men frukten - nei, fy fy. Det er rett og slett helt bakstreversk. 1 1
lajlaj Skrevet 1. september 2023 #42 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 7.48): Det begynner å komme kunnskap om at det er en sammenheng mellom fettlever som ikke er knyttet til alkohol og fruktose. F.eks. her https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33305889/ https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/how-high-fructose-intake-may-trigger-fatty-liver-disease https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23390127/ Vi har også "foredlet" frukt slik at det nå er høyere innhold av fruktsukker i mye av det vi spiser. Anonymkode: 9b293...787 Men dette handler ikke om frukt! Det handler om at "high fructose corn syrup" som de bruker som sukkererstatning i store mengder mat i dag, særlig i USA, gir fettlever. Det er stoffer som er laget til sirup, disse bidrar til fettlever. Disse er tilsatt i drikke og prosessert mat. Det står jo i det du linker til at det handler om TILSATT fruktose. Les det du linker til: "The increasing quantity of fructose in the diet comes from sugar additives (most commonly sucrose and high fructose corn syrup) in beverages and processed foods" videre: "fructose intake be limited through decreasing foods and drinks high in added (fructose-containing) sugars." andre linken din: "A major source of fructose is high fructose corn syrup (HFCS), an inexpensive substitute for cane sugar that was introduced in the 1970s. It’s now used to sweeten a variety of foods, including soda, candy, baked goods, and cereals. Studies have linked excessive consumption of HFCS and other added sugars to health problems like obesity, diabetes, and heart disease" 2
AndreaJohan Skrevet 1. september 2023 #43 Skrevet 1. september 2023 On 8/30/2023 at 10:59 PM, AnonymBruker said: ……for et teit råd som ikke hjelper litt engang. Bare fordi du ikke gidder bry deg om barnets helse Anonymkode: 7134c...a18 Rull inn hysteriet
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #44 Skrevet 1. september 2023 On 8/31/2023 at 7:48 AM, AnonymBruker said: Det begynner å komme kunnskap om at det er en sammenheng mellom fettlever som ikke er knyttet til alkohol og fruktose. F.eks. her https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33305889/ https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/how-high-fructose-intake-may-trigger-fatty-liver-disease https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23390127/ Vi har også "foredlet" frukt slik at det nå er høyere innhold av fruktsukker i mye av det vi spiser. Anonymkode: 9b293...787 Men her står det om høye inntak, ikke normale Anonymkode: edae0...b95
AndreaJohan Skrevet 1. september 2023 #45 Skrevet 1. september 2023 On 8/30/2023 at 11:08 PM, AnonymBruker said: Det finnes ingen god grunn til at barn på den alderen skal smake på is. Rart egentlig, det der med at besteforeldre skal "skjemme bort" med mat som er negativt for helsa. Litt innimellom er selvsagt greit (når barnet er større), men i de mengdene som er vanlig er jo ikke greit. Vi ønsker vel å legge en solid grunnmur for god helse i barndommen? Anonymkode: 0ea46...14d Ingen barn i denne verden tar skade av å bli bortskjemt av besteforeldre. Eneste som skjer er at de har gode minner livet ut, når de fikk komme til bestemor og fikk godteri i "hemmelighet". Solid grunnmur for helse? Håper ikke du snakker sånn til barnet ditt. Overfokus på mat vil bare ha negative konsekvenser. Spis normal mat, skei ut av og til. Er ikke vanskeligere. Alt med måte
AndreaJohan Skrevet 1. september 2023 #46 Skrevet 1. september 2023 On 8/30/2023 at 11:08 PM, AnonymBruker said: Det finnes ingen god grunn til at barn på den alderen skal smake på is. Rart egentlig, det der med at besteforeldre skal "skjemme bort" med mat som er negativt for helsa. Litt innimellom er selvsagt greit (når barnet er større), men i de mengdene som er vanlig er jo ikke greit. Vi ønsker vel å legge en solid grunnmur for god helse i barndommen? Anonymkode: 0ea46...14d Ingen barn i denne verden tar skade av å bli bortskjemt av besteforeldre. Eneste som skjer er at de har gode minner livet ut, når de fikk komme til bestemor og fikk godteri i "hemmelighet". Solid grunnmur for helse? Håper ikke du snakker sånn til barnet ditt. Overfokus på mat vil bare ha negative konsekvenser. Spis normal mat, skei ut av og til. Er ikke vanskeligere. Alt med måte
c_buk Skrevet 1. september 2023 #47 Skrevet 1. september 2023 Sikkert ikke farlig. Men hvorfor mate en 7 mnd gammel baby med sukker? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #48 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 6.46): Det vil jeg gjerne se kilder på. Rart lipidklinikken ikke fraråder fruktose til de med dårlig lever om så er tilfelle Anonymkode: edae0...b95 Du et et Google søk unna!! Fruktose stimulerer fettproduksjonen via leveren, og fettlever som man ser hos mennesker med sterk overvekt, kan komme fra høyt fruktoseinntak, sier Tor-Erik Widerøe, overlege og professor ved molekylærmedisin ved NTNU til avisen. https://www.finansavisen.no/nyheter/migrert/2012/09/pass-deg-for-det-farlige-sukkeret Moderate mengder tilsatt fruktose og sukrose dobler kroppens egen fettproduksjon i leveren. Det viser forskning fra Universitetet i Zürich. https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/selv-moderate-mengder-sukker-oker-kroppens-egen-fettproduksjon-i-leveren/ Anonymkode: f1239...fab
Ole brumm Skrevet 1. september 2023 #49 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du et et Google søk unna!! Fruktose stimulerer fettproduksjonen via leveren, og fettlever som man ser hos mennesker med sterk overvekt, kan komme fra høyt fruktoseinntak, sier Tor-Erik Widerøe, overlege og professor ved molekylærmedisin ved NTNU til avisen. https://www.finansavisen.no/nyheter/migrert/2012/09/pass-deg-for-det-farlige-sukkeret Moderate mengder tilsatt fruktose og sukrose dobler kroppens egen fettproduksjon i leveren. Det viser forskning fra Universitetet i Zürich. https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/selv-moderate-mengder-sukker-oker-kroppens-egen-fettproduksjon-i-leveren/ Anonymkode: f1239...fab Du gløymte å ta med noko frå artikkelen, som faktisk er ganske relevant: "Men du kan fortsatt trygt spise bananer og epler - faren ligger nemlig i prosessert industrimat og drikke.NB! Brus, godteri og ferdigmat er fullastet med fruktose" Det er STOR forskjell på fruktose som fins naturleg i frukt og fruktose som er tilsatt i prosesserte matprodukter!
Lillemus85 Skrevet 1. september 2023 #50 Skrevet 1. september 2023 Mitt barn var ca 6mnd når hun satt og koste seg med en pinup is i vogna si 🤣 Fysj for en dårlig mamma jeg er er som har latt barnet mitt få smake på masse rart siden hun var ganske liten 🙈🤣 1
kjærring Skrevet 1. september 2023 #51 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 22.50): Hei! Besteforeldrene til barnet vårt vil gi h*n saftis og lurer på når h*n kan spise fløteis mtp melk. H*n er 7,5 mnd. Jeg synes det er helt unødvendig å gi ett så lite barn masse sukker. Med mindre vi (eller noen andre evt) lager type fruktis eller noe sånt. Pappan har latt h*n smake på saftis selv om vi tidligere har vært enig om at det er unødvendig til ett så lite barn. Hvor hardt kan jeg sette ned foten? Føler meg litt hysterisk. Hva hvis pappan ønsker å gi barnet is? Føler ikke at jeg kan nekte, han er jo trossalt pappaen til barnet. I tillegg har jo besteforeldrene andre barnebarn, å der blir det gitt alt mulig som foreldrene ikke synes er ok. Selvfølgelig når foreldrene ikke er tilstede. Såklart skal barnet få bli litt bortskjemt hos besteforeldre kontra hva man kanskje har hjemme av søtsaker ol. Men ikke når h*n er så liten. Førstegangsmamma, sikkert helt åpenbart. Anonymkode: 37366...5eb Enten så gjør de som dere bestemmer, eller så får de ikke være med ungen. Så enkelt er det
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #52 Skrevet 1. september 2023 2 hours ago, AndreaJohan said: Ingen barn i denne verden tar skade av å bli bortskjemt av besteforeldre. Eneste som skjer er at de har gode minner livet ut, når de fikk komme til bestemor og fikk godteri i "hemmelighet". Solid grunnmur for helse? Håper ikke du snakker sånn til barnet ditt. Overfokus på mat vil bare ha negative konsekvenser. Spis normal mat, skei ut av og til. Er ikke vanskeligere. Alt med måte Innlegget mitt var da rettet mot voksne, ikke mot barn? Man snakker selvsagt med barn på en annen måte, men man kan likevel snakke om at noe mat er bedre for kroppen en andre ting. Jeg har forresten ikke egne barn. Jeg står ved poenget mitt. For en baby har is ingenting for seg. For større barn, er en is nå og da ikke noe problem. Er man derimot mye hos besteforeldre, må faktisk mengden begrenses. Den beste måten å skjemme bort barnebarn er med tid og omsorg. Anonymkode: 0ea46...14d
Maleficenta Skrevet 1. september 2023 #53 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 22.50): Hei! Besteforeldrene til barnet vårt vil gi h*n saftis og lurer på når h*n kan spise fløteis mtp melk. H*n er 7,5 mnd. Jeg synes det er helt unødvendig å gi ett så lite barn masse sukker. Med mindre vi (eller noen andre evt) lager type fruktis eller noe sånt. Pappan har latt h*n smake på saftis selv om vi tidligere har vært enig om at det er unødvendig til ett så lite barn. Hvor hardt kan jeg sette ned foten? Føler meg litt hysterisk. Hva hvis pappan ønsker å gi barnet is? Føler ikke at jeg kan nekte, han er jo trossalt pappaen til barnet. I tillegg har jo besteforeldrene andre barnebarn, å der blir det gitt alt mulig som foreldrene ikke synes er ok. Selvfølgelig når foreldrene ikke er tilstede. Såklart skal barnet få bli litt bortskjemt hos besteforeldre kontra hva man kanskje har hjemme av søtsaker ol. Men ikke når h*n er så liten. Førstegangsmamma, sikkert helt åpenbart. Anonymkode: 37366...5eb under et år er for liten for is syns jeg
Dansemamma Skrevet 2. september 2023 #54 Skrevet 2. september 2023 (endret) Sukkerinntaket bør ikke overstige 10% av det totale energiinntaket. For babyer mellom 6-12 måneder er det 80 kalorier pr kg kroppsvekt. Så hvis babyen din veier 8kg, skal den ha i seg ca 640 kalorier i løpet av en dag. Maks 64 av disse kaloriene skal være sukker. 1 gram sukker er 4 kalorier. HVIS babyen skal ha noe mat med sukker bør det være mat med næringsstoffer. Det er spesielt viktig for barn at de får i seg sunn og næringsrik mat og drikke fordi de vokser og utvikler seg, og er i mye aktivitet. En liten mage har ikke plass til så mye mat, til tross for at behovet for vitaminer og mineraler er spesielt stort. Når barna fyller magen med mat og drikke som inneholder mye sukker, blir de mette uten at de får i seg de næringsstoffene de trenger. Skal babyen ha noe mat mer sukker bør det da feks være i form av grøt/brød, frukt og bær. Du kan jo foreslå å lage hjemmelaget is av hjemmelaget smoothie med bær og frukt. Morsmelksis går det også an å lage. Hvis de vil ha gleden av å gi barnet noe søtt og kaldt på varme sommerdager. Barn under 3 år skal ikke ha kunstig søtning (feks saft uten sukker). Barn skal ikke ha melkeprodukter før 1 år. Endret 2. september 2023 av Dansemamma
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #55 Skrevet 2. september 2023 AndreaJohan skrev (13 timer siden): Ingen barn i denne verden tar skade av å bli bortskjemt av besteforeldre. Eneste som skjer er at de har gode minner livet ut, når de fikk komme til bestemor og fikk godteri i "hemmelighet". Solid grunnmur for helse? Håper ikke du snakker sånn til barnet ditt. Overfokus på mat vil bare ha negative konsekvenser. Spis normal mat, skei ut av og til. Er ikke vanskeligere. Alt med måte Det tar ei uke å nullstille smaksløkene etter å ha spist sukker. Brokkoli og bitterstoffer kan man bare drite i mens smaksløkene justerer seg etter sukkersjokket. Virkelig, den enkleste tiden å redusere søtt på er mens de er små. Bare slutt å pushe dritt på barna!!! Anonymkode: 5ccd2...d94 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #56 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 23.19): Nei det hadde bare aldri skjedd. Ikke hadde jeg latt pappa'n heller, det er jo helt tett. Anonymkode: 29a00...8bb Men er det kun mor som skal få bestemme? Hadde ikke latt han få lov 😅🤣. Hører jeg mange kvinner si om veldig mye, har hatt tidligere venninner tidligere som sa får din mann lov til og dra på guttegjeng/byen og andre ting. Om den lille får sutte litt på en is en sjeldent gang, så må far også få lov til og bedømme det. Er ikke bedre med alle disse klemmeposene med smothie mange gir ukritisk Anonymkode: 53830...b4e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #57 Skrevet 2. september 2023 lajlaj skrev (På 1.9.2023 den 9.52): Dette blir også FEIL. Det er vil alltid være bedre å gi barn store mengder frukt og bær fremfor godteri. Frukt og bær inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter. Godteri inneholder tilsetningsstoffer og sukker. Fruktsukker belaster ikke kroppen i like stor grad så lenge fibrene i frukten er inntakt. Produkter som det står "uten tilsatt sukker" er ofte tullete produkter der de har klippet havren eller melet for å lage maltose, noe som lager en egen form for sukker. Eller som du sier tilsatt fruktjuice eller puré, men dette er nok en gang frukt som er kokt ned til en ren sukkerlake, og betyr ikke at fruktose ikke er bra. Tørket frukt som svisker og rosiner er ingen "verstinger", det er en grunn til at man bruker svisker mot forstoppelse, ergo er fiberinnholdet i svisker veldig høyt og dette avlaster både blodsukker fra forhøyede verdier og lever fra fettlagring. Jeg vil at du leser deg opp slik at du ikke gir råd som ikke er basert på helhetlig forskning. Denne frukt-frykten gjør at foreldre ikke gir barna sine frukt, men gjerne gir ultraprosessert mat og godteri, men frukten - nei, fy fy. Det er rett og slett helt bakstreversk. Hun du svarte har et poeng, og tro at frukt bør gis alt for mye er heller ikke bra. Man bør gi en liten mengde per dag. Banan er en ting man bør gi veldig lite av. Mange tror at frukt er så bra og gi, men det skal også bergenser per dag Anonymkode: 53830...b4e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #58 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 11.06): Så en kan ikke gi morsmelk heller nå da. Den var ny Anonymkode: 4cb64...e15 Hvor dum går det an og bli 🤦♀️ du skjønte vel hun mente melkeprodukter som produsert av ku 🤣 eller du viste du var dum. Man skal ikke gi melkeprodukter ( som kommer fra ku, kan jo være du ikke skjønner hva jeg mener 😉) til barn under 1 år) kumelk er uansett for kalver og bør begrenses hos dem fleste Anonymkode: 50654...49c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #59 Skrevet 2. september 2023 Lillemus85 skrev (15 timer siden): Mitt barn var ca 6mnd når hun satt og koste seg med en pinup is i vogna si 🤣 Fysj for en dårlig mamma jeg er er som har latt barnet mitt få smake på masse rart siden hun var ganske liten 🙈🤣 Ja her på KG er det kun perfekte mødre se, bra du skrev anonymt kunne vært du måtte møte opp på barnevernet til uka 😅🤣 Anonymkode: 50654...49c 1
lajlaj Skrevet 5. september 2023 #60 Skrevet 5. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 11.58): Hun du svarte har et poeng, og tro at frukt bør gis alt for mye er heller ikke bra. Man bør gi en liten mengde per dag. Banan er en ting man bør gi veldig lite av. Mange tror at frukt er så bra og gi, men det skal også bergenser per dag Anonymkode: 53830...b4e Det brukeren gjorde var å sammenligne smågodt med frukt, det viser hvor lite matkunnskap folk har og hvor mye matfrykt de har. Deg inkludert. ALL mat skal begrenses, man burde ikke spise 6 kilo gulerøtter heller. Barn er så små at det er veldig begrenset hvor mye frukt de kan få i seg på en dag. Hva legger du i "veldig lite av"? En banan om dagen? En banan i uka? Banan inneholder vitamin B6, kalium, kostfiber, den grønne bananen hjelper tarmen. Hvorfor mener du man skal gi "veldig lite av" banan? fordi den primært inneholder karbohydrater? Hva er galt med karbohydrater om man får i seg fett og protein i andre måltider? Skal alle matvarer bestå av komplett konstruksjon av karbohydrater, protein og fett, tenker du? Frukt og grønt trenger aldri begrenses, det begrenser seg selv da det er mettende på grunn av de inntakte fibrene. Om barnet ditt er på dagens sjette eple eller banan, så bør man kanskje prate med barnet om matvaner. Men om barna får dagens tredje fruktporsjon, så er det absolutt ingen ting galt med det, særlig når barn er kresne på grønnsaker. Du svarer som om utgangspunktet er at barn fråtser frukt og grønt hele dagen om de får, og da har man vel et større problem enn frukten, om man har barn som ønsker å spise HELE dagen? Endret 5. september 2023 av lajlaj 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå