Gå til innhold

Besteforeldre vil gi barnet is

Fremhevede innlegg

Skrevet

Si at de kan lage is til baby hvis de har veldig lyst å gi is. Jeg laget en veldig god en av mango, kokoskrem og lime. Tror oppskriften var fra barebrabarnemat. Kjøpte små former for babyis. Baby elsket disse, fikk fra 6 mnd 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det vil jeg gjerne se kilder på. Rart lipidklinikken ikke fraråder fruktose til de med dårlig lever om så er tilfelle 

Anonymkode: edae0...b95

Det begynner å komme kunnskap om at det er en sammenheng mellom fettlever som ikke er knyttet til alkohol og fruktose.

F.eks. her

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33305889/

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/how-high-fructose-intake-may-trigger-fatty-liver-disease

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23390127/

Vi har også "foredlet" frukt slik at det nå er høyere innhold av fruktsukker i mye av det vi spiser.

Anonymkode: 9b293...787

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

H*n, h*n, h*n, men alder kan du oppgi...

Anonymkode: 92274...c5a

Beklager hvis dette provoserte deg. Jeg skriver aldri her inne. Kunne vel nevnt kjønn uten at det spilte noen rolle. 

Anonymkode: 37366...5eb

Skrevet

Druesukker/glukose forbrennes stort sett av musklene, mens fruktsukker i stor grad lagres som fett i leveren.

Å gi små barn store mengder frukt/bær i stedet for godteri er ikke nødvendigvis bra for dem.

En bør begrense inntaket, og tenke at fruktsukker er også sukker. 

Vær også obs på alle produkter merket ‘uten tilsatt sukker’. De er ofte tilsatt fruktjuice eller fruktpuré som søtning i stedet, og øker konsentrasjonen av fruktose i produktet.

Tørket frukt som svisker og rosiner er verstinger, siden sukkerinnholdet er så konsentrert.

Anonymkode: 3ed80...45c

Skrevet

Jeg sa nei da min var på den alderen og jeg er ikke hysterisk på mat/sukker. 

Si at dere ønsker ikke at barnet skal vite hva is er ennå for da maser det etter is om dere spiser eller om det ser andre barn spise is, og dere ønsker å utsette det problemet.

Vår fikk smake på is på slutten av sommeren da var han 1,5 :)

Anonymkode: 10892...419

Skrevet

Melkeprodukter er vel egentlig ok fra 10mnd men ikke som drikke før 1 år så du kan jo dra en hvit løgn og si at det ikke er anbefalt med fløteis før 1 år pga melken :P

Skrevet

Det er stor forskjell på å smake litt is hos besteforeldrene enn å stappe i de søtsaker ellers. La både barn og besteforeldre få kose seg litt tenker jeg.

Jeg har en nevø der foreldrene bestemte seg for at barnet ALDRI skulle få sukker. Nå er barnet 5 og har større glede og behov for sukker enn barn med et normalt forhold til det.

Anonymkode: fe422...06c

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Melkeprodukter er vel egentlig ok fra 10mnd men ikke som drikke før 1 år så du kan jo dra en hvit løgn og si at det ikke er anbefalt med fløteis før 1 år pga melken :P

Så en kan ikke gi morsmelk heller nå da. Den var ny :hoho:

Anonymkode: 4cb64...e15

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud. Et par teskjeer med is tar ikke livet av ungen.

Er så lei dere foreldre som blir hysteriske bare ungene ser på sukker. Hvis dere vil leve uten matglede, står det dere fritt å gjøre dette, men la nå ungene få litt smaksopplevelse.

Matglede er ikke is når du er under 12 måneder. Du lærer bere barnet å gå før det søteste og fettest med en gang. 

Anonymkode: f3ea8...fc8

• Nyttig 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Så en kan ikke gi morsmelk heller nå da. Den var ny :hoho:

Når jeg sier melk og melkeprodukter mener jeg selvfølgelig kumelk, det skjønner vel alle? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Nope en baby trenger ikke is. Matopplevelse? Er du 200 kilo du som mener is er en matopplevelse for en så liten baby? All mat er helt ny og spennende. Sukker er helt unødvendig, snakker om raffinert sukker som det finnes i is. Skal vel heller ikke ha fløte og melk før etter 10 mnd.

Anonymkode: f642c...e78

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nope en baby trenger ikke is. Matopplevelse? Er du 200 kilo du som mener is er en matopplevelse for en så liten baby? All mat er helt ny og spennende. Sukker er helt unødvendig, snakker om raffinert sukker som det finnes i is. Skal vel heller ikke ha fløte og melk før etter 10 mnd.

Anonymkode: f642c...e78

En blir ikke 200 kg av å spise 1 teskje med is 🙄

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fruktsukker er også sukker.

Det er faktisk firedobbelt så mye sukker i svisker enn vannis!

38 gram per 100 gram i svisker, kun 13 gran per 100 gram i vannis.

Unger idag får faktisk fettlever, av de store mengdene fruktose/fruktsukker velmente foreldre dytter i dem i form av frukt og bær. Fruktose lagres som fett i leveres.

Vanlig, rent sukker er kun 50 % fruktose, 50 % druesukker.

En vannis vil derved kun inneholde en  åttendedel av mengden fruktose som svisker.

Anonymkode: 3ed80...45c

Jeg måtte logge meg på kontoen min for første gang på lenge for å kommentere denne utrolig flaue påstanden. Den kan IKKE stå uimotsagt slik at noen snubler over din kommentar og blir redd for frukt og bær:

Fruktose fører til fettlever dersom det kommer uten fiber; juice, smoothie, klemmeposer til babyer. Frukt og bær MED fibrer beskytter leveren mot sukkeret! Det er derfor en appelsin er bra, appelsinjuice er derimot på lik linje med brus. Hele frukter og bær er supert, smoothies må man begrense derimot fordi fibrene er brutt ned og belaster derfor blodsukker og lever i større grad en frukter som har fibrene sine inntakt. 

Du glemmer at svisker har vitaminer og mineraler, kalium, K-vitamin, B6, mangan, kobber, antioksidanter som beskytter cellene i kroppen og ikke minst MASSE fiber som beskytter leveren mot alt sukkeret som den har i seg. Vennligst fortell meg hva slags næringsstoffer du finner i en vannis, siden du er så keen på å sammenligne svisker og vannis?

Den måten du mistenkeliggjør frukt og bær på basert på kunnskapsløshet er trist og tragisk, og jeg håper ikke du har barn som lider av dette. Å være redd for vanlig mat og kalle tro at godteri er nærmest bedre, bare basert på sukkerinnhold... snakker om et snevert syn på mat.

• Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

H*n, h*n, h*n, men alder kan du oppgi...

Anonymkode: 92274...c5a

Alder er vesentlig for problemstillingen, kjønn er det ikke.

Anonymkode: e98b8...ffb

• Liker 1
Skrevet

Si at han skal ikke ha is, ferdig med det. 

Anonymkode: c1abe...7a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

La nå ungen få smake litt is! Dere kan heller være sunne hjemme!

Anonymkode: d9c5d...c70

Men hvorfor? Hvorfor må ungen smake litt is? Er det skadelig for ungen å ikke bli introdusert til unødvenig sukker? Det er en baby. En liten baby. Den trenger virkelig ikke tilsatt sukker fra snop!

Anonymkode: 6f06f...297

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde sagt nei. Vi gir ikke is til vår på 11 mnd ennå heller. Tenker det blir nok av sånt når de er eldre. 

Anonymkode: ffe89...c3c

• Nyttig 1
Skrevet

Helt unødvendig for en baby å spise is. Skjønner at det kan virke spennende for besteforeldre å se barnet smake og reagere, og føle at de skjemmer h*n bort, men det finnes virkelig ingen gode grunner for å introdusere det så tidlig. La heller ungen lære seg å like kjøtt og grønnsaker, uten å vite at godteri er et "alternativ". 

Det blir bare vanskeligere å få unger til å spise vanlig mat hvis de får oppleve sukker. Hvorfor skal de ville spise en gulrot etter å ha smakt sjokolade liksom?

• Nyttig 1
Skrevet

7.5mnd er litt i tidligste laget syns jeg. 
Altså.. jeg hadde glatt latt ungen min smake på en saftis JEG spiser på, men da er det snakk om å smake, ikke spise en hel pinneis liksom. 

Å det er forskjell på hva vi foreldre lar ungene smake på, og hva besteforeldrene på død og liv skal skjemme bort ungene med. Fins mange måter å skjemme bort ungene på som ikke har med mat å gjøre. 

Faren min syns det var morro å gi ungen min skumnisser i en alder av 1 år, jeg syns ikke det var greit. Endte med en unge som ikke ville ha annen mat en periode.

Skrevet

Jeg sa nei til alt slikt frem til barnet var rundt 2 år. Helt unødvendig å gi barnet spiselige ting uten næringsinnhold. Barnet mitt er nå 16 og har et helt avslappet forhold til usunne saker. Spiser litt, men er ikke opptatt av det. 

Si til besteforeldrene at de heller kan skjemme bort barnebarnet med masse kos og oppmerksomhet ❤️ 

Anonymkode: 55153...c49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...