Gå til innhold

Hermoso ler og spøker etter kysse-episoden.

Kapt.Chat

Anbefalte innlegg

Kapt.Chat skrev (37 minutter siden):

Tror faktisk vi er ganske enig i mye, og som jeg  selv sier "Det kan godt hende at landslagsledelsen skulle blitt byttet ut av mange grunner, men synes det er drøyt basert på denne episoden isolert sett."

Du kan virke som du har satt deg grundig inn i saken, og for meg så fremstår det som den isolerte episoden var det som fikk begeret til å flyte over, altså en av flere episoder med upassende oppførsel. Mens veldig mange diskuterer kun kysse episoden isolert sett og fordømmer den like hardt uten å sette den i en større sammenheng, og det siste mener jeg blir feil.

Jeg er stor fotballentusiast og er veldig glad i landslaget, det har som sagt vært årevis med ekstremt mye - vel dritt rett og slett. Den forrige treneren var og horribel. Og noe av grunnen til at det har eksplodert til de grader nå, er jo nettopp det bakteppet, det har bygget seg over lang lang tid.

Hadde man ikke hatt det bakteppet, så hadde han likevel fått reaksjoner, både på selve kysset, oppførselen ved siden av de kongelige og hvordan han har håndtert saken (horribelt spør du meg) MEN han kunne ha sluppet unna. Det var alltid den sjansen at om han bare spilte kortene sine riktig, så ville det være storm en periode og så ville han mest sannsynlig ha overlevd. Fordi alle de andre før han gjorde jo det, så hvorfor ikke han? 

Hørte på av sportsjournalistene om det som sa det så fint: Han var så nær. Han og Vilda var så nær å bare kunne bruke VM mot alle kritikere, mot alle som hater han, mot alle som tvilte og hvis dem fingeren. Men så klarte han ikke å la være å vise hvem han egentlig er. 

Mens nå sitter vi egentlig alle og venter på at den dommen skal komme. Får han sparken? Får Vilda sparken? Fjerner de flere medlemmer av RFEF? Uansett hva som skjer, så har denne hendelsen sørga for landet har fått en skamplett som de ikke kommer til å klare å vaske bort så lett. 

Mitt standpunkt er fremdeles at om en leder gjør noe sånt mot en ansatt, så har du ingenting i den posisjonen å gjøre. Følelser eller ei. Du har et særlig ansvar ovenfor dine ansatte. I både måten du opptrer på og omgås dine ansatte. Klarer du ikke å unngå det, nei da er ikke det stillingen for deg rett og slett. Alle kan gjøre feil, men som leder, da har du et ekstra ansvar i hvordan du ter deg. 

Endret av inle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må være noe mentalt galt med denne mannen som ikke forstår at man ikke kysser i den situasjonen. Hva blir det neste? Her er det bare spørsmål om tid før flere overgrep blir gjort. Best å få han vekk, helst bak lukkede vegger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (4 timer siden):

Må være noe mentalt galt med denne mannen som ikke forstår at man ikke kysser i den situasjonen. Hva blir det neste? Her er det bare spørsmål om tid før flere overgrep blir gjort. Best å få han vekk, helst bak lukkede vegger.

Mener at kysset i seg selv i den situasjonen det ble gitt, ikke er noe overgrep, og absolutt ikke noe du skal havne bak lukkede dører for.

Men at alle episodene med Rubiales samlet sett fortjener en sterk reaksjon, det er en annen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (På 31.8.2023 den 9.13):

Ja, for jeg kaller det ikke smasking. 

Jeg hadde følt meg sykt ukomfortabel hvis sjefen min kysset meg på munnen for å feire at vi kom i mål med antall leverte saker på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (1 time siden):

Jeg hadde følt meg sykt ukomfortabel hvis sjefen min kysset meg på munnen for å feire at vi kom i mål med antall leverte saker på jobb. 

Hvis man ser på Brann-supportere når Brann vinner så er det EKSTASE, samme når noen vinner VM i fotball. Kan overhodet ikke sammenlignes med antall leverte oppgaver på jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (8 timer siden):

Det forstår jeg, men visst du jobbet i en bedrift og sørget for at denne bedriften landet den største kontrakten noensinne i bedriftens historie, som sørget for en klekkelig bonus til alle ansatte og sikret arbeidsplassene i årevis fremover, så nærmer vi oss kanskje en sammenligning. Sjefen ble så hoppende glad og uttrykte det med et spontant kyss på munnen for å utrykke sin glede, beundring eller annerkjennelse for hva du hadde fått til. Nei ikke for å undertrykke deg, ikke seksuelt, ikke for å krenke noen, men rett og slett for han var hoppende glad og ikke kunne få vist nok anerkjennelse ovenfor innsatsen. Men så viser det seg at de tre sekundene disse leppene berørte hverandre skulle bli bedriftens største mareritt gjennom historien. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kapt.Chat skrev (På 31.8.2023 den 23.07):

I etterkant sa hun at hun likte det ikke, etterpå så ble det til at det var gjensidig, sikkert etter press fra landslagsledelsen, og nå i etterkant hvor det kreves at hodene skal rulle.

Du drar inn forberedelsene til VM og apparatet rundt, ja de har uttrykket misnøye med at de fikk for lite ressurser. Men hvilken relevans har det til kysset, jo saken kan brukes til å få hodene til å rulle, og kanskje få inn en ny ledelse. Og visst man blander inn den biten så kan ståheien virke mer politisk motivert enn selve krenkingen. Altså når man ser hvor stor støtte og rabalder man kan oppnå på saken, så kan den brukes langt utover det å påklage upassende oppførsel. 

Tror ikke det er så mange som har vært opptatt av hans følelser, de fleste kaller han for dum og lite intelligent som kan gjøre noe sånt. Men det mange spekulerer i er om hvordan han kan være så dum når alle verdens kameraer er rettet mot han, da er jo eneste logiske forklaringen at han var i seiersrus, en rus som førte til en spontan handling hvor han kysset henne i glede over å bli VM mestere. Jeg vil påstå at det er svært få som støtter hans følelser, men påstår det var en spontan og korttenkt handling, uten noen konsekvenstenking. Og at en manns følelser er greit mens kvinners følelser ikke er greit som du sier, det stemmer jo ikke når du ser på mediedekningen og hva dette fører til. Hun har jo nesten fått en unison support fra alle kanter, mens han er latterliggjort og snart arbeidsledig. Men jeg sitter og tenker, alt dette på grunn av et ubetenksomt kyss. Nei jeg forsvarer ikke kysset, men jeg forholder meg til at det var et kyss i et opphetet øyeblikk, og i ettertid brukt i en mye større sammenheng. 

Og siden du drar dette inn som mann/kvinne ting på tross av at Hermoso har fått unison støtte av menn i denne saken. Så kom jeg til å tenke på Krekar løftet hvor Shabana løftet Krekar. For Krekar så var det sikkert den mest tenkelige krenkelsen han kunne tenke seg, ja og gjort i den hensikt å krenke han. Men tror ikke det var noen som snakket om hans følelser annet enn små miljøer som vi ikke ville identifisere oss med. I denne saken så ble Shabana tiljublet fra alle kanter, også av meg. Men det var Krekar som var krenket, så hvor vil jeg med dette, jo at det å bli krenket er ikke svart hvitt, det er både person avhengig og situasjonsbetinget.

Mitt ståsted opp i dette er hvor vi skal legge listen for å bli krenket i fremtiden. Kan vi igjen sjå på handlinger med et positivt blikk i fremtiden, og ikke prøve å gjøre enkelt episoder til noe som er så mye større en handlingen i seg selv. Kanskje det går å komme tilbake til normalen hvor et kyss en klem ikke nødvendigvis er en ondsinnet handling. Kanskje en uklok handling, men ikke en ondsinnet handling.

For vi må ikke dreie skruen så veldig mange ganger til rundt før vi havner i en verden hvor vi kun går rundt og mistenkeliggjør hverandre, blir krenket på egne og andres vegne. For det neste som kommer opp er sikkert "blikking", når det blir akseptert som en gyldig krenke grunn, så kan vi gå rundt og analysere blikk i alle situasjoner, og tillegge spesielle blikk visse egenskaper.

Det kan godt hende at landslagsledelsen skulle blitt byttet ut av mange grunner, men synes det er drøyt basert på denne episoden isolert sett.

Jeg har ikke satt meg så enormt mye inn i dette, men hvis det er riktig at folk krever denne trenerens hode på et fat kun pga kysse-episoden er det smått utrolig. Så tenker det er flere ting som ligger til grunn her og at dette var den berømte dråpen. 
Hvis det å gå litt over intimgrenser i gledesrus fører til en sånn ballade er ikke det en bra ting akkurat. Folk oppfører seg jo som om Hermoso ble voldtatt. 
Som du sier kan en begynne å lure på hvor grensene går… da jeg endelig fikk lappen etter mye strev, strøk på første forsøk osv kastet jeg meg rundt halsen på den litt strikte eldre fyren fra biltilsynet. Han virket ikke så veldig happy med det, men var det et overgrep? 
Nei det synes jeg ikke. Hvis vi skal begynne å kalle alt slikt for overgrep er det med på å utvanne begrepet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Jeg har ikke satt meg så enormt mye inn i dette, men hvis det er riktig at folk krever denne trenerens hode på et fat kun pga kysse-episoden er det smått utrolig. Så tenker det er flere ting som ligger til grunn her og at dette var den berømte dråpen. 
Hvis det å gå litt over intimgrenser i gledesrus fører til en sånn ballade er ikke det en bra ting akkurat. Folk oppfører seg jo som om Hermoso ble voldtatt. 
Som du sier kan en begynne å lure på hvor grensene går… da jeg endelig fikk lappen etter mye strev, strøk på første forsøk osv kastet jeg meg rundt halsen på den litt strikte eldre fyren fra biltilsynet. Han virket ikke så veldig happy med det, men var det et overgrep? 
Nei det synes jeg ikke. Hvis vi skal begynne å kalle alt slikt for overgrep er det med på å utvanne begrepet. 

I dette spesielle tilfellet så er det nok dråpen som får begeret til å flyte over.

Men det er veldig mange som reagerer veldig sterkt på kysset isolert sett, og hvor jeg mener at vi ikke må komme dit at et kyss gitt i vennskapelighet, glede eller lignende skal bli karakterisert som et overgrep.

Og jeg mener du har en veldig fin sammenligning med der du kaster deg rundt halsen på mannen fra biltilsynet i ren glede. Som i mine øyne ville blitt oppfattet som et fint hverdags øyeblikk visst jeg hadde vært der og sett på.

Og selv så blir jeg ofte usikker når noen klemmer meg, før så ble det gjort på en naturlig måte. Men nå så blir jeg nesten litt fremoverbøyd for å unngå og komme borti brystene, samtidig som du tenker på hvor skal jeg holde hendene for ikke å tråkke over noen grenser, blir nesten en litt mekanisk handling. For hvor grensene går er jo veldig uklart, og defineres av det enkelte individ der og da. Tror litt av problemet er at alle ting skal seksualiseres i dag, selv en vennskapelig klem, eller et kyss gitt i glede.

Nå vil sikkert mange påstå at jeg forsvarer overgripere med å bagatellisere disse tingene, men jeg vil heller si at jeg forsvarer ofrene for overgrep med å prøve å ikke gjøre slike ting til et overgrep. For det er som du sier at det bidrar til å utvanne begrepet. Historien om gjeteren som ropte ulv ulv litt for mange ganger illustrerer problemet, selv om historien er fra antikken så har denne metaforen en relevans.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (9 minutter siden):

Nå går dama til sak mot Rubiales…

Håper at det ikke er kun på grunn av kysse-episoden alene. Om kysse-episoden skal behandles som en kriminalsak så mener jeg det er feil bruk av ressurser. Politiet har ikke ubegrenset med ressurser, så denne saken vil gå på bekostning av andre saker. 

Mener heller saken hadde passet bedre i en privatrettslig søksmål, der Hermosa kunne stilt Rubiales til retten for injurierende uttalelser, tenker da på hvor han sier kysset var gjort med hennes godkjennelse.

Men uansett så kan det bli interessant å se hvordan det vil utspille seg i en rettssak, og samme hva utfallet blir så kan den være med på å sette presedens for lignende saker i fremtiden.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sjefen min hadde kysset meg på munnen for å feire noe hadde det blitt bråk altså. Personalsak med HR i det minste. Jeg vet ikke hva de hadde sagt, men HR har anbefalt en annen på jobben å anmelde leder i en alvorlig sak på jobben tidligere, så hvem vet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (7 minutter siden):

Håper at det ikke er kun på grunn av kysse-episoden alene. Om kysse-episoden skal behandles som en kriminalsak så mener jeg det er feil bruk av ressurser. Politiet har ikke ubegrenset med ressurser, så denne saken vil gå på bekostning av andre saker. 

Mener heller saken hadde passet bedre i en privatrettslig søksmål, der Hermosa kunne stilt Rubiales til retten for injurierende uttalelser, tenker da på hvor han sier kysset var gjort med hennes godkjennelse.

Men uansett så kan det bli interessant å se hvordan det vil utspille seg i en rettssak, og samme hva utfallet blir så kan den være med på å sette presedens for lignende saker i fremtiden.  

Hvis det er pga kysset, så overdriver hun, mildt sagt, og jeg håper at Rubiales vinner saken. Hvis det er mye mer som ligger bak, noe vi ikke vet om, er det en annen sak, så klart. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rufs skrev (2 timer siden):

Hvis sjefen min hadde kysset meg på munnen for å feire noe hadde det blitt bråk altså. Personalsak med HR i det minste. Jeg vet ikke hva de hadde sagt, men HR har anbefalt en annen på jobben å anmelde leder i en alvorlig sak på jobben tidligere, så hvem vet. 

At det blir bråk er jo greit, det er jo den vanlige måten en person agerer på visst man mener en annen person har tråkket over sine grenser. Sjefen kysser deg i glede og beundring over kjempekontrakten som du har landet, du gir klart uttrykk for at du ikke likte det der og da i andres påhør. Skulle vel virke på samme måte som kvinner før i tiden lapset til mannfolk for å markere utilbørlig oppførsel. Han vil stå tilbake som den store taperen og miste sin anseelse, og mest sannsynlig justere sin oppførsel for ettertiden.

Men for å kjøre en sak gjennom rettssystemet så mener jeg det bør være samsvar mellom den skade handlingen påfører vedkommende og ressursbruken som skal legges i saken. I fra mitt ståsted klarer jeg ikke å se at et lite gjennomtenkt kyss fra en kvinnelig sjef som ga meg det i gledesrus, skulle gitt meg langvarige traumer, heller ikke at det hadde vært en sak for rettssystemet.

Jeg mener også at intensjonen til den som ga et ubetenksomt kyss også er vesentlig for hvordan jeg ville reagere.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Kapt.Chat said:

At det blir bråk er jo greit, det er jo den vanlige måten en person agerer på visst man mener en annen person har tråkket over sine grenser. Sjefen kysser deg i glede og beundring over kjempekontrakten som du har landet, du gir klart uttrykk for at du ikke likte det der og da i andres påhør. Skulle vel virke på samme måte som kvinner før i tiden lapset til mannfolk for å markere utilbørlig oppførsel. Han vil stå tilbake som den store taperen og miste sin anseelse, og mest sannsynlig justere sin oppførsel for ettertiden.

Men for å kjøre en sak gjennom rettssystemet så mener jeg det bør være samsvar mellom den skade handlingen påfører vedkommende og ressursbruken som skal legges i saken. I fra mitt ståsted klarer jeg ikke å se at et lite gjennomtenkt kyss fra en kvinnelig sjef som ga meg det i gledesrus, skulle gitt meg langvarige traumer, heller ikke at det hadde vært en sak for rettssystemet.

Jeg mener også at intensjonen til den som ga et ubetenksomt kyss også er vesentlig for hvordan jeg ville reagere.

Men man trenger ikke å få langvarige traumer for å anmelde noen for seksuell trakassering foreks. Det er ikke et krav. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rufs skrev (2 minutter siden):

Men man trenger ikke å få langvarige traumer for å anmelde noen for seksuell trakassering foreks. Det er ikke et krav. 

Nei kanskje ikke, men den som blir utsatt for en handling må vel på en eller annen måte føle en ulempe/skade av handlingen for at det skal bli en sak for rettssystemet. For om det ikke finnes grenser så vil blikking bli det nye for retten å ta stilling til, hvem blikket, hvordan ble det blikket osv.

Som eksempelet jeg viste til, kan aldri se for meg at jeg hadde anmeldt noen for et ubetenksomt kyss gitt i beundring og glede, den ydmykelsen at kysset ikke ble mottatt med glede må være oppreisning nok, ser ikke hvordan en sak i retten skulle forandret på noe. Av og til må det være mulig å la noen ting passere basert på sunn fornuft.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kapt.Chat said:

Nei kanskje ikke, men den som blir utsatt for en handling må vel på en eller annen måte føle en ulempe/skade av handlingen for at det skal bli en sak for rettssystemet. For om det ikke finnes grenser så vil blikking bli det nye for retten å ta stilling til, hvem blikket, hvordan ble det blikket osv.

Som eksempelet jeg viste til, kan aldri se for meg at jeg hadde anmeldt noen for et ubetenksomt kyss gitt i beundring og glede, den ydmykelsen at kysset ikke ble mottatt med glede må være oppreisning nok, ser ikke hvordan en sak i retten skulle forandret på noe. Av og til må det være mulig å la noen ting passere basert på sunn fornuft.

Men det er jo utelukkende dine følelser. Og alle er jo ikke som deg. 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JaVel skrev (På 31.8.2023 den 6.41):

Jeg har sett den kysse-episoden og skjønner ikke hvorfor folk har reagert så sterkt. Den skjedde i jubelrus, og det var jo ikke akkurat noe tungekyss det dreide seg om. 

Spørsmålet er om han hadde kysset en mannlig spiller på munnen i "jubelrus". Svaret er med 99 prosent sannsynlighet NEI. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis man blir seksuelt trakassert, voldtatt, etc - da er det bare å venne seg til at man aldri får lov til å smile og le igjen, ikke engang tenke en positiv tanke - ja er man ikke selvmordskandidat etterpå så er det jo bevis på at det IKKE VAR SÅ ILLE, ikke sant? :spy:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2023 at 7:17 PM, Kapt.Chat said:

VG viser i dag en video av Hermoso som i spillerbussen ler og spøker med kysse-episoden. Resten av spillerne i bussen ser også ut til å ta episoden med godt humør og det er god stemning.

Skal på ingen måte prøve å forsvare Luis, men kan dette tyde på at for Hermosa så var ikke dette noen "big deal" og at det er ytre press som gjør at denne situasjonen blir så betent?

Med andre ord at kanskje Hermoso føler seg forpliktet til å føle seg krenket på grunn av at alle forventer det fra henne. At hun ikke har mulighet til å gi et annet syn, for det vil kanskje svekke hennes egen anseelse, og hun vil svikte alle som føler seg krenket på hennes vegne. 

Ja jeg er fullt klar over at det skal foreligge samtykke før du kysser noen på munnen, og i denne situasjonen hadde vel ikke Hermoso mulighet til å gi noe samtykke før hun ble kysset. Men det spørsmålet jeg stiller er om hun kanskje ikke følte det som et overgrep, men at hun nærmest er forpliktet til å uttrykke at det er et overgrep.

Hele saken er en enorm storm i vannglass. Klassisk kvinnelig hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (3 minutter siden):

Ja hvis man blir seksuelt trakassert, voldtatt, etc - da er det bare å venne seg til at man aldri får lov til å smile og le igjen, ikke engang tenke en positiv tanke - ja er man ikke selvmordskandidat etterpå så er det jo bevis på at det IKKE VAR SÅ ILLE, ikke sant? :spy:

Hun kaller dette kysset for «seksuelt overgrep». Synes du ikke det er et hån mot mennesker som faktisk har opplevd seksuelt overgrep? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...