Gå til innhold

Hvorfor er styrketrening bra for vektnedgang? Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at det beste er å bli svett og forbrenne alle kiloene…

Men- det er så mange som liker styrketrening, og det er vel en grunn til det? Er det slik at styrke er vel så bra som løping for å gå ned i vekt? 
Enda en ting, hvor lenge må man drive med styrke for at man ser resultat? 

Anonymkode: 9b68d...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt har trening liten effekt på vekt, det er hva man putter i munnen som har størst betydning for hvilken vei vekten peker. Når man anbefaler styrketrening for vektnedgang, har det sammenheng med at man typisk vil miste muskelmasse når man går ned i vekt, og dette kan bremses ved å samtidig trene styrke. Dersom man opprettholder eller øker muskelmassen, vil dessuten hvileforbrenningen opprettholdes eller økes, som gjør det lettere å gå ned og å holde ny, lavere vekt. 

Helt uavhengig av vekt, så er styrketrening bra for en sunn og frisk kropp, og noe alle som kan bør gjøre. Hvor lang tid det tar før man ser resultater, avhenger av utgangspunkt. Dersom man er utrent og med høy fettprosent, vil man se rask forbedring i faktisk styrke, men det vil ta tid før man ser det på kroppen, ettersom fettet ligger over og skjuler.  

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det over, som jeg er helt enig i, vil du med styrketrening forbrenne kalorier lenge etter at økta er ferdig, i motsetning til med cardio, hvor du hovedsaklig kun brenner de kaloriene som skjer i selve økta. 

Anonymkode: d0874...b5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (28 minutter siden):

Generelt har trening liten effekt på vekt, det er hva man putter i munnen som har størst betydning for hvilken vei vekten peker. Når man anbefaler styrketrening for vektnedgang, har det sammenheng med at man typisk vil miste muskelmasse når man går ned i vekt, og dette kan bremses ved å samtidig trene styrke. Dersom man opprettholder eller øker muskelmassen, vil dessuten hvileforbrenningen opprettholdes eller økes, som gjør det lettere å gå ned og å holde ny, lavere vekt. 

Helt uavhengig av vekt, så er styrketrening bra for en sunn og frisk kropp, og noe alle som kan bør gjøre. Hvor lang tid det tar før man ser resultater, avhenger av utgangspunkt. Dersom man er utrent og med høy fettprosent, vil man se rask forbedring i faktisk styrke, men det vil ta tid før man ser det på kroppen, ettersom fettet ligger over og skjuler.  

Takk for veldig bra svar! 

Hvor ofte bør man trene for å

opprettholde styrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt meg på tak ca hvert 10. år siden jeg fundamentalt er både bedagelig og glad i mat.

Når jeg var 25 så gikk jeg fra null aktivitet til å trene styrke 3ggr i uka. Styrke gikk radikalt opp, muskelmasse gikk opp, og vekta var stabil. Etter 6mnd med det så økte jeg til 3 løpeturer i uka og fokus på mat. Da raste jeg ned i vekt.

Anonymkode: cb5bb...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I tillegg til det over, som jeg er helt enig i, vil du med styrketrening forbrenne kalorier lenge etter at økta er ferdig, i motsetning til med cardio, hvor du hovedsaklig kun brenner de kaloriene som skjer i selve økta. 

Anonymkode: d0874...b5c

What she/he/hen said 😵‍💫😄 

Jeg var godt trent før svangerskap, men etter nr en gikk jeg opp massevis av kg, forsøkte å trene de av med jogging og bakketrening, gikk sakte og seigt.. ble gravid igjen, gikk opp flere kg, startet opp igjen med styrketrening og gikk ned masse fortere og er i generell bedre form. Såpass at jeg til slutt måtte sørge for å få i meg nok kalorier.

Nå gjør jeg begge deler nå som jeg har fått rutinen inn igjen. 

Større muskler forbrenner mer kalorier. 

Anonymkode: 77adb...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle over her. I tillegg så er det veldig forebyggende for beinskjørhet om man driver med styrketrening, for man får ikke bare mer muskler, men også opprettholder beintettheten. Det er spesielt viktig for kvinner som er ekstra utsatt for beinskjørhet når de blir eldre. 

Jeg trener styrke 3 ganger i uken. 

Anonymkode: 9527c...52a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode argument her! Takk 😄

Tips til hvordan jeg kan komme over kneika og faktisk like det? For nå hater jeg det, men skjønner at jeg må prøve…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er styrketrening helt grunnleggende for å kunne drive med utholdenhetstrening. 
Men så blir jeg skikkelig svett av styrketrening også da! 

Jeg kom over kneiken ved å finne øvelsene jeg liker, se fremgangen, og i tillegg ha motivasjon. 
Min motivasjon er både å stramme opp kroppen, men også for å kunne løpe mer. 
I starten var motivasjonen å bli smertefri, for det gjorde vondt sitte på kontoret hele dagen, skuldrene verket, ryggen verket, knærne verket. Gjorde enkle rehab-øvelser i starten for å få kroppen til å fungere, men etter hvert som smertene forsvant, og jeg kjente at jeg fungerte bedre i hverdagen, så økte jeg på litt, og så litt mer, og plutselig så både så og kjente jeg endringene, og nå elsker jeg være på treningssentret! 
Løpingen er mer for å komme meg ut i frisk luft, og for å tømme hodet. 

Og kostholdet endret seg egentlig automatisk jo mer jeg har trent. 
Jeg begynte øke på med proteiner for å få bedre fremgang, og da ble andre ting byttet ut. I stede for en rømmedressing bruker jeg for eksempel dressing av yoghurt eller fetaost. Mye rødt kjøtt er byttet ut med kylling for å øke inntak av protein. 
Brødfrokosten er byttet ut med omelett. 
Og med mye mer proteiner i kosten, så har søtsuget dempet seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mange gode argument her! Takk 😄

Tips til hvordan jeg kan komme over kneika og faktisk like det? For nå hater jeg det, men skjønner at jeg må prøve…

Hva er det som gjør at du hater det? Og hva er det du faktisk gjør? 

En vanlig nybegynnerfeil er å trene litt uten mål og mening. Altså ikke ha noen plan for øvelser, eller bare gjøre øvelser på måfå, og ikke minst, å ikke logge. 

Jeg anbefaler å følge et program, og å logge. 

Et godt program for nybegynnere er for eksempel Stronglifts. https://stronglifts.com/

Logging kan du enten gjøre i en app, eller i en god gammeldags papirbok. 

Anonymkode: 998fd...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (4 minutter siden):

For min del er styrketrening helt grunnleggende for å kunne drive med utholdenhetstrening. 
Men så blir jeg skikkelig svett av styrketrening også da! 

Jeg kom over kneiken ved å finne øvelsene jeg liker, se fremgangen, og i tillegg ha motivasjon. 
Min motivasjon er både å stramme opp kroppen, men også for å kunne løpe mer. 
I starten var motivasjonen å bli smertefri, for det gjorde vondt sitte på kontoret hele dagen, skuldrene verket, ryggen verket, knærne verket. Gjorde enkle rehab-øvelser i starten for å få kroppen til å fungere, men etter hvert som smertene forsvant, og jeg kjente at jeg fungerte bedre i hverdagen, så økte jeg på litt, og så litt mer, og plutselig så både så og kjente jeg endringene, og nå elsker jeg være på treningssentret! 
Løpingen er mer for å komme meg ut i frisk luft, og for å tømme hodet. 

Og kostholdet endret seg egentlig automatisk jo mer jeg har trent. 
Jeg begynte øke på med proteiner for å få bedre fremgang, og da ble andre ting byttet ut. I stede for en rømmedressing bruker jeg for eksempel dressing av yoghurt eller fetaost. Mye rødt kjøtt er byttet ut med kylling for å øke inntak av protein. 
Brødfrokosten er byttet ut med omelett. 
Og med mye mer proteiner i kosten, så har søtsuget dempet seg. 

For et bra svar- takk ❤️

liker det du skriver her og det ga meg motivasjon. Liker spesielt det med at kostholdet kom mer automatisk når du trente og at søtsug dempet seg! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det som gjør at du hater det? Og hva er det du faktisk gjør? 

En vanlig nybegynnerfeil er å trene litt uten mål og mening. Altså ikke ha noen plan for øvelser, eller bare gjøre øvelser på måfå, og ikke minst, å ikke logge. 

Jeg anbefaler å følge et program, og å logge. 

Et godt program for nybegynnere er for eksempel Stronglifts. https://stronglifts.com/

Logging kan du enten gjøre i en app, eller i en god gammeldags papirbok. 

Anonymkode: 998fd...100

Jeg føler meg dum, føler jeg ser rar ut. 
Føler også at f eks knebøy, det klarer jeg ikke, det er fælt. Så det er en sammenheng i det. 
Og jeg trener bare litt på måfå… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg føler meg dum, føler jeg ser rar ut. 
Føler også at f eks knebøy, det klarer jeg ikke, det er fælt. Så det er en sammenheng i det. 
Og jeg trener bare litt på måfå… 

Jeg trener fortsatt litt på måfå, jeg har ikke noen konkrete programmer for styrke. Jeg bruker de apparatene som er ledig. 

Knebøy klarer jeg, men selv flere PT'er og fysioterapeut har prøvd hardt for å klare få meg til å gjøre utfall riktig, det går bare ikke. Jeg har styrken til å skulle klare det, men jeg får ikke til bevegelsene, uansett hvor mye veiledning jeg har. 
Situps også. Det går bare ikke. Det er ikke fordi det er tungt, kroppen min bare er ikke med på akkurat de bevegelsene. 

Men en ting jeg har lært etter hvert, er at alle gjør ulike øvelser, og ingen følger egentlig med på andre. 
Det er utallige mennesker på senter som holder på trene seg opp etter skader, og dermed gjør svært lette øvelser. 
Selv de som er godt trent gjør også helt grunnleggende øvelser ofte. 
Jeg snakket litt med en som er svært godt trent. Da snakker vi overarmer større enn lårene mine. Han sliter tidvis med betennelse i albue og da bruker han øvelser med 0,5-1 kg vekter, selv om han ser ut som en bodybuilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips til hvordan jeg kan komme over kneika og faktisk like det?

Jeg måtte bare akseptere at jeg aldri kommer til å like det, så jeg har en PT som setter opp et helkropps-program for meg som vi bytter hver 3-4 mnd. Så super-setter jeg (betyr at jeg gjør en annen øvelse mellom hver øvelse sånn at jeg slipper å vente for å hente meg inn) sånn at jeg er ferdig på 30-40 min hver gang. 

Anonymkode: 9527c...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid tenkt at det beste er å bli svett og forbrenne alle kiloene…

Men- det er så mange som liker styrketrening, og det er vel en grunn til det? Er det slik at styrke er vel så bra som løping for å gå ned i vekt? 
Enda en ting, hvor lenge må man drive med styrke for at man ser resultat? 

Ser du allerede har fått endel svar så mulig dette bare blir gjentagelse. 

Styrketrening har en rekke fordeler - økt styrke, økt mestring, mindre løs skinn og tomhet i forbindelse med vektnedgang, mindre beinskjørhet, bedre kapasitet i hverdagen, bedre styrket til å møte motgang som sykdom osv..... 

Om det er vell så bra som løping er vell litt omdiskutert men i utgangspunktet så kommer det ann på økta. La oss si du forbrenner 200 kcal på ei løpeøkt, da er det enkelt sett det du har forbrent. Ved ei styrkeøkt hvor du forbrenner 200 kcal, så vil du har ei mye større etterforbrenning enn ved løping. Altså for enkelhetskyld 200 kcal løping = 200 kcal. 200 kcal styrkeøkt = 400 kcal. 

I tillegg øker muskelmasse den totale forbrenningen. Så jo mere muskeler jo høyere forbrenning. For enkelhetsskyld - hvile forbrenning uten styrke trening = 1700 kcal. Med styrke trening og økt muskelmasse = 2000 kcal.

Hvor lenge man må drive på for å få resultater? Hvis du er rimelig utrent/svak vil du mer eller mindre merke forskjell momentant. Har man allerede et god grunnlag er det gjerne litt seigere. 

Gir man det 2-3 mnd med 2-3 strukturerte styrkeøkter i uka vil jeg si man har ett godt resultat og bygge seg videre på. 

Hva er mest effektivt for vektnedgang? 

Ved ren styrketrening og lite utholdenhetstrening kan man oppleve og ikke gå ned i vekt selvom buksene stadig passer bedre. Muskler er mindre i volum enn fett ( om det gir mening). Mange bytter rett og slett ut det usunne fette på kroppen med sunn muskelvekst uten at det nødvendigvis synes på vekten.

Det åpenbare svaret er at kombinasjonen kosthold, utholdenhetstrening og styre er all time alfa omega. 

Dog ønsker du bare vektnedgang enkelt å greit, på kortest tid. Vil utholdenhetstrening og kosthold ha mest å si. 

Samtidig er skaderisikoen stor ved bare utholdenhetstrening uten innslag av styrke. 

Anonymkode: 4fa8b...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...