AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #41 Del Skrevet 29. august 2023 Blizz1 skrev (15 timer siden): Jo. Man får ikke døpes uten at man er registrert i folkeregisteret. Jeg kverulerer ikke. Og de kan ikke bare endre et registrert navn et par dager før dåpen. (Mistenker dog at dette bare er en trolletråd) Jeg kjenner et tilfelle, dog 16 år siden, der barnet ble døpt, og noen måneder senere fikk foreldrene purring fra folkeregisteret på at de ikke hadde sendt inn navnemelding. Anonymkode: d14a2...a45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #42 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg mistenker også det Og er du sikker på at man ikke kan døpes før man registrerer navn i folkeregister? Gjelder det eventuelt kun i statskirken kanskje? Anonymkode: e6fcd...987 Man har en viss frist for å melde inn navn til folkeregisteret - og de godkjenner eller avviser navnet. Dersom ikke noen melder inn noe navn, blir barnet med sitt tildelte personnr hetende et tilfeldig gutte eller jentenavn og morens etternavn - før var dette Kari og Ola, jeg vet ikke hvordan de velger navn nå. Jeg tror denne fristen er ca 6 mnd, så du rekker absolutt å døpe deg før det. Men presten har også adgang til å nekte å lese opp upassende navn, og reg det på dåpsattest ( selv om dette nok veldig sjeldent forekommer), så det er hindringer overalt 😅 Anonymkode: 0cb9d...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #43 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har en viss frist for å melde inn navn til folkeregisteret - og de godkjenner eller avviser navnet. Dersom ikke noen melder inn noe navn, blir barnet med sitt tildelte personnr hetende et tilfeldig gutte eller jentenavn og morens etternavn - før var dette Kari og Ola, jeg vet ikke hvordan de velger navn nå. Jeg tror denne fristen er ca 6 mnd, så du rekker absolutt å døpe deg før det. Men presten har også adgang til å nekte å lese opp upassende navn, og reg det på dåpsattest ( selv om dette nok veldig sjeldent forekommer), så det er hindringer overalt 😅 Anonymkode: 0cb9d...c03 Jeg trodde de fikk Gutt og Pike registrert? Anonymkode: e6fcd...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. august 2023 #44 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Maken til kverulering da. Dåpen er ofte da man får navnet i en religiøs og sosial sammenheng, ingen av slektningene vet hva som står i folkeregistret. Det er lettere å kunne ombestemme seg før barnet er døpt, enten det står i folkeregistret eller ikke (og kanskje gjør det ikke det enda). Anonymkode: e6fcd...987 Tull og tøys. Barnet får navnet når foreldrene forteller hva det skal hete. Facebook har større betydning enn kirken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #45 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg trodde de fikk Gutt og Pike registrert? Anonymkode: e6fcd...987 Det stemmer. Barnet blir stående som Mor Morsens gutt (eller pike), slik det ble registrert da det ble tildelt fødselsnr. Så purres foreldrene til de melder inn navnet. (Det er en myte at barnet får det navnet som er mest brukt på stedet der det bor, om noen har hørt det.) Anonymkode: a2f71...e3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #46 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg trodde de fikk Gutt og Pike registrert? Anonymkode: e6fcd...987 Det kan godt være at er riktig 😊 vi har alltid hørt hjemme om en kusine til bestemor som kalles Tulla, men på papiret heter Kari fordi de glemte å sende inn navn, og så ble hun bare hetende dette.. men dette er mange mange år siden, så ikke sikkert det blir brukt nå lenger. Anonymkode: 0cb9d...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #47 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan godt være at er riktig 😊 vi har alltid hørt hjemme om en kusine til bestemor som kalles Tulla, men på papiret heter Kari fordi de glemte å sende inn navn, og så ble hun bare hetende dette.. men dette er mange mange år siden, så ikke sikkert det blir brukt nå lenger. Anonymkode: 0cb9d...c03 Mulig det var annerledes før (kanskje det ikke var noen faste regler heller), men det høres ut som noe foreldtene bare sa uten at det var sant (det kan være flere grunner til det). Anonymkode: e6fcd...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #48 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mulig det var annerledes før (kanskje det ikke var noen faste regler heller), men det høres ut som noe foreldtene bare sa uten at det var sant (det kan være flere grunner til det). Anonymkode: e6fcd...987 Altså at de kanskje løy om grunnen til at hun het noe annet på papiret Anonymkode: e6fcd...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #49 Del Skrevet 29. august 2023 Jeg skal kalle min datter Snitzelia. Har tysk familie, så,syns det passer bra. Anonymkode: 9e6f0...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #50 Del Skrevet 29. august 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Man har en viss frist for å melde inn navn til folkeregisteret - og de godkjenner eller avviser navnet. Dersom ikke noen melder inn noe navn, blir barnet med sitt tildelte personnr hetende et tilfeldig gutte eller jentenavn og morens etternavn - før var dette Kari og Ola, jeg vet ikke hvordan de velger navn nå. Jeg tror denne fristen er ca 6 mnd, så du rekker absolutt å døpe deg før det. Men presten har også adgang til å nekte å lese opp upassende navn, og reg det på dåpsattest ( selv om dette nok veldig sjeldent forekommer), så det er hindringer overalt 😅 Anonymkode: 0cb9d...c03 Det er tull, det blir bare gutt/pike mors etternavn. Og i følge skatteetaten har det alltid vært slik. Anonymkode: c0004...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #51 Del Skrevet 29. august 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan godt være at er riktig 😊 vi har alltid hørt hjemme om en kusine til bestemor som kalles Tulla, men på papiret heter Kari fordi de glemte å sende inn navn, og så ble hun bare hetende dette.. men dette er mange mange år siden, så ikke sikkert det blir brukt nå lenger. Anonymkode: 0cb9d...c03 Eller så er det så gammelt at det var presten og ikke skatteetaten som ga navn Anonymkode: c0004...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #52 Del Skrevet 29. august 2023 Mjalloh skrev (18 timer siden): Ungene i barnehagene om dagen heter både Olympia, Octavia (bil), og nova diamante (altså stjernediamant). Synd å si det, men er ikke sikkert på om niesa di kommer til å skille seg så mye ut som først antatt 😅 Men jeg er enig med deg. Man bør gi barnet ett navn det er mulig å få seg en jobb med! Man får jobb med alle mulige rare navn. Navn har INGENTING med jobbmuligheter å gjøre. Anonymkode: 2df10...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #53 Del Skrevet 29. august 2023 Anna Frikadella skal sikkert gå i barnehager med Oliander Leander og Matheo Leander, så det ordner seg. 🤡 Anonymkode: 31c4d...961 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 29. august 2023 #54 Del Skrevet 29. august 2023 Ja, siiiiikkert. Du vet at barn ikke får navnet sitt ved dåpen, ikke sant? Forsøk en gang til... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 29. august 2023 #55 Del Skrevet 29. august 2023 Skopuss skrev (1 time siden): Aaah, ja det stemmer, blander de to 😆 Vet ikke om kjøttkake er et bedre mellomnavn though 😅 Enig. Det virker som en slags trend å finne opp merkelige ting som navn på barna. Selv er jeg glad for at mine foreldre ikke var rammet av slik galskap. Jeg liker mitt korte og vanlige navn, og dessuten kunne jeg ha forandret det selv om jeg ville som voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #56 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså at de kanskje løy om grunnen til at hun het noe annet på papiret Anonymkode: e6fcd...987 Nei, altså Tulla er jo et kjælenavn, hun heter Kari. Men det var ikke menigen at hun skulle hete det, så det stemmer nok at hun fikk det tildelt. Så burde jo selvfølgelig foreldrene endret det, men det ble visst bare aldri gjort. Dette var tilbake på 30-tallet, så kanskje det bare var den lokale presten eller lensmannen som tilslutt fylte ut og sendte inn? 😅 Jeg vet ikke hvordan folkeregisteret fungerte i den tiden 😊 Selvfølgelig kan historien være overdreven også. Anonymkode: 0cb9d...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #57 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller så er det så gammelt at det var presten og ikke skatteetaten som ga navn Anonymkode: c0004...622 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, altså Tulla er jo et kjælenavn, hun heter Kari. Men det var ikke menigen at hun skulle hete det, så det stemmer nok at hun fikk det tildelt. Så burde jo selvfølgelig foreldrene endret det, men det ble visst bare aldri gjort. Dette var tilbake på 30-tallet, så kanskje det bare var den lokale presten eller lensmannen som tilslutt fylte ut og sendte inn? 😅 Jeg vet ikke hvordan folkeregisteret fungerte i den tiden 😊 Selvfølgelig kan historien være overdreven også. Anonymkode: 0cb9d...c03 Ja, jeg begynte også å lure på om det kan ha vært presten som tok en sjefsavgjørelse til slutt 😊 såg ikke kommentaren din før etterpå Anonymkode: 0cb9d...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #58 Del Skrevet 29. august 2023 21 hours ago, Mjalloh said: Ungene i barnehagene om dagen heter både Olympia, Octavia (bil), og nova diamante (altså stjernediamant). Synd å si det, men er ikke sikkert på om niesa di kommer til å skille seg så mye ut som først antatt 😅 Men jeg er enig med deg. Man bør gi barnet ett navn det er mulig å få seg en jobb med! Nå er jeg litt romersk historie-nerd, men Octavia var jo leeeenge et vanlig navn. Jeg synes det er ganske kult. Octavia er like romersk som Marius og Magnus. Ser ikke problemet. Anonymkode: 1944d...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mjalloh Skrevet 30. august 2023 #59 Del Skrevet 30. august 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Man får jobb med alle mulige rare navn. Navn har INGENTING med jobbmuligheter å gjøre. Anonymkode: 2df10...fd3 Jo, det har dessverre det. Dette er ikke noe jeg er enig i at det skal ha, men dessverre. Både mennesker med utenlandslydende navn, og folk med 'prins/prinsesse-navn' stiller dessverre svakere ved søknad på jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #60 Del Skrevet 30. august 2023 Jeg tror du tuller. Men hvis det er sant, er det virkelig et merkelig navn å finne på. Jeg bor i Danmark og her vil det være akkurat som å døpe et barn Kjøttkaka. Anonymkode: f481c...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå