AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #61 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Okey, si jeg bor i Oslo, hvor får jeg tak i det? Og min søster i Alta, hvor får hun tak i det? Anonymkode: f1e25...dc7 På butikken? Anonymkode: d7ae6...ba8 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #62 Skrevet 31. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: I Norge har vi lite data på dette, med i USA står upasteurisert melk for ca 130 tilfeller av matforgiftning i året. Østers står for 80.000 tilfeller av matforgiftning i året. Den største kilden til matforgiftning er faktisk grønnsaker. Data fra CDC i USA: Østers og grønnsaker blir ansett som trygt... Det er flere som blir syke og dør av romanosalat enn av upasteurisert melk. Andre salater er også kilden til mange matforgiftninger. Er er det noen som anbefaler at man ikke skal spise rå salat eller rå grønnsaker? Eller ikke spise rå østers? Man kan bli syk av alt, også upasteurisert melk. Men upasteurisert melk er trygt i forhold til mange andre matvarer. Anonymkode: 72d56...cee Men altså tenk litt da. Grunne til at det er så få som matforgiftes av melk er jo nettopp fordi den pasteuriseres. De aller fleste som drikker melk drikker jo pasteurisert melk (i USA som tallene dine er fra) Det anbefales dessuten å vaske grønnsaker og salat før man spiser det, og i en del land anbefales det faktisk at man dropper rå grønnsaker og salat helt. Nettopp pga fare for matforgiftning. I Norge er det ikke Salmonella på salaten. Anonymkode: 54d71...e25 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #63 Skrevet 31. august 2023 Og at det er en viss fare for matforgitning ved å spise østers er vel ikke så ukjent. Men folk skriver heller ikke på forum og sier at folk må forte seg ut og spise rå østers pga helsefordelene og at spesielt barn og gravide bør bøtte innpå med rå østers. Anonymkode: 54d71...e25
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #64 Skrevet 31. august 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Dette har jo vært grundig utredet og svaret på det første er JA og på det andre NEI. Anonymkode: 2c60c...d70 Aner ikke om det finnes tall fra Norge. Men om det i USA, hvor man mange steder kan kjøpe upasteurisert melk i butikk, er 130 tilfeller av sykdom i året, så er definitivt sjansen for å bli syk av det ekstremt liten. Jeg har ikke satt meg inn i alt som finnes av studier på upasteurisert melk. Men jeg har i bakhodet at det ikke er så lenge siden forskningen sa at vi må begrense egg fordi de har mye kolesterol. Det er heller ikke lenge fett generelt burde begrenses. Flere studier har vist helsegevinster av rødvin. Kunstige søtningsmidler, tilsetningsstoffer, plantevernmidler osv kommer og går. Noen regnes som trygge en stund før de forbys. Andre tillates i større mengder hvis forskning viser at de er tryggere enn antatt. Så jeg har ingen tro på at kunnskapen om meieriprodukter og deres virkning er ferdig og fullkommen. Anonymkode: 088b7...6bd 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #65 Skrevet 31. august 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: På butikken? Anonymkode: d7ae6...ba8 Du tror jeg får kjøpt upasteurisert melk i butikken? Anonymkode: f1e25...dc7
Gamerface Skrevet 31. august 2023 #66 Skrevet 31. august 2023 (endret) Søtmelk= helmelk Endret 31. august 2023 av Gamerface
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #67 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aner ikke om det finnes tall fra Norge. Men om det i USA, hvor man mange steder kan kjøpe upasteurisert melk i butikk, er 130 tilfeller av sykdom i året, så er definitivt sjansen for å bli syk av det ekstremt liten. Jeg har ikke satt meg inn i alt som finnes av studier på upasteurisert melk. Men jeg har i bakhodet at det ikke er så lenge siden forskningen sa at vi må begrense egg fordi de har mye kolesterol. Det er heller ikke lenge fett generelt burde begrenses. Flere studier har vist helsegevinster av rødvin. Kunstige søtningsmidler, tilsetningsstoffer, plantevernmidler osv kommer og går. Noen regnes som trygge en stund før de forbys. Andre tillates i større mengder hvis forskning viser at de er tryggere enn antatt. Så jeg har ingen tro på at kunnskapen om meieriprodukter og deres virkning er ferdig og fullkommen. Anonymkode: 088b7...6bd Så du aner ikke hva du snakker om og bare synser i vilden sky. Prøv å tenk på dette, da: upasteurisert melk er i motsetning til de andre tingene du nevner, faktisk forbudt pga den enorme helserisikoen. Selv ved gjentatte undersøkelser for å se om det kan tillates. Det bør si litt om hvor utrolig mye større risiko det har. Anonymkode: 2c60c...d70 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #68 Skrevet 31. august 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Så du aner ikke hva du snakker om og bare synser i vilden sky. Prøv å tenk på dette, da: upasteurisert melk er i motsetning til de andre tingene du nevner, faktisk forbudt pga den enorme helserisikoen. Selv ved gjentatte undersøkelser for å se om det kan tillates. Det bør si litt om hvor utrolig mye større risiko det har. Anonymkode: 2c60c...d70 "Enorm helserisiko" når det er 130 tilfeller i året i et land med mer enn tre hundre millioner innbyggere. At noe er forbudt sier dessverre ikke så mye om hverken relativ eller absolutt risiko. Upasteurisert melk har for øvrig aldri vært forbudt. Det er kun organisert eller aktivt salg som ikke er lovlig. Det er 100% lovlig for meg å kjøpe melk rett fra tanken (noe jeg forresten også gjør). Tror også du skal lete lenge etter melkebønder som ikke drikker sin egen melk fersk og også gir den til ungene. Anonymkode: 088b7...6bd 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #69 Skrevet 31. august 2023 Drikker ikke kumelk. 💚 Anonymkode: 36a1e...3b2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #70 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men altså tenk litt da. Grunne til at det er så få som matforgiftes av melk er jo nettopp fordi den pasteuriseres. De aller fleste som drikker melk drikker jo pasteurisert melk (i USA som tallene dine er fra) Det anbefales dessuten å vaske grønnsaker og salat før man spiser det, og i en del land anbefales det faktisk at man dropper rå grønnsaker og salat helt. Nettopp pga fare for matforgiftning. I Norge er det ikke Salmonella på salaten. Anonymkode: 54d71...e25 Det blir solgt mye upasteurisert melk i USA. Upasteurisert melk er lov i flere stater enn det er ulovlig. Lovlig i 29 stater og ulovlig i 21 stater. (kilde) I 2007 drakk ca 10 millioner amerikanere jevnlig upasteurisert melk. Bruken av upasteurisert melk har økt de siste årene. Upasteurisert melk er også lovlig i de fleste europeiske land. Det er lovlig i England, Frankrike, Tyskland, Sveits, Belgia, Nederland, Danmark og Sverige blant annet. De krever bare at det er merket med upasteurisert. Anonymkode: 72d56...cee 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #71 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Så du aner ikke hva du snakker om og bare synser i vilden sky. Prøv å tenk på dette, da: upasteurisert melk er i motsetning til de andre tingene du nevner, faktisk forbudt pga den enorme helserisikoen. Selv ved gjentatte undersøkelser for å se om det kan tillates. Det bør si litt om hvor utrolig mye større risiko det har. Anonymkode: 2c60c...d70 Ca 130 tilfeller i året på ca 10 millioner mennesker som drikker melk jevnlig i USA er en "enorm helserisiko"? Vi har en veldig forskjellig definisjon av "enorm helserisiko". Anonymkode: 72d56...cee 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #72 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ca 130 tilfeller i året på ca 10 millioner mennesker som drikker melk jevnlig i USA er en "enorm helserisiko"? Vi har en veldig forskjellig definisjon av "enorm helserisiko". Anonymkode: 72d56...cee * Drikker jevnlig upasteurisert melk, mente jeg å skrive. Anonymkode: 72d56...cee 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #73 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det anbefales dessuten å vaske grønnsaker og salat før man spiser det, og i en del land anbefales det faktisk at man dropper rå grønnsaker og salat helt. Nettopp pga fare for matforgiftning. Anonymkode: 54d71...e25 Kilde på at noen land anbefaler innbyggerne sine å droppe rå grønnsaker og salat helt? Jeg finner ingenting på dette. Anonymkode: 72d56...cee 3
MariaIsabel Skrevet 1. september 2023 #74 Skrevet 1. september 2023 Drikker ca 1 liter helmelk hver dag. Det samme gjør mannen. 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #75 Skrevet 1. september 2023 13 hours ago, MariaIsabel said: Drikker ca 1 liter helmelk hver dag. Det samme gjør mannen. Artig at kveg også er representert. Anonymkode: 17359...1c9
Anonymbruker*** Skrevet 1. september 2023 #76 Skrevet 1. september 2023 Dette er første gangen jeg hører uttrykket søtmelk faktisk. Jeg drakk alltid melk til brødmåltider i barndommen. Faset det sakte ut sent i tenårene. Motivasjonen da var vell en kombo av å ville unngå unødvendige kalorier og bruke mindre animalske produkter. Idag er jeg bare helt avvent, og har ikke drukket ett glass ren melk på flere år. Det går i vann og kaffe i hverdagen. Drikker av og til barrista kaffe m melk, kakao og en sjelden gang sjokomelk el en skål frokostblanding m melk. Bruker soyamelk til matlaging for å slippe å kaste melk som blir sur.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #77 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 11.29): Okey, si jeg bor i Oslo, hvor får jeg tak i det? Og min søster i Alta, hvor får hun tak i det? Anonymkode: f1e25...dc7 All kumelk du kjøper i butikken er pasteurisert. Er ikke lovlig å selge ubehandlet melk i dagligvare. Anonymkode: 1bcde...cc4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #78 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 22.04): Måtte le litt. Jeg er 40, vokste opp på Kefir og jeg og ungene drikker kefir/surmelk fortsatt 😅 (mulig 40 er «eldre folk» da, for noen) Anonymkode: 1eec6...049 Altså det finnes langt flere surmelk varianter enn søtmelk. Med eller uten smak. Så det er neppe bare pasientene på sykehjem som drikker dette😅 Selv elsker jeg å starte dagen med Biola naturell og litt appelsinjuice oppi😋 Biola med smak blir for søtt. Sånn sett var de jo disse melkesortene som burde kalles ‘søtmelk’ ikke vanlig standard kumelk. Anonymkode: ccda5...695
Flintis Skrevet 1. september 2023 #79 Skrevet 1. september 2023 Drakk ca 1 liter om dagen. Har sluttet med melk og kaffe, tåler det fint, men tror blodårene virker bedre uten. 1
AnonymBruker 42 Skrevet 1. september 2023 #80 Skrevet 1. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 20.43): Jeg drikker en halvliter om dagen, syns det er veldig godt. Hvorfor drikker du det eller ikke? Anonymkode: a144b...002 "Søtmelk" Hvor gammel er du, og bruker du "dongeri-bukser"? Neida... Ja - jeg drikker "søtmelk"... Ikke så ofte som før, men jeg må ha det til noen ting... Jeg drikker det ikke så ofte fordi jeg håper og tror det kanskje kan være med på å forme dyrevelferden her i Norge litt Edith. Drikker "surmelk" også, da... Endret 1. september 2023 av AnonymBruker 42 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå