Gå til innhold

Drikker du søtmelk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er nok pasteuriseringen som endrer melkeproteinet og gjør at du reagerer på det. Det er godt mulig at du tåler upasteurisert melk (gårdsmelk). Jeg hører om maaange som ikke tåler proteinet fra kjøpemelk (pasteurisert), men de tåler proteinet fra gårdsmelk (upasteurisert). To tantebarn reagerte på pasteurisert melk med utslett, tretthet og fordøyelsesproblemer, men de tålte upasteurisert melk. De vokste det av seg da de var 4-5 år.

Nei, det er ikke mye hormoner i melk. Det er feilinfo som veganere gladelig sprer. Korn og belgfrukter (soya for eksempel) påvirker hormoner mange tusen ganger mer enn melk, opptil mange millioner ganger mer. 

Hormones_in_foods-oyt.jpg

Anonymkode: 88e47...374

Du igjen! Slutt å spre helseskadelige feilinformasjon! Og så barn av alle ting, barn kan få livstruende tilstander av å drikke upasteurisert melk. At du ikke skammer deg!

Anonymkode: 2c60c...d70

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes rett og slett ikke melk smaker godt.

Spiser yoghurt, Skyr, cottage cheese, gulost og rømme/kesam, men å drikke melk klarer jeg rett og slett ikke. Både smak og konsistens.

Bruker i matlaging, da.

Anonymkode: 7ebf1...b3b

• Hjerte 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok pasteuriseringen som endrer melkeproteinet og gjør at du reagerer på det. Det er godt mulig at du tåler upasteurisert melk (gårdsmelk). Jeg hører om maaange som ikke tåler proteinet fra kjøpemelk (pasteurisert), men de tåler proteinet fra gårdsmelk (upasteurisert). To tantebarn reagerte på pasteurisert melk med utslett, tretthet og fordøyelsesproblemer, men de tålte upasteurisert melk. De vokste det av seg da de var 4-5 år.

Nei, det er ikke mye hormoner i melk. Det er feilinfo som veganere gladelig sprer. Korn og belgfrukter (soya for eksempel) påvirker hormoner mange tusen ganger mer enn melk, opptil mange millioner ganger mer. 

Hormones_in_foods-oyt.jpg

Imponerende å skrive så mye bullshit i ett innlegg. 

Anonymkode: 17359...1c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg drikker en del melk, dog mindre nå da jeg prøver å gå ned i vekt. Melk er sunt og bra, men det blir en del kalorier om man drikker 1 liter daglig 😅 1 glass om dagen er det jeg nå får i meg.

Melk er faktisk en bedre hydrator enn vann, så det ligger noe i at jeg tørster etter melk 😋

Anonymkode: 6adda...bd7

Skrevet
On 8/28/2023 at 11:35 PM, AnonymBruker said:

Pasteurisert melk, hvor i helvete skulle man fått tak i det, om man så ønsket det... Så denne diskusjonen blir rimelig hypotetisk for de fleste av oss uten gårdsdrift-naboer (?) 

Anonymkode: f1e25...dc7

Pasteurisert melk er vel lett å få tak i ❤️

Anonymkode: 0688b...895

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært i fjøs og sett hvor mye avføringer kuer har oppetter bein og jur. Samt hvor skittent det er. Jeg har nok ikke tenkt å drikke upasteurisert melk med det første. Pluss at det er alltid en risiko for å bli syk av det.

Nei, holder meg til alternative melker dersom jeg absolutt skal lage noe som har melk i seg

Anonymkode: a3bb6...b43

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er en grunn for at det faktisk er ulovlig for de fleste å selge upasturisert melk. Det kommer med advarsler fra mattilsynet.

Man kan kjøpe det direkte fra bonden, om man finner noen som selger. Men det er faktisk ikke lov for en bonde og ha «regelmessige kunder»; «Det er likevel ikke lov å selge rå melk regelmessig til turister eller andre privatpersoner«

Det er ikke anbefalt for barn, gravide og andre med svekket imunforsvar å drikke slik melk, og det er direkte farlig å gå rundt å anbefale dette til alle og enhver.

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/melk-og-meieriprodukter/ra-melk-bor-varmebehandles

Anonymkode: 6adda...bd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn er nok de som vil tåle upasteurisert melk best av alle. Har du sett hva en en baby putter i munnen av hybelkaniner og småstein og smokker som har ligget på gangen? :D

Anonymkode: 088b7...6bd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn er nok de som vil tåle upasteurisert melk best av alle. Har du sett hva en en baby putter i munnen av hybelkaniner og småstein og smokker som har ligget på gangen? :D

Herregud. Du aner ikke hva du snakker om, du kan ikke sammenligne litt møkkete flater med smitte av e-coli, listeriose, campylobakteriose, hemolytisk uremisk syndrom (livstruende tilstand) og stafylokokker. Barn vil rammes ekstra hardt av alt dette pga et umodent immunsystem. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Okey, si jeg bor i Oslo, hvor får jeg tak i det? 

Og min søster i Alta, hvor får hun tak i det? 

Anonymkode: f1e25...dc7

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud. Du aner ikke hva du snakker om, du kan ikke sammenligne litt møkkete flater med smitte av e-coli, listeriose, campylobakteriose, hemolytisk uremisk syndrom (livstruende tilstand) og stafylokokker. Barn vil rammes ekstra hardt av alt dette pga et umodent immunsystem. 

Er det selve melka du tenker er så full av smittestoffer da? Med tanke på at både jur og utstyr vaskes godt? Det kan jo tenkes at de vil bli syke om de drikker direkte fra en møkkete spene, men da tåler de neppe å være i et fjøs i det hele tatt. Rart at så mange barn overlever på gårder :)

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det selve melka du tenker er så full av smittestoffer da? Med tanke på at både jur og utstyr vaskes godt? Det kan jo tenkes at de vil bli syke om de drikker direkte fra en møkkete spene, men da tåler de neppe å være i et fjøs i det hele tatt. Rart at så mange barn overlever på gårder :)

Det er ikke jeg som tenker noe som helst, det er vurderingen til folkehelseinstituttet: 

"I forbindelse med forslaget til forskriftsendring fra Mattilsynet i 2010, som skulle åpne for omsetting av mer upasteurisert melk og fløte enn i dag, ble det foreslått en rekke tiltak for å redusere risikoen for smitte.

Veterinærinstituttet og Folkehelseinstituttet vurderte hvor effektive disse tiltakene ville vært.

Konklusjonen var at tiltakene ikke ville vært tilstrekkelig til å forhindre smitte, fordi det uansett ville vært betydelig risiko for at:

• Antall E. coli-infeksjoner ville øke i takt med økt forbruk av upasteurisert melk og fløte, enten konsumert direkte eller brukt i matlaging.
  • Personer i risikogruppen ville være spesielt utsatt for alvorlig sykdom med E. coli-infeksjon eller bakteriesykdommen campylobacteriose.
  • Flere barn ville utvikle komplikasjonen HUS (hemolytisk uremisk syndrom), som er en livstruende tilstand.
  • Forekomst av den alvorlige infeksjonssykdommen listeriose ville øke, dersom rå melk ville blitt brukt i matlaging. Det samme gjelder matforgiftning forårsaket av stafylokokker.

Konklusjonen er at god melkehygiene ikke kan eliminere risiko for sykdomstilfeller forårsaket av konsum av upasteurisert melk eller fløte."

https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 23.09):

Det er fordi forskning har tilbakevist at det er noen helseforskjeller mellom dem. Begge danner det samme proteinet ved fordøyelse selv om det ikke er tilstede i den ene først.https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/forskeren-forteller-kanskje-djevelen-i-melka-ikke-er-sa-farlig/289913

Nå er det mange steder i verden hvor det selges både A1 og A2-melk, hvor folk har reagert på den ene og ikke den andre, så en forskjell er det tydeligvis. Det kan f.eks. være ulik påvirkning på kroppen å få tilført et protein i en form sammenlignet med om kroppen selv etter tilføring av et annet protein danner det samme proteinet selv.

Siden jeg har tålt noe melk, men ikke det som er kjøpt i butikk, så antar jeg at det enten er den ene typen jeg ikke tåler eller det at den er både pasteurisert og homogenisert.

Jeg kan f.eks. tåle litt Røros-smør, men tåler ikke Meierismør.

AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 23.17):

https://jerseymeieriet.no/produkt-kart

Takk :) Det er dessverre ikke utsalg her jeg bor, men går jo an å høre om en av butikkene her har mulighet til å ta inn, eller om folk jeg kjenner som av og til er på nærmeste utsalgssted kan kjøpe med litt så jeg får prøvd :)

Anonymkode: 54870...3f6

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Konklusjonen er at god melkehygiene ikke kan eliminere risiko for sykdomstilfeller forårsaket av konsum av upasteurisert melk eller fløte."

https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

Selvsagt kan man ikke eliminere risikoen. Spørsmålet er om sjansen for å bli alvorlig syk er så stor at folk flest alltid bør unngå det. Spesielt hvis det faktisk er slik at upasteurisert melk har helsefordeler som pasteurisert melk ikke har - noe jeg personlig tenker er sannsynlig.

• Nyttig 5
Skrevet

Nei, jeg drikker ikke melk. Altså melk i glass fra kartong. Kan spise ting som inneholder melk, som bakevarer og sånt, men altså ikke melk fra glass. Blir dårlig i magen av det. Kunne drikke det før, men det er mange år siden.

Egentlig synes jeg ikke å bare drikke melk fra glass er noe godt heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du igjen! Slutt å spre helseskadelige feilinformasjon! Og så barn av alle ting, barn kan få livstruende tilstander av å drikke upasteurisert melk. At du ikke skammer deg!

I Norge har vi lite data på dette, med i USA står upasteurisert melk for ca 130 tilfeller av matforgiftning i året. Østers står for 80.000 tilfeller av matforgiftning i året.
Den største kilden til matforgiftning er faktisk grønnsaker.

Data fra CDC i USA:

image.png.55abb9fe18eca4fbda438f70d71a1250.png

Østers og grønnsaker blir ansett som trygt... Det er flere som blir syke og dør av romanosalat enn av upasteurisert melk. Andre salater er også kilden til mange matforgiftninger. Er er det noen som anbefaler at man ikke skal spise rå salat eller rå grønnsaker? Eller ikke spise rå østers? Man kan bli syk av alt, også upasteurisert melk. Men upasteurisert melk er trygt i forhold til mange andre matvarer. 

Anonymkode: 72d56...cee

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I Norge har vi lite data på dette, med i USA står upasteurisert melk for ca 130 tilfeller av matforgiftning i året. Østers står for 80.000 tilfeller av matforgiftning i året.
Den største kilden til matforgiftning er faktisk grønnsaker.

Data fra CDC i USA:

image.png.55abb9fe18eca4fbda438f70d71a1250.png

Østers og grønnsaker blir ansett som trygt... Det er flere som blir syke og dør av romanosalat enn av upasteurisert melk. Andre salater er også kilden til mange matforgiftninger. Er er det noen som anbefaler at man ikke skal spise rå salat eller rå grønnsaker? Eller ikke spise rå østers? Man kan bli syk av alt, også upasteurisert melk. Men upasteurisert melk er trygt i forhold til mange andre matvarer. 

Anonymkode: 72d56...cee

Ja, fordi de pasteuriserer melken🤦Det blir som å si at siden det er så få som dør i bilulykker pga manglende beltebruk, mens mange dør pga høy fart så er det tryggere å kjøre uten belte enn å kjøre fort... 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spørsmålet er om sjansen for å bli alvorlig syk er så stor at folk flest alltid bør unngå det. Spesielt hvis det faktisk er slik at upasteurisert melk har helsefordeler som pasteurisert melk ikke har - noe jeg personlig tenker er sannsynlig.

Dette har jo vært grundig utredet og svaret på det første er JA og på det andre NEI. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt kan man ikke eliminere risikoen. Spørsmålet er om sjansen for å bli alvorlig syk er så stor at folk flest alltid bør unngå det. Spesielt hvis det faktisk er slik at upasteurisert melk har helsefordeler som pasteurisert melk ikke har - noe jeg personlig tenker er sannsynlig.

Men hva du personlig tenker er ikke så veldig viktig for oss andre. Hvis du kan vise til seriøs forskning som underbygger synspunktene dine blir det noe annet.

Anonymkode: f1416...0d7

• Liker 1
Skrevet

Hva er søtmelk? Jeg drikker sjeldent til aldri oboy og Litago osv. 

Anonymkode: d7ae6...ba8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...