Gå til innhold

Folk som tar seg til rette på gravplassen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Familie får lov til å pynte, det er de som er utenfor familie jeg ikke ønsker at skal pynte der.

Ts.

Anonymkode: 94542...792

Jeg tør faktisk ikke tenke på hvordan du forteller noen dette, og hvordan de kan føle det.

Anonymkode: 676ee...4f8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tør faktisk ikke tenke på hvordan du forteller noen dette, og hvordan de kan føle det.

Hva mener du med det? Er det ikke vi som familie som skal respekteres?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Alle skal respekteres...

Anonymkode: e5213...5a5

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Hvor har jeg sagt noe i nærheten av at familien ikke skal respekteres? Poenget mitt, og det ser ut til å være mange andre sitt også, er at det er flere som sørger, som ønsker å vise at de tenker på den døde. Du tar fra dem den muligheten.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ts

Hva med SØNNEN din??? Skal ikke han respekteres? Og drit og dra til alle andre som sørger over kompisen sin, liksom….

Anonymkode: 87013...4fa

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå ts. Jeg har en nevø som ble gravlagt i vår. En ung gutt. 
Min søster og mannen har plantet blomster og hatt ulike ting på grava. Det står en vase der som jeg bruker når jeg er der med blomster. Ellers har jeg tent lys. 
Jeg har ikke turt å ta med hjerte stein eller andre ting. Tror det er viktig at foreldrene får plante og ha det slik som de ønsker. 

Å sette blomster i vasen og tenne et lys er ok. Men å legge igjen ting som blir liggende har jeg ikke turt. Nettopp av den grunn ts beskriver. 
Ei mor i sorg er sterkt, så lurt å trø varsomt frem. 
Vi er alle forskjellig, 

Anonymkode: 85a91...b74

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nesten ille å si det men jeg tror nesten ikke det jeg leser. MITT mammahjerte hadde svulmet (gjør) over av takknemlighet for at andre også elsket mitt barn og ønsker å hedre, minnes og ikke ja…jeg kunne aldri nekte dem det. Vi møtes også der innimellom og jeg blir like emosjonell hver gang. Plutselig flytter de og det blir stille… som du ønsker. 

Anonymkode: e5784...04e

• Liker 7
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan forstå ts. Jeg har en nevø som ble gravlagt i vår. En ung gutt. 
Min søster og mannen har plantet blomster og hatt ulike ting på grava. Det står en vase der som jeg bruker når jeg er der med blomster. Ellers har jeg tent lys. 
Jeg har ikke turt å ta med hjerte stein eller andre ting. Tror det er viktig at foreldrene får plante og ha det slik som de ønsker. 

Å sette blomster i vasen og tenne et lys er ok. Men å legge igjen ting som blir liggende har jeg ikke turt. Nettopp av den grunn ts beskriver. 
Ei mor i sorg er sterkt, så lurt å trø varsomt frem. 
Vi er alle forskjellig, 

Anonymkode: 85a91...b74

Men du er voksen. Sønnens kamerater er unge og tenker kanskje ikke like langt. For mange er det kanskje deres første møte med sorg. De har kanskje aldri vært i en begravelse før.

Husker du ikke selv hvor sterke følelsene var på den tiden? Den første forelskelsen, den første kjærlighetssorgen.. Tenk hvordan den første sorgen overvelder den. Klart de har lyst til å vise omtanke for kameraten sin! Det er ikke alltid estetisk vakkert, smaken deres er umoden og ung. Men det er ekte! Og så kommer moren og nekter dem dette. 

Anonymkode: e5213...5a5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt barn og venner/bekjente la ting på graven.
Hadde jeg blitt rørt og glad, hoper det seg opp så kan man Såklart ta meg litt og litt. Men å ta bort ALT andre legger der og kun lar ditt stå der, synes jeg er respektløst av deg. 

Du oppfører deg som at du «eier» sønnen din, bare du som sørger og ingen andre skal få lov utenom deg. 

ja det er kjempe tøft og miste et barn men tenk på de som mistet kompisen sin også. Er ikke bare du som sørger her men de andre i hans krets! 

Anonymkode: 63a42...c2c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameratene vil jo bare minnes kompisen sin. De har også mistet en nær. Ikke bare du. 

Kusinen min sin datter opplevde motsatte. Hun la ned engler, steiner og lignende på hennes døde pappas grav. En far hun aldri fikk møtt. Besteforeldrene hennes fjernet det igjen. Sånn holdt de på i mange år. Det var vondt for jenta som savnet en pappa hun aldri hadde møtt og skapte mye splid i familien.

Anonymkode: f773b...ae0

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2023 at 11:27 PM, AnonymBruker said:

Ser det er mye kritikk av meg her, men heldigvis er det noen som ser det fra min side også. 

Kameraten jeg snakket med tok en telefon til meg ikveld og fortalte at han hadde tatt opp dette med resten av vennegjengen. Han prøvde å gi meg dårlig samvittighet føler jeg ved å si at de alle var lei seg for at de ikke kan legge fra seg det de ønsker på graven lenger. Han snakket om at de som vennegjeng har tenkt til å lage egen minneplass for sønnen min hvor de kan legge det de ønsker. 

Ts

Det sier vel sitt om at du kanskje har dratt der fot langt eller

Anonymkode: 0e0ad...633

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Familie får lov til å pynte, det er de som er utenfor familie jeg ikke ønsker at skal pynte der.

Ts.

Hvorfor setter du ikke pris på at din sønn hadde venner da han levde? Ikke alle er så heldige. De vil i tillegg hedre hans minne i stedet for å glemme han. Synes du er veldig urimelig her. 

Anonymkode: 20b3e...e9f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, krenkende utsagn og avsporinger. 

Matas, mod. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 0.10):

JEG syns det er respektløst. Heldigvis er det ikke noe jeg trenger å forholde meg til for alle vet at dette ikke er slik man gjør . Man legger ikke ting rundt på random graver. Man legger blomster hvis man skal legge noe. Og hvorfor må det vises at man har vært der? Det er da for egen del og egen bearbeidelse man besøker en grav, det er personlig og man trenger ikke vise det for all verden. 

Anonymkode: 57066...085

Det er jo ikke en random grav, det er en venns grav.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er forskjellige skikker. Noen legger ned blomster og ting på graven til venner andre gjør ikke det. Selv er jeg av den siste sorten og mener vel at dette får de som har grava ta seg av. 

Selv leser jeg på gravstenen og minnes de døde og gleder meg over en velstelt grav. 

Kanskje har vi blitt mer materialistiske som skal la ting tale for oss i sorgen?

Jeg vet ikke og vil ikke kalle det feil, bare uvant for meg.

Endret av Flintis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Duff skrev (11 timer siden):

Det er jo ikke en random grav, det er en venns grav.

Med random mener jeg utenom familien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (10 timer siden):

Ser at det er forskjellige skikker. Noen legger ned blomster og ting på gravee til venner andre gjør ikke det. Selv er jeg av den siste sorten og mener vel at dette får de som har grava ta seg av. 

Selv leser jeg på gravstenen og minnes de døde og gleder meg over en velstelt grav. 

Kanskje har vi blitt mer materialistiske som skal la ting tale for oss i sorgen?

Jeg vet ikke og vil ikke kalle det feil, bare uvant for meg.

Helt enig. Kanskje skolen kan gjøre en innsats her og snakke litt om sorg og sorgprosesser. Snakke om at sorg sitter i hjertet og hodet, ikke i materialistiske ting. For det er jo det sorgen dreier seg om. Lær ungene at de kan sitte /stå ved graven å tenke på den som ligger der eller gjøre noe helt annet ; f.eks sitte på et fredelig sted i naturen og tenke på gode minner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 17.02):

Hvordan reagerer dere på dette? Hvilke regler har dere for gravplassen til deres nære?

Ved gravstøtta til sønnen min så er det stadig noen som legger igjen engler, andre pyntegjenstander osv. Tanken er sikkert god, men jeg syntes det blir for mye og tar med meg tingene hjem. 
Jeg har blitt så lei av å rydde opp disse tingene som blir lagt der og snakket med en av kameratene hans om det. Jeg har latt to små engler fra oss i familien stå.

Jeg sier at graven er privat og at jeg vil bli spurt først om det skal settes noe annet enn blomster der. Han jeg snakket med sa at han syntes det er merkelig av meg og tingene er jo tegn på at folk var glad i sønnen min.

Det er jo jeg som eier graven og bestemmer dette? 

Men i alle dager. Det er da sønnen din sin grav ikke din. Synes oppførselen din er absurd og latterlig. Så lenge den er på en kirkegård så er den faktisk offentlig

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se så mye kjærlighet på sitt barns grav, må jo være toppen av lykke midt i sorgen. At andre mennesker er så glad i ens barn at de velger å legge igjen hilsener på grava, er fantastisk. 

Jeg håper at, hvis jeg skulle komme utfor en slik sorg, grava fylles opp av hilsener fra barnas venner og kjente. Jo mer rot og blomster, dess mer kjærlighet. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...