AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #1 Del Skrevet 28. august 2023 Ser på div sy-sider på facebook der folk spør om råd til ny symaskin. De får alltid råd om overlock maskin. Jeg har aldri vært borti overlock, men noe har jeg da lest om de, bl.a at de skjærer og syr i samme operasjon. Mine tanker da er at du skal ikke ha noe feilsøm da - hvis endel av stoffet allerede er klippet vekk av maskinen. Tar jeg feil her? Selv har jeg en 25 år gammel Janome maskin og er veldig fornøyd med den. Har fått med meg mange gode tips på disse sy-sidene som jeg også kan bruke med min maskin. Anonymkode: 3fd1a...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #2 Del Skrevet 28. august 2023 Overlock er veldig kjekt om du syr mye i jersey siden sømmene blir elastiske, men jeg vet om noen har satt den bort og syr alt med en vanlig maskin - og synes det gir penere plagg. Det er flinke og erfarne hobbysyere. Jeg er veldig fornøyd med en eldre pfaff, men glad jeg har overlock også. Den er allikevel ikke nødvendig. Anonymkode: 5c432...382 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #3 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser på div sy-sider på facebook der folk spør om råd til ny symaskin. De får alltid råd om overlock maskin. Jeg har aldri vært borti overlock, men noe har jeg da lest om de, bl.a at de skjærer og syr i samme operasjon. Mine tanker da er at du skal ikke ha noe feilsøm da - hvis endel av stoffet allerede er klippet vekk av maskinen. Tar jeg feil her? Selv har jeg en 25 år gammel Janome maskin og er veldig fornøyd med den. Har fått med meg mange gode tips på disse sy-sidene som jeg også kan bruke med min maskin. Anonymkode: 3fd1a...236 Jeg har eñ gammel janome som har en overlock lignende søm. Ta en ekstra titt i bruksanvisningen. Anonymkode: c5628...e5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #4 Del Skrevet 28. august 2023 Ja, det er en overlocker oppsummert. Hva skal du sy, ts? Jeg noterer meg at veldig mange i håndarbeids-kretser er mer opptatt av hvor raskt noe kan lages enn hvor godt det kan lages. Så man skryter mer av at man strikket/sydde etc noe på en dag heller enn at man brukte 3 uker og det nå sitter som støpt. Selv om det siste jo unektelig har størst bruksverdi, om det man lager skal brukes. (Mange strikker for strikkingen, ikke resultatet sin del, jeg antar det samme gjelder folk som syr) Når jeg syr ting selv foretrekker jeg at det er mer «ordentlig» enn fast-fasion. Derfor bruker jeg enten fransk søm eller (typisk på klær) jeg syr med et bredt søm-monn og så bretter jeg råkanten innunder en av de, og syr en søm til (sånn man gjør på dongeribukser fra butikken). Pene og solide sømmer. Og mye raskere på en vanlig symaskin, ironisk nok, enn sikksakk. Anonymkode: eec2f...fc6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #5 Del Skrevet 28. august 2023 Overlock er en vidunderlig maskin, men absolutt ikke nødvendig. Men det er vidunderlig å sy i jersey med en sånn maskin da. Det går dessuten an å koble ut kniven slik at den ikke kutter i stoffet. De fleste vanlige symaskiner har sømmen som kalles for falsk overlock, så du kan sy med den sømmen om du ikke har overlock. Da slipper du å sy først sikksakk og så rettsøm. Anonymkode: 8cfac...b1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #6 Del Skrevet 28. august 2023 Tusen takk for svar alle sammen Jeg tenkte å sy litt barneklær i jersey, men også fast stoff. Ellers tenkte jeg å prøve meg på disse toalettveskene. Har igrunnen bare lyst til å begynne å sy litt igjen. Har tidligere sydd bunad, fantasidrakt, kjoler, gardiner og endel lappeteknikk. Jeg er veldig pirkete, så jeg kan godt sitte en stund og pirke for å få det perfekt i mine øyne Ts Anonymkode: 3fd1a...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 28. august 2023 #7 Del Skrevet 28. august 2023 Overlock er veldig kjekt å ha! Det er en drøm å sy i jersey med den, men om du syr i vanlig fast bomull, er det lurt å ha en vanlig rettsøm innenfor. Sømmene blir finere og det ser mer profesjonelt ut, i 111åtillegg til at det går mye raskere å sy på kontra vanlig maskin. Om du bare syr til privat bruk, så holder det lenge med vanlig symaskin og falsk overlock (som de fleste symaskiner har), men om du ønsker et penere resultat: gå for overlock - du vil ikke angre 🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå