Mrs. B Skrevet 4. november 2002 #1 Skrevet 4. november 2002 Vi vurderer å kjøpe en bred "dobbel" dyne til dobbeltsenga vår - fordi vi alltid allikevel bare deler en dyne, mens den andre dyna blir liggende kald og ensom på den ene siden av sengen. Er det noen ulemper med en slik dyne? Hvor mye ca. koster de, og er det vanskelig og dyrt å finne dynetrekk til dem? Takk for svar!
Leo Skrevet 4. november 2002 #2 Skrevet 4. november 2002 Disse dynene er ofte på salg og du får en knall dundyne til ca. 2.000. Sengesettene er også ofte på salg og har mange ganger funnet flotte sengesett fra Høie etc. i "70%-kassen". Husk å ikke kjøpe for tykk dyne, da det blir varmere når man ligger to under den samme dynen. Ulempen er selvfølgelig at man "sloss" om dynen i søvne, men hvis dere likevel ligger under en enkel burde ikke dette være noe problem. Kan også være litt ubehagelig å dele dyne med noen når man f.eks er syk, men det kan jo løses ved å han ekstra dyne liggende. Mvh Leo
Gjest Zalomine Skrevet 4. november 2002 #3 Skrevet 4. november 2002 Vet at de selger slike dyner, og dynetrekk, på Ikea, der er jo ting somregel ikke drepende dyre (tingen med sengtøy fra ikea er at de har litt 'utradisjonelle størresler' så ofte må du ha sengtøy fra ikea til dyner fra ikea...) fordeler og ulemper.. vel, deler dere uansett bare en dyne er dette sikkert en god ide. Hos oss hadde det neppe funket, min samboer bruker dyna ofte som en "kosebamse" mer enn dyne. Han snurrer dem sammen i søvne og holder rundt den (trur han den er meg?) Og jeg trenger å pakke dyna mi godt rundt meg på alle kanter. Har dere ikke slike behov, vil jeg anse dobbel-dyne som en god ide. Lykke til, i alle fall
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2002 #4 Skrevet 4. november 2002 Hjemme hos oss kunne vi ikke hatt sånn dobbeldyne. Jeg er helt avhengig av å pakke dyna godt rundt meg fra alle kanter. Bare nesa stikker opp. På hoteller i varmere land hender det jo ofte at det bare er et tynt stort laken som dyne på en dobbeltseng. Sist vi var på ferie, sloss vi så mye om "dyna" i løpet av natta. Nei, jeg må ha min egen dyne!
Leo Skrevet 4. november 2002 #5 Skrevet 4. november 2002 ...og Hr. Leo og jeg får ikke sove hvis vi må ha hver vår dyne :D! Kanskje Mr. og Mrs. B har det litt på samme måten? Mvh Leo
Gjest Zalomine Skrevet 4. november 2002 #6 Skrevet 4. november 2002 folk er forskjellige, og nettopp derfor finnes det dobbeltdyner for dem som uansett deler dyne. Å ha ei anna i "reserve" til dager når man er syk eller av en annen grunn ønsker sin egen må vel være mulig. Sats på dobbeldyne du, om det er best for dere
Mrs. B Skrevet 4. november 2002 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2002 Takk for mange raske svar! Hvor bred skal egentlig en slik dyne være? Dynen vi har nå er 140x200. Sengen er 150. Leo: Ja, det er nok sånn her også gitt. Blir ikke blund på øyet om vi ikke ligger tett i tett under samme dyne...
Labella Skrevet 4. november 2002 #8 Skrevet 4. november 2002 Tror vanlig størrelse på dobbeldyne er 200x220 cm. IKEA-størrelsene er kanskje annerledes, det er de på vanlige dyner i hvertfall.
Leo Skrevet 4. november 2002 #9 Skrevet 4. november 2002 Standard "dobbeltdynestørrelse" er 220 x 200 cm. og det holder i massevis når sengen er 150 cm. Hvis jeg ikke husker feil, så er IKEA dynene 220 x 240 (I hvert fall litt større). Ulempen er da at du kun kan kjøpe sengetøy på IKEA og det sengetøyet de har til dobbeltdyner er ikke spesielt billig. Mvh Leo
Gjest Chica Skrevet 4. november 2002 #10 Skrevet 4. november 2002 Det er som regel billigere å kjøpe sengetøy til dobbeldyne med to to putetrekk enn det er for to dynetrekk og to putetrekk. Jeg kjøpe dobbeldyne for ca 500 kr på Domus Interiør og har kjøpt dynetrekk på bl.a. sparkjøp og sengetøylageret. kjempekos med dobbeldyne!
Tullerusk Skrevet 4. november 2002 #11 Skrevet 4. november 2002 Jeg elsker min dobbeldyne! Vi delte to enkle før, og hadde alltid glipp på midten..... Sengesett er ikke dyrere enn to enkle iallefall, og ikke vanskelig å finne heller. Trodde sengeklærna skulle bli litt vanskelig å få på, iallefall siden jeg hater sånt i utganskpunktet, men det er ikke noe problem. :blunke:
Cilla Skrevet 4. november 2002 #12 Skrevet 4. november 2002 Vi har hatt dobbelsyne i snart seks år og kunne aldri tenkt oss å bytte!! Vi betalte ca 500 kr, den er ikke så altfor tykk, og er passe varm hele året. Det var på JYSK eller sengetøylageret som det het før Mannen min er borte halve året så da krøller jeg meg under dyna alene, men når han er hjemme er dte så deilig å kjenne hudkontakt. Godt å sovne inn mens han klør meg på ryggen (det blir dessverre sjeldnere og sjeldnere :cry: ) Eneste herket er å skifte sengetøy............
Leo Skrevet 5. november 2002 #13 Skrevet 5. november 2002 Sengetøyskift på denne typen dyne må selvfølgelig foretas av menn siden de har myyyye lengre armer! Det er noe alle forstår :blunke: (Tro det eller ei, men argumentet virker!) Mvh Leo Erfaren dobbeltdyneinnehaver
Mrs. B Skrevet 5. november 2002 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2002 He he, den var god, Leo! Heldigvis trenger jeg ikke å tenke på det, for vi pleier som regel å skifte sengetøy sammen. Synes det er vanskeligere med laken jeg da.. må jo krabbe rundt over hele sengen hvis jeg gjør det alene. Eller kanskje jeg bare gjør det rart? :D
Fakse Skrevet 6. november 2002 #15 Skrevet 6. november 2002 Noen som har prøvd dobbel dyne i seng som er 1,20m bred? Vi deler en dyne i ei seng som er 1,20 og vurderer å kjøpe oss ei dobbel dyne. Har ingen planer om å bytte ut senga, så vi er litt redde for at den skal "skli ut på sidene" eller noe sånnt. Er det virkelig tilfelle at man uten problemer får tak i sengetøy til dobbeltdyner (vanlige, ikke Ikea)??? Dette har nemlig vært min største bekymring.
Labella Skrevet 6. november 2002 #16 Skrevet 6. november 2002 Noen som har prøvd dobbel dyne i seng som er 1,20m bred? Vi deler en dyne i ei seng som er 1,20 og vurderer å kjøpe oss ei dobbel dyne. Har ingen planer om å bytte ut senga, så vi er litt redde for at den skal "skli ut på sidene" eller noe sånnt. Er det virkelig tilfelle at man uten problemer får tak i sengetøy til dobbeltdyner (vanlige, ikke Ikea)??? Dette har nemlig vært min største bekymring. Tror ikke dyna vil "skli" ut på sidene hvis dere ikke har veldig glatt sengetøy... Sengetøy til dobbeldyner får du kjøpt overalt hvor de selger sengetøy, men noen steder har de litt mindre utvalg til dobbeldyner.
fruenge Skrevet 15. november 2002 #17 Skrevet 15. november 2002 ja, jeg har brukt dobbeldyne i 120 seng og det går helt bra. I vår seng som er stor har vi 2 doble dyner, vi liker å ha dynene våre godt brettet dunt oss mellom beina under og over oss. Av og til så får jeg følelsen av å våkne opp i en hvit drøm. Jeg har nemlig en forkjærlighet for hvitt sengetøy av type romantisk.
Fakse Skrevet 17. november 2002 #18 Skrevet 17. november 2002 Ja, nå har vi kjøpt oss en dobbeldyne da! Var innom KID på lørdag, og bestemte oss for at nå skulle det skje. Var vel egentlig ganske sikre på at vi skulle ha en tynn dyne, og ble enda mere sikre etter å ha snakket med et vennepar av oss som vi møtte på KID. De sover også tett sammen, og fortalte at dobbeldyna var den lureste invisteringa de hadde gjort siden de flytta sammen, og at den eneste feilen var at de hadde kjøpt en som var for tykk. Fikk en helårs dobbeldyne for bare 299,-! Nesten pussig at tilhørende dynetrekk og putevar var mye dyrere! Men så kjøpte vi jo bommulsatin også da Deilige greier! Vaska sengetøyet med en gang vi kom hjem, men det var ikke helt tørt på kvelden likevel, så jeg måtte stryke det tørt, for vi ville ikke vente med å prøve den nye dyna. Sov som en baby, og gleder meg til jeg skal gå og legge meg i kveld
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 17. november 2002 #19 Skrevet 17. november 2002 Men så kjøpte vi jo bommulsatin også da Bomullssatin på Kid Interiør? Milla
Gjest lilletroll Skrevet 18. november 2002 #20 Skrevet 18. november 2002 Vi har hatt dobbeldyne i noen år nå, og det er PERFEKT:) Er så koselig atte!! Visst river og sliter vi i dyna innimellom, men med en god undertone Jeg vil ALDRI bytte den ut!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå