AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #41 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor står det at han er konstant drita? Anonymkode: f457b...13f Han drikker 4 øl hver ettermiddag. Det er bare det du får med deg at han heller nedpå. Han har mer eller mindre konstant promille. Han kommer til være et vrak om 5 år og død om 10. Når helsa til alkiser begynner å skrante går det fort nedover. Anonymkode: c401a...fdc 2
Tiuren Skrevet 28. august 2023 #42 Skrevet 28. august 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Han drikker 4 øl hver ettermiddag. Det er bare det du får med deg at han heller nedpå. Han har mer eller mindre konstant promille. Han kommer til være et vrak om 5 år og død om 10. Når helsa til alkiser begynner å skrante går det fort nedover. Anonymkode: c401a...fdc Min kamerat, som uten tvil er alkoholiker, har drukket hver dag i de siste 10 årene. Vært i full(!) jobb frem til nylig, men nå er han ikke i jobb så jeg forventer ikke å se han her så mange år til. Utrolig trist, men ingen andre en han kan bestemme. Når det gjelder hvor fort forfallet går så er det er stor forskjell på en "gate alkis" og en resurssterk person i jobb. Men det går bare en vei, og fortere en for oss andre.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #43 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Han drikker 4 øl hver ettermiddag. Det er bare det du får med deg at han heller nedpå. Han har mer eller mindre konstant promille. Han kommer til være et vrak om 5 år og død om 10. Når helsa til alkiser begynner å skrante går det fort nedover. Anonymkode: c401a...fdc Det er ikke noe hyggelige utsikter 🤔 Anonymkode: 3a4c7...263
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #44 Skrevet 28. august 2023 Tiuren skrev (2 minutter siden): Min kamerat, som uten tvil er alkoholiker, har drukket hver dag i de siste 10 årene. Vært i full(!) jobb frem til nylig, men nå er han ikke i jobb så jeg forventer ikke å se han her så mange år til. Utrolig trist, men ingen andre en han kan bestemme. Når det gjelder hvor fort forfallet går så er det er stor forskjell på en "gate alkis" og en resurssterk person i jobb. Men det går bare en vei, og fortere en for oss andre. Kan jeg spørre hva ca alderen hans er? Jeg har møtt mange alkoholikere tidligere, "gate alkiser". De kan være steinharde og sterke, så plutselig blir det noe som smeller liksom. Det er jo en grunn bak slik drikking. Anonymkode: 3a4c7...263
Tiuren Skrevet 28. august 2023 #45 Skrevet 28. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg spørre hva ca alderen hans er? Jeg har møtt mange alkoholikere tidligere, "gate alkiser". De kan være steinharde og sterke, så plutselig blir det noe som smeller liksom. Det er jo en grunn bak slik drikking. Anonymkode: 3a4c7...263 Han er i "AFP alder" (altså en del eldre en meg). Det er klart at det konstante alkoholinntaket tærer på kroppen (og psyken), og når han plutselig ikke har jobben til å regulere det så kommer det til å smelle.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #46 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er akkurat det jeg tenker på. Han er i 50 åra, jeg under 50. Hva når han blir pensjonist... Nå er han aktiv og jobber over full tid. Aktiv og gjør mye når han har fri også. Ryddig og ordner opp. Anonymkode: 3a4c7...263 Begynner navnet hans på T? I så fall, løp. Han er alkoholiker… Anonymkode: ca49c...d26
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #47 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Og jeg skjønner at jeg ikke kan godta det i lengden. Da har du jo svaret selv. Du godtar det nå, men ikke i lengden, men da er det for sent. Du må trekke deg ut nå, og ikke komme tilbake om 5 år med ny tråd. Anonymkode: 2aae1...0aa
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #48 Skrevet 29. august 2023 Det er vanlig at folk bortforklarer alkoholforbruk. Vi har på en måte en kultur for å mene at øl er greit. Men selv om det er deilig med en kald utepils eller et godt glass til god mat av og til, så har du krysset en grense for lenge siden når du drikker hver dag og/eller drikker uten grunn. I motsetning til hva enkelte påstår så skal det veldig lite alkohol til for at du har for høy promille til å kjøre bil, eller sykle eller noen annen form for kjøretøy. Man er til fare for seg selv og andre. Dessuten opererer folk ned veldedig høy innbilt list for hva som skal til for å kalles alkoholiker. Man kan bli alkoholiker av veldig små daglige mengder. Problemet er at det er daglig. Jeg vedder mye på at denne fyren absolutt ikke kommer til å være villig til en hvit dag, eller en hvit helg og i hvert fall ikke en hvit måned. Men uansett så er han i gang igjen etterpå. Her må du se sannheten i øynene. Han er avhengig av å ha en grunnpromille og det påvirker humør og væremåte. Nesten alltid vil man etter hvert også oppleve mer av de mindre sjarmerende sidene av en alkoholiker. I tillegg er han garantert å få helseplager. Du kommer ikke til klare å avvenne ham. Mange har prøvd. Ingen har klart det. Det er bare når alkoholikeren selv ønsker det selv med profesjonell hjelp at det går. Og hvorfor skal du bruke livet ditt på å være terapeuten hans?? Mitt råd : Kjøre en kort og kontant konfrontasjon. Du ønsker ikke å leve med en som drikker hele tiden og ikke godta noe som helst annet enn at han kutter drikking 100%. Gi han ett minutt betenkningstid. I løpet av det minuttet får du et ærlig svar på hva som betyr mest for ham. Deretter går du og ser deg aldri tilbake. Å leve med alkoholikere er mental mishandling. Ja, om han lover der og da å aldri drikke mer, så kan du godt gi ham mulighet til å bevise det. Men etter det, er du ferdig. Jeg har levd med en "funksjonell alkoholiker" i familien. Det er ikke ok!! Anonymkode: 86836...8b8 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #49 Skrevet 29. august 2023 For meg så hadde det blitt feil. Jeg drikker sjeldent. Hvis det er et problem for deg så bryter du heller. Hvis det ikke er et problem så blir du. Anonymkode: 77cf2...f90
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #50 Skrevet 29. august 2023 For meg som er alkoholfri er det kun det som gjelder av en partner også Synd alt i dag er lagt opp rundt rusen. Anonymkode: d1940...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #51 Skrevet 29. august 2023 Han er alkoholiker. Husk, dette er et helt nytt forhold. Han viser seg fra sin beste side, og hans beste side er øl hver dag, til lunsj om han kan. Det hadde ikke forundret meg om han drakk i smug også. En voksen mann som drikker hver dag, burde fint tåle 4 øl uten å bli merkbart beruset. Anonymkode: 09927...f6f 1
Druid Skrevet 29. august 2023 #52 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 5.58): Har møtt en som drikker øl hver dag. Drikker konjakk opptil fire dager i uka i tillegg. Sjeldnere jeg har opplevd det. Jeg føler ham forandrer seg når han har inntatt alkohol. Altså hver dag. Har besøkt hverandre og overnatter, har et forhold med hverandre. Men altså aldri lagt oss uten at han er påvirket av alkohol. Han kan feste tre dager på rad uten at han blir dårlig. Vil også gjerne at jeg drikker, tilbyr meg en øl og sier at "det er verst for deg", som en spøk om jeg sier nei takk. Spør om vi skal dele en øl før vi legger oss. Ulike tema påvirkes av alkohol, for eksempel om man sykler, da kan man jo drikke øl. Er man avhengig hvis man drikker hver dag eller er det uproblematisk? Anonymkode: 3a4c7...263 Det er helt uproblematisk, og definerer ikke avhengighet. Men det er helt uinteressant spørsmål uansett. Spørsmålet er hvordan DU opplever dette , og om DU er komfortabel i et slikt forhold. Vi har en relativt puritansk tilnærming til menneskelighet, så vi leter ofte etter hva andre gjør og ser etter dyder. Og i Norge spesielt, problematiserer vi daglig alkoholbruk veldig. Man tilegner alkohol til en særstilling i forhold til alt annet vi konsumerer. Så det er ikke rart at vi misbruker begrepene alkoholmisbruker og alkoholiker: Man forventer og krever at folk innordner seg det normative. OG det er alltid en gruppe som slenger seg ned i sofaen og viser denne typen påvirkning en langfinger. Det betyr også at de har lite underliggende motivasjon til å endre seg. Jo mer avgrenset det samfunnsmessig akseptable blir, jo sterkere motkrefter mobiliseres. Jeg tror ikke du skal satse på at han endrer på dette for å innordne seg en relasjon basert på hv han vil se som normativ tankegang Det betyr at et forhold med denne fyren vil starte med en verdikonflikt. Det behøver ikke være et problem, men den må vurderes fra DITT ståsted. Dette er et av aspektene med ett forhold som starter og slutter med deg.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #53 Skrevet 29. august 2023 Jeg er gift med en mann som drakk en øl om dagen de første årene. Nå er det flere enheter hver dag. Det er mange faktorer som påvirkes av høyt alkoholkonsum. Dårlig søvn, dårlig humør, penger (det er dyrt!), uregelmessig døgnrytme og mange andre ting. Hvis vi skiller oss så skal jeg aldri borti en annen mann som tar en øl om dagen. Min er snill som dagen er lang når han har drukket men alt i livet styres av hans alkoholmisbruk på en eller annen måte. Jeg har sluttet å drikke helt som et resultat av det. Anonymkode: a12ce...d26
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #54 Skrevet 29. august 2023 Var i forhold med en mann som drakk mye. 3 faste dager i uka drakk han seg full, og ble som oftest ufin. Merket ikke hvor stort problem det var før jeg flyttet inn. Tok det opp med han. Han mente bestemt at han ikke hadde ett problem siden han ikke drakk hver dag. Etter 8 måneder måtte jeg flytte ut, orket ikke mer. Fulle mennesker er lite sjarmerende. Og de blir verre med alderen. Så aldri mer. Anonymkode: 57d25...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #55 Skrevet 29. august 2023 Alkoholkonsumet hørtes høyt og risikofylt ut. Når det i tillegg «tar over» for andre aktiviteter og går ut over andre nærstående så er det litt skummelt. Men kan han ikke bytte halvparten med cola, kaffe eller alkoholfritt øl? Hvis han ikke kan det, så er det fare på ferde tenker jeg. En må kanskje bryte vanen med å slenge seg på sofaen med en øl. Legg planer, keep busy? Anonymkode: da3cb...1a8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #56 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 16.44): Alkoholkonsumet hørtes høyt og risikofylt ut. Når det i tillegg «tar over» for andre aktiviteter og går ut over andre nærstående så er det litt skummelt. Men kan han ikke bytte halvparten med cola, kaffe eller alkoholfritt øl? Hvis han ikke kan det, så er det fare på ferde tenker jeg. En må kanskje bryte vanen med å slenge seg på sofaen med en øl. Legg planer, keep busy? Anonymkode: da3cb...1a8 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 11.24): Jeg er gift med en mann som drakk en øl om dagen de første årene. Nå er det flere enheter hver dag. Det er mange faktorer som påvirkes av høyt alkoholkonsum. Dårlig søvn, dårlig humør, penger (det er dyrt!), uregelmessig døgnrytme og mange andre ting. Hvis vi skiller oss så skal jeg aldri borti en annen mann som tar en øl om dagen. Min er snill som dagen er lang når han har drukket men alt i livet styres av hans alkoholmisbruk på en eller annen måte. Jeg har sluttet å drikke helt som et resultat av det. Anonymkode: a12ce...d26 Takk for ditt svar. Hvordan mener du alt styres av hans alkoholmisbruk? Anonymkode: 3a4c7...263
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #57 Skrevet 31. august 2023 Druid skrev (På 29.8.2023 den 11.22): Det er helt uproblematisk, og definerer ikke avhengighet. Men det er helt uinteressant spørsmål uansett. Spørsmålet er hvordan DU opplever dette , og om DU er komfortabel i et slikt forhold. Vi har en relativt puritansk tilnærming til menneskelighet, så vi leter ofte etter hva andre gjør og ser etter dyder. Og i Norge spesielt, problematiserer vi daglig alkoholbruk veldig. Man tilegner alkohol til en særstilling i forhold til alt annet vi konsumerer. Så det er ikke rart at vi misbruker begrepene alkoholmisbruker og alkoholiker: Man forventer og krever at folk innordner seg det normative. OG det er alltid en gruppe som slenger seg ned i sofaen og viser denne typen påvirkning en langfinger. Det betyr også at de har lite underliggende motivasjon til å endre seg. Jo mer avgrenset det samfunnsmessig akseptable blir, jo sterkere motkrefter mobiliseres. Jeg tror ikke du skal satse på at han endrer på dette for å innordne seg en relasjon basert på hv han vil se som normativ tankegang Det betyr at et forhold med denne fyren vil starte med en verdikonflikt. Det behøver ikke være et problem, men den må vurderes fra DITT ståsted. Dette er et av aspektene med ett forhold som starter og slutter med deg. Takk for ditt svar. Hva mener du med "det er helt uproblematisk"? Og "denne type påvirkning" i anledning av at du snakker om puritansk tilnærming til menneskelighet? Tenker du på at det er menneskelig å bruke alkohol i ulike sammenhenger? Anonymkode: 3a4c7...263 1
Druid Skrevet 31. august 2023 #58 Skrevet 31. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for ditt svar. Hva mener du med "det er helt uproblematisk"? I Norge problematiserer vi hvor mye man drikker. Man ønsker måtehold og man verdsetter å avstå. Problemet med alkohol, og i og for seg alle andre rusmidler, er motivasjonen for å bruke dem. Og den vet vi ingenting om ut i fra orginal-innlegget. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og "denne type påvirkning" i anledning av at du snakker om puritansk tilnærming til menneskelighet? Mennesker er sosiale dyr: vi er ekstremt påvirket av miljøet rundt oss. Men vi er fortsatt individualister. Samfunnsbygging er og blir basert på en egosentrisk motivasjon. Og utviklingstrekkene som former miljøet er ikke alltid forutsigbare. Jeg vet ikke hvorfor Norge som samfunn fortsatt er dypt preget av religiøse strømninger fra 1700- tidlig 1800 tallet, men jeg er aktiv motstander av det og søker små protestøvelser , som å ignorere normative holdninger. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenker du på at det er menneskelig å bruke alkohol i ulike sammenhenger? Rusbruk er ekstremt menneskelig. Ikke bare ser vi veldig få fungerende sammfunnstrukturer som ikke har et akseptabelt rusmiddel, vi ser at samfunn og grupperinger som regulerer rusmidler for strengt, utvikler seg dysfunksjonelt. (Vi ser også at det finnes måter å takle det på samfunnsstrukturelt, men jeg ville gjerne ha sett forskning på hvordan hjernen fungerer her. Det er fortsatt mye vi ikke forstår i forhold til rusbruk og hvordan hjernen fungerer) Det som er en relativ ny utvikling, er denne typen hver dag, egenmarkering : «jeg gjør det fordi jeg kan og derfor har det en status». I historisk perspektiv er det ikke nytt, men i moderne tid representerer det et skille. Men på slutten av dagen handler alt dette om HAN. Selv om han skulle være en fyr med et alvorlig alkoholmisbruk eller til og med alkoholisme, er dette irrelevant i forhold til DINE følelser. Du må se på han som han er, og akseptere dette som fremtiden, og så må du føle på om dette er noe du ønsker leve med. Endret 31. august 2023 av Druid 1
Carrot Skrevet 31. august 2023 #59 Skrevet 31. august 2023 Klarer han å la være å drikke eller blir han irritabel og sur om du tar det opp? Den første er mindre ille enn den andre men personlig ville jeg ikke gått inn i en slik relasjon med åpne øyne for en ting er helt sikkert; du kan ikke endre hans vaner og uvaner. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #60 Skrevet 31. august 2023 Han er alkoholiker. Tipper at det hadde blitt rabalder om du nektet han å drikke en dag. Jeg var sammen med en, en øl her og en øl der. Så ikke problemet. Men så flyttet vi sammen å jeg så at han drakk mye. Ble uplanlagt gravid. Jeg trodde det skulle bli lett for han å kutte ut alkoholen, så feil kan man ta. Jeg trodde en periode han hadde sluttet, men så fant jeg tomme ølbokser som han hadde hatt sammen med rest.avf. Fant også øl gjemt i skapet på badet osv… Er noen år siden nå. Trenger vel ikke å nevne at jeg har blitt alenemor, og jenta mi har kun dagsamvær med pappaen annenhver uke. Siste årene har det bare gått nedover med han. Anonymkode: 194df...8fa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå