Gå til innhold

Mann som drikker

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og fullstendig uten egen dømmekraft...

Anonymkode: dde72...e85

Takker for det. 

Anonymkode: 3a4c7...263

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han drikker hver dag og ganske mye, så ja han er alkoholiker. Vi andre drikker annet i hverdag. De finnes noe som heter funksjonell alkoholiker, som klarer vanlig jobb iht drikkingen sin. De kan til og med være hyggelige rusa på alkohol, men bare til de ikke er det lengre.

Dette alkohol forbruket hans koster svært mye i mnd. 

Jeg hadde iallefall holdt meg unna 3 slik type,  for har vokst opp med en og det er ikke noe hyggelig.  

Nå vet jeg lite om hvor lenge din fyr har holdt på sånn. Men det blir bare værre

Anonymkode: d2e82...868

Takk for nyttig, klokt svar 👍

• Liker 2
Skrevet
Fjellmannover190 skrev (27 minutter siden):

Man kan si at en øl om dagen ikke er mye, men jeg synes det er bekymringsfullt at han drikker til lunsj og kjører bil med en poløl innenbords. Kan nok se ut som om han trives med en grunnpromille. 

Om du ikke vil løpe vekk, så må du ta det opp med han og utfordre han til en hvit måned. Då vil du få en indikasjon på om det er alvorlig eller ikke. Alkoholisme er en sykdom.

Takker for klokt svar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg føler slett ikke løpet er kjørt som 48 åring, håper ikke det er vanlig oppfatning. Jeg er i toppform 🤭❤️

Nei, det var bare lett å spekulere i om du var redd for å ende opp alene.  Jeg har ikke datet så unge damer som deg, og jeg har i år blitt kjæreste med en jevnaldrende dame, som også er i toppform. Vi er litt forskjellige på oppfatning og tro, men ganske like på hvordan vi lever livet i praksis. Inntak av nytelsesmidler, mat, uteliv, trening, friluftsliv og sosiale medier; ingen avhengigheter, og forholdsvis like vaner. Akkurat slik jeg ønsker det😊

Anonymkode: d839f...bf7

• Nyttig 1
Skrevet

Det er for mye alkohol. Men et par oppklaringer er på sin plass.

Øl man kjøper på polet må ikke være veldig sterkt. Polet selger vanlig importert pils med 5 prosent alkohol.

En voksen mann kan fint drikke en eller to øl for deretter å kjøre bil noen timer senere uten å ha promille.

Det er for øvrig ganske mange som drikker alkohol hver dag uten å være alkoholikere. Forskjellen er at de ikke lar drikkingen gå ut over daglige gjøremål. Mange spiser sen middag (20.00 eller senere) og tar et glass vin eller to til middagen). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn drakk eksen min også. Jeg skulle gått med en gang jeg oppdaget det, før jeg ble for glad i ham. Istedenfor ble det langvarig og vondt. Jeg er er fortsatt glad i ham, men gladere for at jeg klarte å gå til slutt. Jeg råder deg til å gå før du blir for følelsesmessig involvert. Sjansen for at dette ender godt er svært liten.

Anonymkode: 3400b...4f5

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du har ikke tenkt å bli sammen med han der?

Anonymkode: 1a38c...9ca

Skrevet

Si at "nå tar vi en hvit måned" og se hva han svarer. Eller inviterer han på en helg på en hytte, langt fra folk. Si at du har handlet inn alkohol og tatt med. Når dere kommer frem, har du visstnok glemt å pakke det i bilen. Sjekk reaksjonen når du sier at du har husket mye annet god (alkoholfri) drikke dere kan kose dere med i stedet. 

Jeg gjorde dette da jeg mistenkte at min eks var alkoholmisbruker. Han ble desperat etter grunner for å la være å ha hvit måned. Og hytteturen? Da ble han helt utav seg og tilslutt sint. Han MÅTTE dra avgårde for å rekke butikken før ølsalget stengte! 

Etterhvert la jeg merke til at han dro tidligere hjem fra arrangementer, jobb osv fordi han MÅTTE rekke ølsalget. Og han endret seg og ble rolig og avslappet så fort han åpnet første ølen. Han trengte ikke engang drikke av den. Han startet med å "reparere" på lørdag og søndag morgen med en liten flaske Underberg. Og dermed måtte jeg være sjåfør hvis vi skulle på noe i helgene. Og da kunne han like godt ha øl til lunsj osv. 

Se de røde flaggene, ts. Og ikke involver deg med en person som ikke har samme syn på alkohol som deg. 

Anonymkode: de046...927

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det var bare lett å spekulere i om du var redd for å ende opp alene.  Jeg har ikke datet så unge damer som deg, og jeg har i år blitt kjæreste med en jevnaldrende dame, som også er i toppform. Vi er litt forskjellige på oppfatning og tro, men ganske like på hvordan vi lever livet i praksis. Inntak av nytelsesmidler, mat, uteliv, trening, friluftsliv og sosiale medier; ingen avhengigheter, og forholdsvis like vaner. Akkurat slik jeg ønsker det😊

Anonymkode: d839f...bf7

Jeg skjønner. Det er så fint å høre. 

Lykke til ❤️

Skrevet

Var en kort periode borti en sånn fyr. 1-4 bokser med øl og gjerne en whisky eller konjakk hver ettermiddag foran tvn. Handlet mange flasker rødvin på polet til stadighet. Drakk gjerne en flaske rødvin til maten fredag og lørdag og var sur på meg fordi jeg drakk brus. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ganske liberal med tanke på alkohol. kan like godt ta en øl på tirsdag som på lørdag mens jeg slapper av i sofaen. Ser vanligvis ikke noe problem med å drikke en øl isteden for Cola (altså et meget moderat forbruk på kvelden når jeg ikke skal kjøre eller trene). Men her får jeg dårlige følelser.

Han er nok den flotte mannen du liker godt, som du har innledet et forhold til. Jeg har en kamerat som er en fantastisk mann, omtenksom og snill, men alkoholen styrer livet hans og beskrivelsen din er veldig lik. Jeg vil tro din kjæreste er alkoholiker, og da vil du nok være nummer to på hans prioriteringsliste. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Les tråden og det du skriver. Fyren er konstant drita full. 

Anonymkode: c401a...fdc

Hvor står det at han er konstant drita?

Anonymkode: f457b...13f

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (2 timer siden):

Jeg er ganske liberal med tanke på alkohol. kan like godt ta en øl på tirsdag som på lørdag mens jeg slapper av i sofaen. Ser vanligvis ikke noe problem med å drikke en øl isteden for Cola (altså et meget moderat forbruk på kvelden når jeg ikke skal kjøre eller trene). Men her får jeg dårlige følelser.

Han er nok den flotte mannen du liker godt, som du har innledet et forhold til. Jeg har en kamerat som er en fantastisk mann, omtenksom og snill, men alkoholen styrer livet hans og beskrivelsen din er veldig lik. Jeg vil tro din kjæreste er alkoholiker, og da vil du nok være nummer to på hans prioriteringsliste. 

Takk for klokt skrevet innlegg. ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor står det at han er konstant drita?

Anonymkode: f457b...13f

Det lurer jeg også på, men valgte å overse det som en dum kommentar..

Skrevet

Han er alkis. Finn deg en annen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor konkluderer du, fint om du kan utdype. 🤗

Daglig inntak, 'unnskyldninger' for å dra på polet, endreet  personlighet  ved inntak, livet tilpasset alkoholinntaket og ikke motsatt.

Anonymkode: 2ad88...537

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ingenting som tyder på at han selv er i nærheten av å innrømme at han har et problematisk forhold til alkohol.

Jeg ville vært ærlig med ham - kuttet kontakten med ham og sagt at det er fordi han har et avhengighetsforhold til alkhol som er så alvorlig at det er uaktuelt for deg å være en del av. Og at en ev. hvit måned ikke er nok. For du har ingen kontroll på om han drikker eller ikke den måneden så lenge dere ikke bor sammen (og selv da kan det være vanskelig å kontrollere).

Denne mannen må søke hjelp for å slutte å drikke - men det må han finne ut selv, og også følge behandling for årsakene til at han drikker så mye. For en grunn er det.

Ikke la deg knytte mer til denne mannen. Gå fra ham. Så får han finne ut hva han ev. vil gjøre videre med sin alkoholisme. Jeg tipper han fortsetter som før.

Skulle han komme tilbake til deg om et par år og forteller at han har vært alkoholfri i et år+, at han følger opp behandling og går til AA-møter jevnlig... da kan du jo vurdere hva du ev. gjør da. Men du bør ikke sette eget liv på vent for denne mannen - du må kutte kontakten og leve ditt eget liv, møte andre. For sjansen for at den mannen du nå møter vil endre seg, den er svært liten. Og selv om han skulle gjøre det er det et spørsmål om han kommer til å begynne å drikke igjen. De har som regel alltid en unnskyldning... det er jo bare et bryllup, det er jo bare nyttårsaften, det er jo bare en bursdag, det er jo lørdag...

Anonymkode: d08ed...b44

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Daglig inntak, 'unnskyldninger' for å dra på polet, endreet  personlighet  ved inntak, livet tilpasset alkoholinntaket og ikke motsatt.

Anonymkode: 2ad88...537

Ja, sant det. 

Skrevet

Det er ingenting som tyder på at han selv er i nærheten av å innrømme at han har et problematisk forhold til alkohol.

Jeg ville vært ærlig med ham - kuttet kontakten med ham og sagt at det er fordi han har et avhengighetsforhold til alkhol som er så alvorlig at det er uaktuelt for deg å være en del av. Og at en ev. hvit måned ikke er nok. For du har ingen kontroll på om han drikker eller ikke den måneden så lenge dere ikke bor sammen (og selv da kan det være vanskelig å kontrollere).

Denne mannen må søke hjelp for å slutte å drikke - men det må han finne ut selv, og også følge behandling for årsakene til at han drikker så mye. For en grunn er det.

Ikke la deg knytte mer til denne mannen. Gå fra ham. Så får han finne ut hva han ev. vil gjøre videre med sin alkoholisme. Jeg tipper han fortsetter som før.

Skulle han komme tilbake til deg om et par år og forteller at han har vært alkoholfri i et år+, at han følger opp behandling og går til AA-møter jevnlig... da kan du jo vurdere hva du ev. gjør da. Men du bør ikke sette eget liv på vent for denne mannen - du må kutte kontakten og leve ditt eget liv, møte andre. For sjansen for at den mannen du nå møter vil endre seg, den er svært liten. Og selv om han skulle gjøre det er det et spørsmål om han kommer til å begynne å drikke igjen. De har som regel alltid en unnskyldning... det er jo bare et bryllup, det er jo bare nyttårsaften, det er jo bare en bursdag, det er jo lørdag...

Anonymkode: d08ed...b44

Ja, ofte noe å feire. 

Og alt er utført og i plettfri orden slik at man fortjener en øl. 

Kjenner jeg har lyst til å forsvare han, vet det er feil men også naturlig når man gjerne vil noe annet enn hva man bør og vet. 

• Hjerte 1
Skrevet
Janina1 skrev (6 timer siden):

Var en kort periode borti en sånn fyr. 1-4 bokser med øl og gjerne en whisky eller konjakk hver ettermiddag foran tvn. Handlet mange flasker rødvin på polet til stadighet. Drakk gjerne en flaske rødvin til maten fredag og lørdag og var sur på meg fordi jeg drakk brus. 

Det virker som det er et vesentlig symptom. At man vil ha noen å drikke sammen med.. 

Det er ikke hyggelig i lengden nei. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...