Gå til innhold

LIkhetstegn mellom retorikken mot pride og kvinnediskriminering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, mannor said:

Nei, men vi skulle vel helst sett at man slutter med kleine vitser? 

Og jeg skulle helst sett at folk sluttet å prøve å være humor politiet som tror at det at de ikke likte en vits betyr at ingen skal få lov til å fortelle slike vitser.

Hvis noen driter seg ut og forteller en klein en og det blir stille i rommet, så er det opplagt ikke det de håpet på, og de fleste vil nok være mer forsiktige i fremtiden.

Men jeg syns vi må ha takhøyde for at noen kan like vitser andre syns er kleine og at det er ok, uten å gjøre det til en heksejakt.

Og uansett om vitsen var for klein eller ikke, så har det ingenting med voldtekt eller stalking å gjøre, og hører ikke med i nærheten av samme kategori.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som oftest sæ er det fordi kritikerne har så dårlig evne til å skille ting fra hverandre. Lik kritikk vitner mer om slappe analytiske evner, manglende skillelinjer og metode, samt rigiditet i kritisk innstilling. Klarer man ikke skille et arrangement fra en metoo-bevegelse, er man jo litt kort. Dette så vi rundt pride, da folk kalte pride for en bevegelse og satte likhetstegn mellom pride og trans. Folk har jo ikke peiling. 

Anonymkode: c9d47...be2

Interessant. Jeg mener det motsatte, nemlig at du og dine meningsfeller viser slappe analytiske evner, ved å tro at man kan "skille ting fra hverandre" på denne måten. Da forstår man ikke signaleffekten av deltakelse på arrangement. Man kan ikke stille på arrangement i regi av nynazister og samtidig påstå at man må skille mellom arrangement og sak. 

Anonymkode: 2ccd5...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ga et eksempel i stad, om kritikerne som ikke engang skjønte at pride var et arrangement, men kronisk kalte det pride-ideologien og pride-bevegelsen. Bare der ser man at det skorter.

Hva om det er de som har skjønt det og du som tar feil?

Å hevde at andre er dumme fordi de ikke har forstått det du har forstått, forutsettet at man selv har forstått.

Anonymkode: cbcbc...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2023 at 9:03 PM, Kipling said:

Grove voldshendelser som at Trond Giske danser med en pen kvinne som ikke er kjærsten hans for eksempel? 

Eller tenker du på de grove voldshendelsene vi fikk høre om under metoo hvor folk hørte upassende vitser her og der, eller ble sett på for lenge av gangen?

Hadde dere bare fokusert på faktisk vold, så hadde alle tatt dere seriøst. Men når dere inkluderer alt og ingenting som gjorde en eller annen ukomfortabel, så har dere faktisk gått for langt.

Trond Giske har beklaget og det var ikke for dansingen.

Det er foksusert rikelig på vold, men menn har fortsatt ikke skjønt tegningen ser det ut til.

Anonymkode: 2170a...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporinger og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette nytt for deg? Bitre mannssjåvinister hater det faktum at kvinner er mennesker istedenfor en blanding av roboter og sexdukker,de er samtidig ofte både homofober og rasister. De tåler ikke at alt ikke handler om den hvite heterofile mannen lenger. At de nå får igjen for tusenvis av år med undertrykkelse av kvinner og minoriteter, tåler de selvsagt ikke. Siden det er disse de hater. Heldigvis så ser man en herlig og fantastisk utvikling blant yngre mennesker. Disse mennene blir valgt bort, og får ikke spre genene sine videre. Unge kvinner foretrekker og krever at mannen de vil ha,er likestilt med dem. Og at han er like mye en bestevenn som en partner og far til deres barn. Det ser lovende ut for fremtiden.

Anonymkode: 26a92...84d

Ikke uenig i den analysen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trond Giske har beklaget og det var ikke for dansingen.

Det er foksusert rikelig på vold, men menn har fortsatt ikke skjønt tegningen ser det ut til.

Det han skriver er at ved å inkludere alt mellom himmel og jord i kampanjer mot mobbing, rasisme og vold så gjør man det vanskeligere å få støtte for kampen mot mobbing, rasisme og vold.

Hvis noen blir krenket over at jeg fletter håret mitt og mener at det er rasisme, så er det en seier for rasistene, for da latterliggjøres hele antirasisme-saken. Tilsvarende med kvinner som mener at en vits ved kaffeautomaten er sammenlignbart med voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det han skriver er at ved å inkludere alt mellom himmel og jord i kampanjer mot mobbing, rasisme og vold så gjør man det vanskeligere å få støtte for kampen mot mobbing, rasisme og vold.

Hvis noen blir krenket over at jeg fletter håret mitt og mener at det er rasisme, så er det en seier for rasistene, for da latterliggjøres hele antirasisme-saken. Tilsvarende med kvinner som mener at en vits ved kaffeautomaten er sammenlignbart med voldtekt.

Vitsingen ved kaffemaskinen er ikke voldtekt, men det sier noen holdninger og det er holdninger som rettferdiggjør alvorligere ting  til syvende og sist ved at kvinner forstås som objekter.

Kvinner forventes å ikke ha noen grenser. Det er problemet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 22.00):

Vitsingen ved kaffemaskinen er ikke voldtekt, men det sier noen holdninger og det er holdninger som rettferdiggjør alvorligere ting  til syvende og sist ved at kvinner forstås som objekter.

Jeg synes at slike holdninger som du viser her er dypt problematisk. Humor er helt kritisk i inkludering. Når en gruppe krever seg ekskludert fra humor så er det det motsatte av inkludering.

Hvis jeg var på en arbeidsplass hvor ingen turte å fjase med «sånne som meg» så hadde det vært uutholdelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes at slike holdninger som du viser her er dypt problematisk. Humor er helt kritisk i inkludering. Når en gruppe krever seg ekskludert fra humor så er det det motsatte av inkludering.

Hvis jeg var på en arbeidsplass hvor ingen turte å fjase med «sånne som meg» så hadde det vært uutholdelig.

"Kvinner forventes å ikke ha noen grenser. Det er problemet".

Du har satt din grense for deg og det er flott, det er sånn det skal være. Andre enn deg har andre grenser, som enten går enda lenger ut eller enda lenger inn, enn de grensene du setter. Skal du være grensesettende for absolutt alle andre i hele verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannor skrev (På 27.8.2023 den 23.34):

Det finnes selvsagt grader av alvorlighet. Og så er det heller ikke slik at det må være et overgrep for at det skal kunne defineres som en metoo-sak. Menn har fått gjøre hva de vil ovenfor kvinner uten konsekvenser. Det er det nå slutt på. Vi kommer til å riste på hodet over hva menn kunne tillate seg å gjøre. 

Kvinner gjør noe som er mye verre med menn, de leker med følelser og biologi. Vold har som oftest tydelige offer med tydelige gjerningspersoner, gjerne er det en reaksjon på en forløpende hendelse. 
Psykisk vold som oftest drives av kvinner har uklare forløp med uklare konsekvenser som fører menn på toppen av volds og selvmordsstatistikker.

Anonymkode: dbd98...221

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (38 minutter siden):

"Kvinner forventes å ikke ha noen grenser. Det er problemet".

Det er en holdning jeg aldri har hatt og aldri har møtt.

Sitat

Du har satt din grense for deg og det er flott, det er sånn det skal være. Andre enn deg har andre grenser, som enten går enda lenger ut eller enda lenger inn, enn de grensene du setter. Skal du være grensesettende for absolutt alle andre i hele verden?

Hvis de som har strengest grenser skal være grensesettende for hele verden så må vi forby alt.

Dvs vi må bli enige, kollektivt, om hva som skal være «rimelige» grenser. Hvis du sier at du bli støtt av at jeg har en blå genser så må vi si «synd, lær deg å leve med det».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er en holdning jeg aldri har hatt og aldri har møtt.

Hvis de som har strengest grenser skal være grensesettende for hele verden så må vi forby alt.

Dvs vi må bli enige, kollektivt, om hva som skal være «rimelige» grenser. Hvis du sier at du bli støtt av at jeg har en blå genser så må vi si «synd, lær deg å leve med det».

Ikke noe sted skrev jeg at de med mest grenser skulle ha noe å si for hele verden.

Jeg spurte deg om du skulle sette grensene for resten av befolkningen her i verden og med dette svaret, så sa du nei. Dermed må du la andre som har opplevd andre ting enn deg, få sette sine grenser, på samme måte som du skal sette dine grenser og forventer at folk skal respektere det.

At du aldri har hatt den holdningen eller aldri har møtt på noen med den holdningen er jo bra.

Men det sier ingenting om hva slags holdninger andre har eller har møtt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (12 minutter siden):

Ikke noe sted skrev jeg at de med mest grenser skulle ha noe å si for hele verden.

Jeg spurte deg om du skulle sette grensene for resten av befolkningen her i verden og med dette svaret, så sa du nei. Dermed må du la andre som har opplevd andre ting enn deg, få sette sine grenser, på samme måte som du skal sette dine grenser og forventer at folk skal respektere det.

At du aldri har hatt den holdningen eller aldri har møtt på noen med den holdningen er jo bra.

Men det sier ingenting om hva slags holdninger andre har eller har møtt på.

Jeg vet ikke hva vi diskuterer her en gang.

Jeg har sagt at vitser ved kaffeautomaten ikke kan eller bør sammenlignes med overgrep. Om du vitser med meg så fører ikke det til voldtekt.

Folk kan, som du sier, ha forskjellig toleranse for humor. Det er generelt lurt å prøve å lese dem man snakker til.

Som kultur tror jeg på at vi fungerer best sammen hvis vi har felles normer for hva man normalt kan si, og hva man bør være forsiktig med å si. Hvis man er mye mer eller mindre følsom enn folk flest så vil en sånn norm kunne være brysom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hva vi diskuterer her en gang.

Jeg har sagt at vitser ved kaffeautomaten ikke kan eller bør sammenlignes med overgrep. Om du vitser med meg så fører ikke det til voldtekt.

Folk kan, som du sier, ha forskjellig toleranse for humor. Det er generelt lurt å prøve å lese dem man snakker til.

Som kultur tror jeg på at vi fungerer best sammen hvis vi har felles normer for hva man normalt kan si, og hva man bør være forsiktig med å si. Hvis man er mye mer eller mindre følsom enn folk flest så vil en sånn norm kunne være brysom

Vi diskuterer hva slags type vitsing ved kaffemaskina som kan avsløre hva slags typer holdninger folk har til andre personer. Forakt for kvinner, minoriteter som homofile, utlendinger eller transpersoner.

Ingen voldtekt skjer i ett vakum, det kommer av holdninger som man gjerne oppfatter at andre enten oppmuntrer eller finner seg i på en daglig basis. Og nettopp derfor er det viktig å dra fram at vitsingen ved kaffemaskina på jobb, den kan fort føre til verre ting. Ingen har noensinne omtalt vitsing ved kaffemaskina som noe overgrep. Det som blir sagt, er at vitsing ved kaffemaskina kan vise til holdninger som kan medføre at noen begår overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 22.00):

Jeg tror dette er en litt uheldig fortelling, både fordi det potensielt skaper et uforholdsmessig anstrengt forhold til humor men også fordi en uforvarende skaper et bilde av at folk med dårlige holdninger har flere allierte enn de har. For jeg tviler oppriktig på at vitser i særlig grad er uttrykk for eller rettferdiggjøring av alvorlige handlinger mot kvinner, og å kommunisere at det er det kan gi enkelte fæle folk inntrykk av at de har meningsfeller de over hodet ikke har. Noe å reflektere over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kvinner gjør noe som er mye verre med menn, de leker med følelser og biologi. Vold har som oftest tydelige offer med tydelige gjerningspersoner, gjerne er det en reaksjon på en forløpende hendelse. 
Psykisk vold som oftest drives av kvinner har uklare forløp med uklare konsekvenser som fører menn på toppen av volds og selvmordsstatistikker.

Anonymkode: dbd98...221

Forstår jeg deg rett hvis jeg tolker deg dithen at det er kvinner som driver menn til vold og selvmord og at de derfor kan takke seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 2.9.2023 den 10.26):

Og nettopp derfor er det viktig å dra fram at vitsingen ved kaffemaskina på jobb, den kan fort føre til verre ting.

Kilde?

Sitat

vitsing ved kaffemaskina kan vise til holdninger som kan medføre at noen begår overgrep.

Kan du formulere deg på en måte som er forståelig på Norsk? Mener du at vitsing avslører de som er overgripere? Eller at vitser gjør det lettere for andre å bli overgripere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 2.9.2023 den 11.17):

Jeg tror dette er en litt uheldig fortelling, både fordi det potensielt skaper et uforholdsmessig anstrengt forhold til humor men også fordi en uforvarende skaper et bilde av at folk med dårlige holdninger har flere allierte enn de har. For jeg tviler oppriktig på at vitser i særlig grad er uttrykk for eller rettferdiggjøring av alvorlige handlinger mot kvinner, og å kommunisere at det er det kan gi enkelte fæle folk inntrykk av at de har meningsfeller de over hodet ikke har. Noe å reflektere over. 

Vitser kan være teite, platte. Og vitser kan være inkluderende. 

Etter flere år på jorda så vet jeg fremdeles ikke helt hva humor er. Noen kan fortelle en vits om de mest humørløse temaer man kan tenke seg. Utøya, Auschwitz og hva det måtte være. Og vitsen kan være forløsende. Ved å være selvironisk eller uærbødig eller bisarr så kan man punktere en ballong av noe usagt som ellers kan bli en verkebyll.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kilde?

Kan du formulere deg på en måte som er forståelig på Norsk? Mener du at vitsing avslører de som er overgripere? Eller at vitser gjør det lettere for andre å bli overgripere?

Om du skal kritisere hvordan jeg skriver og formulerer meg, bør du jo skrive "norsk" og ikke "Norsk".

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777345/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...