AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #41 Del Skrevet 26. august 2023 Automagisk skrev (1 time siden): Fedrene har kjempet og mødrene har grått..🙈😂..La oss for all del beholde denne nasjonalsangen fra middelalderen med sin lette lystige klang.. Veeel, det var jo sånn det var.. Flott med en nasjonalsang som inkluderer så mye av Norges historie. Anonymkode: df7ce...b2b 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #42 Del Skrevet 26. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis jeg skal være helt ærlig så forstår jeg ikke alt i sangen. "Furet værbit" feks og "den saga natt som senker" har jeg problemer med. Vil ikke vranglære heller hehe TS Anonymkode: c9ac7...191 Det er "den saganatt som senker" Anonymkode: add1b...29c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 27. august 2023 #43 Del Skrevet 27. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var på avslutning på skolen med minstejenta. Barnepappa var hjemme og passet på flokken. Avslutningen var fin den. Den slutta med at klassen sang nasjonalsangen. Etter forestillingen kom minstebarnet bort til meg med tårer i øynene og sa "mamma jeg vet ikke hva vi synger". Dette knuste mammahjertet mitt og fikk meg til å lure. Er det egentlig greit at vi har en nasjonalsang som barna ikke forstår? En nasjonalsang skal vel være for alle? Anonymkode: c9ac7...191 Det knuste mammahjertet ditt? Altså seriøst... Hver gang ungen din ikke forstår noe, så blir du knust? Lykke til med resten av livet, sier jeg bare... 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #44 Del Skrevet 27. august 2023 hvis det er én ting som slår meg når jeg flyr nordover i landet og kikker ut av vinduet og ned, så er det hvor "furet og værbitt" det er. Tidligere var det jo havet som gjaldt; båten var Fremkomstmiddelet med stor F. Derfor "furet værbitt over vannet". Se for deg hvordan de seiler hjemover og endelig ser land i det fjerne. Preget av storm og uvær, stiger det formelig opp av vannet og blir mektigere etterhvert som man nærmer seg. Man begynner å skimte bebyggelse, mange lys fra hus, naust og fjøs. Mørket faller på og natta (saganatt) vekker alle eventyrskikkelsene fra norrønsk mytologi til live ... osv. om konger, mytologi, kristendom, frigjøring.. Anonymkode: 60dcc...3cd 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #45 Del Skrevet 27. august 2023 Automagisk skrev (7 timer siden): Fedrene har kjempet og mødrene har grått..🙈😂..La oss for all del beholde denne nasjonalsangen fra middelalderen med sin lette lystige klang.. Den ble skrevet av Bjørnson. På slutten av 1800-tallet. Middelalderen i Norge sluttet i 1537. Anonymkode: 4e756...e57 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #46 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg var på avslutning på skolen med minstejenta. Barnepappa var hjemme og passet på flokken. Avslutningen var fin den. Den slutta med at klassen sang nasjonalsangen. Etter forestillingen kom minstebarnet bort til meg med tårer i øynene og sa "mamma jeg vet ikke hva vi synger". Dette knuste mammahjertet mitt og fikk meg til å lure. Er det egentlig greit at vi har en nasjonalsang som barna ikke forstår? En nasjonalsang skal vel være for alle? Anonymkode: c9ac7...191 Avslutning på skolen i august?? Troll Anonymkode: fea53...c30 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #47 Del Skrevet 27. august 2023 Og hvem er det som synger nasjonalsang på skoleavslutning Anonymkode: fea53...c30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #48 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis jeg skal være helt ærlig så forstår jeg ikke alt i sangen. "Furet værbit" feks og "den saga natt som senker" har jeg problemer med. Vil ikke vranglære heller hehe TS Anonymkode: c9ac7...191 Da er vi to 🤣 Anonymkode: 91aee...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #49 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Den ble skrevet av Bjørnson. På slutten av 1800-tallet. Middelalderen i Norge sluttet i 1537. Anonymkode: 4e756...e57 Takk! Anonymkode: a3e86...9a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 27. august 2023 #50 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den ble skrevet av Bjørnson. På slutten av 1800-tallet. Middelalderen i Norge sluttet i 1537. Anonymkode: 4e756...e57 Takk for historieundervisningen. Vi har den støggeste nasjonalsangen i verden omtrent..hadde vi utlyst en konkurranse nå om å skrive en ny sang hadde denne tapt mot absolutt alt!.. Og melodien høres ut som den er skrevet av en på lukket avdeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #51 Del Skrevet 27. august 2023 Automagisk skrev (5 timer siden): Takk for historieundervisningen. Vi har den støggeste nasjonalsangen i verden omtrent..hadde vi utlyst en konkurranse nå om å skrive en ny sang hadde denne tapt mot absolutt alt!.. Og melodien høres ut som den er skrevet av en på lukket avdeling. Den er fin. Er fransk men oppvokst I Norge, den franske er basically en militærmarsj. Ikke bedre. Synes den norske er fin. Sier ikke at mødrene fortsatt gråter men det gjorde de da sangen ble skrevet. Ikke visk bort historie. Det er bare tullete Anonymkode: f999b...64d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #52 Del Skrevet 27. august 2023 Furet, værbitt over vannet… Videre synger vi «furet, værbitt over vannet». Dette beskriver hvordan det tøffe klimaet har formet landskapet og naturen i Norge, med regn, is og vind. En fure i et fjell er en sprekk eller en «rynke». Ordet «værbitt» viser til at været nærmest har «bitt» landskapet Anonymkode: 13bde...ad0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 27. august 2023 #53 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg var på avslutning på skolen med minstejenta. Barnepappa var hjemme og passet på flokken. Avslutningen var fin den. Den slutta med at klassen sang nasjonalsangen. Etter forestillingen kom minstebarnet bort til meg med tårer i øynene og sa "mamma jeg vet ikke hva vi synger". Dette knuste mammahjertet mitt og fikk meg til å lure. Er det egentlig greit at vi har en nasjonalsang som barna ikke forstår? En nasjonalsang skal vel være for alle? Anonymkode: c9ac7...191 Hva med at du tar deg litt tid ovenfor poden til å forklare litt ? Gå gjennom to vers og forklare med enkle ord hva som menes med innholdet ? Det er egentlig ikke vesentlig om du bruker "billedbruk" som metode. Dette er norsk historie og kultur ja vår felles fortid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 27. august 2023 #54 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Furet, værbitt over vannet… Videre synger vi «furet, værbitt over vannet». Dette beskriver hvordan det tøffe klimaet har formet landskapet og naturen i Norge, med regn, is og vind. En fure i et fjell er en sprekk eller en «rynke». Ordet «værbitt» viser til at været nærmest har «bitt» landskapet Anonymkode: 13bde...ad0 Veldig flott beskrevet! Værbitt betyr jo "slitt av været" det sier seg jo selv for de som har bittelitt kunnskap om livet. Ta bare ditt eget hus om du ikke konstant holder det vedlike! Det blir fort værbitt på de mest utsatte stedene. Været og det harde klimaet vi har hatt gjennom 1000ener av år har formet hele landskapet vårt, og det er konstant i endring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #55 Del Skrevet 27. august 2023 Barn av regnbuen. Anonymkode: b87a0...49a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 27. august 2023 #56 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Den er fin. Er fransk men oppvokst I Norge, den franske er basically en militærmarsj. Ikke bedre. Synes den norske er fin. Sier ikke at mødrene fortsatt gråter men det gjorde de da sangen ble skrevet. Ikke visk bort historie. Det er bare tullete Anonymkode: f999b...64d Joda mødrene har grått i årtusener og gråter den dag i dag, når store hendelser skjer og mange blir rammet nasjonalt. 22 juli var en slik dag, og vi har også andre større tragedier. Noe som er garantert er at de vil fortsette å komme med jevne mellomrom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #57 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette høres ikke helt rett ut i 2023 😅 TS Anonymkode: c9ac7...191 Er det ikke akkurat det som skjer om dagen da? En haug med woke unge kvinner som vil være menn? 🤷 Teksten er ikke vanskelig å forstå, jeg forklarte den for åtteåringen da hun spurte på 17. mai, og det gikk veldig fint, nå kan hun alle versene. Vi kan ikke bytte nasjonalsang selv om det desverre er en synkende kollektiv IQ i dette landet (her demonstrert av TS som ikke kan Google). 🙄 Anonymkode: 6bc7d...86c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 27. august 2023 #58 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg var på avslutning på skolen med minstejenta. Barnepappa var hjemme og passet på flokken. Avslutningen var fin den. Den slutta med at klassen sang nasjonalsangen. Etter forestillingen kom minstebarnet bort til meg med tårer i øynene og sa "mamma jeg vet ikke hva vi synger". Dette knuste mammahjertet mitt og fikk meg til å lure. Er det egentlig greit at vi har en nasjonalsang som barna ikke forstår? En nasjonalsang skal vel være for alle? Anonymkode: c9ac7...191 Alle nasjonalsanger er fra tidlig i landets historie, med den tids språk og innhold som passer til datiden. Barna lærer om dette på skolen og av sine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #59 Del Skrevet 27. august 2023 Driter egentlig i det, men synes egentlig nasjonalsangen er gammeldags, tacky og klein. Ikke et budskap jeg identifiserer meg med. Mange andre land har, om ikke byttet, så i alle fall modernisert sine nasjonalsanger. Anonymkode: 1a3be...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #60 Del Skrevet 27. august 2023 theTitanic skrev (1 minutt siden): Alle nasjonalsanger er fra tidlig i landets historie, med den tids språk og innhold som passer til datiden. Barna lærer om dette på skolen og av sine foreldre. Det stemmer rett og slett ikke. Anonymkode: 1a3be...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå