Gå til innhold

Vil flyet stige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se for deg en Jumbojet som flyr i 10.000 fot med 10 tonn papegøyer sittende på gulvet. Plutselig begynner papegøyene å fly rundt inne i Jumbojeten. 

Blir flyet plutselig 10 tonn lettere og begynner å stige? 

Anonymkode: cc9c5...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Massen til flyet forblir den samme og lufttrykket til fuglenes vinger mot gulvet erstatter tyngden de ellers ville hatt, siden de er inne i en trykksatt kabin.

De måtte i så fall sitte på taket på utsiden av flyet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (11 minutter siden):

Nei. Massen til flyet forblir den samme og lufttrykket til fuglenes vinger mot gulvet erstatter tyngden de ellers ville hatt, siden de er inne i en trykksatt kabin.

De måtte i så fall sitte på taket på utsiden av flyet.

Ifølge Bernoullis lov, er det vakumet som fuftstrømmen skaper på oversiden av fuglenes vinger som skaper oppdriften som gjør at fuglene holder seg i lufta. Fuglene presser ikke luft ned mot gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ifølge Bernoullis lov, er det vakumet som fuftstrømmen skaper på oversiden av fuglenes vinger som skaper oppdriften som gjør at fuglene holder seg i lufta. Fuglene presser ikke luft ned mot gulvet. 

Inne i et fly gjør det vel på en måte det slik jeg forstår det. Jeg er ingen fysiker, jeg jeg kan ikke utdype svaret mitt. Massen forblir uansett den samme og flyet blir ikke lettere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

I den grad det stemmer (det utgjør bare noe av flyevnen) så vil vakumet gjøre at lufta lager en strøm nedover for å fylle vakumet, som vil lage press på gulvet.

Anonymkode: f68b2...8d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fikser papegøyene, TS, så leier jeg en jumbojet. 

Anonymkode: 18d4f...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marsjhøyden på rutefly er vel rundt omkring 10K meter, så vil tro at flyet enten stiger eller faller alt etter hvor i reiseruten flyet befinner seg. Det vil ihvertfall ikke oppholde seg på 3K fot veldig lenge, så teorien er jo delvis korrekt. 

La oss si at en papegøye veier 1kg, da har man noe slikt som 10K papegøyer uten landingstillatelse. Det er vel heller her problemet ditt ligger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om du fikser papegøyene, TS, så leier jeg en jumbojet. 

Anonymkode: 18d4f...b68

Tror pinadø jeg må slå til på den! 

Jeg ba en gang ei flyvertinne om å spørre pilotene hva de trodde om papegøyene og jumbojeten. Hun rusla frem i cockpiten og ble borte et kvarter. Da hun kom tilbake så hun bekymret ut og hadde lite svar:

- Jeg vil bare si en ting: Jeg håper de blir enige til vi skal lande!

Finnes det ikke noe svar på dette spørsmålet? Om jeg så må ut og handle papegøyer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 22.12):

Jeg ba en gang ei flyvertinne om å spørre pilotene hva de trodde om papegøyene og jumbojeten…..

Artig gammel vits, som piloter har hørt tusen ganger.

Og spørsmålet har blitt stilt like mange ganger gjennom utdannelsen vår, og på "morsomme" seminarer, kurs, private fester ol.l.

Vi vet selvfølgelig også svaret 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Strengt tatt vil flyskroget falle noe nedover akkurat idet papegøyene begynner å løfte seg fra flygulvet. Se for deg at du står i en stille gummibåt eller en heis. Hvis du hopper, vi underlaget bevege seg nedover.

Derimot vil massesenteret (tyngdepunktet) til fly+papegøyer bevege seg uavhengig av hvordan papegøyene beveger seg inne i flyet. Dette er kun avhengig av ytre krefter på systemet, dvs gravitasjon som trekker det mot jorden, og luftmotstand som gir oppdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DuMåkkeKommeHer skrev (27 minutter siden):

Absolutt ikke. Strengt tatt vil flyskroget falle noe nedover akkurat idet papegøyene begynner å løfte seg fra flygulvet. Se for deg at du står i en stille gummibåt eller en heis. Hvis du hopper, vi underlaget bevege seg nedover.

Derimot vil massesenteret (tyngdepunktet) til fly+papegøyer bevege seg uavhengig av hvordan papegøyene beveger seg inne i flyet. Dette er kun avhengig av ytre krefter på systemet, dvs gravitasjon som trekker det mot jorden, og luftmotstand som gir oppdrift.

Nå er kanskje de fysiske lovene som trer inn når du hopper i gummibåten din litt forskjellig fra lovene som trer inn når papegøyer flyr rundt inne i en jumbojet? 

Jeg har aldri registrert at Bernoulli sa noe om gummibåter?

Papegøyene bruker like mye energi på å holde seg i lufta som jumbojeten brukte på å holde papegøyene i lufta da de satt på gulvet. 

Det blir et energioverskudd her og energi i omløp gjør at noe skjer. Hva skjer, hvis energien som blir til overs ikke gjør at flyet stiger? Vil flyet eksplodere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå er kanskje de fysiske lovene som trer inn når du hopper i gummibåten din litt forskjellig fra lovene som trer inn når papegøyer flyr rundt inne i en jumbojet? 

Jeg har aldri registrert at Bernoulli sa noe om gummibåter?

De fundamentale fysiske lovene er de samme i hele universet så vidt vi kan observere. Hvis vi ser bort fra kvantemekanikk og relativitetsteori kan alt utledes fra Newtons lover som gjelder overalt; Bernoulli prinsippet er kun en konsekvens av dette. 

Er annen konsekvens av Newtons lover er at massesenteret til et system ikke kan påvirkes av interne krefter i systemet, så hvorvidt papegøyer dytter nedover mot gulvet med vingene kan ikke påvirke massesenteret til fly+papegøyer. Så hvis papegøyene stiger i høyde, må flyet synke noe for å kompensere, men siden flyet er mye tyngre er det en liten effekt hvis det som løfter seg er mye lettere. Samtidig er det jo luftmostand på utsiden av flyet som antakelig vil kompensere ved å dytte flyet opp når det begynner å synke, men den isolerte effekten av at papegøyene letter er at flyet synker.

Eventuelt kan man se det ved å regne på kreftene. For at papegøyene skal akselerere opp fra gulvet, må det være en kraft fra underlaget (eller luften under dem) som dytter dem opp. Fra Newtons 3. lov er det da en tilsvarende sterk kraft på underlaget som dytter det nedover. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Papegøyene bruker like mye energi på å holde seg i lufta som jumbojeten brukte på å holde papegøyene i lufta da de satt på gulvet. 

Det blir et energioverskudd her og energi i omløp gjør at noe skjer. Hva skjer, hvis energien som blir til overs ikke gjør at flyet stiger? Vil flyet eksplodere? 

Nei, flytet vil heldigvis ikke eksplodere:) Energien i flyet er ikke bevart, slik må det nødvendigvis være fordi luftmotstand er en ikke-konservativ kraft, så systemet fly+papegøyer mister energi så lenge de beveger seg. Ellers hadde vi jo ikke trengt å bruke motorene når flyet først er i gang, så det gir ikke mening å regne på energibevaring her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...