Gå til innhold

Hard tone på KG


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i ny og ne brukt dette forumet til å lufte ting jeg tenker på og få innspill, gjennom flere år. Jeg har ikke sterke meninger, jeg reflekterer som regel over egne erfaringer og ønsker å høre hva andre mener om ting. Men etter hvert som tiden har gått, opplever jeg at mennesker her inne er så frekke og ufine og rett og slett slemme, at jeg ikke lenger orker å dele noe. Fordi jeg blir lei meg av harde ord og kritikk i situasjoner hvor jeg føler det hadde vært på plass med LITT omtanke og folkeskikk.

Er det spesielt for KG? Finnes det noen forum der han man være litt personlig uten å bli sablet ned?

Anonymkode: 129a4...dbc

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo folk som er skarpe i måten de formidler på, så det er nok vanskelig å komme bort fra

Anonymkode: 47732...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som blir litt tøffere når de kan være anonyme,og skriver ting de aldri ville ha sagt til noen i virkeligheten.  

Men,et råd er: Ikke ta ting personlig! Dette er et anonymt fora,ingen vet hvem du er,og du vet ikke om det de sier er reelt heller. Om du får kritikk for noe her inne,ikke bry deg. Det spiller absolutt ingen rolle hva anonym bruker 1 og 2 mener om deg og ditt liv. 

Anonymkode: 445ce...511

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen feks blir slått av kjæresten kan vi jo ikke akkurat si det blir bedre og skjer nok aldri igjen. Prøv en stund til.

Anonymkode: 232c4...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har i ny og ne brukt dette forumet til å lufte ting jeg tenker på og få innspill, gjennom flere år. Jeg har ikke sterke meninger, jeg reflekterer som regel over egne erfaringer og ønsker å høre hva andre mener om ting. Men etter hvert som tiden har gått, opplever jeg at mennesker her inne er så frekke og ufine og rett og slett slemme, at jeg ikke lenger orker å dele noe. Fordi jeg blir lei meg av harde ord og kritikk i situasjoner hvor jeg føler det hadde vært på plass med LITT omtanke og folkeskikk.

Er det spesielt for KG? Finnes det noen forum der han man være litt personlig uten å bli sablet ned?

Anonymkode: 129a4...dbc

Nja. Syns de fleste svarer saklig først. Så

kommer ts med en sur kommentar om «det var ikke det jeg spurte om» «det er helt idiotisk råd» «kan dere holde dere til tema hadde jeg lurt på det hadde jeg spurt» og  da blir det ofte litt sur stemning

 

ta feks noe så helt banalt som tråden under bryllup med hun som ville sende ut invitasjoner men ikke visste tidspunktet for vielsen. Hun fikk helt normale og velmenende svar med at hun trengte ikke å sende de ut nå for det var ikke vanlig å sende ut et år i forveien, men kunne jo sende ut en save the date på sms i stedet. Måten disse svarene ble avfeid på

som helt idiotiske fordi invitasjonene MÅTTE sendes ut NÅ. Bidro til videre svar i tråden.

 

så til alle ts. Prøv å bare ignorere de svarene dere ikke liker eller takk for alle svar. Ikke svar frekt på de første postene. Så går nok trådene deres så mye bedre. 

Anonymkode: ddbf9...07f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tråder må en ha om dette?

Jeg synes ikke det er så hard tone her på kg. Litt bør en nok tåle, og viss en vet at en er litt snøflak og ikke tåler andres ærlig tilbakemeldinger og tar seg nær av ting så er kanskje ikke diskusjonsforum det beste for deg generelt. Jeg opplever forumet som litt godt og blandet, mange reflekterte innlegg og mennesker som svarer godt og en del sarkasme og ironi men det bør en ta med seg når en skal diskutere på nett. Og mange trådstartere lager også veldig sære tråder hvor en skaper en veldig polarisering eller tar med store fordommer i hovedinnlegget, da blir jo tråden deretter tenker jeg, så en legger litt opp til frekke motsvar selv også. 

Anonymkode: 3b927...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er mange som blir litt tøffere når de kan være anonyme,og skriver ting de aldri ville ha sagt til noen i virkeligheten.  

Men,et råd er: Ikke ta ting personlig! Dette er et anonymt fora,ingen vet hvem du er,og du vet ikke om det de sier er reelt heller. Om du får kritikk for noe her inne,ikke bry deg. Det spiller absolutt ingen rolle hva anonym bruker 1 og 2 mener om deg og ditt liv. 

Anonymkode: 445ce...511

Jeg er enig i dette.

Det er fort gjort å ta seg nær av ting folk til en på KG. Men egentlig kjenner de deg jo ikke! De har gjort en tolkning basert på noen avsnitt du har skrevet. De er farget av erfaringer de har gjort i sitt liv som de kanskje overfører til din situasjon. Det kan være ordbruk eller en setning som får dem til å tenke på noe de har opplevd og så tennes det følelser som flyter ut på "papiret". Kanskje er ikke disse situasjonene så veldig like hverande engang.

Du må vurdere om deres råd eller tilbakemelding er noe du kan nyttiggjøre deg. Hvis ikke, så legg det bak deg og glem det.

Anonymkode: 30135...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har i ny og ne brukt dette forumet til å lufte ting jeg tenker på og få innspill, gjennom flere år. Jeg har ikke sterke meninger, jeg reflekterer som regel over egne erfaringer og ønsker å høre hva andre mener om ting. Men etter hvert som tiden har gått, opplever jeg at mennesker her inne er så frekke og ufine og rett og slett slemme, at jeg ikke lenger orker å dele noe. Fordi jeg blir lei meg av harde ord og kritikk i situasjoner hvor jeg føler det hadde vært på plass med LITT omtanke og folkeskikk.

Er det spesielt for KG? Finnes det noen forum der han man være litt personlig uten å bli sablet ned?

Anonymkode: 129a4...dbc

Det er mange som kommentere i vond tro - og det er gjennomskuelig når man ser litt på retorikken, eller mangel av. Antageligvis er det fordi det ligger i menneskets natur å ha lyst å føle seg verdsatt og hørt som kan oppnåes ved skrive og poste et innlegg -  til tross av mangel av konstruktivisme og i hele tatt en mottaker. Man får sagt sitt, og egoet er strøket.

Men det ligger også et ansvar på leseren (deg) i hvordan du mottar noe. Forståelig er det lett å gå lei av harde ord, frekkhet osv. Men det kan helt fint ignoreres eller håndteres med å flytte samtalen over til noe mer produktivt.

 Når det gjelder KG, så er det samlivs-seksjonen som er den største. Det er lurt å huske at fleste som kommer her, gjør det ikke fordi de har bare gode nyheter å dele. Fleste samles her fordi de har opplevd noe sårt, traumatisk eller vondt på et tidspunkt - og man benytter stedet for å ventilere sine frustrasjoner i form av f.eks å være frekk og ufine. Det ikke være sånn, men det er en del av veksten av å være i en prosess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på det samme. Det er til tider en ganske hard tone. Jeg har ikke nettverk igjen etter mange år med sykdom, og skulle gjerne fått luftet litt innimellom, og fått noen råd, men en vet aldri hvilken vei det går. 
 

Jeg la en gang ut noe hvor det virkelig tok av i veldig negativ retning. For å spare meg selv trakk jeg meg ut. Lot folk bare fortsette seg i mellom, uten at jeg gikk mer inn i det. Det kan være en måte å gjøre det på om det blir for heftig og du ikke klarer å la være å bli lei deg. Jeg forstår godt du blir lei deg, så kun tips fra noen som har opplevd noe her på forumet. 
 

Jeg legger merke til at det inni mellom virker som om det er de første kommentarene som er avgjørende for hvordan tonen blir videre i tråden. Det gjelder ikke alltid, men det ser ut som det kan være sånn i blant. 
 

Prøv å hev deg over det, og om det er nødvendig trekk deg ut. Jeg personlig er mindre hard på nett enn i virkeligheten nettopp fordi jeg ikke kan se mottakeren og vet noe om hvordan de kan tolke det. Mange er derimot hardere når de kan gjemme seg bak tastaturet, og det gjelder generelt på nett, og ikke bare her. Kan de i tillegg være anonyme er det nok mye enkelte ikke hadde sagt til noen som de kan finne på å skrive her inne. 

Anonymkode: a0b52...220

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev I en annen tråd om samme tema:

Det er ikke en kategori for mennesker som oppretter tråder og en for de som svarer, og at disse aldri krysser veier.. Det er heller ikke slik at det bare er uskyldige prektige engler av noen trådstartere og så er det de frekke arrogante djevelormene som svarer. Ofte henger hovedinnlegget sammen med svarene en får.

Det er mangen tråder som går på hva naboen spiste til middag

*hulk og snufs mitt barn fikk bare ostesmørbrød 2 dager på rad på overnatting* 

*jeg har fulgt med på naboungene i over en uke fra stuevinduet mitt og har sett at de spiser mye takeaway pizza, hva skal jeg gjøre med det, fortelle det til foreldrene når de kommer igjen?*

*mennesker på over 35 som forteller at de er lykkelig som barnløs, tror de på denne løgnen selv*

*Hva feiler det barnløse*

*Hva feiler det foreldre*

*Kvinner som ikke barberer seg er ekkle*

*De som barberer seg tiltrekker seg pedofile/menn som ikke liker hår er pedofile

Noen av mange mange eksempler på tråder hvor trådstartere legger opp til en tråd med svar deretter, lager du såpass sjarmerende tråder må en vel klare å forvente at folk svarer på dumskapen med en viss sarkasme og frekkhet.

.. Å spørre som en har vett til.. Eller som en roper i skogen får en svar. Det er mange trolletråder og ren og skjær idioti av tråder, og da bør en forvente når en legger opp til en polarisering og en kommer med utsagn i overskriften eller hi som er tydelig sexistisk, arrogante, sladrete gjerne på en ondskapsfull måte osv så må en gjerne regne med at folk svarer med samme tone. 

Også tåler vi alle forskjellige ting og har ulike grenser. Jeg svarte i en tråd i går til noen som hadde skrevet "så mange frekke svar her" i tråden og lurte på hvor alle de frekke svarene var, (jeg har ennda ikke fått vite hvor de mange frekke svarene befant seg..) ja en eller max to men jeg syntes tråden slett ikke bar noe spor av frekkhet iforhold til den tonen ts svarte andre med, som heller ikke var spesielt frekk men den var ikke vennlig heller slik h*n skulle kverulere med råd og svar som h*n ikke likte, som var helt kurante og en fasit på den konkrete problemstillingen.

 

Så det nytter lite å drite i buksen og klage på vondt lukt etterpå, det er det en del trådstartere som bør huske på..

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis en var behov for å lage en ny tråd om følgende tema så må en forvente litt motstand 

 

- kaffegjester eller fri bar i bryllup

- sliten småbarnsmor med urealistiske forventinger

- mitt barn er et geni kanskje 

- jeg har kun råd til en syden tur i året 

- jeg har ikke råd til de fem barna mine

 

osv


 

Anonymkode: ddbf9...07f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med TS. Noen tråder vet man bare utarter omtrent før de kommer i gang. Hvis en feks vil si noe om hvordan en oppdrar egne barn så kommer det som regel fort innlegg om at "Her burde barnevernet vært inne i bildet", eller "hvordan kan du leve med å behandla barna dine slik?" Etc etc.  Virker som om en del elsker å forsøke å ta ts for et eller annet. For han/hun skal virkelig ikke komme her og tro noe!

Anonymkode: d6324...099

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det naturlig at tonen er skarpere om temaet er kontroversielt, at situasjonen er ekstrem, eller man i utgangspunktet har en skarp tone. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om innlegg som er skrevet i en vanskelig eller sårbar situasjon hvor jeg har vært interessert i andres opplevelser av et tema. Likevel blir man sablet ned. Det gjelder ikke bare meg, også andre. Da synes jeg det ofte vises mangel på sosial kompetanse her inne. Jeg synes det er synd, og jeg synes man godt kan snakke til andre på nett sånn man snakker til dem i det virkelige liv.

ts

Anonymkode: 129a4...dbc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er det naturlig at tonen er skarpere om temaet er kontroversielt, at situasjonen er ekstrem, eller man i utgangspunktet har en skarp tone. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om innlegg som er skrevet i en vanskelig eller sårbar situasjon hvor jeg har vært interessert i andres opplevelser av et tema. Likevel blir man sablet ned. Det gjelder ikke bare meg, også andre. Da synes jeg det ofte vises mangel på sosial kompetanse her inne. Jeg synes det er synd, og jeg synes man godt kan snakke til andre på nett sånn man snakker til dem i det virkelige liv.

ts

Anonymkode: 129a4...dbc

Har du eksempler på sånne tema? For jeg føler de fleste med en reell problemstilling som er trist og lei får sympati. 
 

men en kan feks ikke forvente å få masse sympati dersom en har en to uker gammel baby og lager innlegg «orker ikke mer ungen må jo ha pupp hele tiden og jeg får ikke sminket meg»

da må en forvente svar som forteller ts at dette er helt normalt og her må en senke standarden. 

Anonymkode: ddbf9...07f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Som jeg skrev I en annen tråd om samme tema:

Det er ikke en kategori for mennesker som oppretter tråder og en for de som svarer, og at disse aldri krysser veier.. Det er heller ikke slik at det bare er uskyldige prektige engler av noen trådstartere og så er det de frekke arrogante djevelormene som svarer. Ofte henger hovedinnlegget sammen med svarene en får.

Det er mangen tråder som går på hva naboen spiste til middag

*hulk og snufs mitt barn fikk bare ostesmørbrød 2 dager på rad på overnatting* 

*jeg har fulgt med på naboungene i over en uke fra stuevinduet mitt og har sett at de spiser mye takeaway pizza, hva skal jeg gjøre med det, fortelle det til foreldrene når de kommer igjen?*

*mennesker på over 35 som forteller at de er lykkelig som barnløs, tror de på denne løgnen selv*

*Hva feiler det barnløse*

*Hva feiler det foreldre*

*Kvinner som ikke barberer seg er ekkle*

*De som barberer seg tiltrekker seg pedofile/menn som ikke liker hår er pedofile

Noen av mange mange eksempler på tråder hvor trådstartere legger opp til en tråd med svar deretter, lager du såpass sjarmerende tråder må en vel klare å forvente at folk svarer på dumskapen med en viss sarkasme og frekkhet.

.. Å spørre som en har vett til.. Eller som en roper i skogen får en svar. Det er mange trolletråder og ren og skjær idioti av tråder, og da bør en forvente når en legger opp til en polarisering og en kommer med utsagn i overskriften eller hi som er tydelig sexistisk, arrogante, sladrete gjerne på en ondskapsfull måte osv så må en gjerne regne med at folk svarer med samme tone. 

Også tåler vi alle forskjellige ting og har ulike grenser. Jeg svarte i en tråd i går til noen som hadde skrevet "så mange frekke svar her" i tråden og lurte på hvor alle de frekke svarene var, (jeg har ennda ikke fått vite hvor de mange frekke svarene befant seg..) ja en eller max to men jeg syntes tråden slett ikke bar noe spor av frekkhet iforhold til den tonen ts svarte andre med, som heller ikke var spesielt frekk men den var ikke vennlig heller slik h*n skulle kverulere med råd og svar som h*n ikke likte, som var helt kurante og en fasit på den konkrete problemstillingen.

 

Så det nytter lite å drite i buksen og klage på vondt lukt etterpå, det er det en del trådstartere som bør huske på..

 

*Mulig i det hele tatt å finne en jente som er jomfru?*

Anonymkode: e0bd2...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

*Mulig i det hele tatt å finne en jente som er jomfru?*

Anonymkode: e0bd2...d6a

Uff,  ja Say no more...:roll: har sett overskriften til den tråden men jeg bare orker ikke.. Snakk om slum tråder... Går det an å lulle svar til den tråden inn på en god empatisk forståelsesfull og respektfull måte? Og er det i det hele tatt ønskelig, at alt her inne skal bli møtt med respekt, sympati, omtanke og folkeskikk...

Å alltid skulle svare pedagogisk og lulle hvert eneste svar inn i portveien 2 stemning og liste seg på tærene går jo ikke når en tenker på hvor mye rart som finnes her inne av tråder. Det får være måte på forståelse når en bare oppretter tull og tøys egentlig, (som veldig mye er).

Jeg er også av en annen mening når det kommer til seriøse tråder enn ts. F.eks på kropp og helse forumet og ellers andre seriøse temaer som diskuteres så er folk interessert i å diskutere seriøst, gir gode empatiske råd, gir av seg selv osv men det vil ikke alltid si at en er enig med ts, eller skal være enig med ts av den grunn eller at en ikke kan forvente motsvar viss ts er kranglevoren, og det skjer langt oftere enn ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inverto
skreppamedleppa skrev (22 timer siden):

Går det an å lulle svar til den tråden inn på en god empatisk forståelsesfull og respektfull måte?

 

Absolutt. Jeg gjorde det selv

Det kommer ann på hvor behersket, moden og dydig en er. Om man er en aggressiv person som ser ondt i alle tråder og la følelsene ta over.....da går det ikke ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (2 minutter siden):

Absolutt. Jeg gjorde det selv

Det kommer ann på hvor behersket, moden og dydig en er. Om man er en aggressiv person som ser ondt i alle tråder og la følelsene ta over.....da går det ikke ann

Eller en ser trådene for det de er og trådstartere for den de er og gidder ikke å busselulle med mennesker som skriver tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
skreppamedleppa skrev (5 minutter siden):

Eller en ser trådene for det de er og trådstartere for den de er og gidder ikke å busselulle med mennesker som skriver tull.

Man kan faktisk vri om dumme tråder (hijacking) til noe saklig, ved å lage en dyp og seriøs kommentar som trigger en god diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 13.53):

"...

Jeg legger merke til at det inni mellom virker som om det er de første kommentarene som er avgjørende for hvordan tonen blir videre i tråden. Det gjelder ikke alltid, men det ser ut som det kan være sånn i blant... "

Anonymkode: a0b52...220

Det er iallfall riktig observert. Selv om man tar høyde for at det kan være bred konsensus om enkelte temaer, har jeg registrert enkelte tråder hvor jeg oppfatter første svarinnlegg som helt på trynet og blir overrasket over hvor mange som slenger seg på. Da sitter iallfall jeg med en følelse av at flokkmentaliteten har tatt overhånd og det er mange som er litt for glad i å være enig med flertallet.

Må få legge til at det ikke betyr at det er greit med åndssvak "sheeple"-argumentasjon. Et yndet argument for typiske konspirasjonsteoretikere når de møter motstand fra flertallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...