Drizzt Skrevet 25. august 2023 #1 Del Skrevet 25. august 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bgbJdq/reagerer-paa-ap-stunt-datatilsynet-har-mottatt-flere-klager Fy f..n for et ekkelt parti. Samle folks gateadresse og epostadresse for å sende dem politisk propaganda. Datatilsynet er varslet. Jeg håper dere som bor i Stavanger ikke belønner disse partiene med stemme. Søndag 20. august ble det sendt ut en e-post med Arbeiderpartiet, Folkets Parti, Miljøpartiet De Grønne, Rødt, Senterpartiet og SV som avsender. ........ Direktør for oppvekst og utdanning i Stavanger kommune, Helene Ohm, bekrefter at kommunen mottok en innsynsbegjæring fra Arbeiderpartiet. – Kommunen leverte en liste, som inneholder navn på skole eller barnehage, klassetrinn og gateadresse og epostadresse til foreldre. Listen inneholder ikke navn på barna, sier Ohm til VG. Det er snakk om kontaktinfo til foresatte for i underkant av 10.600 barn, bekrefter hun. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 25. august 2023 #2 Del Skrevet 25. august 2023 Skremmende, det viser jo bare at personlig data benyttes når det er opportun, drit i datasikkerhet. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 25. august 2023 #3 Del Skrevet 25. august 2023 Phil Collins sa det best: Just do as I say, not as I do 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 25. august 2023 #4 Del Skrevet 25. august 2023 Drizzt skrev (7 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bgbJdq/reagerer-paa-ap-stunt-datatilsynet-har-mottatt-flere-klager Fy f..n for et ekkelt parti. Samle folks gateadresse og epostadresse for å sende dem politisk propaganda. Datatilsynet er varslet. Jeg håper dere som bor i Stavanger ikke belønner disse partiene med stemme. Søndag 20. august ble det sendt ut en e-post med Arbeiderpartiet, Folkets Parti, Miljøpartiet De Grønne, Rødt, Senterpartiet og SV som avsender. ........ Direktør for oppvekst og utdanning i Stavanger kommune, Helene Ohm, bekrefter at kommunen mottok en innsynsbegjæring fra Arbeiderpartiet. – Kommunen leverte en liste, som inneholder navn på skole eller barnehage, klassetrinn og gateadresse og epostadresse til foreldre. Listen inneholder ikke navn på barna, sier Ohm til VG. Det er snakk om kontaktinfo til foresatte for i underkant av 10.600 barn, bekrefter hun. Dette får rettslig etterspill : Man kan ikke bruke innsynsbegjæring til dette. Jeg er klar over https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16, men i ettertid er GDPR kommet, og personvernet krever at behovet for personinformasjon er entydig definert. Det finnes ingen gyldig behandlingsgrunnlag her, så det som er uthevet under slår inn. § 7.Bruk av offentleg informasjon Informasjon som det er gitt tilgang til etter lova her eller anna lovgiving som gir ålmenta rett til innsyn i offentleg verksemd, kan brukast til eitkvart formål dersom ikkje anna lovgiving eller retten til ein tredjeperson er til hinder for det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. august 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 25. august 2023 (endret) Daraya skrev (21 minutter siden): Skremmende, det viser jo bare at personlig data benyttes når det er opportun, drit i datasikkerhet. Veldig skremmende at personvern har så lite å si for Ap. Druid skrev (10 minutter siden): Dette får rettslig etterspill : Man kan ikke bruke innsynsbegjæring til dette. Jeg er klar over https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16, men i ettertid er GDPR kommet, og personvernet krever at behovet for personinformasjon er entydig definert. Det finnes ingen gyldig behandlingsgrunnlag her, så det som er uthevet under slår inn. § 7.Bruk av offentleg informasjon Informasjon som det er gitt tilgang til etter lova her eller anna lovgiving som gir ålmenta rett til innsyn i offentleg verksemd, kan brukast til eitkvart formål dersom ikkje anna lovgiving eller retten til ein tredjeperson er til hinder for det. Det bør være rettslige konsekvenser for Ap i Stavanger her. Men denne direktøren - skjønte hun ikke at Ap vil ha listene for å spre propaganda? Hadde hun mulighet å nekte? Kreve begrunnelse? Nekte på bakgrunn av ugyldig begrunnelse? Det er 1 ting å få generell spam fra partiene i postkassen, men noe annet å få målrettet propaganda på epost. Det er så strenge regler for å dele epost innad på skolen og i barnehagen at alle foreldre i klassen og i avdelingen måtte samtykke før listen ble delt ut til foreldrene. Her kommer et parti og bare krever alles epostadresse og gateadresse for å spre politisk propaganda før valg? Fy f...n. Endret 25. august 2023 av Drizzt 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 25. august 2023 #6 Del Skrevet 25. august 2023 (endret) Dette er selvsagt helt galt av Arbeiderpartiet. Men mitt store spørsmål er: Hvordan kan det være greit for kommunen å sende ut lister med informasjon om alle som har barn i barnehage eller 1/2. klasse? De har gitt ut info om gateadresse, epost og klassetrinn. Så sier de at det er greit fordi de ikke har gitt ut barnets navn. Dette har da ikke noe grunnlag i offentlighetsloven. Det eneste de fleste foreldre har gjort er å benytte seg av grunnleggende tilbud som kommunen er lovpålagt å tilby (skole og barnehage). Det betyr jo ikke at det er greit at man skal offentliggjøres og deretter bli tilsendt propaganda. Dette er virkelig hårreisende, som den førsteamanuensisen uttalte. Det er kommunen som har gjort den største feilen her. Kommunen min og skolene vi bruker har selvsagt kontaktinfo. Men det er jo til bruk for kommunikasjon mellom oss. Andre trenger vel ikke å vite dette? Endret 25. august 2023 av solmåneogstjerner 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 25. august 2023 #7 Del Skrevet 25. august 2023 Drizzt skrev (12 minutter siden): Men denne direktøren - skjønte hun ikke at Ap vil ha listene for å spre propaganda? Hadde hun mulighet å nekte? Kreve begrunnelse? Nekte på bakgrunn av ugyldig begrunnelse? Nei. Som det står i lovteksten er det INGEN rom for å nekte innsyn. Dette er faktisk veldig viktig for demokratiet. Men det flytter selvfølgelig hele ansvaret over på partiene som har misbrukt informasjonen, og brudd på GDPR er ... DYRT. solmåneogstjerner skrev (5 minutter siden): Dette har da ikke noe grunnlag i offentlighetsloven. Jo, dette har helt klart grunnlag i offentlighetsloven, og kan for eksempel brukes til å avsløre om kommunen faktisk har de brukerene de har dokumentert bruker tjenester og følgelig har budsjett på. Så dette er kritisk er tilgjengelig. Det er også derfor man har rett til å bruke disse dataene fritt. Problemet er at selv om jeg har rett til å se dataene og bruke dataene; HVA jeg bruker dem til må ha en hjemmel. Og det er ingen hjemmel i disse dataene til tredjepart epostlister, uansett hvor akseptable bruksområder det måtte være. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 25. august 2023 #8 Del Skrevet 25. august 2023 Ap sendte sms til en million velgere for et par valg siden, jeg blant de som fikk. Det var irriterende spam, virket nok mot sin hensikt. Dette er enda værre, de styrer kommunen og misbruker makten til å hente ut opplysninger om grupper av innbygere. Bor ikke i Stavanger, men villle ikke ønsket slik reklame på eposten min. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukeDanes Skrevet 25. august 2023 #9 Del Skrevet 25. august 2023 Drizzt skrev (2 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bgbJdq/reagerer-paa-ap-stunt-datatilsynet-har-mottatt-flere-klager Fy f..n for et ekkelt parti. Samle folks gateadresse og epostadresse for å sende dem politisk propaganda. Datatilsynet er varslet. Jeg håper dere som bor i Stavanger ikke belønner disse partiene med stemme. Søndag 20. august ble det sendt ut en e-post med Arbeiderpartiet, Folkets Parti, Miljøpartiet De Grønne, Rødt, Senterpartiet og SV som avsender. ........ Direktør for oppvekst og utdanning i Stavanger kommune, Helene Ohm, bekrefter at kommunen mottok en innsynsbegjæring fra Arbeiderpartiet. – Kommunen leverte en liste, som inneholder navn på skole eller barnehage, klassetrinn og gateadresse og epostadresse til foreldre. Listen inneholder ikke navn på barna, sier Ohm til VG. Det er snakk om kontaktinfo til foresatte for i underkant av 10.600 barn, bekrefter hun. Dette er ikke noe spesielt. Her i kommunen har blant Venstre sendt ut brev til førstegangsvelgere, direkte adressert. I tillegg har en kandidat for annet parti sendt "personlig" brev til resten av elevene han går vg3 med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kavorka Skrevet 25. august 2023 #10 Del Skrevet 25. august 2023 Her er det noen som har driti seg ut, ja... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 25. august 2023 #11 Del Skrevet 25. august 2023 LukeDanes skrev (35 minutter siden): Dette er ikke noe spesielt. Her i kommunen har blant Venstre sendt ut brev til førstegangsvelgere, direkte adressert. I tillegg har en kandidat for annet parti sendt "personlig" brev til resten av elevene han går vg3 med. Selve situasjonen er ikke spesiell; det er hvordan de har fått tak i adressene som er problematisk. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 25. august 2023 #12 Del Skrevet 25. august 2023 (endret) Druid skrev (6 timer siden): Nei. Som det står i lovteksten er det INGEN rom for å nekte innsyn. Dette er faktisk veldig viktig for demokratiet. Men det flytter selvfølgelig hele ansvaret over på partiene som har misbrukt informasjonen, og brudd på GDPR er ... DYRT. Jo, dette har helt klart grunnlag i offentlighetsloven, og kan for eksempel brukes til å avsløre om kommunen faktisk har de brukerene de har dokumentert bruker tjenester og følgelig har budsjett på. Så dette er kritisk er tilgjengelig. Det er også derfor man har rett til å bruke disse dataene fritt. Problemet er at selv om jeg har rett til å se dataene og bruke dataene; HVA jeg bruker dem til må ha en hjemmel. Og det er ingen hjemmel i disse dataene til tredjepart epostlister, uansett hvor akseptable bruksområder det måtte være. Ingen trenger da å se lister over foreldre som bruker barnehage og skole for sine barn. Jeg vil ikke at mine opplysninger skal offentliggjøres bare fordi jeg har et barn, som bruker barnehage og skole som alle andre barn. Og som de har rett til å bruke. Like lite som vi trenger å se hvem som bruker diverse nav-tiltak eller annet. Legger til: kan det virkelig være nødvendig at andre kan kontrollere at mitt barn ikke bruker grunnskoleplassen sin 'urettmessig'? Det høres jo helt rart ut, og går nok på tvers av hva 99,99% av befolkningen mener. Det er jo ingen som lurer til seg en skoleplass for en førsteklassing. Det et jo ikke nødvendig, kommunen er nødt til å ta imot alle barn. Derfor får også alle plass. Samme med barnehage, bortsett fra at der kan det være ventetid. Og derfor ikke nødvendig at dette skal være offentlig informasjon. Endret 25. august 2023 av solmåneogstjerner 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. august 2023 Forfatter #13 Del Skrevet 25. august 2023 Druid skrev (4 timer siden): Nei. Som det står i lovteksten er det INGEN rom for å nekte innsyn. Dette er faktisk veldig viktig for demokratiet. Men det flytter selvfølgelig hele ansvaret over på partiene som har misbrukt informasjonen, og brudd på GDPR er ... DYRT. Jo, dette har helt klart grunnlag i offentlighetsloven, og kan for eksempel brukes til å avsløre om kommunen faktisk har de brukerene de har dokumentert bruker tjenester og følgelig har budsjett på. Så dette er kritisk er tilgjengelig. Det er også derfor man har rett til å bruke disse dataene fritt. Problemet er at selv om jeg har rett til å se dataene og bruke dataene; HVA jeg bruker dem til må ha en hjemmel. Og det er ingen hjemmel i disse dataene til tredjepart epostlister, uansett hvor akseptable bruksområder det måtte være. Hvis kommunen ikke kunne nekte Ap å få utlevert dette, så burde de automatisk varslet Datatilsynet selv rett etter. Men det er 4 private personer, altså 4 av foreldrene, som har varslet. Det finnes ikke et eneste politisk parti i Norge som har noe med lister med epostadresser av foreldre å gjøre. Når det er så strengt for alle andre, hvorfor tror de det er lov for dem? Skandalene med Ap tar aldri slutt. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. august 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 25. august 2023 hraff skrev (3 timer siden): Ap sendte sms til en million velgere for et par valg siden, jeg blant de som fikk. Det var irriterende spam, virket nok mot sin hensikt. Dette er enda værre, de styrer kommunen og misbruker makten til å hente ut opplysninger om grupper av innbygere. Bor ikke i Stavanger, men villle ikke ønsket slik reklame på eposten min. Jaaa, husker denne spam SMS-en. Mange i min omkrets fikk den, jeg var ikke blant de ''heldige'' takk og pris. Ingen av de jeg kjenner som fikk den var i nærheten av å stemme Ap. Jeg tror det var i 2017? Det gikk ikke så bra med Ap da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 25. august 2023 #15 Del Skrevet 25. august 2023 «Propaganda» er drøyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koko-Koko Skrevet 25. august 2023 #16 Del Skrevet 25. august 2023 5 hours ago, Drizzt said: Veldig skremmende at personvern har så lite å si for Ap. Det er da ingen overraskelse. De (Høyre også, forresten) har stemt mot personvern på klovnetinget ved flere anledninger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 25. august 2023 #17 Del Skrevet 25. august 2023 Drizzt skrev (31 minutter siden): Hvis kommunen ikke kunne nekte Ap å få utlevert dette, så burde de automatisk varslet Datatilsynet selv rett etter. Men det er 4 private personer, altså 4 av foreldrene, som har varslet. Det finnes ikke et eneste politisk parti i Norge som har noe med lister med epostadresser av foreldre å gjøre. Når det er så strengt for alle andre, hvorfor tror de det er lov for dem? Skandalene med Ap tar aldri slutt. Er det virkelig mulig?? Hvordan kunne de be om innsyn og hvordan kunne kommunen gjøre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. august 2023 Forfatter #18 Del Skrevet 25. august 2023 (endret) Rotemor skrev (2 timer siden): «Propaganda» er drøyt. Drøy propaganda er kanskje mer treffende. Endret 25. august 2023 av Drizzt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 25. august 2023 #19 Del Skrevet 25. august 2023 Koko-Koko skrev (4 timer siden): Det er da ingen overraskelse. De (Høyre også, forresten) har stemt mot personvern på klovnetinget ved flere anledninger. AP og Høyre stemte for å innføre EU's personverndirektiv i norsk lov som har styrket nordmenns personvern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 26. august 2023 #20 Del Skrevet 26. august 2023 Justlooking skrev (11 timer siden): Er det virkelig mulig?? Hvordan kunne de be om innsyn og hvordan kunne kommunen gjøre dette? Bare så dette er klart : muligheten for innsynsbegjæring er fundemental for demokratiet og kommunen har å gjøre det velgerene ber dem om. Dette er ekstremt viktig og skiller demokrati fra despotiske diktatur! GP950mAh skrev (7 timer siden): AP og Høyre stemte for å innføre EU's personverndirektiv i norsk lov som har styrket nordmenns personvern. Nnnja, de hadde ikke egentlig noe fordømrade valg. EU sine direktiver er valgfrie for EU land, for andre er det pr def obligatorisk og straffbart å ignorere. Ap og Høyre kjemper fortsatt hardt mot personvern, og har funnet hull EU trenger tid for å lukke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå