Gå til innhold

Blir egentlig korte menn så mye diskriminert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vi egentlig "heightism" her i Norge? Altså høyde diskriminering mot menn?

Selv er jeg 168cm og jeg kan ikke huske en eneste gang noen har latterliggjort meg eller nevnt høyden
min på en diskriminerende måte, indirekte eller direkte. Heller ikke på vidergående.
Har heller aldri blitt mobbet for det.

Så enten er dette bare en internett-greie, kulturell greie, eller så er det
veldig avhengi av måten en bærer seg på og "auraen" en utstråler som avgjør hva folk føler om deg

Hva tenker dere? Om du selv er en kort mann så kan du gjerne dele dine egne erfaringer her
 

Anonymkode: 2b248...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kommer særlig til syne i arbeidslivet, akkurat som det kommer til syne i arbeidslivet at folk med utenlandske navn blir diskriminert.

Anonymkode: 2c186...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminering tviler jeg på at vi har? Det har jeg iallfall ikke hørt om, hverken i arbeidslivet eller fritiden. Mange kvinner har sagt at de ønsker høye menn som partner, men det er en preferanse, ikke diskriminering. 

Anonymkode: 43fac...65c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 0.21):

Har vi egentlig "heightism" her i Norge? Altså høyde diskriminering mot menn?

Selv er jeg 168cm og jeg kan ikke huske en eneste gang noen har latterliggjort meg eller nevnt høyden
min på en diskriminerende måte, indirekte eller direkte. Heller ikke på vidergående.
Har heller aldri blitt mobbet for det.

Så enten er dette bare en internett-greie, kulturell greie, eller så er det
veldig avhengi av måten en bærer seg på og "auraen" en utstråler som avgjør hva folk føler om deg

Hva tenker dere? Om du selv er en kort mann så kan du gjerne dele dine egne erfaringer her
 

Anonymkode: 2b248...7ec

Du er mann eller kvinne? (Spør bare fordi lave kvinner kan vel ikke uttale seg på vegne av lave menn.. ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må lære oss å bruke ord riktig, diskriminering er usaklig forskjellsbehandling. Om man eksempelvis blir valgt bort som potensiell partner på grunn av høyde så handler det om preferanser og ikke diskriminering. Du må spesifisere nærmere på hvilke områder du tenker dette er gjeldene for at man skal mene noe om det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 0.21):

Har vi egentlig "heightism" her i Norge? Altså høyde diskriminering mot menn?

Selv er jeg 168cm og jeg kan ikke huske en eneste gang noen har latterliggjort meg eller nevnt høyden
min på en diskriminerende måte, indirekte eller direkte. Heller ikke på vidergående.
Har heller aldri blitt mobbet for det.

Så enten er dette bare en internett-greie, kulturell greie, eller så er det
veldig avhengi av måten en bærer seg på og "auraen" en utstråler som avgjør hva folk føler om deg

Hva tenker dere? Om du selv er en kort mann så kan du gjerne dele dine egne erfaringer her
 

Anonymkode: 2b248...7ec

Jeg tror dette er et importert problem, altså et problem for de som tilbringer for mye tid foran en skjerm. 

Jeg er kvinne og har en skokk med venninner og kvinnelige kollegaer og kan ikke huske at noen noensinne har nevnt noe om menns høyde. Jeg er selv lav (160cm) og har aldri hørt noen nevne min høyde heller. 

Anonymkode: 903a9...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (1 time siden):

Vi må lære oss å bruke ord riktig, diskriminering er usaklig forskjellsbehandling. Om man eksempelvis blir valgt bort som potensiell partner på grunn av høyde så handler det om preferanser og ikke diskriminering. Du må spesifisere nærmere på hvilke områder du tenker dette er gjeldene for at man skal mene noe om det. 

Når jeg bruker ordet 'diskriminering' så mener jeg diskriminering og forventer at andre folk skal forstå hva det betyr. Ikke banale ting som preferanser -_-

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er selv lav (160cm) og har aldri hørt noen nevne min høyde heller. 

Anonymkode: 903a9...689

Det er fordi du er kvinne. Ingen bryr seg om en kvinne er lav

Anonymkode: 2b248...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er grensen mellom høy og lav? 

Anonymkode: 17479...a12

I Norge er menn sett på som midget (kortvokst) om de er under 166cm

Helt vilt xD

Anonymkode: 2b248...7ec

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I Norge er menn sett på som midget (kortvokst) om de er under 166cm

Helt vilt xD

Anonymkode: 2b248...7ec

Ok, takk! 
 

Masse damer som er lavere enn 166 i hvertfall. 
 

 

Anonymkode: 17479...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok diskriminert på samme måte som overvektige 

Anonymkode: 77034...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/25/2023 at 12:21 AM, AnonymBruker said:

Har vi egentlig "heightism" her i Norge? Altså høyde diskriminering mot menn?

Selv er jeg 168cm og jeg kan ikke huske en eneste gang noen har latterliggjort meg eller nevnt høyden
min på en diskriminerende måte, indirekte eller direkte. Heller ikke på vidergående.
Har heller aldri blitt mobbet for det.

Så enten er dette bare en internett-greie, kulturell greie, eller så er det
veldig avhengi av måten en bærer seg på og "auraen" en utstråler som avgjør hva folk føler om deg

Hva tenker dere? Om du selv er en kort mann så kan du gjerne dele dine egne erfaringer her
 

Anonymkode: 2b248...7ec

Jeg er ca 175 cm og har fått mange negative kommentarer om høyden min. Kun fra familiemedlemmer da. 

Anonymkode: 9a82e...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 0.21):

Har vi egentlig "heightism" her i Norge? Altså høyde diskriminering mot menn?

Selv er jeg 168cm og jeg kan ikke huske en eneste gang noen har latterliggjort meg eller nevnt høyden
min på en diskriminerende måte, indirekte eller direkte. Heller ikke på vidergående.
Har heller aldri blitt mobbet for det.

Så enten er dette bare en internett-greie, kulturell greie, eller så er det
veldig avhengi av måten en bærer seg på og "auraen" en utstråler som avgjør hva folk føler om deg

Hva tenker dere? Om du selv er en kort mann så kan du gjerne dele dine egne erfaringer her
 

Anonymkode: 2b248...7ec

Du er ikke kort med 168cm.  160 er kort.

Anonymkode: 20601...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Når jeg bruker ordet 'diskriminering' så mener jeg diskriminering og forventer at andre folk skal forstå hva det betyr. Ikke banale ting som preferanser -_-

Det er fordi du er kvinne. Ingen bryr seg om en kvinne er lav

Anonymkode: 2b248...7ec

Her bekrefter du bare min antakelse - men for diskusjonen sin del, hvilke områder tenker du da på om du ikke tenker på preferanser? For den siste setningen din klarer jeg virkelig ikke å tolke som annet.. Er åpen for at jeg tar feil, men om du oppriktig ønsker en diskusjon på dette så må du presiserer på hvilken måte og ikke bare slenge ut en påstand. Hele tråden handler jo til nå om preferanser og klarer ikke å se at du henger deg opp i de kommentarene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nekinn@ skrev (24 minutter siden):

Her bekrefter du bare min antakelse - men for diskusjonen sin del, hvilke områder tenker du da på om du ikke tenker på preferanser? For den siste setningen din klarer jeg virkelig ikke å tolke som annet.. Er åpen for at jeg tar feil, men om du oppriktig ønsker en diskusjon på dette så må du presiserer på hvilken måte og ikke bare slenge ut en påstand. Hele tråden handler jo til nå om preferanser og klarer ikke å se at du henger deg opp i de kommentarene. 

Det er da massiv forskjell på en datingpreferanse og det å faktisk mobbe noen, narre dem, angripe dem etc. Det er de sistnevnte tingene som er diskriminering. Ren logikk som alle burde forstått uten forklaring

Anonymkode: 2b248...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er da massiv forskjell på en datingpreferanse og det å faktisk mobbe noen, narre dem, angripe dem etc. Det er de sistnevnte tingene som er diskriminering. Ren logikk som alle burde forstått uten forklaring

Anonymkode: 2b248...7ec

Fremdeles, kan du likevel påpeke de områder og i hvilken grad du tenker dette gjelder, gjerne med eksempler - for oss som ikke forstår uten forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (4 minutter siden):

Fremdeles, kan du likevel påpeke de områder og i hvilken grad du tenker dette gjelder, gjerne med eksempler - for oss som ikke forstår uten forklaring?

Nei. Jeg vil heller se hvilket svar jeg får. Og så kan andre lese seg opp på begrepet "heightism". Jeg har som sagt ikke mye erfaring med det, men jeg har forstått det slik at mange i andre land opplever det haha. Noen eksempler jeg har lest er at korte menn tjener mindre enn høye menn, og at de aldri blir respektert som autoritære/leder figurer. Og om de er det, så er det stor sjanse for at folk utfordrer eller tviler på lederevnen din

Anonymkode: 2b248...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Jeg vil heller se hvilket svar jeg får. Og så kan andre lese seg opp på begrepet "heightism". Jeg har som sagt ikke mye erfaring med det, men jeg har forstått det slik at mange i andre land opplever det haha. Noen eksempler jeg har lest er at korte menn tjener mindre enn høye menn, og at de aldri blir respektert som autoritære/leder figurer. Og om de er det, så er det stor sjanse for at folk utfordrer eller tviler på lederevnen din

Anonymkode: 2b248...7ec

Ok, du har gjort deg opp en tanke basert på snever googling å slik. Lite matnyttig i den store sammenheng men helt greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...