Gå til innhold

Barn på 10 får fort fett hår

lady90

Anbefalte innlegg

Datteren min på 10 har langt hår som blir ekstremt fort fett. Hun har veldig glatt hår fra før, så glatt at det nesten er umulig å krølle. Ser fint ut når det er nyvaska, da er der også litt fluffy, men allerede 2 dager etter har det blitt veldig fett og stygt og enda glattere (null volum). 

Noen tips til hårprodukter vi bør bruke? Hun bruker helt vanlig shampoo og balsam fra butikken, litt ulike typer for normalt hår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en kvinne i 20 årene, men hadde akkurat samme problem på den alderen. Men håret mitt ble fett samme dag som jeg vasket det... Prøvde mange ulike shampoo og balsam, men uten hell. Tilslutt tok min bestefar å foreslo at jeg skulle prøve å bruke zalo i håret, fordi han hadde brukt det før når han hadde problemer med fett hår eller hvis han fikk noe olje i håret.

Jeg prøvde det og brukte zalo i tillegg til min vanlige shampoo og balsam. Håret ble faktisk mindre fett etterhvert. Men ellers så er det også ganske normalt for de fleste å vaske håret annenhver dag, så om det ikke ser så fint ut etter 2 dager er det vel ikke så unormalt? 

Anonymkode: 43a62...2d6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og må vaske håret minst annenhver dag. Fet hud og fet hodebunn. For meg gjør balsam bare ting verre. Trenger hun det?

Anonymkode: 8ad4a...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hun balsamen i hodebunnen eller kun i tuppene? I min erfaring er det best å bruke shampoo kun på hodebunn og balsam kun på tuppene. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bruker hun balsamen i hodebunnen eller kun i tuppene? I min erfaring er det best å bruke shampoo kun på hodebunn og balsam kun på tuppene. 

Egentlig overalt men skal teste det du sier 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er 40 og må vaske håret minst annenhver dag. Fet hud og fet hodebunn. For meg gjør balsam bare ting verre. Trenger hun det?

Anonymkode: 8ad4a...c2f

Vet ikke, skal teste med balsam i kun tuppene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert lurt at hun bare vasker det etter 2 dager når det begynner å bli fett. 😊 Bruk en mild shampoo uten parfyme. Balsam kun i tuppene. 

Anonymkode: 28752...9c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hørt med en frisør hva de anbefaler, ja shampoo er dyrere der men av og til hvert det. Zaloo er ikke egnet  eller beregnet for hårvask

Anonymkode: a94c3...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet, hun er 16 år nå. Og det er ikke blitt bedre.

Alle jeg har snakket med sier;

vask så sjeldent du kan.

Bruk rense shampo

eller hodebunn skrubb

begrens hvor mye du tar gjennom håret, eller , grer det 

Men det virker ikke som om noe hjelper.

Zalo har vi ikke testet, så kankskje det bør testes

Anonymkode: cab9d...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette problemet, og kan ikke ha veldig langt hår, siden det føles som om hele håret blir tyngre (og fetere), jo lengre det er. 

Anonymkode: 2652a...d98

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sikkert lurt at hun bare vasker det etter 2 dager når det begynner å bli fett. 😊 Bruk en mild shampoo uten parfyme. Balsam kun i tuppene. 

Anonymkode: 28752...9c2

Er bare det at det ikke alltid er så lett få en 10-åring i dusjen annenhver dag 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (3 minutter siden):

Er bare det at det ikke alltid er så lett få en 10-åring i dusjen annenhver dag 🤣

Kjenner meg igjen , har også en 10 åring 😂🙈 få henne i dusjen kan gå, men å vaske håret , nei , par ganger i uka er visst nok 🙈

Anonymkode: 2b1e3...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt sjampo til sjampo for sensitiv hodebunn. For eksempel Wella balance scalp. Det hjalp for meg.

Anonymkode: 28126...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er bare sånn. Jeg var lik som datteren til TS som barn, og er lik som voksen. Har prøvd "alle" gode tips og råd, men håret er synlig fett etter 24 timer. Det eneste som hjalp var å bleke håret for da ble det så tørt, men da var det til gjengjeld tørt og skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må faktisk bare vaske håret annenhver dag. Dette er ikke noe hun kan bestemme selv. 

Anonymkode: a6c08...b83

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Ikke bruk zalo. Zalo er veldig stritt for huden, og man skal egentlig ikke være borti det med hendene heller.

Mulig du vil vurdere hudlege. Kan være sopproblem, sebore eller annet når det gjelder slike problemer. Dersom det er noe sånt som er grunnen, så er det ikke sikkert normale løsninger på rpoblemet vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vel hormoner? Hun er kanskje på vei inn i puberteten? Zalo anbefales ikke, det skaper kun ubalanse i hodebunnen. Finn en sjampo for fett hår, dropp balsam og gjerne klipp håret litt så det får litt luft til hårsekkene. Bruk en lett mousse for volum i røttene. Og kanskje hun må vaske håret lett daglig, jeg måtte det i puberten siden det ble fett med en gang. Det som kan jeg hjelpe er striping/bleking da håret da blir tørrere. Men ville ikke anbefalt det til en jente på 10 år

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk en mild volumshampo og en lett volumbalsam. Dropp eventuelt balsamen og bruk en lett leave in spray balsam. 

Datteren min på 9 år fikk også lett fett hår, men det viste seg at hun klinte balsamen i hodebunnen og ikke skylte tilstrekkelig. Så sikkert greit å utelukke slike feil. 

Jenta mi er nå 11 år og får fett hår på dag 3. Da bruker hun gele i håret og har en stram hestehale slik hun kun trenger å dusje hver tredje dag. 

Om man har flatt og glatt hår fra naturen sin side så er det vanskelig å opprettholde volum over flere dager. 

Anonymkode: 17737...f4e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke sjamponerer håret to ganger ved hårvask må dere hvertfall begynne med det. Dette bør alle gjøre (med mindre du vasker håret daglig). 

Når det er sagt er det ikke en uting å vaske håret annenhver dag i den alderen. Hun er sikkert mye aktiv, og kjertlene produserer ofte mer talg i puberteten/starten på puberteten. 

Anonymkode: 98971...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...