Gå til innhold

Alenemødre og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns absolutt du skal snakke med henne om dette her. jeg har selv oppvokst med en mor som drakk og valgte selv å flytte fra henne når jeg var 13år.

Ingen barn skal oppleve alkohol misbruk av noen slag. de skal ha et trygt og godt hjem, der både mor og far er oppegående mennesker. her gjelder jo ikke det far da..

Men du har et ansvar når du vet!!! ingen sa noen ting i min sak og jeg opplevde at min mor ble voldtatt foran øya på meg, og jeg vet at du ikke ønsker det for dette lille barnet.

vist du ikke tør/vil snakke med henne, hadde jeg ringt barnevernet og fortalt de åssen det sto til der. barnevernet er der for å hjelpe ikke for å lage faen. de er der både for barnet og for foreldre. de gjør alt de kan for at foreldre selv skal kunne ta vare på barnet sitt, men noen ganger går det ikke og da reagerer de.

Jeg ønsker deg masse lykke til og jeg håper at du gjør det som er riktig

SI I FRA!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å drikke seg full i nærheten av små barn bør man ikke gjøre uansett sivilstatus synes jeg. Forstår ikke helt hvorfor du gjør et poeng av at hun er alenemor.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Unnskyld meg, men når overskriften er aleneMØDRE og alkohol .... så er det vel ikke rart at en del reagerer??

Greit nok at du er bekymra, men skriv om det da, i stedenfor å lage en overskrift som stigmatiserer.

Overskriften kunne selvfølgelig vært:"foreldre og alkohol" men bekymringen for venninnen og barnet ville jo vært den samme.

Så derfor er det unødvendig å henge seg opp i en overskrift, når innholdet i tråden er bekymring for alkoholmisbruk av en venninne som har et barn på 4 år.

Bekymringen ville vært til stede om hun var gift eller samboer.

når du gjest skriver:"Greit nok at du er bekymra, men skriv om det da"

Det er jo nettop det hun skriver om, at hun er bekymra.Hun skriver jo ikke om at hun er bekymra for at hun er en alenemor som drikker, men poenget er jo at det er en mor som drikker seg full i nærheten av et barn på 4 år.

Litt kan man tenke selv ut i fra innholdet i tråden, uten at man må henge seg opp i en overskrift.

Ellers vil jeg si til deg gjest, at det siste avsnittet i det siste innlegget ditt var bra!

Endret av Miloine
Skrevet (endret)
Å drikke seg full i nærheten av små barn bør man ikke gjøre uansett sivilstatus synes jeg. Forstår ikke helt hvorfor du gjør et poeng av at hun er alenemor.

Hvorfor kverrulerer du på dette punktet? Hun gjør et poeng av at vedkommende er alenemor fordi vedkommende er alenemor! Overskriften er jo der for å si noe om hva innlegget handler om, og den korteste og mest korrekte måten å si noe om dette på, vil jo da bli "alenemødre og alkohol". kanskje kunne det stått "alenemor og alkohol", men likevel.. Hvorfor henger du deg opp i det? Det er jo bare en overskrift.

Selvsagt er det ikke noe bedre om andre folk med annen sivilstatus drikker seg hinsides med et barn tilstede, men nå er det jo en gang sånn at vedkommende det diskuteres om her er en alenemor.

Dessuten er det relevant at hun er alenemor i den forstand at hun er alene om omsorgen. Selvsagt har det noe med saken å gjøre. Hvis noe skulle gå galt når det er fyll på gang er det vel sannsynlig at to hoder tenker bedre enn ett? Og hvis det f.eks. skulle bli brann, er det vel større sjanse for at det går bra hvis de er to voksne tilstede? Da er jo oddsen for at noen er forstandig nok til å få barnet og seg selv ut, ringe brannvesen, evt. slukke mindre branner med brannslukningsapparat, fordoblet...

eller hva?

Endret av lemming
Skrevet

Mitt poeng var altså at man ikke bør være full sammen med barn uansett sivilstatus. Jeg synes ikke det er å kverulere å påpeke det.

Skrevet
Jeg sier det jo her også!

...og jeg nevner eks. med mor/far hvis det er det du er så veldig opptat av!

Tråden handler om en ALENEMOR SOM DRIKKER SEG FULL, IKKE ET EKTEPAR/SAMBOERPAR SOM TAR SEG NOEN PILS.

igjen, har du tungt for det?

Oprett heller din egen tråd som handler om ektepar m/barn og alkohol.

Til miloine:

Ingen grunn til å synke ned på usaklig nivå for å prøve å få frem ditt poeng, noen av oss klarer faktisk å ta det uten...

Men mitt poeng var akkurat det at det var ingenting i det trådstarter sier som gir grunn til å tro at det er snakk om så store mengder alkohol. Senere i tråden sier hun at hun har hatt problem med alkohol tidligere. Det er greit nok, men da skjønner ikke jeg hvorfor hun ikke skrev det til å begynne med, istedenfor å ta utgangspunkt i denne konkrete helgen hvor tomme ølbokser var "hovedgrunnen" til at hun trodde venninnen drakk. At hun senere legger på litt, tar jeg som et "forsvar" mot de innleggene som kanskje går litt hardt mot henne.

Trådstarter:

Du er den eneste her som egentlig vet hvor store mengder (og hvor ofte) alkohol det er snakk om her. Du må nesten føle på det selv, om forbruket tilsvarer det du regner som normalt hos andre du kjenner (som sitter hjemme med et barn i huset) eller om dette er noe høyere og uforsvarligere. Blir konklusjonen din at du fortsatt er virkelig bekymret, så børe du kanskje gjøre noe med det. Men trø varsomt! Ingen liker kritikk, for mest sannsynlig vil det oppfattes som kritikk (Hun vet antagelig om det hvis dette hun gjør er litt på kanten..)

Som noen andre her sa: Tilby deg å være barnevakt av og til. I den sammenhengen kan du f.eks. si "at jeg vil gjerne hjelpe deg å passe barnet hvis du vil, sånn at du kan ta en tur på by'n og slå deg løs av og til...for det er jo ikke så lett/bra å gjøre hjemme når barnet er der.

Skrevet
Takk for mange meninger! Til deg som synes jeg er helt på jordet vil jeg nok si at jeg har verre informasjon å vise til, vil bare ikke utlevere hele saken med detaljer i tilfelle noen andre kjente leser dette. men f eks, mannen var ektemannen til ei venninne, andre jeg kjenner i samme bygning har ofte snakket med henne når hun er dritings, og hun har hatt et alkoholproblem tidligere. Så er nok ikke bare antakelser, det jeg er usikker på er om hvordan man kan si sånne ting eller om man i det hele tatt kan si det. Andre ting som er hendt er jo gjemmesteder for flasker osv. Unner henne gjerne et privarliv og at hun finner en mann, men ikke mannen til venninna som hun drikker seg dritings hjemme med...

Etter innlegg nummer en syntes jeg også du hadde lite å fare med. Men hvis det du sier her stemmer, mener jeg at barnevernet er en bedre plass og henvende seg til enn å ha en fortrolig samtale. Du sier hun har hatt et alkoholproblem tidligere... vel... Avhengig av hvordan du definerere alkoholproblemer ville jeg vært på vakt om vedkommende hadde drukket overhode.

Men.. må bare si det. Synes overskriften blir litt misvisende.. Problemet er jo ikke at hun er alenemor, men at hun har et alkoholproblem (min mening)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...