Gå til innhold

Alenemødre og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper dere har noen synspunkter på dette og at jeg ikke er helt på jordet...

Ei jeg kjenner er alenemor for en gutt på 4 år, faren hans er mer eller mindre aldri der ( kanskje et par-tre ganger det siste året). Men jeg mistenker at hun drikker litt mye alkohol, da jeg har sett mye ølbokser og at hun gjerne ringer sent i helgene når hun har drukket. Hun har også hatt besøk av en mannlig venn og drukket mens treåringen ligger og sover.

Er det forsvarlig å drikke seg så utrolig drita full når man er alene om omsorgen for en barn? Man sover ganske tungt og våkner ikke lett når man har drukket. ( Vet at hun har drukket seg skikkelig drittings ved flere anledninger). Jeg er så redd at noe skal skje dem, men vet ikke hvordan man kan ta opp slike ting siden jeg ikke er i familie, men samboeren min er. Jeg er ikke i posisjon til å si noe så privat, men kommer heller ikke til å tilgi med selv om noe skjer.

Er jeg helt på jordet når det gjelder mine meninger om aleneforsørgere og alkohol ( iallefall sånne mengder alkohol) ? Har ikke barn selv og vet ikke hvordan det er, men mener hun heller burde tatt en tur på byen og fått barnevakt istedet for å drikke hjemme og ha mannfolk på besøk, som jeg er gnske sikker på ble invitert med inn på soverommet også. Hun og sønnen deler soverom.

håper dere har noen meninger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker hun seg dritings, er ikke det bra. Tar hun noen pils, syns jeg ikke det er noen grunn til bekymring.

Skrevet

Har jeg vært deg ville jeg ha forsøkt å pratet med denne veninnen din. Kanskje til og med tilby å være barnevakt fra en dag til en annen slik at hun kan få gå ut.

Dra ofte på kveldsbesøk og forsøk å oppmuntre henne til ikke å drikke men ha med brus og godterier som dere kan kose dere med. Er dere flere venner av henne så få de andre med deg og gjør dette til noe dere alle kan gjøre for henne.

Høre for meg ut som om hun kan ha et problem.

Om det virkelig er så alvorlig som du sier ville jeg ha vurdert å levere en bekymringsmelding til barneværnet. Sprøsmålet er jo hvor mye hun drikker og hvor ofte. Er det så mye at det går ut over ungens sikkerhet eller er det bare en sløv mamma dagen etter? Noen mennesker kan fortære store mengder med alkohol uten at de blir like påvirket som en annen som får i seg samme mengde. Det må jo også slite på økonomien hennes om hun drikker store mengder. Alkohol er jo ikke akkurat billig.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder alkohol og barn. Er ikke alene med barn, med drikker meg aldri full når jeg har barnevakt hjemme og jeg skal stå opp med ungene dagen etter en fest.

Da holder jeg meg til 3 - 4 glass vin i løpet av en hel kveld (fra 20 - 01)

Kan ikke forestille meg å stå opp dagen derpå og føle meg uggen pga alkohol og at barna skal måtte utsettes for det.

Håper du finner en god løsning

Skrevet

Drikke seg driting kan man gjøre laaaaangt borte fra barna. Er selv alenemor, og har som prinsipp at barnet mitt aldri skal se meg full/brisen/dritings. Men det betyr ikke at jeg ikke kan ta meg et glass eller to, men ikke mere.

(Jeg hadde forøvrig heller ikke tatt med meg menn inn på soverommet der barnet ligger og sover og hadde jeg vert mann tror jeg det hadde vert en alvorlig "turn off" dersom det lå et annenmanns barn på soverommet(altså et barn jeg ikke kjente og barnet ikke kjente mannen))

Gjest Miloine
Skrevet

Når du har barn synns jeg generelt ikke at man skal drikke seg full når barnet er til stede!

Et glass eller 2 er greit i passende sammenheng og moderate mengder.

Da sønnen min var liten drakk jeg kun i de helgene jeg hadde barnefri.

Å drikke seg full med et lite barn i huset synns jeg ikke noe om. Hva om noe skjer barnet, hvem skal da ev. kjøre barnet til legevakta? Hva om det ikke er drosje i nærheten? Hva om mor/far er så full at de evt. sovner fra "nattmaten" på ovnen og ikke våkner!

Det er desverre mange slike tilfeller som du beskriver, og enda værre er det med de foreldrene som går ut på byn, uten barnevakt,etter at barnet har sovnet.

Håper hun ikke drikker midt i uka også.

Tilby deg å være barnevakt, og/eller dra på besøk med brus, godterier og en fin film.

Snakk med henne om hva du synns om drikking med barn tilstede.

Skrevet
Men jeg mistenker at hun drikker litt mye alkohol, da jeg har sett mye ølbokser og at hun gjerne ringer sent i helgene når hun har drukket.

Er det forsvarlig å drikke seg så utrolig drita full når man er alene om omsorgen for en barn?

Har ikke barn selv og vet ikke hvordan det er, men mener hun heller burde tatt en tur på byen og fått barnevakt istedet for å drikke hjemme og ha mannfolk på besøk, som jeg er gnske sikker på ble invitert med inn på soverommet også. Hun og sønnen deler soverom.

Jeg mistenker....jeg har sett tomme ølbokser...hun ringer sent i helgene...jeg er ganske sikker på han ble invitert med inn på soverommet...

Trenger jeg si mer??? Du har en livlig fantasi. Fra å mistenke, av å se tomme ølbokser...konkluderer du med at hun er så utrolig drita full..

Mann på soverommet...Hvem andre blir sett ned på fordi de har en mann på soverommet??

Hun har tydeligvis et privatliv denne venninna di, la henne få ha det.

Har hun en mannlig venn, så vær glad på hennes vegne. Kanskje hun slipper å forbli alenemor resten av livet?

De fleste som har hatt unger en stund og som har et normalt forbruk av alkohol, har nok av og til drukket hjemme når barnet/barna ligger og sover. Barnevakt er dyrt, ikke alle som kjenner noen de kan stole på, utelivet er også dyrt, og kanskje vil man ikke på by'n, men bare kose seg hjemme med et glass øl/vin eller to.

To voksne mennesker som koser seg litt og tar et par glass mens ungen ligger og sover....Nei, det ser jeg ingenting galt i.

Drita fulle...er vel kanskje ikke så bra. Men ser ut som det meste du skriver går på synsing og antagelser...

Er jeg helt på jordet ?

Ja, synes iallefall du er på feil jorde...Synes ikke du skal blande deg bort i hennes saker, med mindre du har mer (og verre) informasjon å vise til.

Skrevet

Takk for mange meninger! Til deg som synes jeg er helt på jordet vil jeg nok si at jeg har verre informasjon å vise til, vil bare ikke utlevere hele saken med detaljer i tilfelle noen andre kjente leser dette. men f eks, mannen var ektemannen til ei venninne, andre jeg kjenner i samme bygning har ofte snakket med henne når hun er dritings, og hun har hatt et alkoholproblem tidligere. Så er nok ikke bare antakelser, det jeg er usikker på er om hvordan man kan si sånne ting eller om man i det hele tatt kan si det. Andre ting som er hendt er jo gjemmesteder for flasker osv. Unner henne gjerne et privarliv og at hun finner en mann, men ikke mannen til venninna som hun drikker seg dritings hjemme med...

men takker for svar :) for se om jeg kan ha en fortrolig samtale med henne en dag og kanskje bare si at jeg er bekymret uten å komme med pekefinger.

Skrevet

Jeg synes egentlig at det er bra du bekymrer deg for henne, det viser jo bare at du bryr deg. :)

Men tror du skal være forsiktig med å gjøre eller si noe før du vet helt sikkert at hun oppfører seg på en måte som barnet kan ta skade av. Jeg liker også å ta et par øl eller vingalss i helgene eller invitere en venninne på ost og vin når samboeren min er på helgevakt og jeg har ansvaret for barnet. Ser ikke noe galt i det så lenge jeg ikke blir full. Det kan jo også hende at det var mannebesøket som drakk opp de tomme ølboksene, kanskje har hun hatt annet besøk og ikke nødvendigvis drukket alt alene? Kanskje er det bare en stund siden hun ryddet og de har hopet seg opp?

Telefonene kan jo være fordi at å være alenemamma ofte er en litt ensom tilværelse, og da kan det jo hende at det er godt å snakke med noen om kveldene når man sitter å funderer...

Det med mannen på besøk og ganske sikkert på soverommet er vel strengt tatt ikke din sak. Kanskje hun har ny kjæreste, og det er vel fint?

Bottom line er at jeg tror du skal tenke deg litt om og se om det ikke finnes andre forklaringer. Det er fort gjort å trekke forhastede slutninger, og dette er jo i tilfelle snakk om en uskikket forelder, og det tar men ikke lett på. Konsekvensene av feilslutninger kan bli forferdelige!

Skrevet

Ei jeg kjenner er alenemor for en gutt på 4 år, faren hans er mer eller mindre aldri der ( kanskje et par-tre ganger det siste året). Men jeg mistenker at hun drikker litt mye alkohol, da jeg har sett mye ølbokser og at hun gjerne ringer sent i helgene når hun har drukket.  Hun har også hatt besøk av en mannlig venn og drukket mens treåringen ligger og sover.

Er det forsvarlig å drikke seg så utrolig drita full når man er alene om omsorgen for en barn? Man sover ganske tungt og våkner ikke lett når man har drukket. ( Vet at hun har drukket seg skikkelig drittings ved flere anledninger). Jeg er så redd at noe skal skje dem, men vet ikke hvordan man kan ta opp slike ting siden jeg ikke er i familie, men samboeren min er. Jeg er ikke i posisjon til å si noe så privat, men kommer heller ikke til å tilgi med selv om noe skjer.

Er jeg helt på jordet når det gjelder mine meninger om aleneforsørgere og alkohol ( iallefall sånne mengder alkohol) ? Har ikke barn selv og vet ikke hvordan det er, men mener hun heller burde tatt en tur på byen og fått barnevakt istedet for å drikke hjemme og ha mannfolk på besøk, som jeg er gnske sikker på ble invitert med inn på soverommet også. Hun og sønnen deler soverom.

ALENEFORSØRGERE OG ALKOHOL??? skal vi få enda et nytt begrep an. aleneforsørgere.herregud, du er på jordet ja.Om hun har ølbokser og bla bla. Ringer sent, venn på besøk, far lite der...bla bla vet du, utrolig hvor opphengt du er,men kan lite jøre. Herregud.ja, tenk at en eneforsørger drikker pils på kvelden. Fysj og skam. Du bruker din redsel for at det kal skje de noe som argument for å skrive dette

Ringer sent, du kan høre hun har drukket. Kansje hun er mer avslappet eter en boks? trenger vel det som alenemor.

Vet du hva? jeg spør deg, hva er egntlig motivet ditt? du oppfører deg som en tebakestående, uopplyst frøken fra 1789

Skrevet

Ei jeg kjenner er alenemor for en gutt på 4 år, faren hans er mer eller mindre aldri der ( kanskje et par-tre ganger det siste året). Men jeg mistenker at hun drikker litt mye alkohol, da jeg har sett mye ølbokser og at hun gjerne ringer sent i helgene når hun har drukket.  Hun har også hatt besøk av en mannlig venn og drukket mens treåringen ligger og sover.

mannfolk på soverommet. Å guuuud, så ille. jeg tar ikke innlegget ditt alvorlig.

Skrevet
Takk for mange meninger! Til deg som synes jeg er helt på jordet vil jeg nok si at jeg har verre informasjon å vise til, vil bare ikke utlevere hele saken med detaljer i tilfelle noen andre kjente leser dette. men f eks, mannen var ektemannen til ei venninne, andre jeg kjenner i samme bygning har ofte snakket med henne når hun er dritings, og hun har hatt et alkoholproblem tidligere. Så er nok ikke bare antakelser, det jeg er usikker på er om hvordan man kan si sånne ting eller om man i det hele tatt kan si det. Andre ting som er hendt er jo gjemmesteder for flasker osv. Unner henne gjerne et privarliv og at hun finner en mann, men ikke mannen til venninna som hun drikker seg dritings hjemme med...

men takker for svar :) for se om jeg kan ha en fortrolig samtale med henne en dag og kanskje bare si at jeg er bekymret uten å komme med pekefinger.

Du er sykelig opptatt av andre og spesielt av sladder. tenk mann på soverommet. a, hva med han er gift? det er vel en privatsak. Hun kan ha 100 menn på soverommet uten at du har noe med det. Kansje hun har sex på badet? på kjøkkenbordet? uforstyrret av barn. det er vel grusomt for deg å tenke på...

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Til Gjest - de 3 siste! antar dere er en og samme person. :roll:

spar deg for usakligheter og kjefting bare fordi du evt. føler deg litt truffet.

Trådstarter er en person som bryr seg da hun vet at denne personen tidligere har hatt et alkoholproblem.

Hun er bekymret for barnet og moren!

Hun spør om råd for hvordan hun skal trå VARSOMT fram når det gjelder denne personen/situasjonen.

Når ble det galt å bry seg om andre, uten å bli beskyldt for å være sykelig opptat av sladder?

Endret av Miloine
Gjest Gjest_sambo_*
Skrevet

Jeg hadde en sånn venninne.. bare det at hun ikke hadde barn... og hun hadde problem med alkoholen dessverre. Klin umulig å få henne til å snakke om det, de fornekter seg selv inntil de skjønner selv at de har et problem..

Ikke prøv å konfronter henne med spm om hun drikker mye.. si heller neste gang hun ringer sent på kvelden i en helg: å så koselig at du ringte.. du skjønner jeg sitter her å tar meg et glass øl alene og trenger litt selskap... det er ved sånne anledninger de åpner seg og forteller om egne vaner..

i såfall prøv å se det litt an før du går drastisk til verks med tiltak det kan hende det bare var overfylt skap av gamle ølbokser..

Skrevet

Hvor mange barn har ikke lidd overlast hjemme opp gjennom tidene?

"Alle" visste at noe var galt - men ingen gjorde noe :forvirret:

Er mora oppegående og skjønner barnets (og sitt) beste, så vil (bør ikke) hun ikke bli sint om du tar opp dette med henne. En sinna eller agressiv reaksjon kan (legg merke til at jeg skriver KAN) være et tegn på dårlig samvittighet!

Lykke til trådstarter ;)

Skrevet

Så gjest SYNES altså at det er helt ok at mor har sex med en fremmed mann mens et barn på 4 år sover i samme rom? Hvis barnet våkner, er det også greit?

Det var det saken gjaldt ikke sant, ikke at hun hadde en mann på soverommet.

At mannen er fremmed er forsåvidt heller ikke poenget, personlig ville jeg ikke akkurat hatt sex med noen så lenge det var et så stort barn til stede, ikke barnets far heller. Jeg går ut i fra at de fleste faktisk vil si seg enig i det.

Jeg skjønner helt ærlig ikke problemet ditt. Hadde det vært greit hvis det var en barnevakt som oppførte seg slik? Besteforeldre? Tante? Mor og far sammen? Alkohol i store mengder og annen uansvarlig oppførsel hører ikke sammen med ansvar for barn uansett, alenemor eller ikke!

Skrevet

Takk for støtte mot usaklige og upassende innlegg. Stemmer at jeg er bekymret, men har ikke tenkt å konfrontere henne med det enda, fordi det ikke min sak. Men som svigerinne og som medmenneske bryr jeg meg veldig mye og er redd det kan komme til å gå langt om ingen sier noe. Opplysningner jeg har vet jeg stemmer, vi er mange som diskuterer dette innad i familen, men ingen vil si noe. Håper hun finner en mann, og et glass vin eller to på kveldstid gjør ingenting. Skjønner at det er vanskelig å forstå at jeg er bekymret og ikke bare har en livlig fantasi, fordi jeg ikke fremlegger hele saken¨med alle detaljer. For at det skal være sagt var temaet alenemødre og alkohol en overskrift og ikke et tema til debatt. Jeg ser heller ikke ned på kvinner som har mannfolk på soverommet. Men jeg mener en 4- åring ikke trenger se mammaen full med en ukjent mann rett ved senga si. Det var heller ikke en antakelse at de var der. Men takk for alle seriøse innlegg, setter stor pris på det og får bare følge med å se, snakker med henne ofte og vil først gjøre det helt klart at jeg bryr meg før jeg evt sier noe. men da tror jeg noe spesielt må skje først.

Skrevet

Er du sikker på at barnet er hjemme med henne om hun er på fylla? Hun har kanskje hatt besøk og drukket sammen med noen? Ikke sikkert alle boksene er tømt samme kveld, for den saks skyld. Det trenger ikke være noe galt. Jeg er også skravlesyk sent på kvelden. :ler: Vi har også tomme bokser/flasker stående til noen husker å pante dem. Men om noen skulle kommet på besøk og sett flaskene med et par-tre dagers mellomrom, ville de kanskje trodd at vi hadde vært på fylla igjen. ;) Når jeg er alene med barna drikker jeg aldri mer enn et par glass. Krever litt planlegging, siden jeg må pumpe ut melk i løpet av dagen så jeg har nok til et måltid eller to. :sjenert:

Vet ikke om jeg ville konfrontert henne med det, om det ikke er noe galt vil hun sikkert ta det ille opp. Vanskelig dette. Men å ha med en mann hjem når barnet er hjemme og kan våkne og ville til mamma, det er å gå for langt.

Skrevet

ja jeg kjenner denne personen veldig godt og vet at alle opplysninger stemmer. dere har rett i at man bør være forsiktig med å si sånne ting, det vet jo jeg også. Spørsmålet er bare om man skal si noe i det hele tatt. Jeg er redd det skjer noe, som kunne vært unngått om jeg hadde stilt opp og snakket med henne. Men kan ikke gå rundt grøten hele tiden heller. Og det skapet med øl bokser, kan ikke vite at det ikke var forbruk over en lang periode, men sammen med andre opplysninger tviler jeg på det. uansett er jeg ikke så dum eller har så livlig fantasi at jeg beskylder noen for å ha et drikkeproblem bare på grunn av et skap med ølbokser. Det er å gå for langt. derimot er jeg bare bekymret.

For å avslutte denne tråden vil jeg si takk for alle synspunkter, men synes det er dumt at noen legger opp til å misforstå og beskylder noen for å være tilbakestående... tenker mye på henne og bekymrer meg og da er det godt å ha en plass å lufte tanker. Ville vært fint om brukere går ut ifra at opplysningene jeg har stemmer og kommer med gode råd ut ifra dette og ikke kritiserer og kaller meg ting. Jeg er ikke så dum ( og sikkert ikke mange andre heller) at jeg vil beskylde noen jeg er glad i unødvendig.

Skrevet

Hva om tittelen hadde vært "koner og alkohol" / "hustruer og alkohol"?

Skrevet
Hva om tittelen hadde vært "koner og alkohol" / "hustruer og alkohol"?

Denne tråden handlet om en alenemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...