Gå til innhold

Vekkelsesbølge på Sørlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

000VF000 skrev (6 minutter siden):

Det var da enda godt, men jeg tror at i disse miljøene så finnes det en del folk som tror det motsatte. 

Ja,  jeg tenker ihvertfall at hvis en er seriøs, og f eks ber for en som er syk etc, så sier en alltid til vedkommende at du må opprettholde alle avtaler hos legen. Den ekstreme menigheten i USA der bønn er eneste behandling de aksepterer, er farlig. Ikke fordi jeg ikke tror på Gud, det gjør jeg,  men fordi hvis noen får hjelp i helsevesenet så mener de at de har sviktet Gud. Men jeg tenker at hvis Gud ikke ville de skulle leve, så hadde jo ikke behandlingen virket. Dvs at legevitenskapen ses på som djevelsk, og det er skremmende 

Endret av Topsi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (50 minutter siden):

Ja,  jeg tenker ihvertfall at hvis en er seriøs, og f eks ber for en som er syk etc, så sier en alltid til vedkommende at du må opprettholde alle avtaler hos legen. Den ekstreme menigheten i USA der bønn er eneste behandling de aksepterer, er farlig. Ikke fordi jeg ikke tror på Gud, det gjør jeg,  men fordi hvis noen får hjelp i helsevesenet så mener de at de har sviktet Gud. Men jeg tenker at hvis Gud ikke ville de skulle leve, så hadde jo ikke behandlingen virket. Dvs at legevitenskapen ses på som djevelsk, og det er skremmende 

Helt enig. Jeg har fått forbønn som virkelig gjorde inntrykk på meg helsemessig. Frisk ble jeg ikke men jeg kjente på ro i flere uker, noen hissige utslett jeg hadde tatt medisiner for i månedsvis, ble brått helt rolige og derfra begynte medisinene å virke. Jeg tror men jeg er ganske fri i min tro og lar meg ikke styre av bokstavtro mennesker.

Anonymkode: 52f7a...bb8

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle Gud sette seg konsentrert på benkene der og ikke ta for seg steder hvor det virkelig trengs en hjelpende hånd? Kanskje massesuggesjonen har fått gode vekstvilkår der, men det blir ikke like god schwung over den vinklingen? 

Det er vekkelse mange steder i verden, vi bare snakker akkurat nå om den på Vigeland. Jeg vet ikke om du forstår helt hva vekkelse er, men det betyr altså bare at mange mennesker blir kristne, det er ikke noen «hjelpende hånd» til noe annet. Jeg vet ikke helt hva slags «hjelpende hånd» du sikter til, men her i Norge er vi jo en ganske lav andel kristne, så om det trengs en vekkelse noe sted i verden så måtte det jo være her.

Men på generelt grunnlag; hvorfor skulle Gud hjelpe folk her i rike Norge når det finnes folk som lider mer i andre land? Fordi Gud elsker alle mennesker like mye, og Gud kan være like mye hos alle samtidig. Gud er ikke en behovsprøvd ytelse, sånn som NAV, han er vår far.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekkelse betyr også at kristne som har levd litt i dvale våkner og blir mere aktive. Det merkes her. Mitt barn ble en kveld spurt av en fremmed kunde om hen skulle på møte. Det er mye press på oss som er kristne som ikke går på disse møtene, vi støtes ut og er ikke gode nok. Når det er sagt er det ikka alle som er slik.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor krenker dere kristne i et kristent land?

Anonymkode: 086a5...30e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 21.03):

Stemmer. Jeg har vært der. Helt amazing. Tusenvis av mennesker. Har aldri sett noe lignende. 

Anonymkode: 7eafc...843

Det er ikke helt amazing nei.

Det er massesuggesjon på svært uetiske premisser.

Jeg har ingenting imot at noen ønsker utøve religion og holde møter/samlinger - men de vekkelsesmøtene var jeg selv tilstede på på Sørlandet og det er så manipulerende og farlig atte hjelp.

Fildelfia i Kristiansand som på 1997-2000 tallet engang arrangerte dette måtte ha gigaoppvask i etterkant. Ble helt drøye tilstander. 

Skikkelig manipulerende og ekkelt er hva det er. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Det er ikke helt amazing nei.

Det er massesuggesjon på svært uetiske premisser.

Jeg har ingenting imot at noen ønsker utøve religion og holde møter/samlinger - men de vekkelsesmøtene var jeg selv tilstede på på Sørlandet og det er så manipulerende og farlig atte hjelp.

Fildelfia i Kristiansand som på 1997-2000 tallet engang arrangerte dette måtte ha gigaoppvask i etterkant. Ble helt drøye tilstander. 

Skikkelig manipulerende og ekkelt er hva det er. 

Kan du være.mer konkret?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 minutter siden):

Kan du være.mer konkret?

Om den forrige runden tenker du?

Har ikke vært på dette jeg antar er mindre i bygda. 

Er vanskelig å være veldig konkret fordi da kjenner nok noen seg igjen som nå ikke er som da (igjen; manipulering og massesuggesjon). 

Men de brukte mye manipulerende teknikker som gikk ca sånn her:

- Alt er gøy, kult band - bli med! 

- Mye medieoppmerksomhet

- Sendte ut ungdommer på skolen jeg gikk på for å få oppmerksomhet på en VELDIG sær måte

Møtene foregikk sånn her:

- Musikk hei og hå gire opp stemningen SKIKKELIG med musikalske virkemidler (man ble veldig oppstemt av musikken)

- Pastor for opplegget osv kommer på, og har en svært emosjonelt inngripende tale. Alle som hadde noe vondt, kjipt eller traumatisk var garantert å kjenne dette sterkt. 

- Så: musikalsk virkemiddel med en «massesuggerende» måte å henvende seg til publikum. Mange gråt på dette tidspunktet, eller ble svært beveget. 

Og her kommer det jeg reagerte sterkt på: han lovte at alle som kom opp og tok imot Jesus skulle få det mye bedre - alt vondt som hadde skjedd ville aldri kunne skje igjen. (Tenk deg en som blir utsatt for seksuelt misbruk gå opp dit - dra hjem for så å våkne til nytt overgrep. Ikke engang Gud synes du er verdt noe liksom). 

Samt litt antydende om himmel/helvete som vanlig i pinsemenighet. 

Folk gikk opp, ble bedt for osv - knakk som regel så psykisk sammen at de måtte ha hjelp på bakrom. Mange i publikum gråt ukontrollert som følge av at pastoren jo henvende seg veldig til de med traumer og sårbare ungdom. 

- Så sterk skremsel: tenk på noen dere kjenner som ikke har tatt imot Jesus, få de hit så de ikke kommer til helvete. 

Dette ble ikke beskrevet som helvete (blir jo for banalt), men mer sånn…ja. Retorikken var i sin helhet ekstremt manipulerende. 

Denne vekkelsesbølgen hadde jo sin kontakt med Fildelfia Kristiansand som bare ble helt på ytterpunktet. Og det fikk uttrykk i svært giftig kultur. La oss bare si det sånn, dette angår jo konkrete personer som er på en annen plass i dag. Flere var jo manipulerte tenåringer i denne kulturen. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

Om den forrige runden tenker du?

Har ikke vært på dette jeg antar er mindre i bygda. 

Jeg gikk i Filadelfia på den tiden,men jeg sleit mye, og opplevde vel at det ikke var bra på den tiden, for meg, sluttet etterhvert. Men jeg lurte på hva de evt måtte ta selvkritikk på? Det var noe oft ungdomspastor vet jeg

Endret av Topsi
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (12 minutter siden):

Jeg gikk i Filadelfia på den tiden,men jeg sleit mye, og opplevde vel at det ikke var bra på den tiden, for meg, sluttet etterhvert. Men jeg lurte på hva de evt måtte ta selvkritikk på? Det var noe oft ungdomspastor vet jeg

Så svaret først nå :) 

Jeg tenker jeg ikke kan kommentere rundt det da det gjelder konkrete personer og roller ja - men også menigheten som helhet.

Du var ikke den eneste som sluttet, jeg gikk ikke der selv - men hadde endel godt kjente som gjorde det.

Ble invitert av dem på møtene med hva hette det….ah husker ikke. Men du vet. Jesus Revolution var det. 

Det ble sagt at de måtte «omstrukturere ledelsen» ja tildels. Men det er jo ikke så vanskelig å identifisere om man går konkret inn på hvilke roller. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke overraskende. 

Det er vanlig at folk søker trøst i vanskelige tider, og der noen finner trøst i flaska, finner andre trøst i det åndelige, deriblant religion.  

Anonymkode: 423a8...392

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AprilLudgate takk, ja jeg ser det blir gjenkjennende ift noen. Jeg gikk ikke i noen menighet i 12 år etterpå, men fant til slutt en der jeg følte meg hjemme, heldigvis ❤

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble laget en dokumentar om Filadelfia og «Jesus Revolution Army», gikk på vgtv for noen år siden. Het vel FRESLT tror jeg. Var innom dette selv, men heldigvis ikke lenge. Vekkelser og tungetaler, armer i været og folk som faller sammen og rister og hyler. Den hellige ånd sto selvfølgelig bak det hele

Anonymkode: cb80d...4aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Loboto said:

Sikkert den smittsomme nestekjærligheten.

Så lenge du ikke er homofil eller trans så er det nok kjærlighet i bøttevis.

Anonymkode: f9007...e53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge du ikke er homofil eller trans så er det nok kjærlighet i bøttevis.

Anonymkode: f9007...e53

Det er helt innafor å være det i menigheten her jeg bor. Jeg synes det blir veldig rart å komme med en slik påstand som skal omfatte veldig mange ulike mennesker. For det er jo svært mange kristne som har et helt normalisert forhold til homofili og trans.

Faktisk er det vært egne ungdomsmøter som snakker om tematikk som dette og annet samfunnsrelevant. Mange som ikke tilhører menigheten blant annet min sønn drar på disse møtene. Tenker det er bra at de kan snakke om slikt, det forhindrer mye misforståelse og ytringer basert på uvitenhet.  

Anonymkode: eb628...893

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne ekstreme jesusgreier er skumle greier og ikke sunt for noen. Altfor mange pastorer er like gærne som Arne Marcussen, driver overgrep og hevder at det er guds vilje.

Anonymkode: 6238c...577

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det ble laget en dokumentar om Filadelfia og «Jesus Revolution Army», gikk på vgtv for noen år siden. Het vel FRESLT tror jeg. Var innom dette selv, men heldigvis ikke lenge. Vekkelser og tungetaler, armer i været og folk som faller sammen og rister og hyler. Den hellige ånd sto selvfølgelig bak det hele

Anonymkode: cb80d...4aa

Jeg tror Den Hellige Ånd kan vise seg på mange vis, og jeg tror vekkelse og tungetale er en del av det. De andre tingene skal jeg ikke uttale meg om. Men når det gjelder vekkelsen på Vigeland har jeg forstått det slik at det er basic forkynnelse, lovsang og bønn. Ikke noe komplisert. Det kan være jeg tar feil, har ikke vært der selv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (43 minutter siden):

Jeg tror Den Hellige Ånd kan vise seg på mange vis, og jeg tror vekkelse og tungetale er en del av det. De andre tingene skal jeg ikke uttale meg om. Men når det gjelder vekkelsen på Vigeland har jeg forstått det slik at det er basic forkynnelse, lovsang og bønn. Ikke noe komplisert. Det kan være jeg tar feil, har ikke vært der selv.

Det er de gamle lovsangen de synger på Vigeland, trauste sanger.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...