Gå til innhold

Vekkelsesbølge på Sørlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det ble laget en dokumentar om Filadelfia og «Jesus Revolution Army», gikk på vgtv for noen år siden. Het vel FRESLT tror jeg. Var innom dette selv, men heldigvis ikke lenge. Vekkelser og tungetaler, armer i været og folk som faller sammen og rister og hyler. Den hellige ånd sto selvfølgelig bak det hele

Anonymkode: cb80d...4aa

Omg, hadde helt glemt hva det het, men dette var jeg også innom! Vært på flere svæææære samlinger på sørlandet (jeg er nordlending). 

Hjernevask og massesuggesjon til tusen ja. Jeg fikk heldigvis vettet tilbake etter et par år, er ikke barebare å være forvirra og ensom tenåring. 

Har bodd på sørlandet og er utrolig glad jeg ikke ble boende etter endte studier. Kjenner flere som ble boende og det er ganske tøft for en del av de som ikke ønsker å være en del av disse gladkristne møtene, selv om de kanskje er personlig kristne. Også gladkristne kan være ekstremt dømmende, de bare kamuflerer det. Sørlendinger generelt er gode til å kamuflere hva de egentlig mener, så blir det et veldig overfladisk miljø. 

Anonymkode: 359e0...c7d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 23.18):

Visstnok er det no ei stor vekkelsesbølge på Sørlandet. Like stor som for ein generasjon sidan. 

Nokon som er del i dette og kan forklare?

Anonymkode: 80e3e...b8b

Javisst , antall barn en kvinne føder i dag er omvendt proposjonal med IQen hennes...

Så da ender vi opp med en haug nyreligiøse ...partiet rødt over sperregrensa og en orange president i USA.. pluss mere rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Omg, hadde helt glemt hva det het, men dette var jeg også innom! Vært på flere svæææære samlinger på sørlandet (jeg er nordlending). 

Hjernevask og massesuggesjon til tusen ja. Jeg fikk heldigvis vettet tilbake etter et par år, er ikke barebare å være forvirra og ensom tenåring. 

Har bodd på sørlandet og er utrolig glad jeg ikke ble boende etter endte studier. Kjenner flere som ble boende og det er ganske tøft for en del av de som ikke ønsker å være en del av disse gladkristne møtene, selv om de kanskje er personlig kristne. Også gladkristne kan være ekstremt dømmende, de bare kamuflerer det. Sørlendinger generelt er gode til å kamuflere hva de egentlig mener, så blir det et veldig overfladisk miljø. 

Anonymkode: 359e0...c7d

Det forstår jeg. Kan si såpass at vi som er krisne men som våger å være kritiske til hva vi tror på, stille spørsmål om det er meningen at vi skal frelse alle vi møter eller om vi heller skal jobbe for å ha det bedre med oss selv og være gode medmennesker. Vi er det ikke plass til i den type menigheter. Jeg er sørlending selv og hater den overfladiske måten å være på.

Anonymkode: 52f7a...bb8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Redd for? 

Det handler om tro, noe som bare er en fantasi i hodet til personer. 

Du skal ikke ha andre guder enn meg, og det finnes bare en gud !!

Bare en slik setning som alle trosretninger har sier noe hvor dumt og skremmende det er. 

Hvordan er det mulig, når ingen av gudene i det forskjellige trosretningene er den samme guden. 

Galematias

Anonymkode: 15c75...2a1

På hvilken måte skremmer de kristne deg? Kommer de hjem til deg og truer deg må du jo gå til politiet med det. De høres jo farlige ut...

Anonymkode: 6278d...746

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (6 timer siden):

mennesker søker forbønn, blir frelst og tar imot helbredelse

Er det ikke du som er sykepleier? Tror du på helbredelse via bønn og tro? 

Helbredelse kan så absolutt skje via tro. Om det er faktisk helbredelse eller om det er placeboeffekten som slår inn har ingen betydning, man har uansett blitt bedre/helbredet av troen man har. 

Anonymkode: 2defb...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helbredelse kan så absolutt skje via tro. Om det er faktisk helbredelse eller om det er placeboeffekten som slår inn har ingen betydning, man har uansett blitt bedre/helbredet av troen man har. 

Tro kan flytte fjell…

Anonymkode: 6238c...577

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Om den forrige runden tenker du?

Har ikke vært på dette jeg antar er mindre i bygda. 

Er vanskelig å være veldig konkret fordi da kjenner nok noen seg igjen som nå ikke er som da (igjen; manipulering og massesuggesjon). 

Men de brukte mye manipulerende teknikker som gikk ca sånn her:

- Alt er gøy, kult band - bli med! 

- Mye medieoppmerksomhet

- Sendte ut ungdommer på skolen jeg gikk på for å få oppmerksomhet på en VELDIG sær måte

Møtene foregikk sånn her:

- Musikk hei og hå gire opp stemningen SKIKKELIG med musikalske virkemidler (man ble veldig oppstemt av musikken)

- Pastor for opplegget osv kommer på, og har en svært emosjonelt inngripende tale. Alle som hadde noe vondt, kjipt eller traumatisk var garantert å kjenne dette sterkt. 

- Så: musikalsk virkemiddel med en «massesuggerende» måte å henvende seg til publikum. Mange gråt på dette tidspunktet, eller ble svært beveget. 

Og her kommer det jeg reagerte sterkt på: han lovte at alle som kom opp og tok imot Jesus skulle få det mye bedre - alt vondt som hadde skjedd ville aldri kunne skje igjen. (Tenk deg en som blir utsatt for seksuelt misbruk gå opp dit - dra hjem for så å våkne til nytt overgrep. Ikke engang Gud synes du er verdt noe liksom). 

Samt litt antydende om himmel/helvete som vanlig i pinsemenighet. 

Folk gikk opp, ble bedt for osv - knakk som regel så psykisk sammen at de måtte ha hjelp på bakrom. Mange i publikum gråt ukontrollert som følge av at pastoren jo henvende seg veldig til de med traumer og sårbare ungdom. 

- Så sterk skremsel: tenk på noen dere kjenner som ikke har tatt imot Jesus, få de hit så de ikke kommer til helvete. 

Dette ble ikke beskrevet som helvete (blir jo for banalt), men mer sånn…ja. Retorikken var i sin helhet ekstremt manipulerende. 

Denne vekkelsesbølgen hadde jo sin kontakt med Fildelfia Kristiansand som bare ble helt på ytterpunktet. Og det fikk uttrykk i svært giftig kultur. La oss bare si det sånn, dette angår jo konkrete personer som er på en annen plass i dag. Flere var jo manipulerte tenåringer i denne kulturen. 

De formidler bare sannheten. Om du ikke tåler det for være ditt problem.

Og om du havner i himmel eller helvete er just det samme for meg og mange andre.

Det er du som må leve med det. 

Anonymkode: 7eafc...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og om du havner i himmel eller helvete er just det samme for meg og mange andre.

Ja, du har direkte kommunikasjon med selveste Gud? Og en ikke-dømmende Gud sa «gå på KG og skrem folk med fordømmende babbel om helvete og opphøy deg selv på den høyeste hest»? 

Du er som en TRO KOPI av de verste religiøse.

Og du vet ikke engang om jeg er kristen :P 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller dø med det. Ettersom hvordan man ser det. 

Anonymkode: 086a5...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kristen, men har mennesker rundt meg (både famile og venner) som er kristne, i nærmeste familie er en person dratt inn i en menighet som jeg vil betegne som en sekt. Jeg ville selv være med og se hva det var for noe, og jeg ble skremt av hva jeg så, makan til massesuggesjon og manipulering har jeg sjelden sett, mest av alt handlet det om økonomi og kontroll over mennesker.

Ting som ble sagt og gjort, det ble benyttet manipulerende teknikker for å dra folk med. Jeg så det, men dessverre er ikke alle kritisk nok til å se hvordan de bruker psykologi for å rive med seg mennesker som de kan utnytte økonomisk, presset på dem som havner i slik blir stort og medlemmene rangeres nær sagt etter hvor mye de er villig til å gi og ofre for menigheten.

Selv finner jeg slikt direkte frastøtende, jeg liker det absolutt ikke. Så håper jo på at færrest mulig havner i noe slik.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo det samme som skjer på en konsert. Adrenalinet stiger ved massesugesjon, og så tror noen lettlurte at det er vibber fra Jesus. Hjelpe meg. 

Anonymkode: ecbce...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vet hvordan det skal lure andre. Ligger mye penger i lettlurte. 

Anonymkode: ecbce...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv & gaffel skrev (13 timer siden):

Ekko på NRK P2 hadde fine og interessante innslag 22. og 23. august om vekkelsen på Vigeland. 

Anbefaler de som vil vite mer å høre på det: 

https://radio.nrk.no/serie/ekko/MDFP02013423

Eg høyrte desse. Veldig bra innslag frå innsida, reportaren er i ein klasse for seg. 

Anbefalar alle å høyre for å bli klokare

Anonymkode: 80e3e...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Ja, du har direkte kommunikasjon med selveste Gud? Og en ikke-dømmende Gud sa «gå på KG og skrem folk med fordømmende babbel om helvete og opphøy deg selv på den høyeste hest»? 

Du er som en TRO KOPI av de verste religiøse.

Og du vet ikke engang om jeg er kristen :P 

Jeg spør ikke om du er kristen for det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. 
Så enkelt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (19 timer siden):

Sikkert den smittsomme nestekjærligheten.

Eller en variant av "Handmaids tale"

Anonymkode: 23c32...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller en variant av "Handmaids tale"

Anonymkode: 23c32...8cc

Det kommer vel helt ann på hvilken menighet en benytter.  

Anonymkode: eb628...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt ann på hvilken menighet en benytter.  

Anonymkode: eb628...893

Eller hvilke mennesker man møter på.

Anonymkode: 52f7a...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...