Gå til innhold

Navnet Ari

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter en gutt denne høsten. Jeg elsker navnet Ari som passer til storebrors navn som også er kort med to stavelser. Vi ønsker navn som er enkle å forstå hvordan skrives og uttales på engelsk. Samboeren er derimot ikke like overbevist da han mener Ari høres utenlandsk ut, og at det derfor vil kunne gjøre guttens liv vanskeligere med tanke på diskriminering pga et «utenlandsk» navn (tenker da på navn fra midt-østen). Han tenker på personer som i dag opplever diskriminering på leiemarkedet, innkalling til jobbintervju osv på bakgrunn av navnet sitt.

Etternavnet er veldig norsk, litt bondsk 🤣Jeg tenker de fleste tenker på Ari Behn når de hører navnet og ikke at det er et utenlandsk navn. Meninger? 

Anonymkode: 73f9b...371

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv assosierer jeg navnet veldig sterkt med Ari Behn, men Ari har jo flere opprinnelser, blant annet både nordisk og hebraisk. Jeg ville ikke tenkt diskriminering i det hele tatt. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ari

Et guttenavn av norrøn opprinnelse. Ari var på sitt mest populære i 2002 og er for tiden på 495. plass på listen over guttenavn i Norge. Betydning: norrøn: gammelnorsk ord for ørn, på hebraisk betyr det 'løve' , på armensk 'modig' - også etternavn, 40-50 i Norge. Det er 239 personer i Norge som har dette navnet."

Anonymkode: 37873...218

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ari er et norrønt navn, betyr ørn - så skjønner ikke han mener det er utenlandsk? Men som mange andre navn finnes det også i på andre språk, med andre betydninger. Syns det er fint 😊

Anonymkode: c0d9c...6c5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ari er et norrønt navn, betyr ørn - så skjønner ikke han mener det er utenlandsk? Men som mange andre navn finnes det også i på andre språk, med andre betydninger. Syns det er fint 😊

På norsk blir det Are, som passer bedre

Anonymkode: 0f222...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På norsk blir det Are, som passer bedre

Anonymkode: 0f222...e9b

Både Are og Ari er norske varianter av samme ord / navn. Som Ole og Ola. Iver og Ivar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint navn! Jeg tror de fleste nordmenn bare forbinder det med Ari Behn. Jeg har ikke hørt at det navnet brukes i Midt-Østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint navn, men forbinder det med Ari Behn. Hva med Jari? 

Anonymkode: cb379...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som heter Ari og de har islandsk tilknytning, så det er den første assosiasjonen jeg får. Syns det er et kjempefint navn. Enkelt og sterkt. 

Og så er det ofte kombinasjonen for og etternavn som gir en assosiasjon til hvor en person er fra. Så hvis dere har et typisk norsk etternavn så burde det hvertfall ikke være noe problem. F.eks Ari Johnsrud høres norsk ut, Ari Salemi er kanskje fra midtøsten og Ari Schmidt er fra et tysktalende land.

Anonymkode: 871fc...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Det er et norrønt navn. I dag er det nok mest brukt på Island, mens i Norge har formen Are vært den mest vanlige.

Jeg synes ikke det høres utenlandsk ut (da er det verre med det norske navnet Omar!), men jeg tror de fleste forbinder det med Ari Behn. Jeg ville ikke valgt et navn som i så stor grad forbindes med én person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Det er et norrønt navn. I dag er det nok mest brukt på Island, mens i Norge har formen Are vært den mest vanlige.

Jeg synes ikke det høres utenlandsk ut (da er det verre med det norske navnet Omar!), men jeg tror de fleste forbinder det med Ari Behn. Jeg ville ikke valgt et navn som i så stor grad forbindes med én person.

Mange i vår generasjon tenker nok først på Ari Behn ja, men dette er jo et barn som fødes nå - de som vokser opp sammen med han vil jo ikke ha denne referansen like sterkt. Jeg vet om andre som heter det også, men klart at Are er en vanligere form ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange i vår generasjon tenker nok først på Ari Behn ja, men dette er jo et barn som fødes nå - de som vokser opp sammen med han vil jo ikke ha denne referansen like sterkt. Jeg vet om andre som heter det også, men klart at Are er en vanligere form ja. 

Det er selvfølgelig sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fint navn, men forbinder det med Ari Behn. Hva med Jari? 

Anonymkode: cb379...cde

Fordi du bare tenker på Ari Behn så må de heller bruke Jari? 

Alle navn kan kobles til en eller annen. 

Anonymkode: 6a552...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...